boktips

Startat av Konir, juni 24, 2009, 14.27

Föregående ämne - Nästa ämne

Konir

Någon som har några mysiga böcker att rekommendera??
Jag har alltid tyckt om Trollkaren från Övärlden och resten utav den serien, men Ursula K LeGuin som har skrivit serien är egentligen en sci-fi författare.
Så jag undrar om det är någon annan som här läst något annat utav Ursula som de kan rekommendera:)

Och ja....andra boktips är självklart också välkomna om ni kommer på något^^
I quote a cat "......Mjao"

sebbe

en bok som jag fastnat för är The gun seller av Hugh Laurie. detektiv/spion/actionthriller typ.
kan vara värt ett försök om sånt är din kopp te :D
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

Konir

Jag tycker att det är tråkigt att gå i samma spår hela tiden så en liten deckare nån gång då och då är aldrig helt fel:)
Vilken stil är den i, för mig finns det två sorter deckare, de brittiska och...andra^^
I quote a cat "......Mjao"

Usually_Insane

Terry Pratchett är aldrig ett dåligt val, rekommenderar dom på engelska, hur bra som helst :D
Har faktiskt aldrig läst Ursula Leguin själv faktiskt, borde ju göra det :(
Suffering from Knight in Shining Armor syndrome and proud of it!

"We put poisons in our water and air to weed out the weak! We detonate fission bombs in our only biosphere! We nailed our god to a stick! Don't fuck with the human race!"
- attributed to General Nikolai Nikolai at a galactic summit

Konir

Haha ja terry är aldrig fel, monty phyton i bokform ungefär^^
Har bara läst 2 böcker dock, och båda på svenska tyvär=/
Den makalösa maurice(osäkerpå om det var rätt namn...läste den för 5 år sedan) väldigt mysig bok rent allmänt^^
Och så har jag läst nästan hela pyrramidfeber, sjukt cool bok....men så kom det ett hellregn efter skolan någon dag oh så var det inte mer med den boken-.-

Föressten lite off topic sådär, min ena kompis har spelat ett gammalt point and click spel där terry har gort storyn, nån som vet vad det är för något??
I quote a cat "......Mjao"

Fluff

bör vara Discworld. spelen heter så precis som världen om jag inte är ute och cyklar. tror det finns två... inte helt hundra dock. bara spelat ett.

men böcker som rekommenderas och kanske är lite annorlunda:
jasper fforde. riktigt härlig författare. handlar om en detektiv som hoppar in i böcker för att fixa till sluten så de slutar som de ska, 4 böcker i den serien än så länge. han har även skrivit två böcker där alla bokkaraktärer är levande. där löser en polis mordet på humpty dumpty.

kathe koja med boken strange angels. handlar om en kille vars tjej är psykolog och hjälper folk genom att låta dem teckna. killen blir intresserad av en schizofren patients verk och så vidare. härlig och mysig.

erland loe. allt han skrivit!! ett norskt underverk. rekommenderar starkt hans bok "fakta om finland". språket i den boken är underbart! fick faktiskt ett sug att läsa om boken nu när jag tipsade om den. även hans barnböcker om kurt är roliga och bra.

stephen fry. också helt underbar. har dock bara läst två böcker av honom men en favorit ändå. de jag läst är "lögnaren" och "flodhästen".

annars är ju james joyce mästerverk "odysseus" riktigt bra.

säg till om du vill ha fler tips.
ät en makaron till!

Konir

Visst fler tipps är alltid kul, faktum är att det enda namnet jag kände igen där var joyce^^
Och fforde som du nämnde där, är det så att han löser böcker som existerar eller är det fictionella böcker?? det lät väldigt intressant^^

Oh btw nu var det länge sedan jag läste den, boken 2001 a space odyssey är väldigt bra, av någon konstig anledning har jag faktiskt inte sett filmen ännu  :oops:

I Robot är också en väldigt charmig bok och själv har jag inte sett den filmen heller, men det låter som att de bara är löst baserade på varandra då det e en jävla massa elaka robotar i filmen så som jag har fattat det.

För ett par år sedan läste jag en riktigt skum postapocalyptical bok i stil med terry pratchet, civilisationen hade gått åt helvete, färre personer var fertila, staden håller på att bli en djungel....you know the drill.
Det som var så skumt med denna boken var att det börjar med att huvudpersonen bor i ett gammalt höghus som fortfarande står upp, på översta våningen har han lite växter och lite "åkermark" som han får mat ifrån, han har även höns som är helt hjärndöda och går och letar mask över kanten på huset och dör....jättemycket.
Alla hans hönor gör detta en efter en förutom en....den hönan visar sig vara gud och heter edsel eller något liknande, edsel har valt honom som sin lärjunge och tillsamans ska de rädda världen.....typ.
Någon som har någon aning om vad detta var för någon skum bok???
I quote a cat "......Mjao"

soulreaper

Det finns en bok man borde ha läst innan man dör och det är äldreomsorgen i övre kågedalen av nikanor teratologen. Denna sjuka vidriga berättelse är något som borde vara obligatoriskt att läsa i varje grundskola! Sen kan jag även rekommendera de väldigt lätt lästa klitty böckerna av anastasia wahl
Igenmurade ögon, kärleken är blind, knytnäve med vigselring...

Peaceful protest doesn\'t get the job done
So I wake up for the rally grab my soy milk and my gun

Konir

hm kågedalen....är det nånting baserat på verkliga händelser, man hör ju en hel del om omsorgen menar jag^^
I quote a cat "......Mjao"

Fluff

det är böcker som existerar som nämns i hans böcker. så man känner igen ganska många karaktärer. i alla fall i de två böcker jag läst som handlar om att alla karaktärer har börjat leva. så då får man reda på att han som vävde guld av halm sitter fängslad för bedrägeri  :)

gillar du sci-fi så är ju peter f hamilton ett måste. helt underbara böcker!

eugene byrne - things unborn. det är år 2008, det har varit atomkrig år 1962 vilket har lett till att döda börjar återfödas i vissa zoner. så man får följa en återfödd engelsk krigspilot då han börjar arbeta för polisen och måste nysta upp en konspiration.

andrew martin - the necropolis railway. utspelar sig i england år 1903. man följer en kille som precis börjat jobba på järnvägen på linjen som kör ut lik till kyrkogårdar och hur han börjar ana att det är något konstigt som händer.

rennie airth - river of darkness. utspelar sig i england i mellankrigstiden. man följer två poliser som löser ett seriemordsfall.

stephen crane. hans bok "det röda beviset" är en härlig skildring av det amerikanska inbördeskriget och en bra avglorifiering av krig allmänt. hans diktsamling "svarta ryttare" kan jag också varmt rekommendera. bland det bästa jag läst i diktväg.

erich maria remarque kan man ju också nämna. kanske inte just västfronten även om den är bra. men läs "den svarta obelisken". en underbar bok om mellankrigstidens tyskland och inflationen där.

bret easton ellis - american psycho. sjuk och sjukt bra bok. han har även skrivit mer saker som är läsvärda men minns inga titlar just nu.
ät en makaron till!

Fluff

ja kågedalen är en grym bok. helt sjuk!!!! ett måste precis som pierre sa.
ät en makaron till!

soulreaper

Citat från: "Konir"hm kågedalen....är det nånting baserat på verkliga händelser, man hör ju en hel del om omsorgen menar jag^^

Absolut inte! Pensionärer i kågedalen som lånade boken på det lokala biblioteket blev mycket förfärade och besvikna. Det är en bok fylld av homoerotik och nazi-porr! aka ett måste i varje läsares bokhylla!

Kan även jag rekommendera american psycho. Mycket bättre än filmen.
Igenmurade ögon, kärleken är blind, knytnäve med vigselring...

Peaceful protest doesn\'t get the job done
So I wake up for the rally grab my soy milk and my gun

Getsen

(Äldreomsorgen i övre kågedalen är även skriven på dialekt. Har försökt läsa den två gånger och inte orkat igen den. Finns väldigt många skumma referenser bland allt närbildsäckel.)

Den Vidunderliga Kärlekens Historia, av Carl-Johan Vallgren. Handlar om Hercule som är en mänsklig, stum, missformad dvärg som saknar näsa och armar. Han är ganska blind, väldigt döv men kan som tur är läsa tankar och få människor omkring honom att se sina undermedvetna drömmar. Utspelas under 1800-talet nån gång och tar sin början på en tysk bordell. bara en sån sak :)
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Beast

Och när man läst igenom Äldreomsorgen så kan man ju ge sig på Förensligandet i det egentliga västerbotten  som ju är snäppet värre.

Och så finns ju alltid gamle De Sade - fast jag måste erkänna att jag inte klarade mig igenom Sodoms 120 dagar...



Mer lättillgänglig litteratur har vi ju en författare som jag kan rekommendera: Robert Rankin

The Witches of Chiswick var den första jag läste, och den var klart skojsig. Liksom Nostradamus ate my hamster
War is justice,
death to all kinds of humans

Robin

Hmm var för länge sen jag läste Trollkarlen från Övärlden, men vill minnas att jag tyckte att den var lite so-so.

En annan scifi/fantasy-författare som är bra är Tad Williams.

Stone of Farewell-quadrologin (Dragonbone Chair, Stone of Fairwell, Return to Green Angel Tower pt1 & 2) är riktigt bra i tegelstenskategorin.

Sedan har han även skrivit en VR-skildring som jag tycker är fantastisk, Otherland-serien. I framtiden så är nätet coolt och häftigt, och det finns otroligt coola mmo's :).

Sen har vi Robin Hobb, vars Farseer-trilogi jag fortfarande inte har vågat läsa om, för att inte förstöra känslan jag hade av dem när jag läste dem första gången för 8 år sen. Jag tycker den är helt fantastisk. Finns även en uppföljar-trilogi som heter the Tawny Man. Inte läst hennes övriga verk.

Vill man läsa tuff Space Opera så har vi Alistair Reynolds (rätt svår) och David Webers Honor Harrington-böcker (relativt lättsmält). Det senare är typ "Hornblower in space" med en kvinnlig huvudperson som är snygg, hård, stark och flott-officer (rätt hög sådan mot slutet). Jag älskar dem :).


Några av mina favoriter, har X antal till om intresse finns. Har läst galet mycket fantasy i min tid, håller dock på med Sebastian Foer och Erlend Loe f.n.
Jag vann combat med 13.