Nu e de slut på friden igen?

Startat av Hail Sigmar, mars 06, 2006, 10.08

Föregående ämne - Nästa ämne

sebbe

men det handlar väl snarare om att utesluta på livstid eller motsvarande?
en förening måste väl ha rätt att låta styrelsen stänga av medlemmar fram tills årsmötet, eller?
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

Ewers

Om man ser till de olika kostnaderna kontra utgifterna är det bättre för föreningen att skita i SVEROK´s bidrag för att kunna bedriva en bra verksamhet.
Alltså anser jag att SVEROKS bidrag inte är större än den kostnad som Khalil & co drar med sig i form av bla uteblivna intäkter, minskat välbefinnande för medlemmarna i lokalen, arbetsbelastning på styrelsen, minskad aktivitet mm.
Jag frågar mig varför några få skall kosta så många så mycket?

Hela historien har fått mig att starkt överväga att starta en ny förening där jag känner att jag och mina vänner kan ha roligt och umgås så som man bör göra på en förening.
Jag saknar den föreningen som fanns när medlemmarna brydde sig om föreningen samt visste vad en förening är.

/F

Clifford

Det här är resultatet av nyrekrytering. Kids will be kids och vi kan INTE ha en förening där vi behandlar vissa som A-medlemmar och andra som B-medlemmar. Om vi vill ha en förening med garanterat enbart A-medlemmar får vi skita i nyrekryteringen.

När 75% av mötet bestod av datorspelande 10-15:åringar så är det uppenbart att vi har en stor generationsklyfta som inte kommer kunna komma överens i sådana här frågor.

Niklas

Gedon är inte spelföreningen Gedon längre utan fritidsgården Gedon...

Apanpapan

Sen lider en majoritet av föreningens "A-folk" en mild fobi mot alla som är under 18...  :lol:
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Heavy

Ok, då har man satt sig lite in va det här handlar om då, och kan väl säga sin åsikt..

Det finns jäkligt många frågor och oklarheter som har väckts igenom det här problemet med uteslutningen.. Å ena sidan ä det bra att problemen uppstår, så dom kan rättas till och inte behöver hända igen i framtiden.. Samtidigt är det såklart riktigt jävligt att det, precis som Ewers skriver, går att bete sig precis hur som helst ch ändå klara sig med ett "Förlåt, jag fuckade upp det, men vill vara med ändå och leka i ankdammen"..

Som jag ser det är det helt klart dags att städa upp ordentligt i stadgarna, ta oss en funderare om vi ska vara Sverokanslutna då det uppenbarligen inte är speciallt bra i just dessa sammanhang samt se över vad som egentlgien går att väcka som "Övrig fråga" på medlems- och årsmöten..

Personligen känner jag dock i just detta nu.. Fuck it..


/Besviken Heavy
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Brain

Citat från: "Clifford"
Där står följande för bidrag från Sverok:
Om ni vill ändra i era stadgar, tänk på att alla medlemmar måste ha samma demokratiska rättigheter och att föreningen måste vara
öppen för alla. Inval, intagningsprov eller andra inträdesbegränsningar är inte okej. Vill föreningen kunna utesluta medlemmar ska
det ske på årsmöte, inte av styrelsen.

Hänvisar till Sveroks exempelstadgar:


http://www.sverok.se/index.php?id=stadgar1



Fall länken krånglar:
//
§7    Medlemmar

Som medlem antas intresserad som godkänner dessa stadgar och aktivt tar ställning för ett medlemskap genom att årligen betala föreningens medlemsavgift eller, om medlemskapet är gratis, årligen göra en skriftlig anmälan till föreningen. Avgiftens storlek beslutas på årsmötet. Årsmötet kan besluta att det är gratis att vara medlem.

En medlem som allvarligt skadar föreningen kan avstängas av styrelsen. Avstängd medlem måste diskuteras på nästa årsmöte. Antingen så upphävs då avstängningen eller så utesluts medlemmen.

Styrelsen och årsmöte kan upphäva avstängning och uteslutning.
\\
Tomas Davidsson

soulreaper

Med andra ord ett felsteg och dem åker ut till årsmötet? iom att det uppenbarligen har varit problem tidigare tycker iaf jag att ett felsteg ska räcka...
Igenmurade ögon, kärleken är blind, knytnäve med vigselring...

Peaceful protest doesn\'t get the job done
So I wake up for the rally grab my soy milk and my gun

Ivar

oj då!
Det jag ser som effekt av det här är att Laszlo aldrig någonsin mer borde vara välkommen på armagedon!
Sen måste jag säga att jag ångrar bittert att jag inte var på det förlängda årsmötet, kommer det att kallas till ett nytt?
I så fall kommer jag vara där o jag uppmanar alla äldre som tycker att de borde åka ut med huvudet före, att vara där!
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

MOB

Styrelsen kan uppenbarligen enligt Sveroks exempelstadgar (det där med exempelstadgar innebär väl å andra sidan att varianter på dessa är fullkomligt acceptabla och sanktionerade av Sverok!?) stänga av dessa orosmoment redan imorgon. Då är de inte välkomna förrän i februari näst år då de kan försöka vinna årsmötets gunst och bli medlemmar igen.

Förresten, har inte den enarmade banditen försökt bli medlem igen!? Han borde ju ha goda möjligheter med tanke på rådande läge.

Förresten igen...
Citat från: "Heavy"Ok, då har man satt sig lite in va det här handlar om då, och kan väl säga sin åsikt..
Satt inte du i styrelsen som stängde av illgärningsmännen?

Jag håller med Ivar. Kalla och jag kommer.
Jag håller inte med Heavy. Inte fuck it... Fuck 'em!!!  :twisted:
..........
MOB

Heavy

Jo, i likehet med PA, Ewers mfl..
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Clifford

Förtydligande 1:
Exempelstadgarna är just det, nämligen exempel och inget annat.
Det stycke jag citerar gäller bidragsreglerna för Sveroks medlemsföreningar och är ett krav för medlemskap i Sverok.
Exempelstadgarna är bara förslag på hur stadgarna bör se ut för att inte bryta några lagar eller regler och dessutom få föreningen att fungera.

Förtydligande 2:
I Sveroks regelverk har styrelsen naturligtvis alltid rätt att avvisa folk från föreningsaktiviteter, men inte att återkalla ett betalt medlemskort.

Förtydligande 3:
Inga mötestekniska eller stadgemässiga brott har förekommit i uteslutningsfrågan än. Styrelsen uteslöt dem enligt stadgan, årsmötet beslutade att kräva årsmöte för att häva uteslutning, årsmötet hävde sedan uteslutningen. Helt enligt Armagedons stadgar och beslut.

Och till sist:
Fråga:
Varför ska vi kräva årsmöte för att upphäva uteslutning om vi inte kräver årsmöte för att genomföra en uteslutning?

dagle

Citat från: "MOB"
Förresten, har inte den enarmade banditen försökt bli medlem igen!? Han borde ju ha goda möjligheter med tanke på rådande läge.
Sist jag hörde var han i någon polis utredning (för att ha blåst en annan förening, snott folks magic kort och att lurat sin sambo på flera tusen)... Tigers doesnt change strips.