Lokalen som helhet

Startat av Martin Larsson, juli 17, 2004, 23.17

Föregående ämne - Nästa ämne

Lindbergh

Som jag ser det handlar det om att vi alla har olika sätt att se på vår omgivning. Att se nyktert innebär inte  att vi ser lika på saker och ting. Vad är att se nyktert eller att ha sunt förnuft?

Medlemmar känner sig motiverade att delta om de blir bemötta med respekt, optimism, tilltro och en viss grad av empati. Om föreningen dessutom agerar kraftfullt med information, möjligheten att få vara aktiv och att vå vara med att påverka (inflytande). Blir en medlem bemött med ett extremt kontrollbeteende, misstroende eller bara att man är till last för "oss andra" sjunker graden av motivation. Objektiva möjligheter existerar inte om den enskilde medlemmen inte tror på dem själv. Den bild eller som jag nämnde innan, andan, som medlemmen upplever är viktig. Det finns ALLTID handlingsutrymme...minns devisen att den som förbereder sig för ett nederlag...

Jag håller med att de stundom höga kraven blir likt ett "ok" och att styrelsen mångt och mycket hamnar i ett ekorrhjul. En uppgift som en styrelse har är just detta, att se, bedöma och verkställa. Målen bör vara rimliga och uppnåbara men kanske ändå djärva. När Cliff beskriver en medioker reklamkampanj, vad är då medioker? Är den medioker för att ambitionen var att nå ut till alla, eller var den medioker i förhållande till de mål som sattes upp? Kanske det är mer viktigt att vara tydlig i målbilden och i andra bitar än vad vi tror?

Självklart kan jag inte sticka under stol med att jag mångt och mycket tillhör falangen från Curia Nobilium som förespråkade/förespråkar en annan sorts förening än vad Geddon är idag. Personligen är jag inte intresserad av att arbeta med konvent, men jag vet av erfarenhet att andra tycker det är skitkul och att de växer av uppgiften. Förhoppningsvis kommer föreningen att finnas i minst 20 år till och jag måste påstå att föreningen de senaste 10 åren har vuxit till det bättre i mitt perspektiv - detta främst på grund av ideellt arbete av en hoper människor!

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Ewers

Kan inte annat än hålla med Mr Lindbergh i vad han säger i sitt sista inlägg.

Emil: Jag vet att du slitit väldigt mycket för föreningen tidigare och att du nu inte orkar mer. Det är du väl förtjänt av att "inte orka mer", föreningen ÄR tacksam för dina tidigare insatser, likväl tacksam för det du gör även nu. Känner du att du mår bättre av att upprepa mantrat att det inte finns någon som vill/kan/klarar av att mantla bla din fallna mantel så fortsätt att skriva den typ av inlägg som du skrivit den senaste tiden. Skulle det däremot vara så att du djupt inne i dig kanske tror/hoppas att det faktiskt finns medlemmar som vill/kan/klarar att fortsätta att driva allas våran förening på ett bra sätt så tycker jag att du skall fundera lite mer innan du rackar ner på alla andra medlemmar. Attityder smittar trotts allt av sig...   :wink:

Det viktiga är att ha en positiv människosyn, livsglädje och hopp om framtiden. Detta är lättare att ha när man är ung men om man försöker se möjligheter istället för enbart problem går det lättare. Få människor/organisationer har blivit framgångsrika genom att säga "det går inte".   :D

/F   8)

Clifford

Ett litet förtydligande: Med medioker menade jag något som nådde halvvägs till målet. Om vi får upp reklamaffischer på tre skolor och på så vis får 5 nya medlemmar så är inte målet nått, men medlemmarna ger ändå bidrag. Likadant att ett konvent med "bara" 400 besökare och 100 arrangörer ger gött klirr i kassan.

emil

Ewers, ditt fån...

Clifford var själv närvarande när jag drev frågan om lokalen redan första styrelsemötet jag ngnsin haft 2001, då jag först kom till insikt hur det är fatt med vissa grundläggande förutsättningar i föreningen. Larsson var också med, han som initierade den här frågan.

Så klart det går.

Det har inget med er i styrelsen, eller det arbete ni gör nu. Varför ta det personligt? För vi pratar väl om framtiden här, och om lokalen? Eller har grundfrågeställningen grumlats allt för mycket?

Ewers

Jag har inte tagit någonting personligt utan använt mina erfarenheter om människan som social varelse i allmänhet och försökt se vad som är orsaken till olika synvinklar.

Om det är så att du inte är negativ i din syn på övriga medlemmars förmåga att driva föreningen så har jag helt enkelt misstagit mig och ber så mycket om ursäkt. Om jag inte misstagit mig står jag fast vid det jag tidigare sagt.

Det skulle vara upplyftande att få reda på hur du får ihop dina argument med att föreningen kommer kollapsa och gå under om vi inte gör oss oberoende av konvent och lokalen? (gäller även Martin L)

Det känns som att fan har målats på väggen och världen blivit lite för svartvit i era argument för att jag skall kunna hänga med.

För att klargöra: jag är inte upprörd, har tagit någonting personligt, vill sätta dit någon eller "vinna". Jag vill endast föra en vettig dialog samt förstå vad och hur mina samtalspartner har.  :D

/F

emil

Först och främst vill jag be om ursäkt, om ngn ur den sittande styrelsen eller andra medlemmar har tagit illa vid sig av mina inlägg. Ur mitt perspektiv, mycket fågel, lite fisk, har jag skrivit inlägg med framförsikt på ett par år, inte nuvarande år. Vänligen försök att förstå det.

En del av andras inlägg har lite försvarstal med taggarna utåt upptäcker jag. Men jag försöker att ignorera dessa, då frågan egentligen inte handlar om enskilda medlemmar, förutom att man bör vara ärlig mot sig själv och andra i föreningen, vilket jag försökt att vara. (Jag påstår inte att jag lyckats, för så självgod är jag inte, men jag har i varje fall försökt.)

Om ngn har ngt som de undrar över eller frågor, så kan vi ta det lite lätt muntligt, då forum kan vara svårt att göra sig förstådd på. Speciellt om det nu kan kännas/tolkas känsligt för enskilda medlemmar.

Jag tänker personligen lägga ner den här diskussionen, då den bara verkar illa beröra andra, istället för att hållas på en hög nivå. (Dessutom har jag en del att måla inför SydCon :wink: )

Tchüss!

Ewers

"För att klargöra: jag är inte upprörd, har tagit någonting personligt, vill sätta dit någon eller "vinna". Jag vill endast föra en vettig dialog samt förstå vad och hur mina samtalspartner har."


Ovanstående blev lite oklart formulerat. Skulle vara att jag inte var allt av ovanstående. Hade lite bråttom när jag skrev tror jag...

/F

Martin Larsson

OK har inte tyckt och tänkt på ett tag, men det är ju kul å se att det iaf är några andra som gör det!
Det huvudsakliga skälet till att jag skapade detta topic är dels av egen åskit, och dels för att "folk behöver en känga i arslet för att reagera". Det senare verkar ju iaf fungera på en del medlemmar, dock tyvärr nästa bara på de som ändå reagerar när något händer

:evil:

Vad jag menar med lokal kontra konvent kontra konkurs är följande
(tyvärr har jag inte kollat i budgeten innan jag skriver detta, så inga påhopp för uppskattade siffror tack, dessutom kanske någon som har en budget kan klargöra lite siffror, de fanns inte vid årsmötesprotokollet) :arrow:

Geddons "summa intäkter-kostnader" är budgeterade till en viss siffra(säg +5.000 sek). I summa intäkter så finns det en post som heter konvent som enligt budget ska gå 20.000 sek i vinst.
Utan denna post så går inte "summa intäkter-kostnader" ihop dvs geddon går back(från att ha varit +5.000 blir det -15.000), för att då få verksamheten att gå ihop så måste det fram pengar och de får då komma från banken, dvs vårt likvida medel på bankkontot minskar.

En annan post i intäktsdelen av budgeten är det bidrag vi dels får från sverok och dels från kommunen. Detta är baserat på att vi har minst 100 BB-medlemmar under året, om vi inte ordnar det så minskar även det utfallet, och även då så går budgeten back(men med mer eftersom det handlar om mer pengar som försvinner).

Oavsett utfallet av dessa två poster på intäktssidan så har vi en post som kostar skjortan nämligen kostnaden Hyra, och om man då lägger till andra lokalkostnader som el, vatten, telefon så hamnar man en bit över 125.000 sek.
Detta kan man lite metamorfosiskt se som geddonbergets mage, som MÅSTE fyllas med mist denna mängd sek varje år(+årligt  hyrepåslag dvs magen blir större)

Om en av de ganska få eldsjälar som håller i konventet bli ihjälkörd, drabbas av annan personlig förlust, får drömmjobbet 1Adam och måste flytta eller av annan orsak inte kan delta i det så kan det räcka för att det inte ska bli något konvent(jojo det är spekulativt, men likförbannat sant). Detta får i sin tur förödande effekt på ekonomin. 1 år är inget problem men 2 i rad så sitter vi ganska ostadigt på pottan :!:

Det finns en stark vision och förhoppning av att geddon ska leva och frodas om 10 år till, som jag delar. Dock kanske folk borde ta sig i kragen och fråga sig hur dom ska få det och gå runt då när hyran ökat till ca (baserat på uppskattad hyra i år på 110.000 och en årlig ökning på 3%) 148.000(inflation inte medräknad) :?:
Sannorlikt är iaf att bidragen inte ökat i proportion till detta. Konventet skulle ju kunna gå mer i vinst(förutsatt att någon vill hålla i det), anars kan man ju alltid dubbla priserna i kiosken, men vem f*n villbetala 10 spänn för en läsk :shock:

Vad jag försöker hävda är att det finns 2 huvudsakliga sätt att se på framtiden:
Alt 1: Rulla ihop sig i fosterställning, vänta och ta emot
Alt 2: Att reagera på det som sker framför näsan

Det känns väldigt mycket som att Alt 1: är det som folk föredrar på föreningen, och jag anser inte riktigat att det är rätt mot de stackare som ska försöka rikta skutan i framtiden :x

Jag vill försöka få upp folks ögon för följande :arrow:
Vi har en verksamhet som går runt, om ett antal medlemmar sliter arlset av sig (ex emil under hans år som kassör), medans resten petar sig i naveln. Allt enligt principen "om jag inte gör något så gör någon annan det (och allt som oftast de som gör allt annat)". Under denna premiss så slits föreningens eldsjälar ut och försvinner en efter en.
Vi har en dyr lokaln som är större än vi behöver och dessutom dåligt planerad.
Vi måste skaffa en massa medlemmar samt arrangera konvent (trots att väldigt få vill egentligen) för att gå ihop ekonomiskt.

Flaskhalsen är i mina ögon solklar: UTGIFTEN HYRA :!:
Så även om det anses att hyran inte är för dyr så kanske det är dags att se ett par år bortom detta verksamhetsår och se om det ser likadant ut då...
Om man får ner denna utgift så minskar de "måsten" som föreningen har på sig, och man kan börja göra saker för att det är kul(hemska tanke!)
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

emil

*Deleted by the inqusition*

Clifford

Citat
              -Quote censored by the Inquisition-          

Ursäkta, men nu får ni allt lägga band på er. Det här ska inte urarta till "vem sa vad". Håll er till hårda fakta (båda två och ni andra med) från och med nu. Allt annat tolkas för mycket.

/cliff, soon-to-be moderator
:evil:

emil

Okaj Cliff. Jag editade bort mitt inlägg, nu kan du edita bort ditt också.

Jag vill bara bli lämnad i fred hädanefter av en viss person. Svar/frågor undanbedes tack!

Ewers

Om jag är en viss person så tycker jag att hela djävla forumet är patetiskt och tänker inte använda det mer överhuvud taget!

Tala klarspråk!

/F

Clifford

Forumet i sig är inte patetiskt. Om någon blir upprörd över någon annans inlägg får man hålla sig till fakta och undvika kraftuttryck och uttryck som patetisk. Forumet är och förblir väldigt bra för många ändamål, vi kan väl försöka behålla det så.

8)

Martin Larsson

Meningen med detta topic var att försöka föra en seriös disskussion om ett ämne som MÅSTE lösas förr eller senare. Folk har olika åsikter om saker och ting, så är det(och tur är väl det :!: )
Bara för att någon inte håller med en om det som man tidigare hävdats behöver det inte vara så att det är ett personangrepp mot en själv, försök att analysera saker lite innan ni svarar på något tack :!:

Å sen: gräla om skit kan ni göra nån annan stans, förresten här: http://www.armagedon.buildtolearn.net/phpBB2/viewtopic.php?t=114

:evil:
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Martin Larsson

Tycker att det är intressant att det av 461 visist bara är 58 replies :shock:
Den som tiger samtycker heter det, så det måste väl betyda att den stora majoriteten av geddons medlemmar håller med mig om att det är dags att byta lokal 8)
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.