Lusse-LAN!

Startat av carlsson, november 07, 2008, 11.03

Föregående ämne - Nästa ämne

carlsson

Fredagen 12/12 kl 1800 öppnar vi dörrarna för årets Lusse-LAN, och avslutar Söndag kl 12.

Vi behöver en handfull ansvariga att hålla koll på medlemskort och städning under helgen. Delge gärna här, eller messa mig, om du är intresserad.

Mer info nästa vecka!

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Ivar

Jag vill hjälpa till! företrädelsevis vill jag jobba med något i stil med städning eller kioskarbete. Bara jag inte skall data mig...
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

Greger

Jag kan vara med på lördagen 13/12, från kl 12 ungefär, till typ kl 23 eller så.

Kan hjälpa till med det mesta som behövs.

Om raggning av folk som ska vara med behövs så kan antingen jag eller Bersten prata med Mariedals fritidsgård!?

Bra initiativ Andreas! :D

soulreaper

Tja Andreas! Varför svarar du inte när jag ringer!  :evil:  Naturligtvis ska jag hjälpa till är så där lagom duktig på datorer men kan fixa mycket annat! Jag vet ännu inte hur jag jobbar på fredagen men kan hjälpa till från senast 22:00 och framåt hela den helgen! Sen en fråga som dök upp på dagens medlemmsmöte, har geddon någon chans att driva 50 datorer rent el-mässigt sätt? Bra att tänka på och lösa så att vi inte överbelastar vårat elnät och får ställa in hela lanet! Men du kan väl höra av dig till mig så kan vi lösa jobbuppgifter osv!
Igenmurade ögon, kärleken är blind, knytnäve med vigselring...

Peaceful protest doesn\'t get the job done
So I wake up for the rally grab my soy milk and my gun

biggabush

Hej Andreas,

Ring mig snarast.

Spörsmål

1) Har du kollat elsäkerhet och el-prestanda i lokalen - räcker elkapaciteten i vår lokal för 40-50 personer?

2) Jag hjälper gärna till på fredagen.

3) Vi saknar 50-55 medlemmar - detta vore bäst att få in undre LAN:et.

4) Mariedals Fritidsgård hjälper gärna till och kan garantera 50-60 medlemmar/deltagare. Ring mig om detta Andreas.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

carlsson

Citat från: "biggabush"
1) Har du kollat elsäkerhet och el-prestanda i lokalen - räcker elkapaciteten i vår lokal för 40-50 personer?

Kommer kolla på detta, det är ett av mina åtaganden.


Citat2) Jag hjälper gärna till på fredagen.

Bra. Kommer mer info som sagt.

Citat3) Vi saknar 50-55 medlemmar - detta vore bäst att få in undre LAN:et.

Vi får in högst 40 pga platsbrist.

Citat4) Mariedals Fritidsgård hjälper gärna till och kan garantera 50-60 medlemmar/deltagare. Ring mig om detta Andreas.

Detta är i första hand för Gymnasieeleverna på Portalen. Efter intresse därifrån raggar vi fler från andra platser i Borås.

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

biggabush

Ok. Låt mig veta snarast möjligt om hur många det blir från Martins skola så vi kan fylla upp med ev fler så det blir fullt.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

carlsson

Nu ligger en preliminär sida med anmälan uppe:
www.armagedon.se/lusselan.html

Där kan man också se Flyern som ska tryckas upp.

Konstruktiva åsikter?

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Greger

Ser bra ut, gött jobbat! :D

Ewers

Toppen!

Precis som det skall vara!

/F 8)

biggabush

Andreas,

Kanon!

Kommer du och Martin med säkerhet att fylla lokalen med 40 personer? Annars måste vi snacka med Mariedals fritidsgård så att de hjälper till att fylla upp (men detta måste jag vet nu snarast så jag kan tala ihop mig med MF).

Låt mig veta Carlsson.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

carlsson

Jag tycker det är väldigt märkligt, men att försöka ragga LAN-deltagare från en IT-skola gav ingenting.

Vi har en (1) anmälan och det är Berstens son.

Med detta sagt så blir det inget officiellt Lusse-Lan nu till helgen.

Kanske var det fel helg? Kanske var det fel sätt att göra det på (Martin la ut flyers på skolan)? Kanske måste man dit i egen person och snacka med dom?

Ska vi sikta på ett Mellandags-LAN och gå ut hårt till fritidsgårdar istället?

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Greger

Citat från: "carlsson"Jag tycker det är väldigt märkligt, men att försöka ragga LAN-deltagare från en IT-skola gav ingenting.

Vi har en (1) anmälan och det är Berstens son.

Med detta sagt så blir det inget officiellt Lusse-Lan nu till helgen.

Kanske var det fel helg? Kanske var det fel sätt att göra det på (Martin la ut flyers på skolan)? Kanske måste man dit i egen person och snacka med dom?

synd, men bra idé och försök! :)

Citat från: "carlsson"Ska vi sikta på ett Mellandags-LAN och gå ut hårt till fritidsgårdar istället?

Tycker jag absolut! Kan hjälpa till om datum bestäms väldans snart (före jag blir uppbokat, vilket lär ske inom den närmaste veckan).

rAWTAZ

Problemet är att i dagsläget är ungarna smått bortskämda och /orkar/ inte dra till LAN. Förmodligen mestadels för att de redan har allt vad Internet, spelkompisar och annat heter hemma redan, men de är helt enkelt just lata också. Orkar inte ta med sig datorn osv. Det skall dock sägas att när man först pratar om det och pejlar deras intresse så låter det som att de är lite sugna och kommer, men när det väl kommer till kritan så blir de soffpotatisar istället! Det brukar vara det som gör att man tror ett LAN skall gå ihop sig, men sen inser man att nej..

En annan detalj är att, ev i samband med ovanstående, typ ingen nu för tiden är öppna på "traditionella" LAN, alltså LAN där det inte finns ordentliga tävlingar i kombination med prispengar. Den sanna andan finns inte längre såsom den fanns för tio år sedan. Soft-/slö-LAN funkar typ bara inom kompisgrupper eller mellan folk som känner varandra en del och inte sitter och tokdatar hela tiden ändå hemma, det är min uppfattning iaf.

Det är ett jäkla svårlöst problem. De flesta som arrar LAN har antingen ett antal arrangemang i bakfickan och får således ihop folk utan att fokusera på priser (exempelvis Badalan.nu i Herrljunga som fortfarande är ett sjysst LAN vad det verkar som). De som inte har det och inser motståndet ger antingen upp eller så fixar de sponsorer och får ihop priser o allt det där, och lyckas komma igång även om det går knaggligt.
Ett tredje sätt att försöka är att verkligen satsa på att skapa ett häftligt LAN, med hjälp av coola och roliga tävlingar i olika former (alltså inte bara CS o andra standardtävlingar utan mer Guitar Hero, nåt superretro bilspel, gärna en oseriös, bara-kul grafiktävling, o andra saker). Små-små tävlingar som är enkla men där man kan vinna ett par hundralappar kan också vara intressant, både kul och folk orkar sprätta ihop ett bidrag pga pengarna - lite av en kompromiss typ. Man kan släpa dit en eller två spelkonsoller också och ha en slapphörna så att det inte enbart handlar om datorer. Sen är det väl de tekniska prylarna som kan dra folk också, typ om du har fet lina så kommer en del folk av bara det skälet (många sitter fortfarande på inte supersnabba linor, men då krävs det 100Mbit och uppåt för att det skall dra folk, och de flesta kommer givetvis att tanka som galningar).

Fixar man något unikt/något som verkar lite nyskapande och inte bara som ett vanligt LAN, och sedan fixar ihop en bra affish i A4 och några A3, och sätter upp här och där, så KAN det bli något.

Gratis inträde för tjejer är en sak som är bra för övrigt. Dels kan man få in någon enstaka tjej som inte skulle kommit annars, och det är nog inte omöjligt att något romantikerpucko från killfronten väger över och kommer pga det också.

På den tekniska fronten kan man göra lite smågrejjer också.
Givet är att se till att lägga ut och märka upp eluttag så att varje deltagare får ett eller två angivna uttag, och att man då har räknat så att elen håller (annars kan det bli FAIL pga överbelastning även om lokalen totalt sett klarar mängden datorer utan problem).
Man kan även sätta upp en server som cachar DNS-trafik och framförallt webbtrafik, något faktiskt brukar bli märkbart, särskilt på små linor. Vill man vara riktigt seriös kan man prioritera viss trafik så att alla lolspelare får lite bättre susning i snöret, som man säger.
Man också kan fixa ihop en liten internsida där folk kan lägga beställningar på snabbmat, o med jämna mellanrum ropar man ut att de har 30 min på sig att beställa, sen hämtas det mat till lokalen (ohälsosamt men ändå "uppskattat").

Nå, det var mina tankar bara. Att arrangera LAN är inte lätt, och det svåraste i sammanhanget är att göra något som inte är som vilken kompisträff som helst, ty sådana fixar folk själva vilken helg som helst.

Den här tanken/kommentaren om att kanske arrangera grejjerna ute på en fritidsgård istället tycker jag låter förbaskat bra faktiskt. Ta arrangemanget till ungarna istället så lär det nog vara två-tre gånger enklare att få ihop det!
Edit: Det var nog inte det som avsågs, men det var en tanke jag fick iaf. I annat fall kan nog även en inriktning på att dra folk från fritidsgårdarna ge mer också, ungar som hänger där är nog mer aktiva/villiga att hitta på något än vad ungar på portalen är, känns det som :P

biggabush

Skälet med stort S till varför ungdomarna från Mariedals FG inte hakade på var det att man inte fick sova över på plats. Val av helg var också betydande men inte alls jämfört med den nackdel man såg i att tvingas dra hem.

Hade vi tillåtit ungdomarna att sova över hade det funkat, men eftersom Geddon inte har tillstånd att låta folk sova över kommer vi inte kunna ha ett framgångsrikt LAN i våra lokaler (med mindre än att vi får tillstånd till övernattning).
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)