Framtidsdiskussion - olika vägar att gå

Startat av Greger, oktober 04, 2008, 19.42

Föregående ämne - Nästa ämne

biggabush

Hej PA,

Tack för denna länk. Artikeln reser ett antal frågor, och jag ska ta reda på mera.

Jag återkommer i ämnet.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

Niklas


Lindbergh

Tror fortfarande inte på idén att vara kvar i nuvarande lokaler och tror personligen att föreningen måste ta beslut om mer omfattande strukturella åtgärder för att överleva. På kort sikt kan det säkert göra ont i själen, men på lång sikt trygga föreningens överlevnad på endera sättet.

Jag skulle tycka det var bra om styrelsen eller presidie eller motsvarande kunde ta fram en enkel uppdragsbeskrivning. Med det menar jag att om det måste bytas lokaler måste det ju rimligen finnas en kravspecifikation? I annat fall blir det svårt för enskilda medlemmar att dra sitt strå till stacken om man nu skulle vilja göra det?

Den kan innehålla exempelvis max hyra, max yta eller antalet rum och så vidare. Denna kravprofil ligger sedan till grund för att kunna prata med cernera, hsb, newsec eller AB bostäder om vad de har att erbjuda föreningen.

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Greger

Citat från: "Nisse"http://www.bt.se/nyheter/boras/mariedal-flyttar-nar-bostader-ska-byggas(396249).gm

Länken är inte död. Du får kopiera hela texten och klistra in i adressraden.

aha, ok tackar! :)

carlsson

Den stora frågan är väl egentligen denna:
Finns det några som kan tänka sig vara styrelse 2009?

Som jag ser på föreningen just nu så kommer den självdö efter nästa årsmöte. Då spelar det ingen roll vilka lokaler vi är intresserade av.

Eller har jag fel?

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Niklas

Citat från: "Greger"
Citat från: "Nisse"http://www.bt.se/nyheter/boras/mariedal-flyttar-nar-bostader-ska-byggas(396249).gm

Länken är inte död. Du får kopiera hela texten och klistra in i adressraden.

aha, ok tackar! :)

De nada... :)

Niklas

Citat från: "carlsson"Den stora frågan är väl egentligen denna:
Finns det några som kan tänka sig vara styrelse 2009?

Som jag ser på föreningen just nu så kommer den självdö efter nästa årsmöte. Då spelar det ingen roll vilka lokaler vi är intresserade av.

Eller har jag fel?

Du menar att vi lägger ner föreningen redan nu?

Brain

Har just dragit i lite trådar om lokal då en bekant till mig är delägare i en.
Hoppas få svar inom några dagar.

Har inte sett just den lokalen men väl en annan våning och ytmässigt skulle den kunna fungera för oss
Tomas Davidsson

Den Gamle

Men är inte den egentliga frågan ändå om vi är intresserade av ungdomsverksamhet? Kommer vi gamla gubbar att trivas och passa in på en fritidsgård? Jag är rädd för att det blir samma gamla konstgjorda andning i en ny form.
"My center is giving away, my right is pushed back, situation excellent, I am attacking."
Marshal Ferdinand Foch in message to HQ, Marne 1914

Ivar

Jag håller med du Erik!
Ungdomar är jobbiga därför vill man inte ha ungdomsverksamhet.
Men det kanske är annorlunda när det faktiskt finns personal närvarande.
Finns det möjlighet att bygga dioramor o sitta o måla?
Hur är det de tider som fritidsgården inte har öppet typ sena kvällar?
Har vi möjlighet att ha nycklar och vad i så fall skulle skilja oss från resten av ungdomarna på gården? och varför?

Min åsikt är nog att det skall ombildas till en klubb som ibland gör vissa arrangemang som t.ex. konventet eller annat som vi tycker är kul att anordna.
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

Lindbergh

Jag delar carlssons fråga, är det någon som vill vara förtroendevald nästa år?

Har själv ytterst svårt att tro att fritidsgården är ett alternativ, tror snarare på ett samarbete med medborgarskolan skulle vara mer gynnsamt. Utan en mötesplats riskerar dessutom andra arrangemang att stupa, detta då föreningslokalen mångt och mycket har fungerat som en mötesplats genom åren. Dilemmat med att vara en ungdomsförening är att det kräver ungdomsverksamhet för att få bidrag av exempelvis kommunen. Utan ungdomsaktiviteter, inga kommunala bidrag. Inga bidrag ger högre medlemsavgift för att ens finansiera exempelvis hyra, el och annat. Även en klubb för inbördes beundran kräver sin tribut...

Även frågan om föreningen vill leva med kommunala bidrag är väl i sammanhanget relevant?
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Ewers

Är benägen att hålla med Ivar om att det kanske är dags att inse att vi alla är vuxna nu och därmed kanske har råd att betala för oss själva. Med rätt lokal och rätt inställning kan det bli den nytändning som gör att flera kanske vill engagera sig, i en egen klubbstyrelse.

Mvh /F

Greger

Det Mariedals fritidsgård verkar erbjuda (har inte varit där på möte än, men efter vad Anders och Christian har sagt) är typ ett självspelande piano på många sätt. Personal som tar hand om städning och kiosken till stor del (eller helt?), gratis lokaler, biljardbord, låsbara rum för oss, etc, etc.

Ett minimum av jobb för oss... troligtvis vill de att vi spelar spel och låter ungdomar vara med och redovisar aktiviteter. De behöver mer aktiviteter i lokalerna. "Föreningsjobbet" innebär alltså, om jag förstått det rätt, att ordna och spela spel som ungdomarna kan vara med på. Låter ju roligare än att desperat-värva, städa och hålla på...

Vet inte ännu hur det är med plats för dioramabygge och måleri, eller egna nycklar och sena kvällar - de är bra frågor som vi måste ställa när vi åker dit. :)

Kanske kan Medborgarskolan erbjuda något liknande?

Hursomhelst så är det ett upplägg där vår eventuella framtida styrelse knappt behöver anstränga sig alls, vilket kanske kan få några att ställa upp!?

Egen lokal, oavsett bidrag eller högre klubbmedlemsavgifter, innebär städjobb, att någon måste antingen fixa medlemmar i rätt ålder, eller att driva in månadsavgifterna för lokalen, el, telefon, etc. Sysslor som av förståeliga skäl inte är så kul...

----

Vad gäller styrelsearbetet så tycker jag att problemen med nyvärvning överskuggar allt och minskar lusten att engagera sig.

Jag tror fortfarande att det går att värva och föryngra, uppenbarligen gillar ju kidsen spel när de får prova på dem. Men den ekonomiska kniven mot strupen är inte speciellt kul och jag vill ju, liksom de flesta andra, helst spela spel med jämnåriga polare.

Har inte tänkt ställa upp i styrelsen nästa år, men kan tänka mig att ordna arrangemang, antingen i värvningssyfte (om den vägen väljs igen) eller bara för skojs skull. Jag hinner inte med styrelsearbetet, eller rättare sagt, jag skulle kanske ta mig tid om det kändes kul och positivt, men det jämla värvandet sabbar ju grejen. Inget negativt om mina styrelse-kompisar, de är alla fina människor :)

Getsen

Jag har precis mejlat medborgarskolan och frågat vilken sorts lokaler de kan erbjuda samt höftat lite önskemål från vår sida (helst inte dela med någon, tillgång 24-7, minst fem rum). Det ger dem iaf ett hum om vad vi vill ha, detaljer kan bankas ut vid en senare tidpunkt. Postar info här när jag har någon, troligtvis i veckan.

Och som jag tidigare sagt så kan jag tänka mig att ställa upp till nästa års styrelse, dock beror det lite på vad förändringar med lokal och inriktning kommer att innebära för styrelsearbetet. Jag tar gärna på mig kontorsjobb a la närvarokort igen. Att spela spel med kids är nog inget jag kommer att vara drivande inom.
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Martin Larsson

Personligen ser jag "YLVA-modellen" som det minst onda alternativet, iaf fram tills dess då det redovisas vad Mariedal/Medborgarskolan erbjuder. Och är inte erbjudandena sockrade med extra socker så tror jag att jag kommer tycka det även efter att de redovisas 8)

YLVA-modellen kostar lite mer cash men utraderar även behovet av att rekrytera 100talet ungdommar av blandad mognad, för att desperat skrapa ihop nödvändig mängd bidragsberättigade medlemmar per år...
Den enkla vägen tenderar alltid att vara att betala mer för sig, och ärligt talat(no offence ment to the sittande styrelse), med det bristande intresse som verkar råda över att driva föreningen som den drivs just nu så känns det som "the way to go"

Att vara kvar i befintlig lokal tror jag samtliga vet vad jag har för inställning till  :roll:
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.