Våra mailadresser på armagedon.org är dödens?

Startat av emil, oktober 12, 2005, 19.13

Föregående ämne - Nästa ämne

emil

Hej! Flera personer undrar hur man kommer i kontakt med arrangörer m.m. för BSK. Jag visste inte själv... Men det här är klippt o klistrat från SWFBR där jag hänger.

"Registreringen av Armagedons domännamn har gått ut. Registraren har därför gjort en Delete på den, men det har inte gått så långt ännu att det inte går att lägga en RESTORE på den. Det kommer dock kosta pengar. Runt 120$ har jag för mig. Om detta inte görs kommer domänen att bli tillgänglig för köp av vem som helst.

Om föreningen inte vill förlora domänen borde någon av er prata med den ni köper dns tjänsten av, dvs anxious eller om ni köpt den direkt av DomainInfo AB. Om det är anxious som missat att betala borde de stå för kostnaden annars får väl någon hos armagedon skämmas. Men det är viktigt att ni gör något nu eftersom armagedon.org kan bli köpt rätt fort när den släpps."

Är våra gamla mailadresser på väg att dö nu pga flytten till armagedon.se? Eller har ni för avsikt att behålla dessa på ngt sätt? Det är ju upp till er, men allas mailadresser är ju ganska viktiga, speciellt nu...

Heavy

Talar för mig själv när jag säger att jag inte har nån som helst koll på vad "vi" tycker..

Känns som en onödig utgift rent personligen, men å andra sidan så är det ett "enkelt" sätt att få gamla adresser att fortsätta fungera..

Vi BEHÖVER ett datasnucko !
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

soulreaper

120 dollar per år låter inte jättemycket om det är många gamla som går in via den...men annars finns alltid google...men det får väl ni på föreningen disskutera lite närmare...jag tror nämligen att det är en onödig utgift om ni bara gör reklam på lite olika forum och liknande..
Igenmurade ögon, kärleken är blind, knytnäve med vigselring...

Peaceful protest doesn\'t get the job done
So I wake up for the rally grab my soy milk and my gun

rAWTAZ

Kan bara säga, Jävligt stort grattis till styrelsen eller vem som helst som inte bryr sig.

Jag tog upp det här i forumet för flera veckor sedan och erbjöd mig (som för övrigt varje dag jobbar med att hantera just DOMÄNER) att fixa detta, det enda som behövdes var att någon som har lite behörighet kontaktar Anxious och ger dem mitt namn, varefter jag skulle ta kontakt med dem.

Vad det nu kostar att få igång det igen får kollas upp med Domaininfo, men det måste göras pronto eftersom namnet ligger i absolut sista perioden innan det avregistreras helt.

2c.

Heavy

Citat från: "rAWTAZ"Kan bara säga, Jävligt stort grattis till styrelsen eller vem som helst som inte bryr sig.

Betackar mig för såna inlägg.. I likhet med er som arrangerar BSK så arbetar vi i styrelsen med massor av grejor, hela året dock..

Det stora problemet med just datordelen är att vi hade en person i föreningen innan som skötte ALLT som hade med datorerandet att göra och ingen annan hade nån egentlig koll på något alls..
När sen den personen drar sig ur föreningen efter lite, hmm, samarbetsproblem, så där står vi nu..
Ingen har egentglien nån koll på nånting i dagsläget vad gäller den gamla domänen, finns möjligen nån som har nån liten idé om hur det egentlgien ligger till..

Som jag hört om just den domänen är att vi hade den gratis igenom nåns försorg, och denne nån har ingetmed föreningen att göra längre..

Du får gärna ta över ansvar för datorsektionen och ordna upp det hela, vi letar just nu med ljus och lykta efter nån som a) kan och b) vill göra det..
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Clifford

Heavy, det du säger är inte riktigt 100%. Det är Oscar Johansson som försett oss med armagedon.org. Han arbetade på Anxious och fixade så att de sponsrade föreningen med domänen. Nu har han slutat och därför finns ingen där som sköter det hela.

Men varför tjöta, ring Anxious och säg att vi betalar....eller så får de överlåta domänen till oss eller nåt.

Dessutom har mailadresserna ingenting med datorsektionen att  göra då mailen är en tjänst föreningen erbjuder som "köps" in utifrån. Bara för att det är en tjänst kopplad till datorer betyder inte det att det är datoransvarig som ska sköta det.

Och ja, jag har varit medveten om att det kan bli problem, men jag trodde problemet snarare skulle bli att Anxious stängde ner servern utan att kontakta oss.

emil

Ok, för vi måste ju ha domännamnet för att ha mailadresserna kvar m.m. Eller hur? Och ett antal av dessa mailadresser används f.n. iom BSK, eller? Mao kommer det inte att gå att maila arrangörer m.m., eller?

Det är uppskattningsvis typ 200+ mails som kommer skickas inför BSK till adresser som snart inte kommer finnas mer om jag förstått rätt? :?

rAWTAZ

Heavy:
Jag köper att ni säkert gör era saker och så, men i detta, gällande domänen i frågan, kontext står den mening du quotade fast.

Som jag sade så hade vem som helst med "rättighet" att agera ALLT upplagt framför sig. Det enda som behövs var att ge klartecken och OK. Jag talade ju för *** till och med om för er vem på Anxious som behövde kontaktas.

När jag läser ditt inlägg undrar jag om jag skall uppfatta det som att:
a) Armagedons styrelse/hierarki inte är uppbyggd på så sätt att om det inte finns en viss utsedd person att ansvara för något så behöver INGEN göra något åt saken, inte ens styrelsen som väl ändå är de som sitter där för att det hela skall ha någon organisatorisk chans att rulla på? Det senare här är vad som är normalt.
b) Om någon erbjuder en 100%-ig lösning på ett potentiellt problem, finns det ingen som antingen reagerar på det, läser i forumet, eller anser att ett ynka telefonsamtal efter kort samråd nere på Armagedon är värt vad som erbjuds? Kan påpeka här att de enda jag kommer ihåg av tråden ifråga är jag, Cliff samt Sebbe, SAMT att det faktiskt hållits styrelsemöte efter att jag tog upp saken samt innan detta problem uppstod. Det senare är väl forum om inte annat, för saken att behandlas.

rAWTAZ

Citat från: "emil"Ok, för vi måste ju ha domännamnet för att ha mailadresserna kvar m.m. Eller hur? Och ett antal av dessa mailadresser används f.n. iom BSK, eller? Mao kommer det inte att gå att maila arrangörer m.m., eller?

Det är uppskattningsvis typ 200+ mails som kommer skickas inför BSK till adresser som snart inte kommer finnas mer om jag förstått rätt? :?
De finns inte nu, domänen är inaktiverad och kommer att försvinna helt om ett tag om den inte aktiveras igen.

Jag kan om ingen reagerar mindre än att inte säga något, ringa och kolla upp kostnaden för aktivering imorrn. Det gör jag så gärna.

rAWTAZ

Tillägg ang ovan "kritik"; Ni får faan ta den för vad den är, realistisk objektiv fakta, inget påhopp om att den och den inte gör ditt och datt.

Det är ju också särskilt lätt för "oss" som inte har grott i föreningen så länge; Man har kanske lite friskare ögon då.

emil

Det skadar ju aldrig att ringa och höra iaf, om du skulle vilja vara så god (?Leo?) Och presentera det här eller nåt, så får man se om det händer ngt. Konsekvensen i sig är ju just nu ganska obehaglig, om nu inte alla med .org-adress byter mailadress över en natt då förstås.

Martin Larsson

Citat från: "rAWTAZ"Tillägg ang ovan "kritik"; Ni får faan ta den för vad den är, realistisk objektiv fakta, inget påhopp om att den och den inte gör ditt och datt.

Det är ju också särskilt lätt för "oss" som inte har grott i föreningen så länge; Man har kanske lite friskare ögon då.


Jävligt synd att jag inte sitter i styrelsen  nu då, för då hade jag sagt kör hårt och ordna upp vad du kan, och jag håller med dig i kritiken, den är rättfärdig :!:
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Heavy

Jepps, kör hårt som sagt Leo, fixa det som behöver fixas med domänreggandet.. :)

Alltså.. Det hela är enkelt...
Alla i styrelsen kan inte ha koll på allt, och ibland faller något igenom nätet.. Då är det väldigt, väldigt tråkigt att man får skit för det..

Personligen hade jag varken en aning eller sett att detta problem fanns.. Hade jag vetat hade jag med största sannolikhet gjort nått åt det.. (Nu kommer jag förmodligen få en näsknäpp för att jag läst sagda tråd, men jag kommer absolut inte ihåg att jag gjort det iaf ;)) Nu när problemet är uppdagat så måste jag tyvärr säga att jag inte har nån möjlighet att göra något åt det förrän tidigast i mitten på nästa vecka, så nån som har tid kan ju försöka ta på sig det, med fördel Leo som har koll på sånt här..

Cliff - Du har rätt, jag hade ingen koll på hur saker och ting låg till.. Mer hörsägen än fakta i mitt ursprungsinlägg, borde ha skrivit det.. Nej, det behöver inte vara datoransvarig som sköter det, helt riktigt, men det är bra om denne gör det, så man har en som är IT & datoransvarig.. Har varit massa krångel på datorfronten sen laszlo slutade (som du vet och har jobbat för att rätta till).. Förhoppningsvis får vi fatt på nån som kan ta tag i det hela, men personligen kommer jag inte att göra det, finns "viktigare" saker att hålla på med på föreningen i mina ögon :)..
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Clifford

Jag har märkt att många tror att ALLT som har med datorer att göra sköttes av Laszlo, men det är inte helt riktigt som vi ju vet. Styrelsedatorerna, mailadresserna, hemsidorna m.m. har aldrig varit Laszlos grej.

rAWTAZ

Nu har det talats med Domaininfo ^^

Summan är två saker (varav nr1 är prio, men nr2 ju bör fixas för framtiden):
1) Förnyelse/aktivering av domänen. Kostar hos Domaininfo, som är de enda som kan göra detta nu, fyra års förnyelse. Man betalar alltså fyra år "i förväg", summan blir idag 953:- + moms. Betalas genom insättning på bg 5915-1845 eller pg 4966-359-4 med text/referens "ARMAGEDON.ORG".
De aktiverar då domänen så snart betalningen registrerats, såvida man inte skickar ett kvitto på betalningen så snart den gjorts, isf gör de aktiveringen direkt.
2) Ägarbyte så att föreningen tar hand om domänen själva, bort med Anxious =) Även här är "rutinen" x antal års förnyelse, i detta fall 2 år vilket är en kostnad på 477:- idag.
Man påbörjar detta via Domaininfo's hemsida, ägarbyte, där man skapar en order varpå papper för detta skickas ut via e-post (blir till Anxious).
Nuvarande ägare samt ny ägare skall sedan fylla i detta, varpå det därefter skall bevittnas av en Notarius Publicus (Gula Sidorna), något som säkert kostar en slant också, verkar vara advokatgrejs?
Detta skickas sedan in till Domaininfo som genomför ägarbytet när betalningen (detaljer om detta vid orderbeställning på hemsidan) registrerats.

Min gissning är att det inte är ett alternativ att låta domänen vara och annonsera ut ändring av e-postadress överallt. Man kommer isf säkert att missa viktiga mail från ställen man halvt glömt bort, osså står det väl på viktiga visitkort och annat ^^

Vad behövs för att betalning av detta skall utgå från föreningen?
Vem kan ringa Anxious och ta första kontakt/ge godkännande av detta?

(953 + 477 + Publicus Notarius) x 1,25:-

Registrant Name: Morgan Rudensten
Registrant Organization: Anxious AB
Registrant Email: morgan.rudensten@anxious.se
Admin Name: Peder Vendelstrand
Admin Organization: Anxious Sweden AB
Admin Email: administrator@anxious.se