ASL Pool 2 diskussionstråd

Startat av carlsson, februari 01, 2007, 00.15

Föregående ämne - Nästa ämne

Lindbergh

Ok, inte spel i morgon tisdag utan vi kör nu på onsdag as planned??
:shock: kommer att ha grav-ASL-abstinens  :D

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

Jupp, onsdag as planned.

Ska på utvecklingssamtal så jag kommer först runt 18.

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Lindbergh

Jippiee vad kul det är på jobbet just nu...

Skall vi säga 18 i morgon? Kan inte komma loss tidigare dessvärre...
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

Själv är jag tillgänglig från 17... ;)

Åker ner då, så kommer du när du kommer!

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

carlsson

Om inget märkligt händer i morgon kan jag senast kl 17, men troligen redan 16.

Hur ser det ut för dig?

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Lindbergh

Jag sitter på möte hela eftermiddagen, men jag kan nog komma loss före fem i dag med lite flyt. Borde dock sitta och jobba till senare men lär vara seg...

Runt 16:30-16:45 är ingen omöjlighet!

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

Vi glömde att fixa dina isolerade trupper.

Du kan lösa det själv, bara du talar om vad du gjorde och hur det gick! :)

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Lindbergh

Åter igen, supersnyggt med kartan och perimetern!!! =D>

Jag kommer i sedvanlig anda ligga kvar under natten och trycka mig fast i gruset - det är MIN grushög  :lol:

Sätter således tillbaka mina 4-2-6 under low ammo...

Hur ser det ut för din del med extra speltillfällen? Jag klurar lite på det just nu, detta då det verkar grusa sig att få ihop mina spelare för A9M kommande helg (7 dec). Jag skall dessutom ta rekordledigt under jul och nyår och har lite öppningar för extra ASL  :D

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Lindbergh

Hum-hum, funderar på hur det är nu igen med GUNS?

Får jag sätta en ART på lvl 1 om jag fortifierar huset (tänker på mina 76L eller 76,2 mm för att vara mer exakt :wink: ). Gissar att QSU påverkar?

Jag får ju dra in en AT/ART/INF GUN i fabrik utan att fortifiera platsen men hur är det med husen är ju det intressanta. Jag har ju sedan tidigare minst en 45LL  :) på andra våning i ett av bostadshusen i den nordvästra delen. Platsen är fortifierad. Jag anar att det går lika bra att smälla upp en INF 76* ( det gjorde man ju IRL) men frågan är om det går med en ART 76L?

Kan jag ha en AT/ART/INF GUN på taket om jag fortifierar hela huset?

Kan jag sätta en MTR 82* på taket om jag fortifierar hela huset?

Kan jag på något sätt fortifiera mig på taket, typ med SANGARS eller nått? IRL hade man ju nästen uppe på taken som fortifierades med sandsäckar och annat halvmjukt bråte. Det finns ju egentligen inget på listan...

Jag har nu så många HMG  :roll: så att jag kan sätta upp dem i försvar mot inkommande STUKA på viktiga punkter, så i övermorgon om det klarnar skall du få massa FLAK  :D

...känns lite surt, slog min första dubbeletta på ledarslaget ever och jublade av glädje  :D då jag visste att jag hade minus pga det truppslag jag köpte in...kom då plötsligt på att om man fått ett depleted coy  :evil: så var det plus  :cry: Så du slapp sekevensen "The Return of major Kamanov"  :lol:
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

Citat från: "Lindbergh"
Hur ser det ut för din del med extra speltillfällen? Jag klurar lite på det just nu, detta då det verkar grusa sig att få ihop mina spelare för A9M kommande helg (7 dec). Jag skall dessutom ta rekordledigt under jul och nyår och har lite öppningar för extra ASL

Jag är öppen för förslag! :D

Söndagen 7/12 passar utmärkt! Ska bara äta 2:a adventsfrukost med familjen så är jag tillgänglig sen.



CitatHum-hum, funderar på hur det är nu igen med GUNS?

Se regelutdrag nedan.


CitatFår jag sätta en ART på lvl 1 om jag fortifierar huset (tänker på mina 76L eller 76,2 mm för att vara mer exakt :wink: ). Gissar att QSU påverkar?

Ja, om det är fortifierat. Se 23.93 nedan.
Notera, som du säkert redan vet, att alla nivåer under, inklusive den aktuella nivån, måste vara fortifierade.


CitatJag får ju dra in en AT/ART/INF GUN i fabrik utan att fortifiera platsen men hur är det med husen är ju det intressanta. Jag har ju sedan tidigare minst en 45LL  :) på andra våning i ett av bostadshusen i den nordvästra delen. Platsen är fortifierad. Jag anar att det går lika bra att smälla upp en INF 76* ( det gjorde man ju IRL) men frågan är om det går med en ART 76L?

Dito

CitatKan jag ha en AT/ART/INF GUN på taket om jag fortifierar hela huset?

Nej, se 23.85 nedan.

CitatKan jag sätta en MTR 82* på taket om jag fortifierar hela huset?

Ja, om den går att dismantla (vilket den gör).
Huset behöver inte vara fortifierat.
Notera att du enbart får +1 skydd på taket då det inte går att emplace:a där (23.85)


CitatKan jag på något sätt fortifiera mig på taket, typ med SANGARS eller nått? IRL hade man ju nästen uppe på taken som fortifierades med sandsäckar och annat halvmjukt bråte. Det finns ju egentligen inget på listan...

Nej (23.9). Vet faktiskt inte varför det inte går.


Citat...känns lite surt, slog min första dubbeletta på ledarslaget ever och jublade av glädje  :D då jag visste att jag hade minus pga det truppslag jag köpte in...kom då plötsligt på att om man fått ett depleted coy  :evil: så var det plus  :cry: Så du slapp sekevensen "The Return of major Kamanov"  :lol:

....vilket jag är mycket tacksam för!!



23.423 GUNS: No weapon depicted on a ⅝" counter may occupy an upper level of a building [EXC: Mortars (23.85); Fortified Building (23.93)]. A non-vehicular weapon on a ⅝" counter may be set up or pushed into a building/rubble only if it is either a small target (C2.271) or an AT/INF Gun that is not a large target. Mortar fire, and MG/Gun attacks vs Aerial targets, are not allowed from a non-rooftop building Location.

23.85 GUNS: No ⅝" counter weapon may occupy a rooftop, except for a mortar of ≤ 82mm which must be dm to be portaged to/from the rooftop (or between different Location of it). Such mortars may fire from those rooftops. A Gun may never be Emplaced (C11.2) on a Rooftop.

23.81 TEM: A unit on a rooftop receives no building TEM, but does receive the +1 DRM for Height Advantage if applicable. Furthermore, it is considered to be in Open Ground for FFMO, Rout, and Interdiction purposes from an equal or higher LOS. A rooftop may not be fortified.

23.93 GUNS: A Fortified Building differs from a building in that any ART/AT/INF Guns ≤ 76mm may set up in the fortified upper levels of a multi-level stone Fortified Building. Such a weapon cannot be moved from that Location during play. See C2.6 for the minimum distance at which such a Gun can fire at a different-level target. Any type/target size of Gun may set up in the ground level of a Fortified Building but may not fire at Aerial targets or use Indirect Fire. No ⅝" weapon counter may be moved into a Fortified Building during play.

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Lindbergh

Gott, prelboka nästa söndag för ASL, så återkommer jag! Jag kan börja hyfsat tidigt dessutom  :D

Jag tolkar det jag läser som om jag kunde dismantla min MTR och burit bort den från fabriken, trots att den är fortifierad  :evil: jaja, då gör jag det nu istället...skall sätta minst en fete MTR på tak någonstans för att få lite kräm på eldkraften  8) får passa på när det är mulet  :wink:

Det innebär att det är fritt fram att sätta mina 76L på kul ställen! Jippiee!! :D

ha det gott!

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Lindbergh

hm...det blir sent idag gissar jag...gör min set-up idag, men räkna med att det tar lite tid! Har mycket och göra på jobbet, så jag kommer inte förrän tidigast 18...

Jag kan söndag, då A9M grabbarna inte kunde, så om du vill kan vi spika dagen?

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

Söndag är uppbokad! Vi hörs senare om tid, men gissar framåt elva tolv snåret nånting.

Jag gör inte min setup idag, men messa mig ändå efter att du är klar så jag vet.

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Lindbergh

Hellooo!

Bad news...jag har inte hunnit med min set-up, bara plockat upp lite stuff  och strött ut lite guns...jag har dessvärre ingen tid alls innan söndag då jag är helt uppbokad. Dock tar det inte superlänge, så jag kan göra min set-up på söndag morgon. Gissar att din inte tar mer än en timme?

Vad tror du om det?

Bara jag kommer in i lokalen söndag förmiddag, så är det nema problema  :)
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

Citat från: "Lindbergh"Hellooo!

Bad news...jag har inte hunnit med min set-up, bara plockat upp lite stuff  och strött ut lite guns...jag har dessvärre ingen tid alls innan söndag då jag är helt uppbokad. Dock tar det inte superlänge, så jag kan göra min set-up på söndag morgon. Gissar att din inte tar mer än en timme?

Vad tror du om det?

Bara jag kommer in i lokalen söndag förmiddag, så är det nema problema  :)

Vad dumt. Hade ju tänkt göra min setup på lördag så att vi kunde lira hela söndan...

Nåväl, det är ju så det blir ibland. Vi hörs på söndag fm!

Kan jag öht titta på kartan nu?

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com