Framtidsdiskussion - olika vägar att gå

Startat av Greger, oktober 04, 2008, 19.42

Föregående ämne - Nästa ämne

Greger

Hej! :)

Vi hade en mycket lyckad spelkväll på Mariedals fritidsgård idag, vilket födde lite idéer.

Jag pratade lite med Christian som är anställd där, och bad honom kolla upp vad Mariedal skulle tycka om att eventuellt låta oss ta del av deras lokal för att driva vår verksamhet där. Jag tänkte att det skadar ju inte att fråga. Christian var mycket positiv till idén eftersom de också har problem med för få medlemmar och deras lokaler är under-uttnyttjade.

Som jag ser det så är stressen/pressen med att sitta i Armagedons styrelse framförallt en fråga om att jaga medlemmar, så att vi kommer upp i de 105 bidragsberättigade, som krävs för att få det lokalbidrag vi behöver för den nuvarande lokalen. Utan den nuvarande lokalkostnaden skulle vi och kommande styrelser slippa det problemet.

Jag tycker att det finns tre tänkbara vägar som föreningen kan utvecklas i:

1. Fortsätta med nuvarande kostnadskostym, men satsa mycket hårdare på ungdomsrekrytering, i form av trevliga spelkvällar, som den idag. Frågan är, vill vi det och orkar vi hålla på med det i längden? Enstaka tillfällen räcker knappast för en hållbar långsiktig utveckling, snarare måste det ske oftare och regelbundet.

2. Ombilda Geddon till klubb och ta hyresavgifter av medlemmarna, ungefär som Ylva som tar typ 120 kr per medlem och månad. Problem att få in månadsavgifterna kanske? Vem orkar hålla på och driva in?

3. Gå samman med någon annan förening och dela lokaler, för att dela på bördan, t ex Mariedals fritidsgård, som drivs som en förening kopplad till Mariedals IF. Man kan också tänka sig att fråga Medborgarskolan om de vill låta oss vara i deras lokaler och ingå i deras verksamhet. Kanske räcker det med våra aktivitetsredovisningar, istället för hyra?

Några tankar, att föreningen bara fortsätter som förut känns inte som något bra alternativ. Jag tycker att något borde göras så att antingen föreningen ombildas för att bättre matcha nuvarande engagemangsnivå och arbetsvilja, eller så måste nya tag i form av ungdomsrekrytering till för att åter igen föryngra föreningen.

Dagens spelarrangemang var som sagt mycket positivt, det var toppen att vi var så många arrangörer och alla hade kul. Frågan är bara om vi vill och orkar i längden? Och om vi tror att vi gör det, hur går vi isåfall vidare bäst för att få det att fungera långsiktigt och inte bara ett litet tag, vilket kan vara en risk.

Kom gärna med reaktioner, tankar och idéer. Jag tycker att vi inom föreningen borde försöka få igång en debatt om hur framtiden ska se ut. Med ett minimum av intresserade att sitta i styrelsen (sant, falskt?) så borde föreningen försöka ompröva sin verksamhet på något sätt, anser jag.

Tack för uppmärksamheten! :)

häls,
Greger

Fluff

som svar på fundering 2, Balitc Incasso. tyvärr har ju dem lagt ner sin Sverigeverksamhet men det borde väl finnas liknande aktörer på marknaden?   :wink:

nej, skämt åt sido.

jättebra tankar greger! tål att tänkas och grubblas och funderas på för att sedan kunna uttala sig lite mer vettigt.
ät en makaron till!

Fluff

angående den lyckade kvällen. blev 4 medlemmar till på slutet så jag skulle tippa vi hamnar på runt 20 nya medlemmar efter dagens spelkavalkad.
ät en makaron till!

Greger

Citat från: "Fluff"angående den lyckade kvällen. blev 4 medlemmar till på slutet så jag skulle tippa vi hamnar på runt 20 nya medlemmar efter dagens spelkavalkad.

gött! :D

Getsen

Ett par tankar:

Kul att mariedal gick bra. Jag tycker att det låter jätteintressant att kolla upp möjligheten att dela lokal med dem, då gemensam lokal innebär gemensamma belastningar (t ex vad gäller kiosk, sopor, städveckor etc).
Jag har dock ingen koll på vad resten av deras lokaler nyttjas till; om det finns ett biljardbord så är jag än mer för idén, om det finns en skateboardramp eller hålls trettonårsdiskon en gång i månaden så känns det kanske lite sådärkul att spela i samma lokal. Men idén att dela lokal låter ju spontant som en ekonomisk lösning och dessutom en dörr för gemensamma aktiviteter över gränserna för vad vi är vana vid.  

Citat från: "Greger"1. Fortsätta med nuvarande kostnadskostym, men satsa mycket hårdare på ungdomsrekrytering, i form av trevliga spelkvällar, som den idag. Frågan är, vill vi det och orkar vi hålla på med det i längden? Enstaka tillfällen räcker knappast för en hållbar långsiktig utveckling, snarare måste det ske oftare och regelbundet.

Allvarligt talat så tror jag inte att ungdomsrekrytering genom spelkvällar är the way to go i längden. Jag vet inte i vilken ålder kidsen ni träffade var, men jag misstänker att de kommer att vara relativt ensamma om de skulle dyka in på föreningen om ingen här ansträngde sig för att ta hand om dem och aktivt arbeta för att få in dem i spelandet. Det känns som att vi drar in folk utan att "fånga upp" dem.  
Idén på ett eller flera lite större LAN har ju funnits och jag tror att det är mer givande om det är bidragsberättigade medlemmar vi vill ha. Mer jobb, mer ekonomisk risk måhända, men det skulle krävas färre events och (troligtvis) vara enklare att organisera (förbetalningar a la konventet t ex). Hellre LAN än synthfest!!

Citat från: "Greger"2. Ombilda Geddon till klubb och ta hyresavgifter av medlemmarna, ungefär som Ylva som tar typ 120 kr per medlem och månad. Problem att få in månadsavgifterna kanske? Vem orkar hålla på och driva in?
Jag gillar inte det här alternativet, men kanske när föreningen som vi känner den idag slutligen sjunker.

Citat från: "Greger"3. Gå samman med någon annan förening och dela lokaler, för att dela på bördan, t ex Mariedals fritidsgård, som drivs som en förening kopplad till Mariedals IF. Man kan också tänka sig att fråga Medborgarskolan om de vill låta oss vara i deras lokaler och ingå i deras verksamhet. Kanske räcker det med våra aktivitetsredovisningar, istället för hyra?
Som jag skrev ovan så är jag öppen för idén, men vi borde se över vilka krav på lokaler vi egentligen har. Medborgarskolan har lokaler, men de är väl bara till låns? Osäker på om vi kan ha grejer ståendes där t ex.

Citat från: "Greger"Några tankar, att föreningen bara fortsätter som förut känns inte som något bra alternativ. Jag tycker att något borde göras så att antingen föreningen ombildas för att bättre matcha nuvarande engagemangsnivå och arbetsvilja, eller så måste nya tag i form av ungdomsrekrytering till för att åter igen föryngra föreningen.

Alla håller nog med om att det här i längden inte funkar. Det fanns väl en idé om att söka i nejden efter yngre spelgrupper och försöka rekrytera dem mot viss ersättning/sponsring i form av spel? Min egen engagemangsnivå och arbetsvilja är att jag hellre gör saker i lokalen än ger mig ut och representerar eller är aktiv under events.
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Getsen

Det verkar ju inte vara någon rusning till den här tråden, men frågorna kanske är av sorten man hellre diskuterar mano a mano.. men jag utökar frågan lite grann; vilka i nuvarande styrelsen kan tänka sig att ställa upp även till nästa års styrelse? Som jag känner i dagsläget kommer jag nog att ställa upp och göra ungefär vad jag gjort i år, fast bättre. ^_^
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Gobbos Spider

Jag tycker den här tråden bör läggas ut för alla medlemmar att beskåda.
I would never die for my beliefs because I might be wrong.

    Bertrand Russell

Greger

Citat från: "Gobbos Spider"Jag tycker den här tråden bör läggas ut för alla medlemmar att beskåda.

Gärna för mig, vet dock inte hur man flyttar trådar  :oops:

Lade den i styrelseforumet för att föra diskussionen här först, tänkte sedan att man kan ta upp det med medlemmarna. Men förr kanske är bättre än senare?

Anders skulle kolla med Christian mer exakt vilka villkor vi skulle kunna få hos Mariedals fritidsgård. Kanske bör avvakta tills vi vet mer?

:)

PS. Återkommer med mer tankar och repliker på det som sagts när jag inte är aptrött...

Clifford


Apanpapan

Datorer har räddat oss innan men problemet är ju att det drar till sig klientel som vi kanske inte vill ha där samt att stöldrisken är så stor.
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Ewers

Jag tycker det är viktigt att medlemmarna har ett korrekt underlag för den diskussion som förs på denna tråden. Viktiga frågor som behöver svar innan man kan skapa sig en väl underbyggd uppfattning är tex:

-Vilka likvida medel beräknas föreningen ha vid årets slut?

-Hur mycket bidrag kan föreningen räkna med inför nästa verksamhetsår?

-Vad genererar de bidrag som vi beräknar att få in nästa år?

-Vad betalar föreningen i hyra?

-Vilka juridiska åtaganden har föreningen när det gäller "undanstoppad hyra"?

-Vilka löpande och fasta kostnader har föreningen som måste betalas av en förhöjd medlemsavgift om man skulle omvandla föreningen till en icke bidragsberättigad förening (som YLVA)?

Detta är bara några av en massa frågor som jag tycker är viktiga att medlemmarna har någorlunda svar på för att kunna föra en konstruktiv debatt/diskussion i frågan om föreningens framtid. I annat fall blir det väldigt lätt en massa missförstånd och åsikter baserade på felaktiga antaganden.

Mvh /Ewers 8)

Gobbos Spider

Diskussionen var ämnad att föras i stora svepande drag och inte i detaljer såsom bankkontoutdrag och detaljerade beskrivningar för hela internet.

I korthet kan Ewers frågor sammanfattas i:

För lite bidragsberättigade medlemmar ger mindre intäkter och i slutändan en ohållbart stor föreningslokal med för höga kostnader.


"Vilka likvida medel beräknas föreningen ha vid årets slut? "

- Tillräckligt för att vi skall klara oss max ett halvår.

"-Hur mycket bidrag kan föreningen räkna med inför nästa verksamhetsår?"

Det kan du svara bättre på än jag. Utgå från 60 bidrags berättigade medlemmar som har lika mycket aktivitet som de haft hittills på föreningen.


"-Vad betalar föreningen i hyra?"

Exakt samma hyra som alltid.

"Vilka juridiska åtaganden har föreningen när det gäller "undanstoppad hyra"? "

Fullständiga, dvs de pengarna existerar de facto icke för annat än hyran.

"-Vilka löpande och fasta kostnader har föreningen som måste betalas av en förhöjd medlemsavgift om man skulle omvandla föreningen till en icke bidragsberättigad förening (som YLVA)?"


El, tele, hyra, bredband, försäkringar samt löpande kostnader i form av städ och hygienartiklar.
I would never die for my beliefs because I might be wrong.

    Bertrand Russell

Gobbos Spider

Med en samhällsbild där ungdomar kräver allt serverat på tallrik tror jag tyvärr det blir svårt att värva och entusiasmera tillräckligt med medlemmar för att rättfärdiga en så stor lokal som vi har nu.

Tre vägar ser jag.

1 ) Ett steg tillbaka med minskad lokal och lägre utgifter. Detta kan kombineras med 2.

2) Medlemsfinansierad lokal. Medlemmarna själva betalar en kraftigt förhöjd årsavgift för att behålla en högre standard av lokal samt yta.

3) Ökad värvning och aktiviteter för att på så sätt värva medlemmar.
Dvs samma sak som ältats år ut och år in men när frågan ställs vem som vill ta tag i det så ser man tydligt hur saker och ting faktiskt ligger till. Vi är lika bekväma som ungdomarna jag pekade på ovan.
I would never die for my beliefs because I might be wrong.

    Bertrand Russell

carlsson

Vi kan elda upp huset och få massa fördelar i samma smäll:
- Vi blir av med polackerna.
- Ingen kan bevisa hur lite medlemmar vi haft.
- Vi tvingas att byta lokaler.

Fast det är klart, det är ju synd att sabba min fina RB-kampanj...  :wink:

Skämt åsido (alldeles för lätt att skämta om såna här allvarliga grejer, förlåt); Vi har flera personer som har massa bra idéer på hur vi ska värva medlemmar och vad vi ska ha för aktiviteter. Men vi har ingen som har tid att iscensätta dom.

Vi skulle behöva FLER samarbeten med friluftsgårdar, men vem orkar engagera sig? Ingen, som jag ser det, och det innebär att föreningen kommer att dö.

Tyvärr är det så krasst. Vi lyckas inte ens att ordna två personer som tar emot kioskprylar trots att jag vet att det finns personer som inte jobbar/går i skola på dagarna.

Det säger väl en del om hur bra ställt det är med föreningen?

Datasal igen, fast med hårdare regler kanske?

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Ewers

Tackar Stefan för väldigt bra svar på mina frågor. Håller med om att övergripande svar var bättre än detaljer.

Viktigt är att påpeka att hyran just nu är ca 5000kr till hyresvärden, men också ca 5000kr som sätts undan för det fallet att hyresvärden skulle gå till domstol.

/F