Framtidsdiskussion - olika vägar att gå

Startat av Greger, oktober 04, 2008, 19.42

Föregående ämne - Nästa ämne

Ivar

Föreningar är till för ungdomar!

Alla idrottsföreningar som uppbär bidrag har ungdomsverksamhet där vuxna håller i träningar som i vårat fall skulle översättas till aktiviteter. Om vi inte har ungdomsverksamhet har vi varken moralisk eller laglig rätt att uppbära bidrag.

Feta medelåldersmän får faktiskt betala själva för sina fritidsintressen!
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

Spiff Rymdspionen

Med det spår som nuvarande styrelse tagit så ser jag personligen inte möjlighet till en lokal i vår egen regi alls. Bidragen borde vara nere från 120k till under 10k. För all del, med ytterligare några tusen från Sverok och det som kiosken genererar, hittar någon en lokal för det priset, så all möjlig respekt till er. Likadant antar jag att det kommer att bli problem med att slå sig ihop med något annat förbund, om vi inte kan generera tillräcklig vinst.

Möjligheterna, under förutsättning att vi fortsätter på denna linje ser jag som trefalldiga.

Ett, att vi permanent får ner hyran på nuvarande lokaler. Om hyran, i kontrakt, halveras, så blir backen som måste klättras för att hålla föreningen vid liv i mitt tycke åtmistonne överkomlig, även om det kommer att kräva arbete. Vi har deponerat hälften av hyran till länsstyrelsen sedan årsskiftet då lokalerna ansågs vara i ett skick som var långt under standard. Listan på saker som behövde korrigeras av hyresvärden var väldigt lång. Om en överrenskommelse kan göras med hyresvärden om permanent halverad hyra i utbyte mot att vi nu och i framtiden korrigerar fel med lokalen själva så skulle det lösa en del.

Två, att vi övergår till att bli en allmännyttig lokal. Detta innebär att vi inte längre är beroende av medlemsantal eller närvaro för att få delar av hyran betald av kommunen. Detta skulle lösa i princip alla problem vi har i nuläget. Under min egen tid som styrelseledamot så diskuterades detta kort med kommunens ansvariga för föreningsverksamheten, och han var negativt inställd till ideen. Men, om vi uppfyller alla kriterier så kanske han kan övertalas. Kriterierna är som följer, lokalen måste främst göras tillgänglig för allmänheten. Det vill säga, vi skall kunna och vara *villiga* att hyra och låna ut den till andra personer/föreningar/klubbar. Detta innebär också att lokalen behöver snyggas upp. Så som att måla skåpen vilket gör att det ser ut som ett skrotupplag. Lokalen måste också kunna göras praktiskt för de som hyr den, dvs, de skall kunna flytta om saker för att öppna upp ytor om så behövs. Detta tycker jag personligen att vi uppfyller, då vi har världens jäkla jätteyta med alla bord ståendes. I slutändan så skall ju lokalen i sig godkännas av kommunens representant, och detta blir om möjligt det tuffaste hindret, men friskt vågat..

Tre, att vi flyttar till ett studieförbunds lokaler. Medborgarskolan har redan erbjudit oss sina lokaler på Hestra i det gamla Hestra sjukhem. Det är mycket möjligt att något annat studieförbund har lokaler lokaliserade i ett mer fördelaktigt läge och att våra aktiviteter är fullt tillräckliga för att täcka hyran. Medborgarskolan föreslog också att vår kiosk skulle göras tillgänglig för andra personer som vistades där vilket i sin tur borde öka vinsten. Nackdelen är förståss, i vilka lokaler vi än väljer, att de kan läggas ner, flyttas, och så vidare. Samma trygghet som när vi själva hyr en lokal kan inte fås. Men samtidigt blir ansvaret ungefär lika med noll, och i ärlighetens namn, är det inte det alla skytt från, att faktiskt behöva stå till svars?


I vilket fall, om jag inte missuppfattat något av de siffror som slängs ut (och det vore *mycket* trevligt att få kassörens version av det hela) så går föreningen i graven mot slutet av 2009. Så under medlemsmötet i november så borde verkligen ett beslut fattas, och inte ältas i oändlighet, om vilken rikting föreningen skall ta.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

carlsson

Om jag fattat det rätt har föreningen idag ca 60 bidragsberättigade medlemmar. Ska det verkligen vara omöjligt att fiska fram 40 till under konventet?

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Brain

Citat från: "carlsson"Om jag fattat det rätt har föreningen idag ca 60 bidragsberättigade medlemmar. Ska det verkligen vara omöjligt att fiska fram 40 till under konventet?

Inte omöjligt, men tveksamt.
Tomas Davidsson

Spiff Rymdspionen

För att uppnå skälig bidragsnivå behövs betalande medlemmar och ett visst antal rapporterade aktivitestillfällen (vi snackar om ett par hundra).
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Greger

Idéerna om ett ev samarbete med Medborgarskolan låter spännande och värda att kolla upp -- någon som har kontakter där och kan tänka sig att inleda en diskussion? Marcus? Ros? Någon annan? :)

Förhandlingar med Mariedals fritidsgård pågår. Jag och Anders ska dit och prata mer och kolla på lokalerna där. Villkoren verkar väldigt positiva så här långt, mer detaljer kommer...

Den nuvarande hyresvärden har, vad jag har förstått, gjort sig oanträffbar, så hur förhandlar man med en sån? Dessutom låter han ju fastigheten förfalla... vi kan ju inte gärna ta på oss att laga sprickor i betongfasaden... ;)

-----

Att vi år ut och år in ska hålla på med hjärt-/lung-räddning på föreningen känns inte så kul och uppbyggligt, tycker jag.

De flesta har någon gång suttit i styrelsen redan och vet att det kan vara tungt att jaga de där 105 bidragsberättigade medlemmarna. Nästan ingen vill sitta i styrelsen, verkar det som. 3-5 personer sköter förberedelserna till konventet, vad jag märkt. Få vill hålla ordning i lokalen.

Vill vi verkligen, handen på hjärtat, hålla på och rekrytera ungdomar? Och då menar jag att verkligen göra det, kanske en gång i månaden, år ut och år in? Om vi hade varit intresserade av ungdomssatsningar så skulle vi väl inte vara i den situationen som vi är idag?

Min uppfattning är, och rätta mig gärna om jag har fel, att de allra flesta vill hänga med sina polare och spela spel, inte hålla på att jobba för att hålla föreningen vid liv. Jag förstår det, jag känner likadant.

Det är lätt att bli nostalgisk och att försöka behålla det vi har (vilket var anledningen att jag ställde upp i styrelsen igen), men jag tror att vi gör oss själva en björntjänst om vi bara fortsätter som förut. Vi fortsätter bara att lägga en tung uppgift på nästa styrelse - och får som följd av det svårt att överhuvudtaget skrapa ihop en styrelse...

Om vi inte vill jobba med föreningsarbete, så bör vi ju logiskt sätt minimera allt sånt jobb och försöka skapa en förutsättning för att ha kul istället.

Jag är övertygad om att ett samarbete med Mariedals fritidsgård eller Medborgarskolan (eller någon annan organisation) kan minimera jobbet som krävs för att hålla föreningen vid liv och ändå ge oss lokaler att hålla till i. Jag tycker definitivt att det ska undersökas och vi kommer att lägga upp detaljerade förslag på villkoren inför nästa medlemsmöte.

Tack för ordet,
Er allra ödmjukaste ordförande,
Greger

:)

Patrik

Herr odförande,

Citat
Idéerna om ett ev samarbete med Medborgarskolan låter spännande och värda att kolla upp -- någon som har kontakter där och kan tänka sig att inleda en diskussion? Marcus? Ros? Någon annan? Smile

Förhandlingar med Mariedals fritidsgård pågår. Jag och Anders ska dit och prata mer och kolla på lokalerna där. Villkoren verkar väldigt positiva så här långt, mer detaljer kommer...

Den nuvarande hyresvärden har, vad jag har förstått, gjort sig oanträffbar, så hur förhandlar man med en sån? Dessutom låter han ju fastigheten förfalla... vi kan ju inte gärna ta på oss att laga sprickor i betongfasaden... Wink

-----

Att vi år ut och år in ska hålla på med hjärt-/lung-räddning på föreningen känns inte så kul och uppbyggligt, tycker jag.

De flesta har någon gång suttit i styrelsen redan och vet att det kan vara tungt att jaga de där 105 bidragsberättigade medlemmarna. Nästan ingen vill sitta i styrelsen, verkar det som. 3-5 personer sköter förberedelserna till konventet, vad jag märkt. Få vill hålla ordning i lokalen.

Vill vi verkligen, handen på hjärtat, hålla på och rekrytera ungdomar? Och då menar jag att verkligen göra det, kanske en gång i månaden, år ut och år in? Om vi hade varit intresserade av ungdomssatsningar så skulle vi väl inte vara i den situationen som vi är idag?

Min uppfattning är, och rätta mig gärna om jag har fel, att de allra flesta vill hänga med sina polare och spela spel, inte hålla på att jobba för att hålla föreningen vid liv. Jag förstår det, jag känner likadant.

Det är lätt att bli nostalgisk och att försöka behålla det vi har (vilket var anledningen att jag ställde upp i styrelsen igen), men jag tror att vi gör oss själva en björntjänst om vi bara fortsätter som förut. Vi fortsätter bara att lägga en tung uppgift på nästa styrelse - och får som följd av det svårt att överhuvudtaget skrapa ihop en styrelse...

Om vi inte vill jobba med föreningsarbete, så bör vi ju logiskt sätt minimera allt sånt jobb och försöka skapa en förutsättning för att ha kul istället.

Jag är övertygad om att ett samarbete med Mariedals fritidsgård eller Medborgarskolan (eller någon annan organisation) kan minimera jobbet som krävs för att hålla föreningen vid liv och ändå ge oss lokaler att hålla till i. Jag tycker definitivt att det ska undersökas och vi kommer att lägga upp detaljerade förslag på villkoren inför nästa medlemsmöte.

Tack för ordet,
Er allra ödmjukaste ordförande,
Greger


jag håller med eder.
Blood for the blood god.

biggabush

Grovkornig lägesuppdatering i frågan om vi ska flytta vår verksamhet till Mariedals fritidsgård
-------------------------------------------------------------------------------------

Som de flesta vet vid det här laget föll det samarrangemang som vi arrangerade med Mariedals fritidsgård (härefter kallad MF) mycket väl ut. Såväl arrangörer som deltagare var nöjda. MF var *mycket* nöjda.

För oss blev utfallet att vi rekryterade 24 bidragsberättigade medlemmar, vi delade ut flyers om föreningen och konventet, och torsdagen efter arrangemanget kom tre ungdomar (6 klassare) till föreningen för att vara med på brädspelskvällen (som för övrigt är föreningens mest aktiva dag med mellan 10-15 personer varje torsdag).

Undertecknad har sedan i lördags då Greger tog upp frågan med frititdsledare fört diskussioner med MF i syfte att utreda förutsättningarna för ett nära samarbete med dem.

Jag ställde upp följande hyfsat tuffa villkor på MF för att se vad de kunde tänka sig gå med på för att se oss flytta in vår verksamhet i deras lokaler. Utfallet blev positivt. Nedan punkter infriades till vår fördel:

1) Det ska vara gratis

2) Vi får minst 2 egna låsbara rum.

3) Vi får tillgång till 3-4 andra rum där vi har företräde.

4) Vi får vara delaktiga i kiosken och dra del av vinsten där.

5) Vårt samarbete är långsiktigt.

Jag och Greger kommer nu träffa dem för att besiktiga lokalerna. Vi kommer dokumentera och filma lokalerna så att vi får underlag vi kan presentera för medlemmarna här på tråden och inför årsmötet.

Det är mitt mål att vi ska flytta vår verksamhet till MF snarast möjligt. Jag har sett och fått svar på tillräckligt många frågor för att vara övertygad. Ett antal specifika detaljfrågor avseende ansvarsfrågor, försäkringar, etc, kvarstår. Dessa kommer jag, och Greger, ta in svar på för att ha ett så fullständigt presentations- och beslutsunderlag som möjligt.

Sammanfattningsvis kan man säga att MF seglat upp som varandes inte bara en realistisk och konkret väg att gå, utan också en för oss fördelaktig lösning.

Bakgrunden till att de går med på att ge oss lokaler gratis är att MF och annan liknande verksamhet fått hårda resultskrav ställda på sig för sin egen fortsatta framtids skull.

I detta möts våra behov.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

Niklas

Jag har hört ett rykte om att MF's nuvarande faciliteter ska rivas och att det ska byggas lägenheter där. Vart kommer de att ha sina nya lokaler om detta är sant?

biggabush

Hej Nisse,

OM detta är sant förändrar det sakläget helt och fullt. Antingen är ryktet falskt, eller så är det sant. Är det sant betyder det att MF antingen inte vet om det, eller att de medvetet avhåller sig från att berätta.

Jag ska ta upp detta med MF för att få svar på vad som döljer sig bakom Nisses uppsnappde rykte. Vi bör också få det undersökt utanför MF. Vart fiskade du upp detta rykte Nisse? Och kan du månne få det verifierat i trakten runt platsen där du snappade upp det?

OM lägenheter är planerade till MF - vart kan man se detta? Stadsbyggnadskontoret? Kan någon som arbetar på kommunen göra en koll? Nisse?

OM ryktet har substans kan jag se det som varandes troligt att lägenhetshotet infrias om inte MF uppvisar större aktivitet och mer verksamhet, vilket i sig förklarar varför de är så motiverade att gå med på våra villkor.

Bottomline: I will sherlock.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

Niklas

Det var min sambo som snappat upp detta rykte. Vad hon hört så ska MF flytta sina aktiviteter till Kransmossen och att den gamla lokalen ska försvinna för att det ska bli lägenheter där. Tyvärr kommer hon inte ihåg var hon hört det. Jag har för dålig koll på hur man undersöker detta. Lämnar gärna det till någon mer insatt.

Lindbergh

Vad mer konkret kan vi etablera för relation med medborgarskolan och vad kan de erbjuda i dessa förhandlingar?
Är det avtal som skall tecknas med samarbetsorganisation eller hur tänker sig styrelsen?
Finns det relationer med fler fritidsgårdar än Mariedal?
Är det kontakter tagna med de stora bostadsbolagen? Vanligtvis är små lokaler i bostadsområden svåruthyrda?

Jag personligen tycker inte ett samarbete med kommunal fritidsgård skall vara det enda alternativet medlemmarna skall ta ställning till på ett medlemsmöte. Medlemmarna bör kunna ha fler genomtänkta alternativ att ta ställning till än bara ett eller avveckling? Det är oroväckande att läsa att en förtroendevald skriver att det är målet att flytta till en fritidsgård. Min reflektion är att jag själv som aktiv behöver ta ställning kring kring både var och hur jag skall hålla på mina fritidsintressen. Därmed förutsätter jag som medlem att styrelsen tar fram fler alternativ än bara ett och att det verkligen blir ett beslut som jag som medlem kan förhålla mig till alternativt att jag har en möjlighet att rösta på ett möte. Jag har själv väldigt svårt att tänka mig att spelleda på en fritidsgård utan får då flytta hem spelandet igen.

Föreningen bör definitivt vidta mer strukurella åtgärder för att på lång sikt hitta till den nivå som är lämplig. I dag bedriver föreningen verksamhet i på tok för stora lokaler i förhållande till dels medlemsantalet, dels den ekonomi föreningen har. Dessvärre är detta ingen ny företeelse och diskussionen är den samma som tidigare? Föreningen har tidigare haft avsevärt mindre ytor att disponera, men trots det var det en aktiv förening. Det är ju fullt möjligt att föreningen kan ha en 3:a eller 4:a och fortfarande bedriva verksamhet i?

Dessutom vore det tacknämligt att styrelsen tillser att ekonomisk fakta presenteras löpande. Ett exempel är när nuvarande hyresavtal löper ut (ååmmdd), hur många bidragsber.medlemmar har föreningen vid ett specifikt datum(antal).

Ett tips är att ringa SBK för att se om det finns någon ansökan inne för att riva huset - säg bara gatuadressen och prata med dem...

Är det en rivning på en kommunal fastighet kan det mycket väl vara kommunens lokalförsörjningskontor (LFK) som vet vad man har för planer eller funderingar. Många av kommunens lokaler som ägs/hyrs av LFK och hyrs sedan ut internt (till skyhöga internpriser) är i relativt dåligt skick och flera planeras att rivas kring årsskiftet...

L

PS. Visste ni att LFK internt går under smeknamnet "lokal-fördröjnings-kontoret"  :lol:
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

biggabush

Lindbergh,

Bra tips, tack.

Dock är det du efterfrågar (flera genomtänkta och noga utredda förslag) inte möjligt att ta fram med mindre än att någon tar på sig arbetet med att ta fram underlaget.

Inget sker dock av sig själv, och som vanligt är det lättare att säga vad som ska göras än att ha tid att faktiskt göra det. Det du efterfrågar är rimligt och om någon annan i styrelsen, eller medlem, har lust och tid att ta fram konkreta alternativ så står det medlem fritt att göra det.

Jag kommer fullfölja MF-tråden och ta fram allt underlag där. Också Medborgarskolan som ev möjlig samarbetspartner ligger nära, och dem ska vi naturligtvis tala med, men utöver det kommer jag personligen inte ta fram fler förslag OM MF spåret visar sig vara bra, fördelaktigt och fullt genomförbart för oss.

FYI: Medborgarskolan har delvis redan utretts och fått avslag avseende möjliga lokaler. Det föll på att deras lokaler i gamla Hestra sjukhem var så ansatta av mögel- och fuktskador att de förvisso gick att använda men utan möjlighet att renoveras/ta bort möglet (för dyrt). Detta kanske är förändrat nu - det får ett telefonsamtal med dem berätta.

//
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

GrandPA

All for one and more for me

Greger

Givetvis finns ju även möjligheten att fortsätta ett tag i nuvarande lokaler, det som i så fall krävs är en MASSIV ansträngning av ALLA i föreningen för att värva 45 bidragsberättigade medlemmar före årets slut.

Det kanske skulle gå, men är i min mening bara konstgjord andning... man skjuter upp problemet och lägger det på nästa styrelse... som i sin tur gör samma sak...  (inte för att rikta kritik mot någon, jag försöker bara ha en realistisk syn på läget). Vore trevligt med en hållbar lösning som vi kan trivas med, utan att styrelsearbete behöver kännas som en stor börda som ingen vill ha...

Bra idéer har vi gott om, det vi har brist på är eldsjälar som vill och orkar genomföra dem. Om alla aktiva medlemmar kan tänka sig att bidra med någon tid skulle det inte bli så jobbigt att genomföra värvningsarbetet... sålde vi alla ETT (1) medlemskort var till en bidragsberättigad medlem så skulle vi troligtvis lösa problemen... för i år...

_________________________________________

Citat från: "GrandPA"Jo det finns planer på att bygga bostäder där.   http://www.bt.se/nyheter/boras/mariedal-flyttar-nar-bostader-ska-byggas(396249).gm

Länken verkar vara död???