ASL Pool 2 diskussionstråd

Startat av carlsson, februari 01, 2007, 00.15

Föregående ämne - Nästa ämne

Lindbergh

Hehehe...då skall vi sätta 82 mm MTR på taket kanske  :D  - med tre i ROF och lite fetare FP!! Fast kanske inte så att era MG42 kan mejsla sönder dem som ni har gjort hittills med våra trupper  :cry:

Ja, vi får sätta upp dem med HIP om det är concealment terrain vad jag erfar!

Dock, vi får väl se hur mycket vi har kvar efter denna dag - har oklokt nog satt en HMG och en MMG för långt fram IGEN, det är bara att inse att det går banne mig inte att hålla stånd inom normal range från era 4-6-7 eller liknande för det dör ju saker då, för att inte tala om era 5-4-8 stürminfanteri  :(
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

Vad man KAN göra som ryss, om man vill utnyttja sina Mortars, är att sätta upp s k "Spotters".

Jag orkar inte förklara, så här kommer regelutdrag:
9.3 Spotters: A mortar is the only on-board weapon which may be fired against a target which is not in its LOS. One Good Order Personnel unit in the same or adjacent hex to a mortar (regardless of vertical level distance and LOS) can be a Spotter (D) for any mortar(s) in one hex (be it the same or an adjacent hex), provided they all fire on the same target. Otherwise, each mortar must have its own Spotter. Spotting is considered the equivalent of using a SW for purposes of movement curtailment and inherent FP loss; the Spotter must be predesignated by the owning player during his PFPh/DFPh and marked with an appropriate fire counter for having used a SW during that phase. If the Spotter is hidden, it must be recorded as a Spotter. As long as the Spotter remains in Good Order, the adjacent mortar(s) may fire on any target in the Spotter's LOS. Any LOS Hindrance DRM that affects the Spotter's LOS (or the crew in the absence of a Spotter) is applied to the mortar's To Hit DR. A pinned Spotter in effect pins the mortar crew for attacks Spotted by the Spotter. A new Spotter may not be designated until the original Spotter is eliminate, broken, or captured - and not until the start of the owner's MPh following such a loss of the original Spotter [EXC: if a Spotting squad is Reduced, its surviving Good Order HS retains Spotting ability. A mortar cannot be designated for Opportunity Fire if it has no Spotter (9.3) and its intended target is out of its LOS. A mortar designated for Opportunity Fire but not able to fire in the AFPh due to no Spotter and no target in its LOS must still roll for breakdown purposes (as per A6.11)].

9.31 Spotted Fire: Spotted fire is not as effective as fire which is actually observed by the men manning the mortar. Spotted fire is subject to a +2 To Hit DRM and a reduction of the mortar's Multiple ROF by one. If the mortar has no Multiple ROF the latter penalty does not apply.

EX: A leader stacked with a Spotter may not modify a mortar's To Hit DR, but one stacked with another unit firing a SW mortar may modify one mortar's To Hit DR. A unit may Spot for more than one mortar in a Player Turn only if the mortars are all in the same Location and firing at the same target. A squad may attack with its inherent FP and spot for ³ 1 mortar but will lose any acquisition gained with the mortars when it does so attack.


Betänk dock HIP på tak - inom 16 hexes så blir ni av med HIP om vi också har satt upp ? level.


Och som tidigare rysspelande kan jag bara hålla med; Den tyska eldkraften håller ner det mesta... Det gäller som ryss att backa ett steg och vänta in tysken, och aldrig tillåta tyskens mördarhögar att vara effektiva...! Man hittar snart knep som ryss (t ex CC) och det gäller att "sleeza" tysken så gott det går! ;)

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Lindbergh

...kan bli sen i dag, men jag skall skynda mig så gott det går!

Vi använde spotter i KGP med tysk MTR och det var väl sisådär - tappet med -1 ROF och -2 to hit (eller då +2 på DRM rättare sagt) är inte så kul...vi får se vad det bli under nästa dag. Worst case får vi köpa dem som reserv om det går (bara i regel INF som får reserv)

Å andra sidan kan man använda en 4-2-6 conscript som spottar  :lol: lika bra som en elite  :D

Har nu klurat lite på lite taktiska saker som jag skall bolla med P-A och Stefan och se om det går att tillämpa!

Synes om cirka 6 timmar!!

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Lindbergh

Ser att första maj är en tisdag, vad sägs om att börja riktigt tidigt med frukost och kaffe och spela ASL?

Det är en röd dag... :D

Tack för i går, det var kul att få slå riktigt bra för omväxlingsskull!!
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

Citat från: "Lindbergh"Ser att första maj är en tisdag, vad sägs om att börja riktigt tidigt med frukost och kaffe och spela ASL?

Någon verkar ha blivit tänd av ASL-gnistan...? ;)

Jo, jag börjar gärna tidigt nämnda dag.  8)

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Lindbergh

Jovars, det var riktigt kul i går även om jag insåg att det går riktigt uselt för oss på sikt. Viktiga hållplatser har vi redan tappat och det kommer bli svårt att hålla stånd och kanske ta tillbaka terräng för att ge er en match!

Dock var det skönt med att en 4-4-7 med HMG och en 9-1 ledare höll stånd mot ert anfall och tog med sig några i graven!! :D

...lite synd bara att jag dubbel-sexade bort min 9-1 på en self-rally  :oops: men sådant händer! Hade hoppats på att han skulle dö i strid! Kändes på det stora hela bra att slå riktigt bra, fast om vi räknar med den stora normalfördelningskurvan sedan KGP, så är det väl hög tid att jag slår under 7  :wink:

Känner mig lite sugen på att spela loss, så att man kan "komma in" ännu mer i spelet - vill ju ha mer trupp så vi kan motanfalla!! :wink:  :wink:

Vad är tidigt på tisdag?
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

Jag ska ge er, och alla andra ryssar, en strimma hopp:
http://forum.aslsweden.com//index.php?showtopic=1585&pid=12305&st=0&#entry12305

På denna tråd ser ni bilder från hur det har gått för ryssen, spelad av Melvin Falk. Mel anses vara den bästa ASL-spelaren i Sverige och som ni ser så är han hyfsat tillbakatryckt, redan dag 4... (20/10)

Är HAN tillbakatryckt såpass mycket dag 4 så är det nog ingen större fara på taket!


Tidigt = ni avgör. Jag är, som en del av er vet, inte den mest morgonpigga människan på planeten...  :o

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Lindbergh

Intressant, det var ju som du kommenterar lite "brunt läge" så det ger väl en liten strimma av hopp  :-k

Det förefaller som om tysken vridit sin flank och mosat centern ordentligt, och en 8-turns dag lär ju varit ansträngande  :D ser att han bara hade 3 i SAN  :shock: och att han nästan slagit som oss vad gäller CPP och det har varit hårda förluster på bägge sidorna?

Tror vi får ta fram våra commissars och deklarera en linje som ingen passerar och flytta bak våra MMG  :D ...sedan får det väl bli ett natt-anfall med human-wave  :lol:

Tidigt för mig är runt 8-tiden...brukar ju vara på jobbet cirka 07:20...men vad sägs om en frukost vid 9-snåret med lite kaffe och dra igång en lång dag?
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Ewers

Tidagen den 1 maj blir det bra med att börja kl 09.00.

Det är ju några tisdagar tills dess så vi får se hur det ser ut på kartan då...

Mvh /F

carlsson

0900 it is then.

PA, können Sie bekräfta bitte?

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

GrandPA

All for one and more for me

Lindbergh

Dobro, då kör vi den 1 maj från 09:00 med kaffe och kanske en enklare frukosy?

Då blir det en heldag som är rätt lugn!
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

En brasklapp om att jag kan bli sen idag. Dyker med största sannolikhet in runt 18, men inte helt säkert.

Sugen på att döda ryssar... :D

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Lindbergh

Märkligt spel...

Det går R Ö V E N i flera avseenden för sovjeten, men ändå känns det kul att få de små segrarna - förlorade mer än ett halvt kompani bara i går, men när vår sniper släckte både 10-2 och 9-2 ledaren tändes en strimma hopp i andra ändan  :D En bataljon tappra sovjetmedborgare har gett sitt liv för att hålla fabrikerna hittills...

Fortsätter det på samma sätt i de närmaste 3 CG dagarna är det kört för mig som  :newb: att bjuda på något reellt motstånd. Jag har en plan  :o som kanske kan fungera, men vi får se!!

Syns på tisdag
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

oscar

Märkligt. Vi har förlorat så löjligt mycket manskap att till och med Stalin själv skulle skratta åt eländet. Ändå när man plockar tillbaka trupperna från brädet så undrar man var alla grabbar kommer ifrån? Var höll dom hus när tysken använde oss som entrématta?

Äckligt tufft att spela ryss i början av scenariot. Man får kopiöösa mängder med box. Bra tärningsslag eller dåliga. Spelar ingen roll. Försöker intensivt att hålla vår redan låga moral uppe, förhoppningsvis vänder det så småningom. Men det är tufft, vi har väldigt skickliga motståndare...
Men, jag är ju Brekal liksom...