Föreningens historia

Startat av Jesper Wasling, juni 23, 2005, 13.48

Föregående ämne - Nästa ämne

Jesper Wasling

Jag har kommentarer till föreningens historia som annars inte är mycket att klaga på. Bra skrivet helt enkelt.

Armagedon bildades tidigt 80-tal (81 eller 82). Men det är inte bara en förening. Kring 86 förenade sig Armagedon med Ostento vigilium Borås (inte Ostento vigilium Bäckäng som var något annat).

Informellt anslöts Gaplas (game players association) omkring 1987-88.

LOKAL:
Första riktiga lokalen var i källarvånigen på Villa arla. Den lämnades 1988/89 då vi flyttaded till Katrinedal, våningen längst upp. Ett klart lyft för det var ingen som rymdes på de 35 kvadraten tidigare (jag har bild hemma om någon är intresserad).
Det första lokalbytet var delvis en följd av ökningen av medlemmar, men också en kombination av dåtidens föreningsbidrag och ett sätt att ragga fler medlemmar (se nedan). Och det var ett djävla liv på många innan den här flytten drevs igenom.

Flytten neråt , från våning fem? till våning 1 tyckte jag var ett nedköp, men en av fördelarna var att vi i varje fall kunde ha större fester, och det var ju ett av målen.  8)
För rollspelandet blev det däremot sämre.
*********************************

ex-ex-ex-aktiv, och nu snackar vi 80-tal :-)

Clifford

Det här får mig att undra hur Robert Enekvists årsboksprojekt blev (från typ -95), om han fixade något material till den och huruvida vi skulle kunna använda det. Målet med årsboken var att dokumentera hela föreningens historia.

Och ang. föreningsanslutningar var väl curia nobilium (?) en av delarna i föreningens tidiga historia.

Brain

Citat från: "Clifford"
Och ang. föreningsanslutningar var väl curia nobilium (?) en av delarna i föreningens tidiga historia.

Jodå, Armagedon the great usurper har glufsat i sig en hel del småföreningar: Curia Nobilium, Claymore (tror jag) m fl.

Vad gällande Enekvist årsboksprojekt har vi en del på mac:en men hur mycket vet jag inte.
Tomas Davidsson

Martin Larsson

Citat från: "Brain"Jodå, Armagedon the great usurper har glufsat i sig en hel del småföreningar: Curia Nobilium, Claymore (tror jag) m fl.

Jo Claymore typ införlivades och de flesta flydde till Berget....
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

emil

Glufsades och införlivades? Claymore? Bah! Claymore lades ner då Beppo påbörjade studier i Gbg. Sedan att medlemmarna hängde redan eller började hänga på geddon var ju ganska naturligt.

Andra föreningar kanske sålde sig, blev överkörda eller så... Det beror på vems version man lyssnar på.   :wink:

Martin Larsson

Citat från: "emil"Glufsades och införlivades? Claymore? Bah! Claymore lades ner då Beppo påbörjade studier i Gbg. Sedan att medlemmarna hängde redan eller började hänga på geddon var ju ganska naturligt.

Andra föreningar kanske sålde sig, blev överkörda eller så... Det beror på vems version man lyssnar på.   :wink:

Jaja du som e gammal å vis borde väl veta, jag skyller på ungdommens dåliga minne 8)
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

emil

Beppo dumpade Claymore´s gamla protokoll i vårat skåp ngn gång i vintras. Kan vara kul och glutta igenom om dom nu inte slängts redan.

Enekvists årsbok är riktigt bra och finns på macen. Enda nackdelen är att den är vinklad ur den koboldgenerationens perspektiv. Vilket inte är så konstigt iofs. Sedan så har det ju hänt en hel del sedan dess.

Det finns ett rosa protokoll över geddons första möte från November 81/82, vilket räknas som föreningens "födelse".

Ekelund

Det går ju alltid prata med Linbergh om hur Geddon "slukade" Curia Nobilium... Han brukar inte alls lägga den bittra sidan till när ämnet förs på tal...  :wink:

Vad det gäller Claymore (Trams, Sign of the Hammer och allt annat föreningen hetat... draken Diprik kan straffa dig annars...) blev den som Emil så klokt uttrycker det inte alls nedlagd... Snarare borttappad på en styrelseresa till Danmark... Kan just undra hur det gick till  :?
Tjoff... That was a crossbow...

MOB

..........
MOB

Lindbergh

Nejdå, bitter?! :wink:

Det bör poängteras i historia-sammanhanget att hösten 1987 väcktes tanken att skapa en spelförening av några studenter på Bäckäng.

Bakgrunden var att Ostento på Bäckäng var inte så värst aktiv med sina arrangemang och det var flera som hade tråkiga erfarenheter av attityden hos dem som var på dåvarande Armagedon och Villa Arla. Dessa erfarenheter tillsammans med en god portion engagemang och en tillåtande attityd skapade spelföreningen Curia Nobilium i slutet av 80-talet.

Curia värvade medlemmar främst kring sina arrangemang kring spelkvällarna och spelhelgerna på Bäckäng, tillsammans med Ostento vill jag minnas? Curia fick medlemmar i ålderskategorierna 1971-75 i huvudsak.

Detta resulterade i att föreningen växte och var vid detta tillfälle den största spelföreningen i Borås. Ett smärre problem var dock att man hade ingenstans att ta vägen för att fortsätta med sina aktiviteter. Vi var bland annat de första att introducera spelandet kring GWs Space Hulk och Warhammer 40.000, till skillnad från Armagedon. Med detta menar jag att det var fritt att komma och speltesta med oss som arrangörer.

På ett möte dök det plötsligt upp två svartklädda herrar från Armagedons dåvarande styrelse och lade fram ett förslag som gick ut på att Curia införlivigades i Armagedon (med sina medlemmar) och därmed fick Curias medlemmar fritt tillträde till lokalerna högst upp på Katrinedalsgatan. De styrelsemedlemmarna lät berätta att man faktiskt inte hade så mycket medlemmar och var högst oroade inför framtiden och föreningens Armegedons fortlevnad.

Detta skapade en mycket het debatt i Curias styrelse om vi skulle avvakta och ordna en lokal (jag vill minnas att Carlsson hade en på gång?) eller om vi skulle acceptera erbjudandet med 3 av 7 styrelseposter. Mötet varade i flera timmar och det slutade med att Curias styrelse röstade för en fusion med Armagedon. Fusionen ägde rum 1990 eller 1991 och Armagedon mer än fördubblade sitt medlemsantal över en natt.

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Heavy

Cool att läsa om historien för en som inte var med på den tiden men tydligen räknas till en av de gamla rävarna ändå :D
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Ekelund

För egen del lyckades jag vara medlem i både Curia och i Geddon... Så för mig var fusionen inte så konstig... Vill dock minnas att det hände otroligt mycket med föreningen just efter slukningen av Curia. Positivt då alltså...

Dessutom har jag bilden av att många i Curia redan tidigare hade varit verksamma i Geddon på olika sätt...

3 av 7 styrelseplatser är dock ganska komiskt...  :lol:
Tjoff... That was a crossbow...

Lindbergh

Ja, det var med facit i hand rätt kul, även om det första mötet efter fusionen inte var så roligt för oss tre som satt från Curia. :)  I stort alla av våra förslag blev nedröstade (3 mot 4) med mer eller mindre begåvade argument. Förslaget med skoförbud som vi från Curia ville införa i början av nittiotalet...ja, argumenten var då att det var så många som hade kängor och om alla skulle ta av sig dem så skulle det lukta i lokalerna... :roll:

Å andra sidan, tittar vi på hur föreningen defacto har utvecklats från detta tillfälle, går det ju inte sticka under stol med att Curians idéer har det senaste decenniet tagit en mer framträdande roll?  :wink:

I dag är det en aktiv spelförening som har ett okey ungdomsengagemang. Vidare är det rök- och skoförbud i lokalen som efterlevs och är accepterat av medlemmarna. Man har sedan några år tagit avstånd från mer eller mindre tvivelaktiga fester och lokalen av i dag är alltjämt navet kring föreningens huvudsyfte - spelandet :!:

Är övertygad om att fusionen blev till syvende och sist en "win-win" situation för de bägge föreningarna! Jag tycker att föreningen har utvecklats positivt de senaste åren och till det bättre i flera avseenden!  :o
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

MOB

Nag nag nag, Lindbergh. Jag vill ju inte slita brallorna av dig inför alla ungdomar som är engagerade i föreningen. Men ditt inlägg verkar ha en liten underton av messiashybris. Eller är det bara bitterheten som Eken snackar om som lyser igenom?  :wink:  :wink:

Armagedon bildades 1982. Inte -81 som Wasling misstänkte att det kunde ha varit. 1983 gick jag med i föreningen. Jag värvades då på Fristadskolan där Armagedon under många år hade en väl fungerande och givande ungdomsverksamhet på skolans SIA-verksamhet (för er som inte kommer ihåg förkortningar från det tidiga 80-talets skolväsende så betyder SIA Skolans Inre Aktiviteter). Andra som värvades där är t ex Andreas Ekelund, Marcus Nilsson (Micros storebror som under den tiden var mer känd som Nisse) Myran m fl.

SIA-verksamheten på Fristadskolan innebar att föreningen hade tillgång till skolans kafeteria på fredagar efter skoltid. Det brukade vara ett par, tre aktiva rollspelsgrupper och en del brädspel. Jag minns inte exakt när vi slutade att ha SIA-verksamhet där ute men det skulle kunna ha varit runt -88 eller -89.

Att Armagedon skulle ha haft så få medlemmar under en period så att medlemsantalet mer än fördubblades när Curia Nobilium slukades låter för mig som en CN-skröna. Vidare så skulle det vara väldigt intressant att höra vilka de två MiB-snubbarna som dök upp på ert möte var (eftersom de uppenbarligen inte var sanktionerade av den övriga styrelsen)? Och hur det kommer sig att ni, som enligt dig var en större förening, slukades av "lilla" Armagedon och inte tvärtom? Och om det som Eken skriver stämmer (vilket också stämmer med hur jag minns det hela) så hade ju ändå de flesta av CNs medlemmar tillgång till Armagedons lokaler genom sitt dubbla medlemsskap. Nåväl.

1985 satt Armagedon i väldigt små lokaler på Villa Arla. Sjutton vet om det ens var 35 kvm!? Men vi hade fördelen att ha tillgång även till resten av huset (inkl kök och kopiator men det är en annan historia). I denna lilla, lilla lokal lyckades jag tillsammans med bl a Mats Olsson, Johan Rydin och Jan-Erik Kokko bygga det första dioramat till ett BSK. Jag minns tyvärr inte vad arrangemanget hette. Men jag kan än idag om jag så skulle bli väckt mitt i natten hitta den lämpligaste vägen genom terrängen för att undvika krypskyttar och bakhåll. Dioramat var ett futuristiskt stadsdiorama (fasen vet om det inte var just så arrangemanget hette?) och byggdes på spånskivan från ett halvt pingisbord av modell Stiga Sport. Den härligt skitiga ruinkänslan uppnåddes genom att vi hällde små skvättar av bensin (som vi slangat ur Kokkos moppe) över diverse frigolitförpackningar. Och dioramat (som vi bar upp till Bäckängskolan inför konventet) vägde hur mycket som helst. Back then fanns inte spel som WH40K så vi använde oss av andra figurer (Platoon 20) och egenförfattade regler. Det blev succé och upptakten till Armagedons (och BSKs) totala dominans på dioramafronten. Något som skulle vara i drygt tio år innan övriga konvent började inse tjusningen med dioramor och komma ikapp.

På hösten 1987 släppte Games Workshop något som hade omnämnts i The First Citadel Journal redan 1983 (ni skulle inte tro era ögon om ni såg annonsen). Warhammer 40,000 Rogue Trader! Jag och många med mig var sålda från start. Och det dröjde inte länge innan det på tidigare nämnda diorama utkämpades fruktansvärda stadsstrider mellan Marines, Imperial Guards, Eldars, Orks och Squats (för er som är unga i gamet så är det rymddvärgar). WH40K i sitt grundutförande var en märklig hybrid mellan roll- och figurspel och det var ganska lösa ramar. T ex kunde man med hjälp av reglerna fixa stats åt helt egenkomponerade fordon och varelser. Vilket naturligtvis flitigt användes till de mest märkliga svävare, walkers och bandfordon. Oftast baserade på sci-fi-byggsatser eller WW2-stridsvagnsmodeller. Rollspelsdelen i spelet sattes nog på störst prov av Nicklas Karlsson (Lill-Nicke) som spelade en form av rpg i Aliens-miljö under något år på Villa Arla!

Armagedon på den tiden var något av det som Clifford lade upp som alternativ 1 i omröstningen på en annan tråd (Armagedon; växa eller krympa). En skön förening där alla kände alla men som var fast i en pytteliten lokal i ett hus som ägdes och drevs av KFUM/KFUK. Och de var allt annat än glada i oss. Anledningen till att vi hade hamnat i det huset ö h t var helt enkelt att ett flertal av de aktiva grundarna av Armagedon också var KFUM-scouter (japp de var bara KFUM-scouter, på den tiden hade föreningen bara två kvinnliga medlemmar. John Bredals lillasyster och hans mamma). Listan över spelare som var alltid redo kan göras nästan lika lång som de första årens medlemsregister; John Bredal, Fredrik Rantakyrö, Håkan Jonsson, Magnus "Myran" Persson, Magnus Nyman, Christian Johansson, Joakim Lundwall m fl. Inte konstigt då att även Sveriges äldsta live, Koboldernas Dag, de första nio åren ägde rum i KFUMs scoutstuga i Ringabo utanför Fristad!

Naturligtvis hade de flesta scouterna en attityd som skrämde bort ungdomar som t ex Lindbergh.  :wink: Men det var ändå många som hittade dit. Och som började spela t ex WH40K på Villa Arla redan samma vinter som spelet släpptes.

Vad avser Space Hulk (som släpptes 1989) så arrangerade jag på inrådan en spelkväll i detta på Bäckäng strax efter releasen (jag hade förmodligen det första exemplaret av Space Hulk med målade figurer i Borås, något som senare utökades med en samling Genestealers målade av ingen mindre än John Blanche). Vad jag minns så var det inte Armagedon som arrangerade den spelkvällen utan förmodligen CN eller Ostento Bäckäng. Jag minns det mycket väl eftersom det var den spelkvällen som fick Christian Johansson att hitta tillbaks till spelvärlden.

Armagedon har alltid haft ett okej ungdomsengagemang. Och huvudsyftet med föreningen har sedan starten alltid varit spelandet. De fester som Lindbergh ondgör sig över var en kul sidoaktivitet (som hade flera positiva effekter. T ex ökat medlemsantal med såväl spelande som icke-spelande medlemmar, kvinnliga medlemmar och en skön stämning kring föreningen). Inte föreningens huvudsakliga sysselsättning (vilket aldrig hade funkat eftersom vi bara hade två fester per år). Men det var jäkligt kul fester!

Det är skönt att se att även krogarna i Sverige äntligen har anammat Curia Nobiliums patenterade idéer med rökförbud. Jag hoppas att de även tar efter skoförbudet snart!  :)
..........
MOB

Ekelund

Kul läsning... Särskilt delen med SIA verksamheten. Lyckades faktiskt tjöta mig med i 6:e klass där trots att man egentligen skulle gå på högstadiet (de äldre kompisarna sa det i alla fall)...

Vad jag minns satte fritidsledarna stopp för aktiviteten. Den hade ju med rollspel att göra och var därför av ondo. Minns än idag hur en av fritidsledarna beskrev hur en som haft praktik på fritidsgården spelat rollspel och bara därför inte skött sitt arbete, sett trött ut och allmänt varit suspekt. Med hänvisning till dennes förfall var fritidsledarnas (och skolans) hållning att Rollspel och brädspel var mycket destruktivt. Således skulle detta inte få förekomma på skolan. Tur att fritidsledarna var så vidsynta  :wink:

SIA verksamheten var annars en förträfflig idé och mycket uppskattad. Dessutom värvade den som Mob påpekar mycket unga medlemmar till föreningen. Köpte själv mitt första medlemskort genom SIA när jag var typ...12 eller nå´t. Sedan var det bara att spela Bloodbowl och köpa ostkakor till Mob...
Tjoff... That was a crossbow...