KGP La Grande

Startat av carlsson, december 08, 2010, 22.21

Föregående ämne - Nästa ämne

Brain

Klartecken från Land. Tunggung i morgon fredag!
Tomas Davidsson

Lindbergh

Det var en go' fredagskväll och härligt att inleda semester med lite ASL!!

Håller tummarna för nästa söndag!!!
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Lindbergh

ASL under söndag från 13??  :o
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Ivar

Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

Lindbergh

Tack för en grymt spännande ASL-söndag med våldsamma strider, brutal omgång med tresiffriga CVP, brinnande shermans och lömsk wirbelwind! Ska bli intressant med refit phasen på onsdag!!

Vi har spelat klart eftermiddagen den 21/12 i alla fall, lyckades inte bryta igenom helt men det återstår liten fråga vad jag förstod. Det var väl dels vad som händer om vi "exitar" vagn/vagnar på södra vägen till Lg (under spel) och om de kommer fram under natten till den andra kartan? Vad säger våra house-rules för KGP La Grande?

Dels är det nog bra om vi får det helt klart vad gäller vara attack-chits och annat då vi är "klara" med de första dagarna och nu spelar utan förstärkningar (annat än från CG2 och 3)!

Ha det gott!

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

Citat från: Lindbergh skrivet juli 15, 2012, 23.53Det var väl dels vad som händer om vi "exitar" vagn/vagnar på södra vägen till Lg (under spel) och om de kommer fram under natten till den andra kartan? Vad säger våra house-rules för KGP La Grande?

Om jag minns det rätt så sa vi att man får inte använda endera exit förrän man äger båda?

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Ivar

- Trupp som lämnar en EP från en karta under pågående spel får starta på samma, eller motstående pil (±4 hexes) nästa CG Scenario.
- Trupp som lämnar en EP från en karta under RePh får starta på samma, eller motstående pil (±4 hexes) nästa CG Scenario. Trupperna kommer in när man slår ett gemensamt dr ≤ turn number. Fråga: Eller ska det vara per trupp/Pluton/Annat (T ex som man gör med Shiftande trupp, dvs man får bygga egna enheter)?
- Flytt av tyskt fordon mellan kartgrupperna kräver ett bränsleslag.
- EP måste ägas av egen sida vid CG Scenario Start för att kunna lämnas.

egen kartas punkt räcker mao
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

carlsson

Jag har för mig att vi pratade om att man behövde båda punkterna, men jag minns inte hundra, och vet egentligen inte varför det skulle vara så...?

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Ivar

diskuterade uppenbarligen, men det är vad vi beslutat, men är det pilen vi snackar om då? borde det vara va?
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

carlsson

Yes, it's the pil.

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Lindbergh

Ok, då tolkar jag som att det räcker med pil på egen karta. Frågan är då vad vi gör som jänkare och om sakerna ska exitera eller inte. Tolkar det som att vi får det i alla fall...

Det vore kul om vi kunde få till spelstart för nattscenariot ASAP och kanske få en speldag under semestern  :D

Hur ligger de andra kartorna till?
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

Citat från: Lindbergh skrivet juli 17, 2012, 11.05
Hur ligger de andra kartorna till?

Med mycket stor sannolikhet blir Cheneux klara på onsdag! Efter en tung dag för tysken, kan tilläggas...

Lg har Idle, men LRS är på semester nu så jag vet inte när dom är startklara.

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Lindbergh

Det låter ju förträffligt i bägge avseenden   ;)  om det är till någon tröst så var det tungt för oss bägge kring Stoumont där vi gödlsade med våra Shermans och tysken skördade med sin lie på vara pansartrupper...

Då har alla kartor spelat klart eftermiddagen den 21/12 i veckan typ och då kan vi ta en genomgång om läget i stort såväl som lite regeljox då vi spelat klart själva grunden i typ KGP CG1 och 2 vill jag minnas? Genom det så blir det mer klart huruvida dels vi ska fortsätta kampen, dels vilka "La Grande" regler som gäller så vi kan planera lite anfall  :D
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

Citat från: Lindbergh skrivet juli 17, 2012, 13.03
Det låter ju förträffligt i bägge avseenden   ;)  om det är till någon tröst så var det tungt för oss bägge kring Stoumont där vi gödlsade med våra Shermans och tysken skördade med sin lie på vara pansartrupper...

Då har alla kartor spelat klart eftermiddagen den 21/12 i veckan typ och då kan vi ta en genomgång om läget i stort såväl som lite regeljox då vi spelat klart själva grunden i typ KGP CG1 och 2 vill jag minnas? Genom det så blir det mer klart huruvida dels vi ska fortsätta kampen, dels vilka "La Grande" regler som gäller så vi kan planera lite anfall  :D

Jupp. Ska vi träffas onsdag kväll allihopa?

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Lindbergh

Jag och Land är där från senast 18:00, Ivar var det tveksamt för han skulle packa...eller  ??? kanske han inte kan hålla sig ifrån Stoumont  ;)
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954