World in Flames

Startat av Clifford, mars 30, 2005, 15.21

Föregående ämne - Nästa ämne

oscar

Blev helt chockerad häromdagen när jag läste ett inlägg i Matrix forum för utvecklingen av dataspelet WiF, MWIF. Där kan man läsa att havsinvasioner kan göras så länge som hela hexsidan går mot havet. Hexen behöver alltså inte gränsa mot en mörkblå ruta.

Detta skall vara en ganska så ny ändring...

Det innebär att det är möjligt att invadera på en miljon fler platser...
Men, jag är ju Brekal liksom...

Clifford

Citat från: "oscar"Blev helt chockerad häromdagen när jag läste ett inlägg i Matrix forum för utvecklingen av dataspelet WiF, MWIF. Där kan man läsa att havsinvasioner kan göras så länge som hela hexsidan går mot havet. Hexen behöver alltså inte gränsa mot en mörkblå ruta.

Detta skall vara en ganska så ny ändring...

Det innebär att det är möjligt att invadera på en miljon fler platser...

det vill  jag se en officiell regel på....låter onekligen JÄVLIGT intressant.

Now, Greece will meet certain doom at the hands of Mussolini!

oscar

Varsågoda, här kommer...  :)

11.14   Invasions
Invasions allow land units to attack enemy held coastal hexes in a sea area you have transported them to.
You may only invade an enemy controlled coastal hex that has at least 1 all-sea hexside (at least part, but not necessarily all, of this coastal hexside must touch upon the sea area where the TRS is located). You can only invade with face-up land units on TRSs in the sea area. The TRS must be in the 1, 2, 3 or 4 section of the sea-box. Only infantry class units can invade.


Och här är ett utdrag från ett replikskifte jag hade med Patrice Forno, en av utvecklarna på ADG:
CitatTouching the sea does not mean "touching an hexdot". This is a ghost of WiF past.
The Bremen hex does not touch an hexdot, but it touches the North Sea, how could it be a port in the North Sea otherwise ?
(in reply to oscar72se)
Det replikskiftet handlade om huruvida Bremen är möjlig att invadera från Nordsjön eller inte, vilket den faktiskt är (skulle det visa sig).
Men, jag är ju Brekal liksom...

Lindbergh

Oerhört kul och intressant!

Desto mer som man kollar på reglerna, desto mer inser man att vi har spelat lite knepigt!!

Det innebär att dels italien blir kanske mer kul att spela(?) och att CW kan jävlas ännu mer?! Jaja, det kanske blir en WiF omgång på Geddon snarare än vad vi trodde då det går bajs för Sovjeten i ASL RB på många håll och kanter!

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Clifford

Jaha, vad får man se på nyheterna? Jo, bland den rätt feta samling skepp som ligger i Frihamnen (som man ser alldeles fantastikt bra från Göta Älvbron och Ramberget) så ligger nu också Ark Royal där.

Fatta, Ark Royal.

Ska snart gå upp på Ramberget...var fan är min kikare?

Hmm...eller vid närmare eftertanke...var är mina italienska subs....
:lol:  :lol:  :twisted:

oscar

Visst är det coolt? Funderar fett på att leka italiensk frogman i hamnen :)
Men, jag är ju Brekal liksom...

Lindbergh

Sakta men säkert  :D

http://www.matrixgames.com/games/screenshot.asp?gid=296&sid=2

Schysst grafik  :wink: strået vassare än Crysis kanske  :lol:
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Lindbergh

Såg av en händelse att ADG har släppt 2007 års counter-sheet set  :shock: för det facila priset av 79 USD exkl. frakt

Innehåller bland annat:

Ships in Flames has more substantial changes particularly amongst the subs which have all been dramatically revised to base their availability date on speed and range (which changed dramatically during the war) rather than actual firepower (which didn't). Thus advanced building subs becomes a major option to get those long range subs early that can do the most damage to the vulnerable supply lines.

Finally Mech in Flames has been completely overhauled to make it totally compatible with World in Flames: Final edition, both graphically and conceptually. Thus all those superfluous (and ugly) garrison, mech and motorised units have been replaced or deleted. As a nod to the kit name we have updated the late-war ARM, MECH and MOT of each major power to WiF: Final standards as well as all the other units included in the original Mech in Flames (e.g. supply units are now depicted as what they are, motorised divisions and forts have also of course been retained).

Some of the spare units created by deleting the obsolete units were used to move across all the non-leader counters from CS 25 (Leaders in Flames), which is not being reprinted (so get in quick if you want one of the last hundred).

This meant we also got to upgrade the Guards Banner Army units both extending the numbers and types of them, but also adding a new unit type, Guards Banner Divisions (which can only be brought into play by breaking down a Guards Banner army unit or promotion). As you can imagine, the Guards Banner divisions are pretty good, so not only does this increase the flexibility of the Russian player, it also increases their decision making and staying power (not to mention the counters themselves look pretty schmick).

With the rest of the spare counters, we have added extra city based volunteers for many more major powers giving them historical objectives to head towards, some early and late war aircraft, some extra minor units to stop naughty invasions (no more Lisbon on a free I'm afraid) and also some ship what-ifs (e.g. British monitors, the actual Japanese CV Shinano class conversions, upgunned Scharnhorsts and French CVL conversions) in both WiF Classic and WiF Deluxe versions.

All these kits also include a kit identifier, a single character on the back of the counter that tells you which kit the counter comes from. In the case of MiF, there is sometimes a second character that tells you that not only does the counter come from MiF, but it is only to be employed if you are also playing SiF.

The 2007 WiF countersheet set includes all the above plus one copy of CS 13, 17 & 24. CS 13 & 17 are the DoD counters reprinted with few changes while CS 24 has had 2/3rds of the 0 US entry chits upped to 1 making US entry slightly earlier (average 1/2 - 1 turn) and minimising the chances of picking a 0 US entry chit (only 2 left now).

Börjar ju känna ett litet sug  :wink:
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

jonte

För oss som har hjärnan någon annanstans (jag förstod inte det där med CD13, 17 osv), om man nu köper ett sådant där countersheet-kit, får man då nya counters till alla expansioner, eller ersätter den bara sådana som har förändrats på något sätt?

Jag har nämligen möjligheten att för en billig slant lägga vantarna på Wif + massa andra förkortningar av en snubbe. Då kan man ju passa på att se till att man har de senaste countersen också.

Lindbergh

I regel får man helt nya brickor i setet:

The 2007 WiF Countersheet Set includes all the latest counters for Planes in Flames (WiF Countersheets 7-9), Ships in Flames (WiF Countersheets 18-22), Mech in Flames (WiF countersheet 23 & the non-leader counters from Leaders in Flames CS 25), Days of Decision III (CS 13 & 17) & countersheet 24 from the original and best, World in Flames: Classic; a total of 2400 counters and one World in Flames combat chart.

De har äntligen reviderat brickorna från bland annat MiF (Mech In Flames) som grafiskt skiljer sig från de andra, så nu kan man enligt deras utsago bara se skillnaden genom att titta på baksidan där det står en förkortning var den kommer ifrån!

CS är en förkortning för Counter-sheet...

Finns även deluxe varianten på deras usla hemsida, kanske något mer köpvärt:

http://www.a-d-g.com.au/

Vem vet, kanske det blir en ny omgång WIF på Geddon om ett längre tag, när vi har ASLat oss klart  :?
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Lindbergh

Hittade denna sida just efter att ha Googlat:

http://www.mamut.com/schackbutiken

De har ju butik i Götet också!

Här hittar man schackklockor för varierande priser, både digitala och analoga!
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Apanpapan

Blir det något WiF efter det kassa glutspelet som spelas nu?
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Robin

Det tycker jag definitivt!

Om vi dessutom kan spela det 1-2 ggr i veckan (till skillnad från 1 gång i veckan annars) så tror jag det blir mer tempo etc.
Jag vann combat med 13.

Lindbergh

Känner mig mer och mer sugen faktiskt, även om jag tyvärr måste säga att ASL är regelmässigt sett ett avsevärt bättre spel och har en underbar dynamik!! :oops:

Är lite sugen på att spela med typ alla moduler, framför allt Cruisers in flames och lite annat...vi har på vårt bräde spelat nio av 30 dagar så vi är snart halvvägs  :D sedan är det ju två bräden till  :wink:
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Apanpapan

Snabbwif?

Har en fundering på att köra ett snabbwif över julen på något sätt. Vilka kan tänka sig vara med och var ska vi vara?

Riktiga karlar styr över nationer, mesar över kompanier...

Mvh. Von Sneckov
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)