WFB reporter

Startat av dagle, juli 09, 2005, 10.09

Föregående ämne - Nästa ämne

dagle

vet inte var jag skulle skriva detta men gör det här iaf....
efter licon där jag var och dömde wfb kom jag på att det behövs verkligen ett program som finns i magic för att hålla kolla på poäng, swiss och liknade....
om inte detta finns (har faktiskt inte en aning). Skulle jag kunna göra ett till VB, problemet är att jag inte är så bra på WFB för att själv kunna göra skiten, alltså att man inte skall möta samma spelar och att samma poäng i vinster skall mötas men hur viktig är komp. Sedan klagar folk på att de får möta samma armeer, skall detta tas in i beräkningarna??
Om ni vill se hur ungefär programet kommer se ut så tanka ner DCI reporter till magic. Kommer att ta ett tag men skall försöka vara klar med hela tagit bort buggar till bsk (om det inte finns ett program). Tack för svar (orkar inte göra ett program som redan finns).
Programet kommer att bara funka till Windows (kanske gör om den till andra senare) då jag använder VB och exe.

Heavy

Jo, det är nog rätt forum..

Vad jag vet så har folket hittils använt Excel för att hålla koll..


Mer än så säger jag inte med risk för att ha fel i en massa påståenden :)
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

dilba

De flesta använder excel och det är kasst.
Det borde inte var så svårt att göra ett liknade program som det man har i magic.
Så fixa Pär

dagle

inte vara så svårt?? nah inte om man kan VB... men måste komma på bra lösningar om det skall bli bra, som att man skall kunna få ut resultatet i .txt så att man skulle kunna ladda upp resultatet på en hemsida med t.ex. php (fscanf)

dagle

Men snälla kan ingen göra rätt :?:
Jag heter Per eller dagle, inte Pär, Pjär (ok säääääbbe kan väll få säga Pjär då) och verkligen inte d4gl3.

dilba

Du heter det jag vill att jag ska heta.
Om min morsa kan fixa ett sådant program på 5 min så sluta lipa.

dagle

kan hon eller var det ett skämt?
känner nämligen en som började programara c++ när han var 6 år, så det kan vara troligt att hon programerar

emil

Du får jättegärna programmera ett liknande program som lottar motståndare osv.

I en normal swissturnering så brukar det vara så här:

Inför första dusten så möts spelare som har valt att spela samma pass i en omgång, som har likvärdig komp. Och helst då inte samma arméer, folk från samma förening osv. Det senarenämnda kan vara struligt att programmera till antar jag.

Efterföljande duster går på samma pass, BPs, sedan komp, och om man ev kan ta hänsyn till samma arméer och kompisar.

Om du har idéer/frågor så kör på.

dagle

bra att du sa pass... hade helt glömt att man spelar i olika pass.
Att ha en funktion som kollar om de är från samma förening är inte så svår men bli lite andra problem... sedan hur viktigt tycker ni t.ex. om man har mött 3 orcs and goblins och "skall enligt poäng" möta en till, hur mycket poäng extra i skillnad skall man tolera för att han skall kunna slippa möta samma igen??? (för de som inte fatta vad jag mena så, säg att de är 3 poäng i mellan men han har mött den armen 3 gånger innan... men om det finns en annan med 3poäng + ett tal (säg ett bra så att det blir jämna/bra matcher) så spelar de istället. Kanske skulle poängskillnaden vara lite och så mutlitiplicerar man den för varje gånger över 2 som man har mött armen eller nått

emil

Uhm, det finns ingen möjlighet att göra sådana extremfall manuellt? Samt det där med folk som känner varandra? Till en början är sådana "softa" värden en bisak med programmet, det går väl utveckla senare allteftersom?

Ang pass, alla turneringar har inte pass, utan kör bara omgångar. Så det vore bra om man kan fixa lite flexibilitet med hänsyn till detta i programmet.

dagle

ok... har inte börjat på programet än så det är lungt (jobbar mycket nu).
Ok, kanske smartare lösning med en popup ruta som varnar om de har spelat mycket mot samma arme (samma lösning skulle gå att ha på från samma förening men då blir det två argument vilket gör att låttningen blir konstig men då får väll man lotta om.) :D

Martin Larsson

OK, d4gl3 hoppas att detta hjälper lite mer :arrow:

När man anmäler sig till en turnering så anmäler man oftast även vilka av de 2 passen i varje omgång som man vill spela.
1:a passet brukar baseras på Komp, dvs du får möta en armé med ungefär likvärdig komp. Efter detta passet så sorteras man först efter BP: (battlepoints), i andra hand efter komp, och sedan fortsätter det så tills sista omgången e klar och bara Finalpasset är kvar. Dit brukar typ top 16-20 kvala automatiskt.
Målningspoäng och komp läggs till efter sista omgången är spelad(dvs räknas med för att få spela final, men inte som faktiska poäng, så det behövs 2 poängrader), annars vinner man på att osta osv...

Varje motståndare som man möter noteras även efter varje person så att dessa 2 inte ska behöva mötas igen under turneringen. I sista hand tar man hänsyn till om folk kommer från samma förening, detta tenderar dock att minska i takt med att turneringen går, eftersom det ska va alla mot alla 8)
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

dagle

men sluta skriva d4gl3! annars var det bra

sebbe

detta är ju skitbra. de andra konventen kommer bli jätteavundsjuka =P

en sak jag kom och tänka på är de inrapporteringslapparna, det är väl inga större problem att fixa så att varje spelare får en sån där det står vem han ska möta och vilket bord och så vidare?
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

dagle

ne man gör alla steg utskrivningsbara(parring, standing etc) hade jag tänkt, så sådan lappar blir inte svårt att fixa, mycket saxande dock. Sedan kanske de andra inte blir så avundsjuka då jag tänkte göra det opensource... men vi skulle kunna skapa ett intresse genom att bara ge ut det till bsk och sedan pratar folk om hur bra det var på bsk och vips gratis reklam :D

Sedan kommer programet funka till 40k också det kommer bara att vara att ställa in vilken typ av tabletop man skall spela...