Spore?

Startat av jonte, mars 15, 2006, 10.46

Föregående ämne - Nästa ämne

jonte

Någon som vet något om det här spelet? Jag har hört mycket konstiga saker om det, som att det ska vara det absolut mest komplexa spelet någonsin gjorts och att det inte är möjligt att förklara vad det går ut på. Låter onekligen intressant.

KOBOLDKUNGEN

_______________________________________
Jag KUNG, du KOBOLD...
_______________________________________
www.semesterbostad.org
www.jisit.se


Clifford

Finns en 40minuters trailer, jag har sett den. Det är inte så komplicerat, det är bara stort.

Du börjar spelet som en encellig organism som ska äta och överleva i ett 2D-pacmanliknande spel. I en editor designar du din amöbas utveckling mot flercellig organism, efter några generationers uteckling blir spelet ett 3D-spel där du simmar runt med din nu fiskliknande varelse. Sen utvecklar du ben och går upp på land. Samma sak där, ät, slåss överlev, ha sex, få tillgång till en editor, designa nästa generations utseende och funktion. Spelet tillåter JÄVLIGT stor variation bland djur, men är ändå samma sak hela tiden i olika förpackning.

När du utvecklat tillräckligt smarta djur bildar de ett samhälle, ungefär som Popoulus-spelen. Styr din stam, utveckla dem, ge dem nya saker i editorn, som i Sims. Ge dem en eldstad, några spjut, ett tempel osv.

Sen får de slåss, äta utvecklas osv. Sen blir spelet mer som Sim City, editorn utvecklar också byggnader osv. Bygg din stad, slåss mot andra varelsers städer, utveckla vapen osv. Sen blir spelet som Civilization, slåss om hela planeten.

Sen uppfinner du ett UFO, åker till andra planeter och spränger dem, eller så utvecklar du nya raser på dem från amöba och uppåt. Kruxet är att det inte verkar finnas nåt egentligt motstånd. Som ett Sim-Evolution typ. Bara bygg och pilla. Inget multiplayer-läge alls. Däremot är alla andra raser du möter raser som skapats av andra spelare, för spelet kopplar upp sig mot en huvudserver och laddar hem alla andra spelares varelser. Kul idé med ett helt universum att styra men inget spel jag kommer fastna vid.

jonte

Nu har jag också sett den där trailern. Spelet verkar onekligen intressant, men nja, jag vet inte riktigt.

Freij


Nilsson

Häftig idé! 8)
Kollat på ett par trailers och verkar bra..