Lokalens status och brister

Startat av Clifford, augusti 01, 2005, 10.28

Föregående ämne - Nästa ämne

Clifford

Främst riktat till styrelsen:
Hej!
Lokalen är väldigt stökig just nu. Ska det vara någon form av mini-städvecka i år eller kommer det kanske rensas lite nästa lördag?

Dessutom är låset på kiosken avhängt och ett fönster var öppet i natt. Det är dåligt då vi har relativt många datorer och ägodelar i lokalen just nu. Skulle gärna se någon form av åtgärd.

dilba

Varför säger du till styreslen om detta. De är ju aldrig där ändå  :twisted:
Och för att lätt dodga alla kritk jag kan få så säger jag att detta berör
bara vissa styrelsemeddlemar.

Ewers

Tänk den dag när några medlemmar tar tag och städar alldeles av sig själva...
Det har hänt i det förflutna, jag minns den dagen då Marcus Hedlund städade lokalen mer eller mindre själv. Det kallar jag uppoffring.  :shock:

MEN det ligger sanning i kritiken. Styrelsen har varit lite slapphänta med städningen och jag är en av dem som slarvat. Kanske skulle man ta en överaskningsstädning mitt i veckan?

/F

Brain

Citat från: "Ewers"
Kanske skulle man ta en överaskningsstädning mitt i veckan?

Tycker vi planerar in överraskningsstädet på onsdag, blir så mycket överaskning då....  :twisted:

EDIT: skämt å sido så är det bara att ta tag ibland jag är nere tisd-tors och kan hjälpa till lite granna
Tomas Davidsson

Niklas

När vi ändå framför lite brister här så har jag en grej som oxå vore bra om det upphörde. Om folk som dricker och äter i datasalen kunde sluta upp med det och inte anser att det är ok för att de gör en massa jobb för föreningen...

-Nu har jag ätit upp min chokladbit... hmm. var gör jag av pappret nu då? Långt till papperskorgen ju. hela 10 centimeter mer än jag kan sträcka mig. Slänger den på golvet istället för någon annan plockar upp den sen.

Jag förstår inte svårigheten med att plocka undan efter sig. Folk tycker att det är kidsen som glömmer det men det är minst lika mycket äldre som "glömmer".  Allmän skärpning kanske? Tror inte det är tanken att styrelsen ska göra allt men jag kan ha fel. det har hänt förr. En gång eller två...

Clifford

Exempel:
Igår var jag i lokalen flera gånger under dagen, på förmiddag och kväll.
Jag fick låsa lokalen efter mig då ingen annan med nyckel var där runt middagstid, vilket ledde till flera besvikna miner. Det är ok, runt middag brukar vi inte ha öppet så ofta ändå. Jag ringer senare runt 18.30 på kvällen och då är lokalen låst och stängd. Den öppnar några timmar senare igen, jag kommer dit runt 21.00. Det finns då ingen styrelsemedlem i lokalen, men likväl folk som vill köpa medlemskort. Under resten av kvällen finns det ingen styrelsemedlem alls.

Detta är rätt vanligt för tillfället. Vi kan varken sälja datortid eller medlemskort då detta händer. Jag anser att det är synd, även om många i styrelsen är på föreningen jämt, så har det varit många luckor på sistone. Därför kommer jag nog föreslå vissa stadgeändringar inför nästa årsmöte för att komma till bukt med detta.

Och tillbaks till städningen:
Med tanke på hur det ser ut lokalen nu och att det är sommarlov kan man räkna med en viss ökning av nerskräpningen. Desto viktigare att det blir städat. Mycket riktigt kan man "överraskningsstäda", ingen anser att det är styrelsens jobb att städa men väl att se till att det sker, och sätta igång städningar ibland i lokalen. (Det måste inte vara lördagar...)

Brain

Citat från: "Clifford"
Och tillbaks till städningen:
Med tanke på hur det ser ut lokalen nu och att det är sommarlov kan man räkna med en viss ökning av nerskräpningen. Desto viktigare att det blir städat. Mycket riktigt kan man "överraskningsstäda", ingen anser att det är styrelsens jobb att städa men väl att se till att det sker, och sätta igång städningar ibland i lokalen. (Det måste inte vara lördagar...)

Konceptet är ju nu som innan att få det inpräntat i medlemmarna att ta sitt skräp och placera det där det skall vara dvs i papperskorgen (givetvis skall flaskor ställas i tombackarna etc etc)

Citat från: "Nisse"
När vi ändå framför lite brister här så har jag en grej som oxå vore bra om det upphörde. Om folk som dricker och äter i datasalen kunde sluta upp med det och inte anser att det är ok för att de gör en massa jobb för föreningen...

Är inte detta fortfarande förbjudet? Då är det upp till varje medlem att säga till (Hoppas bara att inga "gamla uvar" äter i datasalen utan att det är yngre medlemmar (läs: som blivit medlemmar under senaste året) som inte har uppfattat förhållningsreglerna.
Tomas Davidsson

Niklas

Citat från: "Nisse"
När vi ändå framför lite brister här så har jag en grej som oxå vore bra om det upphörde. Om folk som dricker och äter i datasalen kunde sluta upp med det och inte anser att det är ok för att de gör en massa jobb för föreningen...

Är inte detta fortfarande förbjudet? Då är det upp till varje medlem att säga till (Hoppas bara att inga "gamla uvar" äter i datasalen utan att det är yngre medlemmar (läs: som blivit medlemmar under senaste året) som inte har uppfattat förhållningsreglerna.[/quote]

Han har varit med ett tag...

Niklas

Funderar på att föreslå att de som är med i styrelsen nästa år ska vara arbetslösa, inte ha familj och sova, äta, skita armagedon... Kommer bli jättebra för då är alla i styrelsen där hela tiden. En kan stå i kiosken, en kan sätta in datatid, en kan ta hand om nya medlemmar, en till tre  kan städa, en kan stå utanför och hälsa folk välkomna och de andra kan brainstorma om hur man kan göra föreningen ännu bättre. :x

Ps. Behöver jag påpeka att JAG tycker att några ställer orimliga krav?

Ewers

Cliff&datasektionen: Ni kan sälja hur mycket datatid ni vill fast det inte är någon styrelsemedlem i lokalen. Det är ju bara för er att förvara pengarna tills dess att någon styrelsemedlem kommer till lokalen.

Medlemskortfrågan: Kanske skall man ge medlemskortblock till dem som har nyckel? Kanske skulle man ha ett krav på minst 10-15 sålda medlemskort per år för att få ha nyckel?
Kanske skall man ge någon form av arvode till styrelsemedlemmar för att de skall häcka i lokalen?
Kanske någon i föreningen skulle överaska styrelsen med att inte bara upptäcka en bridt utan ochså föreslå en konstruktiv lösning på problemet som inte enbart är av typen "Styrelsen fixar"?
Kanske jag och många i styrelsen känner att man vill ha lite semester och att kraven, förväntningarna samt mängden arbete man lägger ner i jämförelse med hur roligt man har i lokalen inte är i balans?
Kanske bara jag har en dålig deg, är hungrig och allmänt grinig?

/F

Brain

Citat från: "Ewers"Kanske skall man ge någon form av arvode till styrelsemedlemmar för att de skall häcka i lokalen?
Hade uppe det på diskussion när jag satt i styrelsen. Känns bara konstigt att arvodera sig själv så det rann ut i sanden.

Citat från: "Ewers"
Kanske någon i föreningen skulle överaska styrelsen med att inte bara upptäcka en bridt utan ochså föreslå en konstruktiv lösning på problemet som inte enbart är av typen "Styrelsen fixar"?
Betrodda medlemmar som har tillgång till mer än bara lokalnyckel.
Ett alternativ är att Ge en rimlig summa för att man skall vara i lokalen och ha det öppet?

Citat från: "Ewers"
Kanske bara jag har en dålig deg, är hungrig och allmänt grinig?

Lägg till lite mer vetemjöl då så kanske det ordnar sig :wink:
(ja jag förstår att du menade dag men kunde inte låta bli)
Tomas Davidsson

emil

Jag tycker att det ser bra ut i lokalen, förstår inte vad folk klagar på. :D Öppettider är väl en viktigare punkt, men där har även medlemmar en skyldighet att ansöka om nyckel och att kunna ansvara för det. Så länge lokalen kan hållas öppet 16:00-22:00 vardagar, lite tidigare o senare på helger så är det också lugnt.

Clifford

Hmm vad personligt allt blev då. Jag baserade vad jag skrev på vad andra berättat att de anser kombinerat med min egna erfarenhet. Det är alltså förankrat hos flera medlemmar och min egna erfarenhet.

CitatPs. Behöver jag påpeka att JAG tycker att några ställer orimliga krav?

Jag vet inte vilka krav som du syftar på, jag har inte ställt några specifika krav. Jag har däremot kommit med konkreta problem och har dessutom ett förslag inför nästa år. Om ni ska fortsätta ta det personligt istället för att se själva problemet så kan ni sluta läsa här.


Återigen. Styrelsen ska inte städa. Styrelsen behöver inte heller vara de som är i lokalen jämnt. Men föreningen behöver en kiosk som säljer, och nya medlemmar. Detta är viktigt varje år. Därför ligger det i styrelsens intresse att underlätta för detta. Det enklaste och effektivaste sättet att förbättra situationen just NU, är att styrelsen oftare finns i lokalen. Ewers, P-A, och Robert möter jag väldigt ofta, Charlie likaså. Inget illa åt er andra utan jag vill bara belysa det faktum att dessa drar ett stort lass vad gäller kiosköppningar, medlemskortförsäljningar och allmäna åtaganden. Så fort dessa hjältar jobbar, super eller annat, så stannar Armagedon av en hel del. Detta anser jag vara olyckligt, och jag ville informera styrelsen om det samt påpeka att inför nästa årsmöte kommer vi kanske behöva göralite småjusteringar av styrelsesammansättning kontra kiosknyckelansvar m.m.

dilba

Man kan inte kräva att styrelse meddlemar ska vara på gedon jämt.
Men man borde kunna ha ett shema för styrlse meddlemerna.
Det räcker att man har en dag i veckan man är där några timmar så
kisoken blir öppnad och meddelms kort kan säljas.
Nu kan väll inte alla styrlse meddlemar sätta in dator tid.
Det kan väll inte vara så svårt att fixa så alla kan sätta in det.

Martin Larsson

Citat från: "Ewers"Cliff&datasektionen: Ni kan sälja hur mycket datatid ni vill fast det inte är någon styrelsemedlem i lokalen. Det är ju bara för er att förvara pengarna tills dess att någon styrelsemedlem kommer till lokalen.

Fredrik har en mycket bra poäng här(enligt mig), ta vara på den :D

Citat från: "Ewers"Medlemskortfrågan: Kanske skall man ge medlemskortblock till dem som har nyckel? /F

Kanske det, eller kanske inte, eller isåfall kanske låta folk som ansöker om nyckel även kunna ansöka om att kunna sälja medlemskort eller nått liknande :?:

Citat från: "Clifford"Därför kommer jag nog föreslå vissa stadgeändringar inför nästa årsmöte för att komma till bukt med detta.

Tror inte att jag ens på förhand gillar idén som jag misstänker säger att andra än styrelsen ska ha kiosknyckel, käns som om kiosken har haft tillräckligt mycket trassel som det är :?
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.