Dom som spelar WFRP med Brain

Startat av Brain, september 03, 2005, 17.11

Föregående ämne - Nästa ämne

Martin Larsson

Hmmm är ganska kluven i dina tankar. Att hoppa av en karriär kan man ju göra hur som helst om man inte ska till en carrer-exit utan vill byta till nått nytt(dock för en drös xp...).
Däremot för att gå ut en karriär anser jag att man ska vara fullärd för att göra. Jag ser det lite som gesäll-princip över det hela. Du får inte avancera som smed om du inte lärt dig det du förväntas kunna :shock:

Sen det med trappings är jag lite mer skeptisk till, känns som om det kommer sätta en käpp motsvarande ett redwood-träd i allas karriärsplaner :evil:
Anser nog inte att man ska behöva ha alla trappings från början, dock att man bör skaffa ihop  dem under karriärens gång åtminstånde och ha dem för att gå ut den. Sen gällande om man byter yrke till nått som kräver en lättare typ av rustning än den man har så borde det gå att ignorera :?
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Getsen

Citat från: "Heavy"Personligen  tycker jag inte att trappings egentligen ska spela sådär räserstor roll för att man ska kunna byta yrke.. Blir kanske bara fånigt om antingen vi som spelare, eller Brain ska behöva mosa in en massa prylar i spelandet för att det ska flyta ordentligt.. Jag ser också yrkena som ett flöde i en karaktärs liv, inte att man MÅSTE jobba på en trädplantage för att kunna vara woodsman (eller liknande) utan att det är ok att välja en sån karriär bara man rör sig mycket ute i vildmarken.. Alltså, man behöver inte jobba som det man "är" sas..

Det är det största felet med WFRPS annars jäkligt roliga system för karaktärer, om man måste följa det..

Sen tycker jag fortfarande att det är lite fånigt att vi ska behöva ta allt i varje karriär vi ger oss in på.. Inte alla som försöker bli smeder blir det, en del hoppar av och blir hästkarlar istället, bara för att det var för varmt/svårt/whatever i smedjan.. Men med det system vi kör nu kommer vi att vara fullt tokutbildade och top-notch inom varje karriär våra karaktärer ger sig in på.. Varken realistiskt (jaja, fantasy ;;) eller kul i mina ögon.. Men det är ju bara jag ;)..

För övrigt kan jag bara hålla med om att det var en rolig spelning i måndags, den roligaste, hittils trots kass syn och huvudvärk.. Känns som det börjar hända grejor nu, hihi..

Spelningen var en av de bättre... känns somatt vi kommer lite längre ut i vattnet och det är inte längre långgrunt så att säga.. diskussionen om vad som krävs för att byta career är jätteintressant. Reglerna säger att trappings är ett krav för det nya "yrket" och det finns väl egentligen inte någon logik bakom det alls. Jag tycker absolut inte att Brain ska slänga in prylar bara för att vi ska kunna byta yrke, däremot kanske det kan öppnas med möjligheter att skaffa grejer om vi väljer att jobba för det så att säga.

Att magiskt auto-hitta Fine Quality-grejer uppe i bergen känns jävligt beige, men att helt ignorera trappings känns dåligt också. Spelandet bör inte (i mina ögon) kretsa kring karaktärernas sedan starten utstakade career-paths och om det saknas möjlighet att t ex bli riddare i kampanjen, ja, då är det så, och då får riddar-aspiranten söka sig en annan väg. Det är svårt att vara vampyrjägare utan vampyrer.  

Jag tycker definitivt att man skall "fylla" en careerpath innan man kan byta till nästa, detta för att det känns "maxnings vänligt" om karaktärerna väljer att inrikta sig på Toughness, WS, BS, A och Wounds, samt ignorerar en hel massa skills eller Talents (eller det nu heter :-) ) för att poäng-mässigt ta sig närmre sin "mål-career". Det realistiska kanske sviker något, men efter ett par careers så kan en karaktär som höjt allt vara jädrans kompetent på många saker och han kan verkligen säga "been there, done that" och har skills för många olika tillfällen och jag tycker att det väger upp all de tråkiga/menlösa höjningar som måste göras längs vägen.

Den magiska rollspelsformeln funkar jättebra i Brains kampanj (korta spelningar = många småportioner XP) och vi har inte direkt bråttom i någon riktning. Låt det ta den tid det tar, och låt våra karaktärer växa med utmaningarna!! Med lite tur och skicklighet kan vi nog skapa oss tillfällen som gör att vi kan ta oss i den riktning vi vill vad gäller careers och utveckling. Heja oss!! :D
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Getsen

Citat från: "Martin Larsson"Hmmm är ganska kluven i dina tankar. Att hoppa av en karriär kan man ju göra hur som helst om man inte ska till en carrer-exit utan vill byta till nått nytt(dock för en drös xp...).
Däremot för att gå ut en karriär anser jag att man ska vara fullärd för att göra. Jag ser det lite som gesäll-princip över det hela. Du får inte avancera som smed om du inte lärt dig det du förväntas kunna :shock:

Sen det med trappings är jag lite mer skeptisk till, känns som om det kommer sätta en käpp motsvarande ett redwood-träd i allas karriärsplaner :evil:
Anser nog inte att man ska behöva ha alla trappings från början, dock att man bör skaffa ihop  dem under karriärens gång åtminstånde och ha dem för att gå ut den. Sen gällande om man byter yrke till nått som kräver en lättare typ av rustning än den man har så borde det gå att ignorera :?

Ok.. att tänka lite omvänt på det så bör en karaktär aldrig behöva bli Outlaw för att han saknade en pryl som krävdes för att bli Politician *kliar sig i huvudet* Det är klurigt... spelet bör inte bli en skattjakt för att kunna avancera sin karaktär. Men spelet bör inte heller kretsa kring att maxa sin karaktär med "rätt" careers. Klurigt... alla borde spela peasants :D

Jo, så klart... en karaktär har ju aldrig "full gjort" en career innan han har rubb och stubb (skills, höjningar, trappings, talents). Det kunde bli en "flavour"-grej, utan prylar kostar det mer XP att byta (150 istället för 100 eller 200?) men det är ju fan inte logiskt nånstans.
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Martin Larsson

Citat från: "Getsen"Spelningen var en av de bättre... känns somatt vi kommer lite längre ut i vattnet och det är inte längre långgrunt så att säga.. diskussionen om vad som krävs för att byta career är jätteintressant. Reglerna säger att trappings är ett krav för det nya "yrket" och det finns väl egentligen inte någon logik bakom det alls. Jag tycker absolut inte att Brain ska slänga in prylar bara för att vi ska kunna byta yrke, däremot kanske det kan öppnas med möjligheter att skaffa grejer om vi väljer att jobba för det så att säga.

Att magiskt auto-hitta Fine Quality-grejer uppe i bergen känns jävligt beige, men att helt ignorera trappings känns dåligt också. Spelandet bör inte (i mina ögon) kretsa kring karaktärernas sedan starten utstakade career-paths och om det saknas möjlighet att t ex bli riddare i kampanjen, ja, då är det så, och då får riddar-aspiranten söka sig en annan väg. Det är svårt att vara vampyrjägare utan vampyrer.

Jag tycker definitivt att man skall "fylla" en careerpath innan man kan byta till nästa, detta för att det känns "maxnings vänligt" om karaktärerna väljer att inrikta sig på Toughness, WS, BS, A och Wounds, samt ignorerar en hel massa skills eller Talents (eller det nu heter :-) ) för att poäng-mässigt ta sig närmre sin "mål-career". Det realistiska kanske sviker något, men efter ett par careers så kan en karaktär som höjt allt vara jädrans kompetent på många saker och han kan verkligen säga "been there, done that" och har skills för många olika tillfällen och jag tycker att det väger upp all de tråkiga/menlösa höjningar som måste göras längs vägen.

Den magiska rollspelsformeln funkar jättebra i Brains kampanj (korta spelningar = många småportioner XP) och vi har inte direkt bråttom i någon riktning. Låt det ta den tid det tar, och låt våra karaktärer växa med utmaningarna!! Med lite tur och skicklighet kan vi nog skapa oss tillfällen som gör att vi kan ta oss i den riktning vi vill vad gäller careers och utveckling. Heja oss!! :D

Håller som sagts ovan med om att man ska fylla sin nuvanade karriär, a´la lärlingssystemet samt att måndagsspelningar e kul samt att säkert saker kan lösa sig, men för att förtydliga trappingasdelen :arrow:

Jag har lösa planer på att bli Sergeant(läs chef för gruppen, som nån borde vara, även om det innebär omvägar) dock kan jag inte bli det för än jag kommit över en full Mail-armour(+ sköld, inte lika svårt...) vilket känns slugt.

Ni kan inte ha en chef för ni har inte tillräckligt coola pryttels, och om ni skulle hitta det så kommer alla gå till en person :?
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Heavy

Ja, det är lurigt som sagt med trappings..

Jag tycker självklart det är upp till Brain i Slutändan(tm), men vi bör nog trycka hårt på att det får finnas rimliga gränser (a´la mailen ovan).. Klart du kan bli boss utan att bli graderad i armén i mina ögon, du utveckals helt enkelt på egen hand till en ledartyp.. Likaså vore det fånigt att jag skulle kunna bli lite-bättre-vandrande-haubits utan att ha en Grimoire(tm).. Balans är nog bra, och ta bort de fånigaste avarterna, samt kanske skippa trappings helt på vissa karriärer..

Maxandet.. Som sagt, man kanske inte trivs i smedjan, och då är det kanske dumt att man måste ha köpt sig sitt eget städ innan man får vara med och leka :).. Jag ser en maxad karriär som ett mästarbrev, inte en gesälltid.. Du är kung om du maxar en karriär.. Men visst, om man inför "att byta karriär innan man maxat" till en kostnad av 150 xp istället för de vanliga 100, samt behåller "byta karriärsträd" vid 200 enl reglerna så är det nog ok för min del.. jag vill ha valmöjligheten iallafall !

Trappings och maxande känns fel för mig rent rollspelsmässigt.. Det bara är så :)

Sen att bara höja grundegenskaperna.. för egen del ser jag det nog som att talents och skills är det viktiga :), för alla yrken..  Ihop med det man  specialiserar sig på såklart (ws för slåsskille osv)
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Getsen

Citat från: "Heavy"Ja, det är lurigt som sagt med trappings..

Jag tycker självklart det är upp till Brain i Slutändan(tm), men vi bör nog trycka hårt på att det får finnas rimliga gränser (a´la mailen ovan).. Klart du kan bli boss utan att bli graderad i armén i mina ögon, du utveckals helt enkelt på egen hand till en ledartyp.. Likaså vore det fånigt att jag skulle kunna bli lite-bättre-vandrande-haubits utan att ha en Grimoire(tm).. Balans är nog bra, och ta bort de fånigaste avarterna, samt kanske skippa trappings helt på vissa karriärer..

Maxandet.. Som sagt, man kanske inte trivs i smedjan, och då är det kanske dumt att man måste ha köpt sig sitt eget städ innan man får vara med och leka :).. Jag ser en maxad karriär som ett mästarbrev, inte en gesälltid.. Du är kung om du maxar en karriär.. Men visst, om man inför "att byta karriär innan man maxat" till en kostnad av 150 xp istället för de vanliga 100, samt behåller "byta karriärsträd" vid 200 enl reglerna så är det nog ok för min del.. jag vill ha valmöjligheten iallafall !

Trappings och maxande känns fel för mig rent rollspelsmässigt.. Det bara är så :)

Sen att bara höja grundegenskaperna.. för egen del ser jag det nog som att talents och skills är det viktiga :), för alla yrken..  Ihop med det man  specialiserar sig på såklart (ws för slåsskille osv)

Oj, lurig lek med ord.. Att fylla en career är för mig att ha en balanserad karaktär, att bara hoppa karriärer genom att höja ett par utvalda stats är att "maxa" dom statsen. Maxa är tråkigt och balans är kul i min värld :-) Jag tror det bästa vore om vi gjorde det till en kul kampanj som vi kan spela i ett par år och så kommer nog allt vi vill ha och lite till av sig självt :-) *har planer på att bli politician* :D
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Heavy

Att fylla en karriär är för mig att maxa ut systemet så mycket som möjligt :)


Jag håller med, det viktiga är att vi håller på ett tag :), men samtidigt hatar jag att vara låst till ett alltför styrt system.. Som förvisso är bra som fan, framför allt kanske för att det är annorlunda..

Klart man ska bli politiker tillslut :D :D :D
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Shadowfriend

Det verkar som jag slog huvudet på spiken när jag nämnde trappings, allt bara för att jag i mitt stilla sinne undrade varför jag skulle vara tvungen att ha ett Armborst som Mercenary, när jag kan sjuta TVÅ pilar per runda med bågen. Och varför skulle alla hyrsvärd i världen ha samma prylar? Det måste finnas hur många sommhelst som bara har ett spjut, eller svärd. Kanske kan man se trapings listan som en mall, en vägvisare mot vad de flesta innom det yrket har. Sen måste vissa saker vara ett krav. En skrivare måste ju ha ett "Writing Kit" för att kunna utöva sitt yrke.

Nåja.

Vad gäller maxande så kan jag säga följande.

Statsen är viktigast vid strid tror jag. Och jag är rätt säker på att om de inte höjs till max så är man rätt körd när man står inför en kaos portal. Helt enkelt för att systemet är byggt för att man skall maxa allt innom stats.

Alla skills går ju på stats, så att höja stats är bra för skillsen, men efter som man kan höja skillsen med så mycket som +20% chans att lyckas så är skills viktigare att höja för att kunna göra saker bra. Och vissa saker vill man höja till max och vissa inte. Så att ta alla skills i en karriär är bra och gör en väl avrundad med många strängar på valfritt instrument, men man skall bara behöva sätta extra på det man verkligen vill, det som man vill specialiserar sig innom.

Talents är jag lite kluven till, Vissa saker vill jag ha, och vissa saknar jag, men jag kan inte hitta en carrer path som har dessa och som fungerar med min karaktärs personlighet och stil. Exempel. Jag slåss med svärd och dolk, jag skulle vilja har Rapier och Main Gaushe (stavning?), Dels för att det är en utvekling av min nuvarande strids stil, och dels för att det är lättare att dra ett svärd och en dolk, oavsett vilken sort det är, än det är att dra en sköld från ryggen. Särskilt som jag planerar att bli en kringvandrande beastman dödande skogs ninja. (jag avser inte att power gamea). Men för att få använda vapnen jag vill så måste jag ha Specialist Weapongroup Fencing och Parrying. Ingen av dem finns på min carrerpath, däremot finns Twohanded weapon som jag måste ta men troligen aldrig kommer att använda.

Slutsats

1. Stats är troligen livsnödvändiga. :shock:

2. Skills är det som gör karaktären intresant och är set som gör att du får jobbet, smyger förbi kaosriddaren, eller lagar till rådjuret  8) . Skills som inte finns på carrer path borde kosta ca 150 exp och kräva en lärare.

3. Man borde får ta de talents man vill ha från sin carrer och skippa de andra, och om man finner en lärare få ta sådana som finns utanför carrer för ca 150 exp.

4. För att följa carrer som magiker så skulle ju en längre tid på universitetet fugera istället för att finna grimoarer och magiska prylar. Men en skrivare måte ha sitt writing kit. Och om vi inte kan komma undan trapings eller modifiera dem så får vi helt enkelt köpa massor av trapings nästa gång en rik knös vill sponsra en expidition åt oss.  :D

Woohoo!!! Mitt största inlägg någonsin tror jag. :twisted:
All is dust... All is dust...

Getsen

Tack för era fina poster. Nu har jag tänkt igen :D.

Det jag vill undvika är att folk ska kunna "hajka" sig igenom careers, och ändå med samma möjlighet fortsätta på en careerpath för stadardkostanden av 100 xp. Om det finns en 200 xp-kostand för att välja en helt ny, så tycker jag att den ska betalas om man inte fullgjort den gamla. Att undvika att köpa och höja allt man kan är bara ett sätt att spara xp för att sedan höja eller köpa något annat, och det luktar lite minimaxing tycker jag (om jag bara ville höja WS så skulle jag på 1500 XP eller så kunna nå en +30-40-career och ändå köpa lite småsaker vid sidan om så att jag inte var helt värdelös, men karaktären skulle troligtvis inte vara den Veteran/Knight/Champion/whatever som hans career säger. Career systemet undermineras av för fritt "hoppade". Allra helst skulle jag se att den career man går till godkänns av spelledaren och man ser till att det funkar med kampanjen.. mindre val för spelaren såklart, men pusselbitarna skulle inte behöva sättas på plats med en hammare.

Det blir också tråkigt för dem som inte gör på det viset, och svårare för spelledaren att beräkna motstånd och liknande. Jämför det med att ni spelar vampire och bara en karaktär har Celerity, men har mycket i det. resten av gruppen kan ta en paus under striderna.

Dock så har jag en idé som någon med mer system-vana kanske kunde ge lite feedback på; min karaktär har en höjning kvar på sin Career, (Toughness +5). Borde det så inte vara ok att han kan ta en career exit så länge som den nya careeren har en Toughness-ökning på minst +5? Han kommer ju att vilja köpa Toughness förr eller senare, troligtvis, och att byta career skulle låta honom göra det senare, och eventuellt ge honom tillfälle att köpa något annat på den nya pathen (en talent eller kanske +1 attack) innan han vill höja sin Toughness. I det fallet så skjuter han upp ett "köp" men är ändå bunden till att spendera de surt förvärvade xp´na, bara inte just då. Samma sak kanske skulle kunna göras med Talents, Skills (om inte de var frivilliga om man väl köpt dem en gång?) etc.

Trappings gör mer ont desto mer jag tänker på det. Som minst bör vi ignorera Quality och göra allting mer generellt ("metal armor" istället för "Full plate armor" t ex) om vi ens tycker att det är värt att bemöda sig med Trappings. En krigare bör ha ett svärd, och en scribe bör ha penna och pergament men om svärdet är vackert och pennan är ny eller gammal kunde spela mindre roll.
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Heavy

Citat från: "Getsen"Tack för era fina poster.

Rena myset här inne ju *kramar om*.. :D

Ja, det du sa om trapping är klart vettigt Roos..

Och det du pratar om när det gäller statshöjningar är väl ungefär det jag menar med att man ska kunna hoppa över innan man ger sig på sin nya karriär..

Jag vill göra samma sak med talents och skills med dock :D
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Heavy

I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Brain

Skall sätta in mig i diskussionen inom kort.

Har startat en Yahoo group där jag lagt upp en kalender än så länge men mer kommer. Har inviterat några av er har ni inte fått något mail så säg till mig 8)
Tomas Davidsson