Lokalen som helhet

Startat av Martin Larsson, juli 17, 2004, 23.17

Föregående ämne - Nästa ämne

Martin Larsson

Kan väl bistå med den information som jag har gällande det du svarat på Lilleman :arrow:
Just nu har vi en ganska ansenlig summa pengar sparade (läs ca ett 6-siffrigt belopp) så det är väl inte kris till nästa år, dock vore det i mina ögon väldigt tråkigt att bränna alla våra surt förvärvade pengar på hyra till en lokal som är ingrodd med svett...
Dessutom är jag också verkligen ute efter "miljöbyteseffekten" som mycket väl kan lyfta föreningen, en nystart helt enkelt :!:

Sen en sista detalj gällande vårt hyreskontrakt: Det är utformat så att vi måste delge hyresvärden om att vi vill avsluta kontraktet typ senast 15 månader innan det går ut annars så förlängs det automagiskt i 3 år till. Till detta bör det tilläggas att det sker en årlig uppskrivning av hyran på typ 3%.

Om man sammanfattar detta så kan man säga att vi är på väg att "strutsa ihjäl" föreingen eftersom vi sitter fast i ett juridiskt bindande kontrakt som vi tillslut inte kommer kunna fullfölja pga "lack of funds" och då "dör" föreningen.
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Alfredsson

ja. eftersom det är till sommaren nån gång vi måste delge hyresvärden den informationen så är det väl lika bra att ha debatten om det nu på årsmötet.

det vore som sagt ruskigt dumt om kontraktet blev förnyat. och om vi har de sparade pengarna till en flytt så kommer föreningen glänsa i guld.
/Mattias

Be bold and mighty forces will come to your aid.

Björn

Citat från: "Martin Larsson"...delge hyresvärden om att vi vill avsluta kontraktet typ senast 15 månader innan det går ut annars så förlängs det automagiskt i 3 år till...

Citat från: "Björn"Kontraktet löper ut den 30 juni 2006 och måste sägas upp minst 9 månander innan dess, alltså måste det sägas upp i månadskiftet sept/okt om vi inte skall ha ytterligare kontrakt i 2 år.

Bara så att inte miss-informationen sprider sig: 9 månader, inte 15. 2 år inte 3. Men i övrigt har du rätt Martin.

/Fakta-upplysar-Björn i Armagedons Hemliga Tjänst

Gunilla Hellén

Hej kompisar!

Här kommer min tankar och ideér om ämnet.

En ideell förening får inte spara pengar, eller egentligen inte gå med vinst om jag fattat det rätt.

En flytt kommer kosta en massa, massa pengar under flyttperioden, även om vi på lång sikt kanske kan spara en slant.

Miljöombyte, ja jag tror också det skulle vara bra.

Med det engagemang bland medlemmar som denna förening har, är det inte rimligt att tro att vi kommer flytta på oss inom en överskådlig framtid. Jag lägger ingen värdering i detta, vi  är de vi är. Men jag kan i dagsläget inte se någon i föreningen, som skulle vara villig att lägga ner det stora arbete som krävs. Men det kanske är någon som känner sig manad.
Det känns som att vi som grupp, är mer engagerade i de spel i håller på med än själv föreningen/föreningslokalen. Och är det egentligen inte där fokus bör ligga? Föreningen/föreningslokalen finns ju till för att husera de spel vi är intresserade av.

Om det togs fram ett bra och sansat förslag skulle jag bli jätteglad. Både för förslaget och det faktum att någon engagerade sig i just denna fråga.

Gunilla

Heavy

Peka vart jag ska bära sakerna så bär jag :)
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Dale

Jag tror inte att själva bärandet av prylar från ett ställe till det andra är något större problem, jag tror att vi kan mustra en armé av bär-kobolder om det skulle bli aktuellt. Det stora hindret är i mina ögon att ingen (mig själv inkluderad) vill ta ansvar för det stora jobbet att ringa runt till hyresvärdar, förhandla, åka runt och titta på alternativen osv.

Alfredsson

Citat från: "Dale"Jag tror inte att själva bärandet av prylar från ett ställe till det andra är något större problem, jag tror att vi kan mustra en armé av bär-kobolder om det skulle bli aktuellt. Det stora hindret är i mina ögon att ingen (mig själv inkluderad) vill ta ansvar för det stora jobbet att ringa runt till hyresvärdar, förhandla, åka runt och titta på alternativen osv.

det behöver ju inte vara en person som axlar det ansvaret.  om det tillsätts en grupp människor som "lokalletare" så borde det inte vara några problem.  jag axlar gärna lite i år så att vi kan ha kvar vår förening och jag tror mycket väl det är fler än jag som gör det bara de fattar allvaret i frågan.

men tills föreningen säger att det är dags att göra en förändring kommer ingen göra något. det kan jag garantera.

först besluta. sen tillsätta, sen utföra.

svårare än så behöver det inte vara.
/Mattias

Be bold and mighty forces will come to your aid.

Heavy

Ja, det är ett stort jobb att ta tag i en flytt och ja det är förmodligen ganska få som ens kan tänka sig att jobba med nått sånt...

Men, fejsa läget, och det är att föreningens medlemmar MÅSTE göra detta jobb.. Annars får medlemmarna om några år antingen bli uttråkade svenssons utan en hobby i föreningsform, eller börja samla frimärken..

Som det är nu så är det en riktigt hemsk downward-spiral med att medlemmarna inte orkar annordna BSK, inte orkar bry sig om att jobba för att bidragen ska öka, inte bryr sig om att lokalen är det som drar mest pengar osv ad finitum..

Det kommer att gå åt helvete om inget görs på någon front, och för att använda ett uttryck som Herr Larsson flitigt begagnar sig av, så måste vi sluta "strutsa huvudet i sanden", för problemen löser inte sig själva!

Det finns 4 alternativ som jag ser det idag..

1. Man blundar för problemen så man kan klaga på the-powers-that-be att de inte skött det hela bättre eller säga "oj då" när det går åt skogen om några år, vilket tycks vara strategin flertalet medlemmar begagnar sig av.

2. Leva "slut" på föreningen, låta det gå åt helvete men ha kul till det händer och kanske starta en ny förening efteråt, eller kanske börja samla frimärken..

3. Ta tag i situationen för att behålla lokalen, eller jobba för att lokalen ska flyttas så föreningen på något sätt överlever..

4. Skita i vilket !


För egen del lutar det ganska mycket åt alternativ 3 eller 4 för tillfället, och jag hoppas såklart att alternativ 3 blir det allenarådande. Samtidigt så tänker jag inte sitta kvar på ett sjunkande skepp om ingen orkar/vill/etc göra något, det finns ju trots andra föreningar att engagera sig i.. Men ingen man kan ha så roligt på som gedon ...


;)
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Heavy

Citat från: "Lillivar"

först besluta. sen tillsätta, sen utföra.

svårare än så behöver det inte vara.

Hear, Hear !!
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Björn

Citat från: "Heavy"
Citat från: "Lillivar"först besluta. sen tillsätta, sen utföra. svårare än så behöver det inte vara.
Hear, Hear !!
Da Capo!

Ivar

visst har jag uppfostrat honom bra! :P
Han har ju faktiskt fantastiskt rätt.(min lillebror alltså...)

Ja herr Larsson har faktiskt också rätt om att strutsa och ja det kommer gå åt helvete om inte folk skärper sig och det måste folk göra i år!

Jag tycker vi säger upp lokalen även om det inte finns ett alternativ!
Då får vi i alla fall en blåslampa i stjärten så vi måste göra något!

Alla medlemmar borde leta efter alternativ så tillsätter man en grupp människor som förhandlar o tittar på kontraktsdelarna, men vi måste våga ge de vårt förtroende att göra detta.

Härmed uppmanar jag alla som vill byta lokal att leta efter en sådan, när man hittar ett alternativ så be om ett prospekt eller skriv ut, och ta med till årsmöte eller styrelsemöte så faktiskt folk fattar.

MEN se tilll att ha något konkret utskrivet så det inte blir stilen jag känner nån som kanske kan ha en lokal om vi går tre varv bakåt i vänstervarv kastar salt över höger axel hoppar upp o ner o skriker whao wha kali maa!!!

Kom i håg det finns ingen som kan hindra oss!!!!!!!!
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

Heavy

Citat från: "Ivar"visst har jag uppfostrat honom bra! :P
Han har ju faktiskt fantastiskt rätt.(min lillebror alltså...)

[/color]


Ja, tänk vad lite stryk kan göra..  :twisted:


/Heavy, Lokaletarbrigaden..
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Heavy

En liten intressant sak som kanske behöver utredas innan nån springer iväg för långt i tanke och handling är vad det är vi letar efter...

I första hand, vad klarar föreningens ekonomi av i hyra?

Resten är egentligen ganska oväsentligt eftersom man får ta lite vad som finns baserat på hyran.. Utanför stan får vi en större lokal för samma pengar, på torget får vi 25 m2..
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Björn

Citat från: "Ivar"MEN se tilll att ha något konkret utskrivet så det inte blir stilen jag känner nån som kanske kan ha en lokal om vi går tre varv bakåt i vänstervarv kastar salt över höger axel hoppar upp o ner o skriker whao wha kali maa!!!

Äntligen nån som fattar :!:

Björn

Citat från: "Heavy"En liten intressant sak som kanske behöver utredas innan nån springer iväg för långt i tanke och handling är vad det är vi letar efter...

Frågan låter nästan som en faktaförfrågan, så jag vill bara understyka att detta är något som vi måste:
    Fundera på
    Diskutera
    Utreda

    (och i sista hand)Besluta om[/list]