Skitsnack

Startat av Robin, juni 03, 2005, 18.40

Föregående ämne - Nästa ämne

Lindbergh

...kände mig jävligt besviken när jag läste vad carlsson skrev, att någon har snott kassan igen. Trots två lås med olika nycklar samt ett kodlås??

Det är bara att polisanmäla, lämna namnlistan över vilka som har dessa tre "nycklar" och hoppas  [-o< att de påbörjar en förundersökning. Chansen är i och för sig mikroskopisk att det ger något...trisslott kanske är bättre lösning?

...Om inte annat byta ut och ändra rutinerna/lås vilket i slutändan brukar identifiera vem som har och kommer att få problem.
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Judas

Eller så får det bli bögstryk!

Det kommer alltid fram i slutändan vem det är ändå.

Niklas

Verkar iaf som att det är läge att byta ut lås och nycklar... finns nog lite väl många på drift... säkert någon liten tomte som kopierat upp en eller två extra. Inte så svårt om man hittar någon mindre ärlig nyckelmakare.

Kanske ska överväga att låta storebror se oss i lokalen?

Ewers

Problemet är bara att alla åtgärder kostar pengar och just pengar har föreningen inga alls av just nu, inte ens på banken. Alltså kanske föreningen skall prioritera ocjh försöka få ihop till hyran nästa månad före man lägger ner lika mycket på att byta lås mm.

...och svaret är ja, det är inte ett skämt utan fullaste allvar. Just nu har föreningen inte ekonomiska resurser att ens kunna betala nästa hyra, el, tfn, tv-hyra, sophämtning mm.  :evil:

Fd kassör Fredrik Ewers.

Ivar

Ska jag aktivera mig som valberedare nu eller?
Eller tar vice kassören över?
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

Niklas

Så alla Gedons tillgångar (?) fanns i kiosken?  :shock:  Låter ju mindre lyckat att spara dem där istället för på banken.

Clifford

Citat från: "Judas"Eller så får det bli bögstryk!

Det kommer alltid fram i slutändan vem det är ändå.


Word...

Lindbergh

Citat från: "Ewers"...och svaret är ja, det är inte ett skämt utan fullaste allvar. Just nu har föreningen inte ekonomiska resurser att ens kunna betala nästa hyra, el, tfn, tv-hyra, sophämtning mm.  :evil:

Är det någon som har länsat kontona med, eller är det bara bidrags-, kiosk och konventsintäkterna som lyst med sin frånvaro (och blivit stulna) och ekonomin barkat åt helvete?
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Judas

Det låter ju ganska underligt. För några dagar sen skulle ni ju ha tag i en hantverkare, som kunde laga den läckande kranen i köket och nu har ni inga pengar till hyran :?

Kalle

Går det inte få hjälp av komunen när sånt här händer?

Eller slänger dom bara ut folk hur som helst?
Estoy solo mirando!

rAWTAZ

Som alla utom kanske tjuven tycker så är det jävligt tråkigt det som hänt, tycker jag också.. Liksom en del andra undrar jag självklart varför det var så pass mycket pengar i kioskkassan istället för på banken, men jag antar att det beror på engagemangsnivån, något inte kassören kan lastas för i min mening, eller någon annan enskild person. Det är ett kollektivt problem att ingen orkar göra något. Rätta mig om jag har fel, kanske ska va så mkt pengar där, I dunno :)

Någon sa övervakning, vilket leder in på webkameror! :D Då jag tidigare föreslog webkameror var det inte för att övervaka något, inte för fem öre, utan för att man skulle kunna se om någon var på plats o vad som händer. Har fallit väl ut på andra ställen, men här var det inte så välkommet :)
Men faktum är ju att man skulle kunna ha en sådan uppsatt, och se till att den endast går när ingen annan skall vara i lokalen. Syftet blir ju då inte som det var tänkt från början, men det nya syftet är väl inte fel heller. Vi kan ta snapshots med tillräckliga mellanrum, dock på tider när ingen är där, vilket gör att ingen behöver känna sig iakttagen.

I övrigt hoppas jag verkligen att tjuven i fråga tar sitt förnuft till fånga och lämnar tillbaka pengarna, går ju att göra anonymt. Som Carlsson sa så kommer han/hon knappast må bra av vad som gjorts om det inte återställs, ingen människa kan känns sig OK efter att ha gjort så.. Särskilt med tanke på att det kör en hel förening i graven o påverkar en väldig massa folk.

En ytterligare fråga; Går det inte att begränsa nyckelinnehaven lite? Kollar man styrelselistan är det ganska många personer. Jag förstår att man ju måste kunna komma in i lokalen, men åtminstone kiosknycklarna borde ju gå att begränsa till ett mindre antal.

Hm, undrar för övrigt vad nya låskolvar+nycklar kostar? Hemma bytte vi sådana då o då, farsan alltså, då kom han hem med ett par-tre kolvar o ett gäng nycklar, köpt på järnhandeln typ, borde vara lugnt o byta.

Judas

Under mina 12 år jag varit med i föreningen så har det aldrig gått att säga vilka tider på dygnet lokalen varit öppen eller stängd.
Men det kanske är något att börja med?

Om man begränsar antalet nycklar till kiosken så resulterar det ju även i att tillgången till den minskar, och där med mindre pengar till föreningen. Men det kvittar ju i detta fallet blir vi ju ändå av med dem.

För övrigt låter det ju ganska oroväckande att det förvaras så mycket pengar i kiosken eller överhuvudtaget i föreningslokalen.....

rAWTAZ

Nej det går givetvis inte att sätta en eventuell webcam på vissa tider, utan det får bli så att den aktiveras av den som lämnar lokalen sist, i samband med att denne person låster slår han/hon även igång camen. Osså slå av när förste person anländer, inga konstigheter.

Yeah, tyvärr blir ju kiosken lite mer otillgänglig. Men det är väl den mest konkreta lösningen. Det bästa är ju om vi helt enkelt kan få till mer frekventa leveranser av pengarna ur kassan -> banken. Det skall i min mening inte vara något problem, bara en styrelse som fungerar kommer igång.

carlsson

Jag tycker ändå att vi ska satsa på ett fett kassaskåp. Man får ett 200-kg skåp för runt 2000,-. Det kånkar man inte ut så lätt...

Men ett mindre skåp i 50-kg klassen vore nog bättre. Kan vi bulta fast också.


Som nybliven styrelsemedlem tror jag mig kunna förklara varför det var mycket pengar i kioskens kassa. Kassören som blev vald på årsmötet slutade vara aktiv innan sommaren. Efter det har ingen känt sig ansvarig nog att flytta pengarna.
Det finns personer i den gamla styrelsen som egentligen borde ha kunnat fixa detta, men det har brustit pga rutiner (eller rättare; Avsaknaden av rutiner).

Att detta överhuvudtaget har hänt är så jävla tragiskt så man börjar lipa. Det kändes så skönt efter valet av den nya styrelsen, och alla verkade verkligen "på g". Nu faller stora delar av detta, bland annat har redan Ewers avsagt sig sin styrelsepost och det är extra tragiskt eftersom han är en av dom som har kämpat för föreningen 24/7 dom senaste åren... :(


Ang Webcam så vet jag inte riktigt vad ni har skrivit, men man kan köpa en Axis 710 som bara tar bilder när det händer nåt och enligt vissa specar som t ex tidsintervall, dessutom tankar den ner på en remote server. Mycket bra pjäs!

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

rAWTAZ

Kassaskåp är ju också en idé, absolut.