Lokalens status och brister

Startat av Clifford, augusti 01, 2005, 10.28

Föregående ämne - Nästa ämne

MOB

Citat från: "Ewers"Medlemskortfrågan: Kanske skall man ge medlemskortblock till dem som har nyckel? Kanske skulle man ha ett krav på minst 10-15 sålda medlemskort per år för att få ha nyckel?

Det här tycker jag låter som en bra idé. Förr i tiden kunde väl fler än styrelsemedlemmar sälja medlemskort!? Verkar ju vansinnigt annars. "Ja, jag är med i en kool spelförening och det är jätteskoj, men jag kan tyvärr inte sälja ett medlemskort till dig." Weird! Är man betrodd med nyckel så borde man väl vara betrodd med att sälja medlemskort!? Det kanske är väl tufft att folk ska vara tvingade att sälja 10-15 kort per år för att få behålla nyckeln. Men det kan ju funka. Annars kan de ju få fem spänn i provision per sålt medlemskort!

Hur många har nyckel till lokalen? Vad krävs för att få nyckel?

Spelföreningen GAST i Göteborg har två olika former av medlemskap. Ett för vanliga dödliga. Då kostar det typ en femtiolapp om året och man får tillgång till lokalen när den är öppen. Eller så är man med och betalar månadshyran (tror att det rör sig om ett par hundralappar var i månaden för de som är med) och får egen nyckel till lokalen (dessa medlemmar kallas för NyckelMedlemmar). På helgerna har nyckelmedlemmarna ett rullande schema så att lokalen alltid har öppet 12-20 (lördag och söndag). I övrigt är lokalen öppen om någon med nyckel är där.
..........
MOB

Clifford

Lite snabba svar innan jag sover:

1. Ja jag kan sälja datortid även om ingen styrelsemedlem finns i lokalen, men jag är inte alltid där heller. Dessutom rör det sig om rätt mycket pengar och jag är inte helt bekväm med att anförtros 500 spänn i små valörer som jag ska gå runt med.

2. Hela tråden rör problematiken som finns NU, egentligen inte vad som kan göras i framtiden. Jag ville göra er uppmärksamma på att flera medlemmar saknat styrelsens närvaro den senaste tiden, många vet knappt vilka som är med i styrelsen. Se mig som deras röst. Ett konkret tips är foton på styrelsedörren.

3. Martin Larsson, sluta dissa mina stadgeförslag innan du vet vad det handlar om. Jag ska skriva ihop något fint och jag vill inte att folk har förutfattade meningar innan jag ens sagt vad jag tänkt föreslå.

Heavy

Medlemskortförsäljning av nyckelbärare är en bra idé, men då måste vi nog bli "ännu" restriktivare än vi är idag med att dela ut nycklar, vilket är kass på ett sätt.

I övrigt säger jag:

Varuautomater !
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Heavy

Citat från: "MOB"

Hur många har nyckel till lokalen? Vad krävs för att få nyckel?

Utan att veta en exakt siffra ger jag mig på en gissning att det är runt 20 personer.  För att få en nyckel krävs att man gör en nyckelansökan skriftligt till styrelsen med ev. skäl att man ska ha en nyckel, sen tar styrelsen beslut i varje enskilt fall. Vilket i runda slängar betyder att om man inte har fuckat sig med något innan så är man betrodd.

Citat från: "MOB"
Spelföreningen GAST i Göteborg har två olika former av medlemskap. Ett för vanliga dödliga. Då kostar det typ en femtiolapp om året och man får tillgång till lokalen när den är öppen. Eller så är man med och betalar månadshyran (tror att det rör sig om ett par hundralappar var i månaden för de som är med) och får egen nyckel till lokalen (dessa medlemmar kallas för NyckelMedlemmar). På helgerna har nyckelmedlemmarna ett rullande schema så att lokalen alltid har öppet 12-20 (lördag och söndag). I övrigt är lokalen öppen om någon med nyckel är där.

Känns lite hårt att betala en hög medlemsavgift, och samtidigt vara tvingad att hålla lokalen öppen.. Funkar kanske på en förening som GAST (som jag har fått för mig i mångt och mycket är en ganska liten kompis förening), men knappast på en förening i gedos format och olika inriktning bland medlemmarna.

--

Vad gäller städveckan så har inte det blivit mer diskuterat i styrelsen. Eftersom det inte finns sådär tokmycket pengar att röra sig med i föreningen just för tillfället, och inget egentligt skriande behov av att göra saker som kräver att man stänger ner föreningen (typ ommålningar osv) , utan mer allmän uppröjning, så har vi helt enkelt inte tagit tag i det hela.
Nu är iallafall "uppehållsrummet" sopat och avstädat av yours truly som tröttnade på all skit där. Jag blir väldigt trött om det ser ut som fan imorgon när jag dyker upp igen, och kommer kanske att skrika lite och kasta saker omkring mig. Men förmodligen inte, eftersom jag är en så otroligt söt och snäll människa.. ;)
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

emil

Jag kommer vägra att ansvara för medlemskort pga nyckelinnehav. Take it, eller leave it! - En medlems röst i natten.

1:a prioritet är att lokalen ska vara öppen, kiosk, medlemskort o datatid är sekundärt. Trivs folk så kommer dom tillbaks.

Niklas

Citat från: "Heavy"Medlemskortförsäljning av nyckelbärare är en bra idé, men då måste vi nog bli "ännu" restriktivare än vi är idag med att dela ut nycklar, vilket är kass på ett sätt.

I övrigt säger jag:

Varuautomater !

Kan bara hålla med heavy...

Varuautomater!

sebbe

inte en helt dum idé, men fungerar det i praktiken?
t ex om jag ska köpa kexchoklad åsså kommer henke och trycker på grovsnusknappen?

är det lönt att skaffa sådana, och får de plats?
är väl bara att kolla upp
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

Heavy

Citat från: "sebbe"inte en helt dum idé, men fungerar det i praktiken?
t ex om jag ska köpa kexchoklad åsså kommer henke och trycker på grovsnusknappen?

Då slår man henke för att han är dum.. Vilket för man för övrigt borde göra ett par ggr per dag ändå, i förebyggande syfte  :twisted:

Citat från: "sebbe"
är det lönt att skaffa sådana, och får de plats?
är väl bara att kolla upp

Vad det kostar att köpa in/hyra jämfört med att ha "personal" till kiosken är såklart en ganska stor förlustaffär, iallafall första året.. Jag har haft lite såna priser i skallen tidigare iom att vi tänkte skaffa till företaget, och har för mig att det inte var helt hysteriskt (=20-30 papp eller mer) dyrt utan det var ganska resonabla siffror det handlade om.
Platsen är ju given, inne i kiosken :D

Nåja, vi har pratat lite löst om det tidigare inom styrelsen, och det finns en STOR sak som talar emot det hela. Idag, med glasflaskorna, så blir vi av med dom när vi får nya varor och slipper bry oss. Flaskautomater är mer eller mindre omöjligt att få tag på idag, så det som gäller är burkar eller pet-flaskor. Vem pantar dom ?

Jag tycker dock att det skulle vara vettigt att kolla upp om det går att bli av med burkar för vår del med igenom nån grossist, men allt hanldar som vanligt om ekonomi, vi måste dra in cash på kiosken samtidigt som vi kan hålla bra priser till våra medlemmar..
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

sebbe

kiosken måste fortfarande finnas kvar för att lagra det som inte får plats i maskinen, den lär ju inte rymma en månads ranson utan snarare en halv vecka.

när jag tänker på saken, och inser hur ofta jag själv orkade ens fylla på med drickor i kylen när jag satt i styrelsen så börjar jag närma mig slutsatsen att det är en ganska dum idé med automat.

dessutom skulle vi behöva en växlingsmaskin, och jag ogillar sådana efter en incident på jobbet förra veckan.


sen angående att låta ostyrelsen sälja medlemskort/öppna kiosk så måste givetvis inte alla ha den möjligheten/det ansvaret.

ehm, sen står det ingenting om att bara styrelsemedlemmar får ha kiosknycklarna i stadgarna (http://cqr.nu/sebbe/geddon/stadgar.pdf), iallafall inte vad jag kan se.

jag ser inget fel med att betro vissa ostyrelsemedlemmar med kiosknyckel, men det skall ju givetvis skötas ordentligt
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

MOB

Citat från: "Heavy"Medlemskortförsäljning av nyckelbärare är en bra idé, men då måste vi nog bli "ännu" restriktivare än vi är idag med att dela ut nycklar, vilket är kass på ett sätt.
Varför måste vi bli restriktivare för det? Delar vi ut nycklar till opålitliga miffon idag eller? Om inte så förstår jag inte vad problemet är.

Citat från: "Heavy"I övrigt säger jag:

Varuautomater !
I övrigt säger jag: Vad var det för fel på de varuautomater som fanns på föreningen innan? Var det kanske så att de som hade hand om kiosken inte fyllde på dem!?

Citat från: "Heavy"Känns lite hårt att betala en hög medlemsavgift, och samtidigt vara tvingad att hålla lokalen öppen.. Funkar kanske på en förening som GAST (som jag har fått för mig i mångt och mycket är en ganska liten kompis förening), men knappast på en förening i gedos format och olika inriktning bland medlemmarna.
Kan hända men du får ju samtidigt tillgång till nyckel. GAST är inte längre en vansinnigt liten förening. Men man skulle ju naturligtvis anpassa regelverket efter Geddon. Säg istället att du har samma medlemsavgift som övriga men du måste se till så att föreningen är öppen på helgerna. Om det som du gissar är 20 medlemmar som har nyckel så skulle det innebära ungefär 4 helgnyckeldagar per nyckelmedlem och år(52 veckor medför 104 helgöppetdagar delat med 20 blir i runda slängar 4). Det innebär alltså en dag per kvartal. Eller en dag per tre månader. Jag vet inte om jag tycker att det är direkt för mycket begärt. Vad ställs egentligen för krav på folk för att de ska få egen nyckel? Förutom att de är bundis med styrelsen då alltså!  :wink:

Citat från: "emil"Jag kommer vägra att ansvara för medlemskort pga nyckelinnehav. Take it, eller leave it! - En medlems röst i natten.

1:a prioritet är att lokalen ska vara öppen, kiosk, medlemskort o datatid är sekundärt. Trivs folk så kommer dom tillbaks.

Precis... Nöjda kunder kommer tillbaks. Om de t ex inte kunnat lösa medlemskort eller köpa datatid så är de naturligtvis extra nöjda!  :twisted:
..........
MOB

Beach

Igår kom min kompis och goda spelkamrat till mig vid halv-tolv-snåret för att vi skulle vandra ner till geddon och spela lite på ett av de vackra borden. Vi hade listorna klara, var redo att ge oss av när jag påminner mig själv om att kolla om någon är därnere. Alltför många gånger har jag kommit till geddon och mötts av den låsta dörren. Vi slår en signal. Inget svar.
Ok... sorgligt, men vi diskuterar listorna lite, planerar uppdrag och försöker igen. Inget svar.
Suck... ok. Vi ser på film en stund så länge, i väntan på att någon ska ta sig till lokalen. Det är ju sommarlov. Någon borde ta sig dit. Ringer igen. Hepp.
Vi fixar något att äta, Robert tittar på klockan medan tiden rinner bort. Tanken att köra två slag under dagen är grusad. Ringer igen. Inte det nej...
Ser på lite mer film, känner hur modet sjunker. Ringer igen. En stressad Clifford svarar, och säger att han inte är säker på om han kommer hålla lokalen öppen eller om han kommer stänga när han ska iväg, vilket är snart. Snabb matte säger att Clifford är mindre och lättare än mig och Robert tillsammans, och att han skulle få problem att kasta ut oss om vi vill stanna. Vi kanske kan försöka övertyga honom. Det gör man bäst på plats, så det är bäst att sno sig.
Vi kommer ner till geddon vid strax efter tre och får spela ett av våra slag i alla fall.
Detta är ju inte första gången detta sker, vilket gör det en aning värre.

Jag säger inte att jag är missnöjd; jag fick fortfarande spela, bara att det skulle kunna vara bättre.
Ja, jag har lämnat min skriftliga nyckelansökan till Heavy, och hoppas att detta är ett problem som kommer, i alla fall för mig och mina spelargossar, kommer vara ett minne blott inom kort.
Rasmus Strand
- 40k
- FB
- mycket mycket annat.

Clifford

Varuautomater går bort. Jag kan på begäran förklara i detalj varför men just nu är jag för bakis. Tro mig, inga jäkla automater.

Heavy

Citat från: "MOB"
Citat från: "Heavy"Medlemskortförsäljning av nyckelbärare är en bra idé, men då måste vi nog bli "ännu" restriktivare än vi är idag med att dela ut nycklar, vilket är kass på ett sätt.
Varför måste vi bli restriktivare för det? Delar vi ut nycklar till opålitliga miffon idag eller? Om inte så förstår jag inte vad problemet är.

Jo, det har tyvärr slarvats en del med nyckelinnehaven från vissa håll iår. Jag vet inte hur det varit tidigare år med återkallande av nycklar, men iår har det varit lite småkris med vissa nycklar, det har helt enkelt hänt en massa underliga saker som inte var bra för lokalen/föreningen när sagda personer hade ansvaret för lokalen. Om dessa personer dessutom hade haft ett ekonomiskt ansvar så hade det förmodligen blivit värre för dom och föreningen som helhet. Därför bör det i mina ögon screenas hårdare än vad som görs idag.

Citat från: "MOB"
Citat från: "Heavy"I övrigt säger jag:

Varuautomater !
I övrigt säger jag: Vad var det för fel på de varuautomater som fanns på föreningen innan? Var det kanske så att de som hade hand om kiosken inte fyllde på dem!?

Jag fanns inte här på den tiden föreningen hade automater, så jag har ingen aning.. Visste inte ens att det hade funnits alls innan. Klart att det är ett problem om inte automaterna fylls på, men det är ju egentlgien "bara" att göra det. En medelväg är förmodligen vettigt. Sälja ur kiosken i första hand, med automaten som back-up när inte kioskfolk finns i lokalen.

Egentligen skulle det hela vara förbannat enkelt om det fanns folk som vill engagera sig i föreningen på en bredare basis. Kiosk-grupp vore ju det ultimata egentligen.

Citat från: "Heavy"Känns lite hårt att betala en hög medlemsavgift, och samtidigt vara tvingad att hålla lokalen öppen.. Funkar kanske på en förening som GAST (som jag har fått för mig i mångt och mycket är en ganska liten kompis förening), men knappast på en förening i gedos format och olika inriktning bland medlemmarna.
Citat från: "MOB"
Kan hända men du får ju samtidigt tillgång till nyckel. GAST är inte längre en vansinnigt liten förening. Men man skulle ju naturligtvis anpassa regelverket efter Geddon. Säg istället att du har samma medlemsavgift som övriga men du måste se till så att föreningen är öppen på helgerna. Om det som du gissar är 20 medlemmar som har nyckel så skulle det innebära ungefär 4 helgnyckeldagar per nyckelmedlem och år(52 veckor medför 104 helgöppetdagar delat med 20 blir i runda slängar 4). Det innebär alltså en dag per kvartal. Eller en dag per tre månader. Jag vet inte om jag tycker att det är direkt för mycket begärt. Vad ställs egentligen för krav på folk för att de ska få egen nyckel? Förutom att de är bundis med styrelsen då alltså!  :wink:

Det är ju kanon om det funkar, men med medelgedonitens engagemang för lokalen som sådan är en sån grej fet-körd (som dom säger, dom coola killarna :)) här tror jag.

Att få nyckel bygger på att du anses vara betrodd tills nått kukar ur, och då blir du av med nyckeln. Visst läggs lite andra aspekter i det med som t.ex. hur stor användning du har av den osv. men i grund och botten så..

Citat från: "emil"Jag kommer vägra att ansvara för medlemskort pga nyckelinnehav. Take it, eller leave it! - En medlems röst i natten.

1:a prioritet är att lokalen ska vara öppen, kiosk, medlemskort o datatid är sekundärt. Trivs folk så kommer dom tillbaks.
Citat från: "MOB"
Precis... Nöjda kunder kommer tillbaks. Om de t ex inte kunnat lösa medlemskort eller köpa datatid så är de naturligtvis extra nöjda!  :twisted:

Hehehehe...
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Ivar

Varuautomaterna var hysteriskt roliga.
De var inte påfyllda så bra alltid men om man handlade nåt i dem så öppnade man en lucka o tog ut den saken man hade handlat sen la man in Ekis plånbok så han var tvungen till att betala för att få ut den. :twisted:
en härlig tid
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

Heavy

Citat från: "Ivar"Varuautomaterna var hysteriskt roliga.
De var inte påfyllda så bra alltid men om man handlade nåt i dem så öppnade man en lucka o tog ut den saken man hade handlat sen la man in Ekis plånbok så han var tvungen till att betala för att få ut den. :twisted:
en härlig tid


:D :D :D
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.