World in Flames

Startat av Clifford, mars 30, 2005, 15.21

Föregående ämne - Nästa ämne

Clifford

Citat från: "oscar"
För att vara tydlig:
Att varken vara för eller emot har fanimej exakt samma konsekvens som att inte ha bestämt sig.

Nej, det har det inte alls. Jag har bestämt mig, vilket också var vad jag efterfrågade av er andra att göra innan vi träffas. Om alla vet vad de röstar på innan vi träffas så går det snabbare att avgöra. Flera spelare har varit otydliga med hur de vill göra. Jag är JÄVLIGT tydlig på den punkten: Gör som flest vill, mig spelar det ingen roll.

Och för att vara ännu tydligare: Jag har ALDRIG försökt övertala folk att spela vidare. Jag förstår att det är trist. Istället erbjuder JAG mig att ta över Sovjet, om nu folk bestämmer sig för att fortsätta. Som sagt, jag är HELT öppen för båda lösningar.

Citat från: "Clifford"Vem har talat om statistik? Jag påpekar bara att risken för en händelse i stil med innavarande omgång drastiskt minskar om vi spelar igen. Jag skiter i vad det berott på och försöker inte döma någon, men risken att nästa Sovjetspelare råkar ut för en krigsförklaring -40 är lika stor som att Gibraltar skänks till Spanien av Italien. Det LÄR inte hända igen eftersom alla är så medvetna om det nu.
Det har aldrig slagit dig att det kanske inte är så jäkla hyggligt att sabla ner Larssons och Stefans spelande? Jag lyfte fram tur-delen för axelmakterna för att illustrera att det inte bara var det faktum att ni spelade så oerhört mycket skickligare än USSR.

VAR i ovanstående "sablar" jag ner någon? Precis som när jag tappade Gibraltar till britten så har denna omgång lett till en medvetenhet hos oss alla om hur illa ett krig 1940 är. DET var min poäng, och trots att jag uttryckligen skrev att jag struntar i varför det blev som det blev och att jag inte försöker döma någon så läser du EXAKT det i texten. Fördelen med att spela om är att ALLA är mer riskmedvetna nu, samtidigt som det också är nackdelen för att man är rädd att "tippa balansen" för mycket och på så vis få folk att hoppa av. Att så att säga spela medvetet "fegt".

Citat från: "Clifford"Herregud. Att spela fegt är ett uttryck för att spela säkert, inte en bedömning av huruvida man "vågar" döda tusentals låtsassoldater. Ponera: Om vi ska vara säkra på att ingen spelare hoppar av är det bäst att vi alla spelar så historiskt troget som möjligt, inget anfall på Frankrike förrän våren 1940, ingen allierad landstigning förrän 1944, osv.
Det kallar jag fegt, feghet inför risken att någon hoppar av om man spelar för bra. Är det en obalanserad risktagning av Tyskland att förklara krig 1940 för att han vet att de Allierade ger upp och förstör spelet? :evil:
Nu skriver du korkade saker. Tycker du på allvar att folk är fega ifall dom inte vill spela på ett visst sätt?

Att avfärda vad jag skriver med att det är korkat är ju i sig inte så sakligt...
Jag skriver ju SPELA fegt, inte att människor är fega. Stor skillnad. Och igen, jag syftar enbart till att folk i framtiden kan komma att väga in risken för motståndarnas avhopp när de planerar sitt spelande. Otroligt tråkigt ifall vi får en situation där Japanen inte vågar utrota kinesen pga att någon spelare då hoppar av. Eller där en landstigning på England omöjliggörs pga att britten hoppar av när det händer. En landstigning är svår nog, inte ska väl man dessutom göra den omöjlig att spela? Detta menar jag är risken med att folk spelar "fegt" för att behålla alla spelarna kvar till 1945.  Det leder till att varje omgång blir sig lik.

oscar

Den här diskussionen spårade ur för några inlägg sedan. Ledsen för det.

Angående det här med att jag tyckte att det var korkat skrivet att det är fegt att spela på vissa sätt, det står jag för. Jag har aldrig gjort anspråk på att vara saklig.

Folk måste inse att det finns olika sätt att se på saken.

Har bestämt mig för vad jag tycker. Jag vill allra helst börja om, men om alla andra vill fortsätta så vill jag också fortsätta.

Om vi ska fortsätta så ställs USA inför en rätt så knepig situation. Som jag ser det så kommer japanen förmodligen inte se en enda amerikan förrän typ 1944. Tror tyvärr inte att det blir så kul för japanen, hur bra det än går.
Men, jag är ju Brekal liksom...

Lindbergh

Jahajaha, då kör vi igen då... :?

Kommer inte kunna spela så länge på tisdag, typ till 22 som senast. Skall försöka ha set-up klar 18:00 på tisdag så vi kan rulla igång. Har inte spelat markstrider med mer än 4 kårer på ett bra tag, vilket jag hoppas att ni har överseende med.

Min reflektion sedan gårdagen är väl att vi tillsammans misslyckats med att förvärva "nya" spelare som tycker spelet är kul eller roligt. Förvisso är kul/roligt något som vi alla ser olika på, men min förhoppning var att vi tillsammans kunde få in nya Wiffare som kanske ville fortsätta. Vi spelar alla spel av olika anledningar, vilket vi väl får leva med liksom att vi uppenbart (och tack o lov) har olika värderingar om saker och ting.

Jag har nu vissa förhoppningar att vi skall ha det mer roligt än förra gången och då syftandes på hur vi beter oss gentemot varandra. Jag är övertygad om att vi kan få det fördjävla kul oavsett hur det går.

Tchüss

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

Citat från: "Lindbergh"Min reflektion sedan gårdagen är väl att vi tillsammans misslyckats med att förvärva "nya" spelare som tycker spelet är kul eller roligt. Förvisso är kul/roligt något som vi alla ser olika på, men min förhoppning var att vi tillsammans kunde få in nya Wiffare som kanske ville fortsätta. Vi spelar alla spel av olika anledningar, vilket vi väl får leva med liksom att vi uppenbart (och tack o lov) har olika värderingar om saker och ting.

Så här i retrospect så tror jag att det som jag upplevde som tråkigast var att det kändes stökigt; För många spelare och folk som springer in och ut.
Jag tror att ni kommer få mycket roligare med färre spelare!

Lycka till hur som helst!

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

KOBOLDKUNGEN

Vet folk om att det kostar 1BP att lägga ut en oljemarker?
Visste i alla fall inte jag.
www.jisit.se

oscar

Om jag inte minns fel så handlar väl den regeln om att man får lov att stacka hur mycket olja som helst (även om man spelar en neutral MP) per turn. I gengäld så kostar det väl en BP att "starta en stack".

Vi hade en diskussion om det innan vi började spela förra gången. Då tyckte vi att det hela verkade fånigt och bestämde oss för att "köra som vanligt", dvs stacka olja = gratis och är man neutral får man bara stacka 1 olja per turn.

GrandPA

Hmmm.. Läste igenom reglerna för hur stackingen fungerar och måste säga att det var ännu rörigare än vad jag mindes. Vi har haft en disskussion om det här förr typ sid7 eller nått. Du har rätt i att det borde kosta olja då om man  stackar 4 i varje stad som jag har gjort. Men regeln som vi egentligen använder säger ju att man stackar brickor och inte olja vilket vi (eller om det bara är jag som gjort fel) i fortsättningen bör göra. 1 stad=1bricka,  1 hamn=1bricka. Hamn+stad=2brickor . Läs själva 13.5.1 AfA option 31. Vi har för längesen sagt att vi inte kör med de andra två optionens (fin svenska). Alltså det kostar inget och man kan inte stacka obegränsat och man får inga extra bonusar för att bomba olja.
All for one and more for me

KOBOLDKUNGEN

Gjorde en liten reglmiss vid min setup, det handlar om vilka territorials jag ska ha i italenska östafrika. Om nån bryr sig kan jag ändra det imorn annars gör jag det innan spelningen på tisdag.
www.jisit.se

Clifford

Citat från: "KOBOLDKUNGEN"Gjorde en liten reglmiss vid min setup, det handlar om vilka territorials jag ska ha i italenska östafrika. Om nån bryr sig kan jag ändra det imorn annars gör jag det innan spelningen på tisdag.

äh, vi andra som lirat vet hur det ska vara där nere. Går säkert bra att fixa på tisdag.

KOBOLDKUNGEN

Kan någon förklara hur de oljereglerna vi kör med fungerar. Vi kör uppenbarligen inte med de regler som står i regelboken, vilket är förståligt eftersom de kan tyckas  flummiga. Det finns dock ingenting som säger, vilket jag har hört som argument till att vi inte kör med dem, att man kan flippa upp alla enheter gratis genom att ta 0,4 från varje oljekälla. Alla verkar köra lite olika så det kan ju vara bra att veta hur det är tänkt.
www.jisit.se

Clifford

A: Summera total oljeförbrukning
B: Betala så mycket olja från valfri stack som du kan dra supply till. TOTAL-summan avrundas normalt, dvs 0,4 blir 0 osv...

Det kostar inget att stacka olja, dock får endast 4 olja stackas i varje stad. Olja ger inte heller nån bombningsbonus. Neutrals får bara stacka 1 olja per turn.

KOBOLDKUNGEN

www.jisit.se

oscar

Det finns en liten begränsning för det där med flippa upp med olja som kanske kan vara värd att nämna i sammanhanget:

13.5.1
...
No more than 5 units can trace a path to the same oil resource.
...

SiF option 9: Each naval unit (CVPiF/SiF option 56: or carrier plane) you turn face-up counts as half a unit and each convoy point counts as a quarter of a unit.

Ovanstående betyder att maximalt 5 landenheter eller 10 båtar kan hämta olja från samma resurs (givetvis är kombinationer giltiga, t.ex. 3 landenheter och 4 båtar).

KOBOLDKUNGEN

Det finns ytterliggare begränsningar som att om man använder en olja till 3 eller fler enheter så ryker hela oljan även om hela egentligen inte är förbrukad. Denna regel och den du nämner är borthouserulade eftersom de gör det hela väldigt krångligt utan att tillföra någonting utom ett herrans massa fundrande på hur man på bästa sätt ska använda sin olja för uppflippning, eller?
www.jisit.se

Clifford

Citat från: "KOBOLDKUNGEN"Det finns ytterliggare begränsningar som att om man använder en olja till 3 eller fler enheter så ryker hela oljan även om hela egentligen inte är förbrukad. Denna regel och den du nämner är borthouserulade eftersom de gör det hela väldigt krångligt utan att tillföra någonting utom ett herrans massa fundrande på hur man på bästa sätt ska använda sin olja för uppflippning, eller?

Ja, för i 99% av fallen så gäller:
Kan man dra supply till en olja kan man dra till dem alla. De gånger då vi kör med regeln är när folk är jävligt avskurna, som italien i Irak osv.