Skitsnack

Startat av Robin, juni 03, 2005, 18.40

Föregående ämne - Nästa ämne

Fluff

appropå det som sagts om att byta låskolv.
har en låskolv liggandes hemma med tre nycklar som jag kan skänka till föreningen om intresse för detta finns.
drar ju ner på personer som kan promenera in med nyckel och sno kioskkassan, nackdelen är ju att åtkomsten av kiosken minskas.
ät en makaron till!

Judas

Citat från: "Fluff"appropå det som sagts om att byta låskolv.
har en låskolv liggandes hemma med tre nycklar som jag kan skänka till föreningen om intresse för detta finns.
drar ju ner på personer som kan promenera in med nyckel och sno kioskkassan, nackdelen är ju att åtkomsten av kiosken minskas.

Ja men det går ju tillverka fler nycklar mot en mindre kostnad!

KOBOLDKUNGEN

Utse en person som har hand om kioskpengarna, låt folk sätta in pengar på ett "kioskkonto" och när de handlar så dras pengar från deras konto, inga mer kioskkassastölder, problem löst. Eller så kan man skriva upp alla köp i kiosken och så är en person ansvarig för att driva in skulderna.
_______________________________________
Jag KUNG, du KOBOLD...
_______________________________________
www.semesterbostad.org
www.jisit.se


Ewers

Är det bidragen som äntligen har dykt upp?

/F

dagle

Citat från: "Ewers"Är det bidragen som äntligen har dykt upp?

/F
Aktivitets bidragen men inte grundbidragen (mummel mummel, ringa ringa..)  

Ur säkerhets synpunkt finns det faktiskt ganska mycket att göra på geddon men öka säkerheten är faktiskt inte en liten sak. Detta är kanske det som behövs göras egentligen:
1. byta ytterdörr till en bättre.
2. byta till bättre ytterdörrslås och nya nycklar
3. byta lås till styrelserum och kiosken, bör vara lås som låser om man stänger dörren (låsen som är nu är extremt dåliga..)
4. byta dörr till kiosken, kioskdörren har blivit lagad men egentligen är hela dörren skit och skall bytas ut.
5. Kassaskåp som är fastsatt i golvet där man helst skall kunna lagga in pengar men bara vissa skall kunna ta ut pengar.

och som ni kanske förstår så är detta inte speciellt billigt att genomföra.. (men kanske ett ont måste för föreningens framtid :S)

KOBOLDKUNGEN

Annars kan man överväga en variant på min idé, både gratis och stöldsäkert.
_______________________________________
Jag KUNG, du KOBOLD...
_______________________________________
www.semesterbostad.org
www.jisit.se


emil

Ganska vågat av trollkonstnär-inna, o hur fan gör hon?  :D
*Barnförbjudet?, klicka på egen risk.*
http://www.bigfun.be/Movie/Ursula%2BMartinez.htm

dagle

Citat från: "KOBOLDKUNGEN"Utse en person som har hand om kioskpengarna, låt folk sätta in pengar på ett "kioskkonto" och när de handlar så dras pengar från deras konto, inga mer kioskkassastölder, problem löst. Eller så kan man skriva upp alla köp i kiosken och så är en person ansvarig för att driva in skulderna.

Jo men detta kräver också ett stystem faktist. Men visst det är på många sätt lättare. Men dessa problem ser jag:
1. Man måste spika en dag eller något liknade då folk ger kassören (mig) pengar och jag skriver upp det på en lista. För kommer pengarna in på 15 olika dagar på en månad så blir det inte mindre spring..
2. Vet att för många av de yngre medlemmarna så kan(200-300 kr) var ganska mycket pengar..

Fördelar:
1. Man slipper räkna växel
2. Mindre summor pengar förvaras på geddon.

Detta känns lite som cash apparaten (som var väldigt bra men inte problemfri..)

Skall klura lite :)

Lindbergh

Föreningen har ju haft ett antal stölder genom åren, trots idoga försök att både sätta in pengar regelbundet på banken och att till och med gömma pengar vad jag kan minnas.

Efter det att man skaffade CASH så försvann i vart fall det problemet, men i och med att bankerna inte tjänade tillräckligt på det så lade man ned det...Den enarmade banditen stal ju till och med mynten för att få råd med sitt fika  :angry5:

Första frågan är väl om man skall ha en kiosk (hantera kontanter) överhuvudtaget. I och med att man vill driva en kiosk för sina medlemmar så finns det risker som måste elimineras i hanteringen av de kontanta medel som omsätts. Är inte alla (i styrelsen) som hanterar pengarna beredda på att följa de rutinerna som man har/kommer överens om, är man sårbar för både yttre och inre "angrepp". Desto bättre rutiner man har, desto mindre är risken för "angrepp". Dessutom ökar chansen att kunna identifiera den eller de som stjäl pengar. Tyvärr brukar ju kostnaden öka i och med att man vill ha nya lås, kassaskåp och annat.

Alternativ kan vara numrerade 5 kr kuponger (i häfte), kioskkonto som Renis föreslår, formella skuldsedlar eller motsvarande. Pris för 100g mjölkchocklad med kupong 10 kr, Pris utan 20 kr... :D

Desto mer kontanter som förvaras i lokalen, desto större är risken för "angrepp"...

En annan fråga - använde man det lilla lås som satt i dörren som någon satt dit eller var det bara kosmetika?

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Clifford

Det lilla låset:
Det har inte använts tyvärr. Det kunde kanske förhindrat den senaste stölden.

Kalle

Om man har kuponger, hur får man tag på dessa?
Köper man dom i kiosken?
I så fall kommer det ju ligga lika mycket pengar kvar där.
Om nu ingen tar på sig att sätta in dom på ett eventuellt konto.
Estoy solo mirando!

carlsson

Det kommer inte bli några kuponger eller motsvarande. Bättre rutiner och kassaskåp is the deal.

Iallafall om jag får bestämma.

Det ska vara enkelt och smidigt, man behöver inte komplicera till det för mycket om alla gör vad dom ska!

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Clifford

Citat från: "carlsson"Det kommer inte bli några kuponger eller motsvarande. Bättre rutiner och kassaskåp is the deal.

Iallafall om jag får bestämma.

Det ska vara enkelt och smidigt, man behöver inte komplicera till det för mycket om alla gör vad dom ska!


WORD!

Brain

ARGH!

Har en granne som verkar vara helt insnöad på Sound of Music. Tittar antagligen på den varje kväll då varenda kväll jag har varit hemma så har man hört långa stycken från den (Nej det är inte Ipren-reklamen). Första gången jag hörde det var för 10-15 dagar sen.
Tror ni man kan få honom/henne fälld för grov misshandel?

(OK för att Norrby har dåligt rykte men det här är det extremaste som har hänt här för mig och då har det ändå vart yxmord i trappuppgången jämte...)
Tomas Davidsson

Clifford

Citat från: "Brain"ARGH!

Har en granne som verkar vara helt insnöad på Sound of Music. Tittar antagligen på den varje kväll då varenda kväll jag har varit hemma så har man hört långa stycken från den (Nej det är inte Ipren-reklamen). Första gången jag hörde det var för 10-15 dagar sen.
Tror ni man kan få honom/henne fälld för grov misshandel?

(OK för att Norrby har dåligt rykte men det här är det extremaste som har hänt här för mig och då har det ändå vart yxmord i trappuppgången jämte...)

Thats just wrong...on so many levels... :protest: