World in Flames

Startat av Clifford, mars 30, 2005, 15.21

Föregående ämne - Nästa ämne

GrandPA

17:00 låter bra för min del.
Gött att det går bra för tysken. Då kanske de onda demokratiska västmakterna riktar sin uppmärksamhet dit istället för mot oss.
All for one and more for me

Lindbergh

Hmm...

Som jag ser det kommer denna sommarrunda 1940 vara en mycket viktig runda för både tysken och sovjeten.

Sovjet kan bara i dagsläget försvara sig genom att försöka upprätta en försvarslinje långt österut, då syftandes runt Stalingrad. Det finns inga möjligheter att försvara sig mot de tyska pansarkårerna, inte ens bakom floderna. Tysken har i stora drag luftherravälde och kan få rejält med flygunderstöd för att eliminera kringrända städer eller fickor. Det kommer förvisso att ta tid att eliminera Leningrad och kanske Sevastopol, men det är snarare en tidsfråga innan de faller också. Sovjet kommer bara överleva med mycket list, mod och en god portion tur.

Axelmakternas trupper i Persien/Irak/Syrien går förvisso ett dystert öde till mötes, då de inte kommer att kunna röra sig vidare. Det kommer bli mycket kostsamt för axelmakterna om de vill försöka hålla linjen öppen till mellanöstern. Det är en tidsfråga innan CW får ett fotfäste i Irak, i syfte att förhindra att oljan faller i axelmakternas händer, beredd anfalla Turkiet om de ställer sig på axelmakternas sida - vilket lär hända senast 1941.

Dock är axelmakterna fullt medvetna om att CW saknar landstigningskapacitet under det närmaste 6 månaderna.

CW har inte heller marktrupperna som behövs för att iscensätta en mindre landstigning. Det innebär att CW inte är ett hot i den bemärkelse att man kan försöka alliera in Jugoslavien eller liknande. I dag kan CW inte ens understödja Grekland eller Norge om de hade varit hotade. Det innebär att CW först 1941 kan landstiga och försöka alliera in Jugoslavien. Det är nog lite för långt dit och vill det sig riktigt illa faller Aten och Sofia våren/sommaren 1941 och det skulle innebära att Prins Paul ställer sig motvilligt på axelmakternas sida i kampen mot kommunismen...

Det kommer bli svårt detta... 8)

Då har vi CW, GE/IT, USA...kan JPN och USSR klockan 17:00 på tisdag :?:

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

oscar

Håller med dig LH. Men jag tror att det kanske är en prioriteringsfråga. Vad är det som är viktigast? Syrien/Irak, Grekland, Frankrike, Danmark? CW kan nog bara välja högst ett mål, det gäller att välja rätt.

Mycket hänger på hur CW och USSR kan hantera denna situation...
Men, jag är ju Brekal liksom...

KOBOLDKUNGEN

Kan troligen tidigast 1800, fast kanske inte ens då. Men PAmoto har ju sagt hai.
www.jisit.se

Lindbergh

BTW...

God jul alla Wiffare!  :D

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Apanpapan

God Jul till alla Wiffers!
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Lindbergh

Kan Ryssen 17:00 i morgon?

...annars går det ju inte...

L

Robin

Ryssen kunde inte när jag pratade med honom. Så 18.00.
Jag vann combat med 13.

oscar

Då kör vi kl 18.00.

Skall försöka vara på geddon kl 17 idag. Vore nog bra ifall flera av de allierade (läs CW) kunde vara där då, vi behöver nog synkronisera våra strategier efter tysken lite. Känner att vi måste ställa upp lite gemensamma mål och riktlinjer.

Lindbergh

Passar på att skriva någon rad då forumet är uppe igen?!

Föreslår att vi på tisdag går igenom hur det ser ut och sedan erkänner oss besegrade. CW är beredd att underkasta sig den nya världsordningen...

L

Apanpapan

Jag anser att det skulle vara jävligt kul att forsätta omgången och se vart det bär hän. Vi kan skita i vem som vinner för jag spelar inte ett spel i närmare ett år för att se vem som vinner. Jag spelar för att det är ett kul spel. Sen förstår jag Larsson om han inte vill vara med och flytta gluters men det kan ju någon annan göra. Vi diskuterar på tisdag.

oscar

Innan jag skriver ngt annat, bra jobbat Clifford! Härligt att du fick upp sk*ten!

Även jag tycker att det skulle vara kul att spela en liten stund för att se varthän det bär. Men jag kan tycka att då utgången av spelet är ganska given så tycker jag att det är synd att ockupera rummet i flera månader.

Jag föreslår att de som vill spela en eller ett par kvällar till gör det innan tisdag. Jag kan mycket väl tänka mig att ta över USSR, CW eller ngt annat land om det saknas spelare.

Huvudlinjen tycker jag dock borde vara att vi kör om på nytt så snart som möjligt.

Clifford

OM, jag säger OM, vi ska spela vidare så bör det ske i form av en speedWiF de närmsta dagarna av respekt för att rummet numera är eftertraktat.

Jag är på att spela denna och nästa vecka, kvällar. Ni andra?

carlsson

Jag har redan fått förfrågningar om att dra igång ett nytt parti ASL. Det vore dock ett hån mot er som WiF-spelare att inte låta er dra igång en ny omgång direkt eftersom denna gick "något" fort... :shock:

Dock avtackar jag mig medverkan i en ny omgång. WiF har ett bra system, men de långa väntetiderna kombinerat med ett ekande, huvudvärksframkallande, rum gör att det inte varit min typ av spel.

Jag spelar klart denna omgången om vi beslutar oss för att fortsätta.

Totoelectro!!

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Apanpapan

Jag kan hoppa över den nya omgången så den blir lite mer varaktig :wink:
Synd att förstöra en omgång till menar jag :D