Förslag på hur att marknadsföra vår förening

Startat av Greger, februari 21, 2009, 10.47

Föregående ämne - Nästa ämne

Greger

Från senaste styrelsemötet:
CitatTamara belyste under diskussionen även vikten av att göra reklam för föreningen och att det inte är tillräckligt lätt för stadens invånare att hitta föreningen, vilket hon själv har erfarit.

För att öka antalet bidragsberättigade medlemmar och därmed kunna behålla vår lokal (eller skaffa en bättre) bör vi komma på sätt att marknadsföra/göra reklam för vår hobby och förening.

Förslag mottages tacksamt här! :D

carlsson

Jag har sagt det hundra gånger förut:
Ni hittade ett vinnande koncept förra året genom att visa föreningen och hobbyn på Mariedals fritidsgård!

Det finns fler fritidsgårdar, hur svårt är det att ringa runt till dessa? Det märktes ju tydligt att vi var flera medlemmar som var intressrade av att följa med ut och hjälpa till att arrangera!
Jag förstår ärligt talat inte var problemet ligger?

Har länkat tidigare, gör det igen: http://hitta.se/SearchPink.aspx?vad=fritidsg%E5rd&var=bor%E5s


Om det gäller att visa sig så har jag även tipsat om kalendern i BT. Här kommer länken igen: http://www.bt.se/lasvart/kalendern/


/mina två cent
:glasses5:

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Greger

fler idéer skadar ju inte... vi ska kontakta fler fritidsgårdar och skolor... håll i hatten...

pannan

Sätta upp lappar på anslagstavlor på högstadier och gymnasium. Det har prövats förrut, men det var ett antal år sen jag hörde om det sist iaf.
Ha länk till våran sida på ställen som gamersvaults och Borås Kommuns sidor (och säkert fler ställen.)

Greger

Bra förslag! :)

Tänkte ta fram någon A4-poster och en liten intro-folder för detta. Om någon har lust att fixa det så hojta.

Beorn

Citat från: "Greger"fler idéer skadar ju inte... vi ska kontakta fler fritidsgårdar och skolor... håll i hatten...

Jag har för mig att någon för ett tag sedan (år sedan...) pratade om att kontakta stadsbiblioteket. Minns jag rätt? Man skulle nog kunna få ganska bra exponering via biblioteket, om nu "kidsen" hänger där  :)
Björn

Fluff

kanske även lite mer samarbete med högskolan/studentkåren?
blir ju dock "fel" åldersgrupp.
ät en makaron till!

TheRevenger

Jag skulle nog kunna sätta upp ett par posters på bäckäng eftersom jag ändå går där men då får ni PM:a mej om detta så jag kan hämta några att sätta upp.
Death is the end some say... But I say that even death has an end!

The Great devourer is upon us! Join their crusade on all living things or be Devoured

Ewers

Erik: Vet om att vi har styrelsemöte sista söndagen varje månad? Kl 13.00
Då skulle du kunna hämta upp affisher om inte innan.

Kram /F

Heavy

Nått som slog mig när jag satt och läste denna tråden och massa andra föreningsspecifika för att bli lite mer up to date är...

Det bästa sättet att få intresse för föreningen är att synas right?

Synas kan man göra på många sätt.. Ha konvent, affischer överallt, flyers på rätt butiker osv osv..

Problemet för små fjuniga tonåringar är kanske att våga ta sig iväg till ett helt nytt ställe, kanske ofta helt solokvist för att kompisarna inte vill/vågar följa med eller så är man ett socialt freak och inte har polare ens..

Ergo..

Vi tar matchen till dom!

Arrangerar småprylar med balla grejor på framför allt högstadier och fritidsgårdar.. Enkla spel som man engagerar folk med, vare sig det är små korta rollspelsäventyr, eller kanske nått diorama, eller varför inte en kombo a´la  Ewers 40K kampanjande för en bunt år sen..

Fördelar: Vi får faktiskt visa vilka roliga killar och tjejer vi är, vi engagerar kidsen att vara med och lira utan krångliga regler och massinvesteringar, vi gör helt enkelt tröskeln jävligt låg för att våga dyka upp på klubben...

Problem: Vi ska ha några som de facto orkar/har tid att härja runt med detta..


Ett konkret förslag är att skapa en faddergrupp, med egen budget som tar hand om hela skiten..

1. Skapar/tar fram lämpliga spel som man kan visa upp verksamheten med under några korta timmar under en kväll..
2. Ringer runt till lämpliga fritidsgårdar (i första hand kanske) och kanske skolor som man kan tänka sig få klämma in grejor på under temadagar, som lovaktiviteter osv.. (Kan tänka mig att de flesta fritidsgårdar skulle vara positiva till idén iallafall iom personalen själva slipper jiddra med kidsen  :twisted: )
3. Faddergruppen blir en naturlig kontakt för kidsen att höra av sig till när dom vill komma till klubben och kanske bli medlemmar..
4. Lämplig tidsåtgång för gruppens yttre manövrar borde vara runt en gång i månaden, eller möjligen en stor drive på ett par gånger i veckan under en månad eller två på olika ställen och sen se vad som händer..

Idén känns sund, speciellt nu när det verkar behövas en massinjektion av spelintresserade ungdomar i föreningen.. Men vem fan vill göra grovjobbet??

Som en passus angående affischer och liknande på ställen där presumitiva nya medlemmar rör sig, och vad gäller konvent och liknande.. We are preaching to the already perverted på det sättet.. Vilket betyder att vi inte riktigt når ut till "nytt" folk då, utan dom redan inne i hobbyn på ett eller annat sätt, och i slutändan _lär_ ha hört talas om gedon iallafall..


Mina två szlotys..


Edit: Och ouppdaterad som man är så ser jag att ovanstående redan är i rullning enligt: http://www.armagedon.se/forum/viewtopic.php?t=1941..
Gött jobbat !
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

cracked_open

Jag och några till var ju faktiskt på Mariedals fritidgård (kan minnas fel på namnet) en dag och spelade med kidsen. Om jag får säga det själv så var det en trevlig dag och det samlades en hel del ungar runt spelborden.

Problemet är att fast de flesta kidsen blev medlemmar i klubben så har iallafall inte jag sett någon av dem på föreningen.

Nej lösningen är nog att vi lägger ut ett spår med godis ifrån bäckäng som leder rakt in i valfritt rum på föreningen och så får de små liven inte lämna lokalen innan de lovar att ägna resten av sitt bidragsberättigade liv åt Geddon. :twisted:
If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking.
George S. Patton

Heavy

Citat från: "cracked_open"Problemet är att fast de flesta kidsen blev medlemmar i klubben så har iallafall inte jag sett någon av dem på föreningen.

Det har sagt förr och tål att sägas igen;

Det är inte speciellt hög i tak att komma som ny medlem till gedon, var samma för mig en gång i tiden..

Därför tror jag faddergruppen behövs både som nån sorts kamratstödjare till kids som säker sig till klubben, och dels för att kanske se till att dom får lite utlopp för sina spelintressen i form av att få hjälp att komma in i spelgrupper och shizzle..
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Beast

Ett problem är ju att hitta vad som lockar dessa yngre spelare.

På brädspelskvällarna kör vi ju massa spel, men jag kan tänka mig att flera av dessa utmärkta spel är svåra att locka dessa med.
De som är intresserade av rollspel kan ju ha svårt att komma in i någon spelgrupp eller någon kampanj.
ASL är visserligen kul, men det är ju inte direkt något nybörjarspel.

Kanske borde man hitta några relativt enkla, men ändå roliga spel, som inte tar så lång tid och innehåller en hel del action för att försöka slussa in dessa.

Ett spel som RoboRally borde ju kunna fungera till exempel.
War is justice,
death to all kinds of humans

Heavy

Dioramor ftw säger jag bara..

Kombination av taktik, lite rollspel, lite rulla tärning och kul.. Om man kör typ hidden ww2 så ger det också en naturlig väg in i att spela ihop med di gamble refvarna och man har nån att säga hej till nästa gång man kommer till föreningen helt enkelt...
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Usually_Insane

Citat från: "Heavy"Dioramor ftw säger jag bara..

Heavy har en poäng där, spelar man ett diorama sitter man och snackar taktik spel och en massa annat en hel dag, snabbare väg in i geddons bekantskapskrets är svår att komma på.
Säg att vi är på en ungdomsgård, ge dom ett datum tidigt då vi har en slags "followup" med dioramor och andra spel på geddon.

Sedan vet jag att torsdagarna efter mariedal kom det ett par ungar, det bästa dom visste var att skjuta eller knuffa varandra på geddons gamla slitna Roborallybräde :) Fast det tog ju lite lång tid.

0.02$
Suffering from Knight in Shining Armor syndrome and proud of it!

"We put poisons in our water and air to weed out the weak! We detonate fission bombs in our only biosphere! We nailed our god to a stick! Don't fuck with the human race!"
- attributed to General Nikolai Nikolai at a galactic summit