Europe Engulfed - AAR - de första intrycken

Startat av Clifford, maj 28, 2007, 23.01

Föregående ämne - Nästa ämne

Clifford

After Action Report:
Nu har jag lirat en omgång Europe Engulfed. Jag spelade som Axis och satsade helhjärtat på en kraftig Barbarossa i klassiskt manér.
Jag tänkte sammanfatta intrycken för de som vill spela:

Det tar mer tid än vad de påstår. Det tog oss tre speltillfällen á 6 timmar att spela till 1943. Ingen av oss var dock någon hejare på regler då det var första riktiga spelningen för alla inblandade. Det ska enligt utsago gå att spela hela kriget på 12 timmar.

Reglerna är väldigt bra
och enkla, de misstag vi gjorde berodde oftast på att vi är vana vid att spela World in Flames och blandade ihop vad man får och inte får göra. Vi körde utan optional rules och kände ändå att spelet var ganska komplett.

Blocken fungerar utmärkt, i vissa fall bättre än i exempelvis WiF. De två fördelarna är dels att de är hemliga, och att de kan ta skada. Utnötningskriget blev väldigt tydligt när man som tysk hela tiden måste förstärka sina dyra pansarförluster. Och ett block på cadernivå, dvs motsvarande divisoner i WiF, är dyrt att förstärka till full kapacitet/kårnivå.


Ubåtar fullkomligt sänker britten
de första två åren om britten slår som Oscar och tysken slår som jag. Grovt räknat åt ubåtarna upp mer än hälften av brittens produktion fram tills 1943, sen går det dock raskt utför.

Tysken känns oövervinnerlig fram tills 1942. Ajaj vad snabbt spelet svänger sen. Som Axis hade jag totalt herravälde i Europa fram tills första vintern i Sovjet, då det plötsligt svängde.

Sammanfattning ur tyskens perspektiv:
Polen, Norge, Benelux, Frankrike, Grekland och Yugoslavien föll enkelt 1940. 1941 anfölls Sovjet med en halvdan Barbarossa som iallafall lyckades krossa det ryska flygvapnet. Läget såg bra ut tills vintern kom och allt infanteri frös fast. (alla tyska inf-kårer tar 1 i skada första vintern i Sovjet)Tack vare att jag brände all produktion på östfronten lyckades jag ta Baku sommaren 1942, men led relativt stora förluster mot ryssen. Italienaren var som vanligt en tacksam slagpåse för britten. Dock lyckades italienaren inta Malta vilket köpte Italien ett par extra månader i kriget. När så Baku var intaget kunde tysken plötsligt åka stridsvagn ner i Mellanöstern och på så vis anfalla Suez bakifrån. Så långt hann vi dock inte eftersom ryssen såg mitt första och enda avgörande misstag och utnyttjade det till fullo genom en vacker utbrytning. Två ryska kårer hade lämnats kvar i fortet Sevastopol. Dessa två kårer ryckte plötsligt ut och skar av alla tyska förbindelser till Baku, hösten 1942. När det så blev Axis tur att göra motanfall förvandlades vädret till ösregn och marken till gyttja. Plötsligt stog hela den tyska panzer-fronten fast i Baku och Stalingrad utan mat. Snipp snapp snut så svälte halva Kampfgruppe "Center", "North" och "G" ihjäl. Även om delar av pansarkilen hölls vid liv med hjälp av Görings luftbroar var ändå slaget förlorat och jag kastade in handduken. Hälften vunnet allt försvunnet.

Till sist, en liten bild av hur det såg ut när tysken gav upp:
http://hem.passagen.se/marcusc/SlutetJan43.JPG