Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - Spiff Rymdspionen

#46
Rollspel / SV: Drakar & Demoner - Cimir
juli 01, 2014, 23.22

Check, 18:00. Synes då.
#47
Rollspel / SV: Drakar & Demoner - Cimir
juli 01, 2014, 13.07

För Anna, Tamara och Peter så är era karaktärer redan justerade efter det nya systemet. Jag ser gärna att gruppen träffas för att prata första spelning, samt eventuella roller som nya karaktärer har, men du kan absolut lägga majoriteten av tiden till brädspelet Peter.
#48
Rollspel / SV: Drakar & Demoner - Cimir
juni 30, 2014, 18.09

Båda dagarna funkar. Om ingen ylar högt så är jag där 18:00 med karaktärsblad och annat stuff, så får ni som behöver komma senare droppa in efter hand.
#49
Rollspel / SV: Drakar & Demoner - Cimir
juni 29, 2014, 17.13

Grupperna ser just nu ut som följer;

Grupp 1:

Fredrik Larsson
Nemo
Dina
Charlie
Hake

Grupp 2:

Robin
Max
Erik
Kari
Martin Larsson

Grupp 3:

Nisse
Anna
Peter
Stefan
Tamara


8 personer finns för tillfället i reserv. Beklagar om du ville vara med men inte fick en plats i introduktionen till denna delen. De som spelat med mig vet att det brukar falla av rollpersoner titt som tätt, så möjligheten för spel vid ett senare tillfälle är god. Om ditt namn ingår i en grupp men du känner att omständigheterna kring spel ändrats för dig, hör av dig så att jag kan ge platsen till någon annan.

Två saker kommer att avkrävas de som spelar med mig. Att de är medlemmar i Armagedon samt att det finns ett godkännande att föreningen söker bidrag för rollspelstillfällena där du närvarar. Detta sker då i sådana fall troligtvis till ett studieförbund.

Nästa steg blir att besluta om ett datum för karaktärsgörande. Detta kommer att ske gruppvis, så prata gärna ihop er om en dag som passar er. Här kommer vi också att gå igenom var karaktärerna kommer att påbörja sina äventyr, samt eventuella restriktioner. När karaktärerna är gjorda så bestämmer vi datum för spelstart.

Fram tills dess att jag ordnat med privata forum för respektive grupp så använder vi denna tråden.
#50
Rollspel / SV: Drakar & Demoner - Cimir
juni 25, 2014, 17.17

Korrekt. Att parera avståndsvapen med närstridsvapen eller genom att undvika kräver gerfförmågan projektilparad 2.
#51
Rollspel / Drakar & Demoner - Cimir
juni 07, 2014, 20.13
"Vi är alla slavar under historia, rike och religion. Om vi skall nå en framtid med ljus måste vi först bryta kedjorna."
      Ran'ere Tolkassian


Ny kampanjdel, ny tråd. Det är dags att börja göra karaktärer till kampanjen som utspelar sig i mitt Ereb-universum. Min tanke är att karaktärerna och grupperna skall vara klara i juni, för kampanjstart under senare sommaren. Det finns 15 platser att tillgå, 3 grupper med 5 spelare i vardera, och som vanligt så kommer nya spelare att premieras. Efter det så kommer det att fyllas på med dem som jag tycker passar bäst till respektive grupp.

Det krävs inga förkunskaper för att spela med mig. Nya karaktärer kommer att kunna börja på ruta noll i spelvärlden, och kunskap kommer att byggas upp efter hand. Däremot så behöver du som spelare veta vad rollspel är. Det är bra om du har ett hyfsat öppet schema så att gruppen en gång var tredje vecka kan åsidosätta en dag, företrädesvis under en helg, där alla träffas. Om du känner dig tveksam så går det bra att pröva på att spela kampanjen ett par gånger för att sedan avgöra om det var något som passade dig. 

För de som har spelat i förra kampanjdelen 'Cimir, vår frälsare' och har karaktärer som överlevt så behöver ni fortfarande göra mig varse om ni vill spela vidare. Era gamla karaktärer, i mån det finns plats i kampanjen, kommer att göras om efter ett något mer uppdaterat system.

Om det verkar kul och du är spelsugen, skriv vem du är här, PM:a mig, eller knacka mig, kassör-Carl, på axeln så pratar vi om det.
#52
Kortspel / SV: Jyhad/Vampire
april 24, 2014, 23.08

Är på.
#53

Precis. Du såg väl att dvärgar får +4 i styrka. Styrka är det enda som är relevant!

Fast du får nog rätt ändå, Martin.

#54
Korrekt Hake, undvika skall det vara.

Grundegenskaper köps efter nedan lista;

9: Kostnad 1
10: Kostnad 2
11: Kostnad 3
12: Kostnad 5 (10 för grundegenskap storlek för dvärgar)
13: Kostnad: 7 (14 för grundegenskap storlek för dvärgar)
14: Kostnad 9 (18 för grundegenskap storlek för dvärgar; likaså max-värde)
15: Kostnad 12
16: Kostnad 15
17: Kostnad 18
18: Kostnad 22
19: Kostnad 26
20: Kostnad 30

En karaktär startar med samtliga grundegenskaper på 8 och har 50 poäng att spendera på grundhöjningar. Ytterligare höjningar kan göras i nästa steg med gerf-poäng. Varje karaktär börjar nästa akt med 100 gerf-poäng att fördela mellan förmågor och grundegenskaper. Rasbonusar eller avdrag läggs på efter grundhöjning, men före eventuell gerf-höjning. Halv-alver börjar med en bonus på 1 i karisma, och en negativ modifikation på 1 i styrka. Dvärgar börjar med en bonus på 4 i styrka, och en negativ modifikation på 4 i storlek.
#55

Den äldre posten som rörde förändringar har blivit uppdaterad och är nu mer relevant. Efter lite speltest kanske regeln kring negativa modifikationer på relevanta färdigheter likvärdigt med skada på totalt kroppspoäng som överstiger karaktärens MTU-grupp vara lite för hård. Någon sorts gerfförmåga kommer nog minst att tillkomma som kompenserar lite för det.

Som pekats på tidigare så kommer de grupper som ligger i träda att få göra sig bekväma där lite till. Ser ut som ny spelstart blir kring tidiga sommaren.
#56

Spikande kring regler som rör karaktärsgörande kommer tidigt nästa vecka. Gruppsammansättningar kommer att dröja lite på sig.
#57

Stämmer, för det mesta. Grundegenskaperna och vapenfärdigheterna behöver definitivt att göras om. Det är också möjligt att differensen i undergrupper kommer att behöva bli smalare än tidigare. Gerf-förmågor och färdigheter kan generellt sett lämnas oförändrade, för att sedan justeras till viss del upp eller ned beroende på karaktär.

För de som vill göra om karaktärerna helt, det vill säga ändra på färdigheter som tidigare definierat henne eller honom i spelvärlden, så skulle jag rekommendera en helt ny karaktär i stället.   
#58
Liten update och nya regler för er som spelar kampanjen;

Befintliga karaktärer att behöva justeras något. Grundegenskaper kommer i framtiden att köpas, och inte längre slås fram. Detta innebär troligtvis en mindre höjning och likvärdig minskning för de som hade tur, respektive otur, vid framslagning. Gerf-poäng kommer likaså att ges ut i klump för omköp. Precis som med grundegenskaper kommer det troligtvis att kunna innebära en sänkning till grupper som erhållit mycket genom bra kampanjspel, och en utjämning till de som valt annan väg. För de som skrev bakgrunder eller skaffade fram bilder på sina karaktärer kommer en mindre bonus att erhållas. 1 300 erfarenhetspoäng kommer tills sist att ges ut för omjustering av färdigheter som inte är vapen. Mer om det sistnämnda nedan. Befintliga karaktärer i kampanjen kommer att se mer eller mindre likadana ut om spelarna så önskar, men detta är också ett tillfälle att justera rollpersonen om så önskas.

1: Erhållna erfarenhetspoäng kommer att ligga mellan 10 och 30 och inte 20 och 40 som tidigare.

2: Hädanefter kommer karaktärer att erhålla ett minus på relevanta färdigheter likvärdigt med skada på total kroppspoäng som överstiger MTU-grupp. Tidigare har karaktärer kunnat fungera i topp trim fram tills det att de nått 0 i kroppspoäng, där de slutat fungera helt.

3: Vid uträkning av baschans tas inte längre medelvärdet av två undergrupper fram. Istället gäller den lägsta siffran av de två undergrupperna.

4: Initiativet räknas ut genom det lägsta värdet mellan undergrupperna reaktion och mental hälsa.

5: Buren vikt modifierar relevanta färdigheter som följer: Vid vikt som överstiger karaktärens råstyrka, med upp till 100 procent, erhålles en halvering av färdigheter. Vid vikt som överstiger karaktärens råstyrka med mer än 100 procent kan färdigheter inte nyttjas alls.

6: Samtliga närstridsvapen kommer att ligger under baschansen explosiv styrka, samt ytterligare en andra undergrupp.

7: Konditionspoäng kommer att användas i vanlig strid och inte bara fältslag. Negativ modifikation kommer troligtvis att ligga på 5 för var gång karaktären överstiger sin kondition räknat i antalet stridsrundor i följd.

8: Bluff och övertala kommer att slås ihop till färdigheten övertala (eller övertyga för att det är skoj med förändring).

9: Karaktärer kommer att kunna skydda sig mot avståndsvapen med sköldar i grund. För pilar och lod ger en liten sköld en modifikation på -10, en medelsköld på -5 och en stor sköld inga modifikationer. Beträffande kastvapen ges en ytterligare modifikation på +5, annars följer de ovan exempel.

10: Perfekta slag ger inte längre erfarenhetspoäng eller annan belöning. Fummel kan under vissa omständigheter ge erfarenhetspoäng.

11: Två vapen får köpas från början utan krav kring förmågan dubbelhänt. Den kan dock inte nyttjas förrän dubbelhänt innehas.

12: Gerförmågor kommer att genomgå mindre justeringar, fixas och får en ny kostnad och krav vid behov. De mest relevanta exemplen följer nedan;

Gerförmågan projektilparad tar bort de negativa modifikationerna vid parad med sköld, respektive på nivå två ger rollpersonen möjligheten att parera projektiler med närstridsvapen och slagsmål.

Gerfförmågan vighet kan endast användas av karaktär utan rustningsminus; det vill säga endast med tjockt tyg eller ingen rustning alls.

Empati ger inte längre en satt bonus för sociala färdigheter.

Dubbelhänt och sköldteknik har blivit dyrare för att få ned den på en medelnivå i hur många karaktärer som innehar den.

13: Vapenfärdigheter och slagsmål kommer att få en ny kostnad. Värde 1-10 ger en kostnad på 1, 11-20 på 2, 21-30 på 3 och så vidare. Vighet, dra vapen och två vapen behåller sin gamla fasta kostnad.

14: Karaktärer, gamla som nya, kommer att börja med 220 erfarenhetspoäng utsatta på vapen, sköldar, undvika, slagsmål, dra vapen, samt färdigheten två vapen. Av de följande erhållna erfarenhetspoängen i början på en spelning får högst 5 sättas på en kombination av ovan färdigheter.


För er som redan spelar med mig, om det finns andra saker ni vill se ändrat på, förbättrat, eller förnyat så posta gärna det. Det är nu mellan akterna i kampanjen som den enda ändringen sker. Det kommer tyvärr att dröja längre än planerat innan grupperna kör igång igen. Gruppsammansättningen kommer också att bli något mindre än tidigare; 5 personer per grupp.

Det är trevligt att se posterna från er som är intresserade, speciellt ni som jag inte spelat med tidigare. Som jag gjort på senare tid kommer jag prioritera nya spelare och kanske tjuvstartar med en sådan grupp. 


#59

Det dyker upp en post så fort det början bli dags. Om inte annat skickar jag dig ett PM, Nisse.

Det är helt korrekt beträffande kattsprång. Gerflistan skall få sig en rejäl genomgång när det börjar bli dags.
#60
Föreningsfrågor / SV: Ny lokal?
november 19, 2013, 04.36

Perfekt mot en zombieapokalyps också.