Någon som har erfarenhet av detta wwii-brädspel?

Startat av jonte, oktober 13, 2005, 11.33

Föregående ämne - Nästa ämne

jonte

Min lillkusin har precis fyllt 10 år och han är väldigt intresserad av andra världskriget. Han fick mig att lova att ta med honom till Normandie nästa år, "men inga tjejer får följa med!", hehe.

Så vad tror ni om brädspelet "World in war (Combined arms 1939-1945)?
http://www.speltjanst.com/
Det är ett svenskt spel, men jag har inte hört talas om det. Dock verkar det ganska enkelt och så. Det är rekommenderat från 12 år, men det tror jag inte är några problem för lillgrabben.

BASFAKTA
2-4 spelare
Från 12 år
2-3 timmars speltid

World in War är ett svenskutvecklat strategiskt och taktiskt andra världskrigsspel, där fokus har varit att spelet skall gå fort att spela,
vara lätt att lära sig och enkelt att sätta upp.

Spelet är också en intressant historisk simulering.
Nyckelkomponenterna i spelet är stridshjulen, som är ett unikt stridssystem.

Martin Larsson

Ser misstänkt likt ut den senare version av Axis and Allies som kom ut(tror dessutom den hette World at War)...dock bara med en europakarta...tillochmed vissa av pjäserna är skrämmande lika :?
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Clifford

Se det som ett alternativt Axis. Ska vara riktigt bra vad jag förstår.

oscar

Läste lite om det, verkar faktiskt vara ett riktigt trevligt alternativ till Axis...  Gillar framförallt systemet med stridshjul. Hjulafton kan man säga  :)
Men, jag är ju Brekal liksom...

jonte

men vad tror ni om svårighetsgraden på spel och inlärning? jag tycker ändå att axis and allies är lite saftigt för en tioåring.

oscar: hur fungerar stridshjulen?

oscar

Jag har ju aldrig spelat spelet själv och har heller aldrig fått själva systemet förklarat för mig. Så tyvärr kan jag inte svara på exakt hur det fungerar. Men jag tycker ändå om idén att frångå tärningar, annars blir det lätt inflation i tärningsrullande (se Axis).

Håller med dig om att Axis and Allies är för saftigt för en 10-åring. Det här spelet är nog betydligt bättre, men frågan är hur mycket lättare ett strategispel om andra världskriget kan bli?
Men, jag är ju Brekal liksom...

jonte

Sant.

Jag hade hoppats på en lite upphottad variant av Risk typ. Det hade nog varit lagom.

jonte

Update:
Jag köpte det här spelet till mig själv då jag nu bor i samma hus som lillkusinen i ett par månader. Vi har spelat ett par gånger och det är ett alldeles utmärkt och trevligt spel. Grabben hänger med hyffsat ändå. Så det rekommenderas om ni vill spela något ganska så lätt spel men inte känner för Risk eller dylikt.

Dessutom har det som sagt ett ganska så finurligt stridssystem där man ej använder tärningar.