Förslag för mer pengar till Geddon

Startat av Greger, oktober 07, 2007, 23.25

Föregående ämne - Nästa ämne

Greger

Right, moolah, oof, spondulic - cash! :)

Några förslag på hur vi kan få mer medlemmar:

1. Dubbla medlemskap/medlemspooler:
Samarbeta med andra föreningar med liknande problem, t ex Rockborgen, lokala schackklubben, paintbollgänget, andra spelföreningar, or whatnot. Föreslå att i medlemsavgiften för Armagedon så ingår medlemskap i deras förening och vice versa. På så vis delar vi medlemmar med andra föreningar och bägge föreningarna ökar sitt medlemsantal. Gäller bidragsberättigade framförallt. Lämpligt att ha samaktiviteter för att göra detta legitimt.

2. Samordnade aktiviteter med andra föreningar:
Ordna samträning/vänskapsmatcher i innebandy, fotboll, dart, boulle, softgun/paintboll, winterfrisbeegolf, fantasyorientering, killer, hundra-meter-i-trollkarlsmundering, or whatever där alla kan lösa medlemskort för att vara med.

3. "Breda spel"
Andra exempel kan vara temakvällar för vissa spel som kanske tilltalar en större publik än vad rollspel gör - pokerkväll, schack, go, rappakalja, monopol, bordshockey, etc.

4. Ordna spelarrangemang för gymnasieelver och fritidsgårdar
Har gjorts förr, kan säkert funka igen.

5. Uppmana alla medlemmar att noga redovisa aktiviteter
Förr gick det att få folk att öka/bli bättre på att redovisa sina speltider, vilket gav mer bidrag. Vet inte hur det funkar nu.

6. Byta tips och tricks med andra föreningar
Om det inte görs redan?

7. Målarkurser
Lär "kidsen" hur man målar figurer. Affischera på skolor och spelbutiker.

8. Dioramabyggarkurser
Samma som ovan.

9. Kolla om vi kan minska lokalytan
Om det inte är gjort?

Om man är några stycken som hjälps åt med varje grej så blir det inte så mycket jobb och kan vara riktigt kul :)

Bara några tankar...

Greger

10. Fester
Vet att vissa inte gillar det, men bra sätt att få nya medlemmar.

11. Sänk medlemsavgiften ner till 30 kr igen
Låt inte själva avgiften avskräcka de yngre från att gå med. Vi tjänar mer på bidragen för medlemmarna än vad vi någonsin gör av medlemsavgiften.

12. Modellbyggare visar upp sina trick
Förr fanns en skeppsbyggarklubb i Borås, kanske finns kvar? De kan visa sina tips, vi visar våra.

13. Öppet hus-dagar
Affischeras på skolor. Har försökts tror jag, hur gick det då? Hur göra det bättre? Nybörjare får prova på...

14. Samordna studiecirklar/kurser med studieförbund
För att få mer medlemmar den vägen.

Fluff

angående din punkt 1-3 så har jag och en kompis till planer på att starta upp en bordshockeyklubb i Borås. vi är runt 4-5 st som brukar spela regelbundet.
har det mesta av vårt på planeringsstadie än så länge men något slags samarbete borde man väl i alla fall kunna fixa. borde gynna alla.
ät en makaron till!

carlsson

Superbra punkter Greger!
Nu fattas det bara ansvariga för aktiviteterna för att ta tag i och driva detta också. Tyvärr har vi svårt att hitta frivilliga till att arrangera saker och ting. Du kanske kan ställa upp på nån punkt?

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Ewers

Fluff: Ni är väldigt välkomna att bli en del i Armagedon istället för en egen klubb. Vi har inte haft en bordshocky-sektion innan men det hindrar ju inte att vi startar en nu.  :D

/F  8)

Greger

Jättebra med bordshockey! Jag vill vara med! :D

Visst kan jag vara ansvarig för några grejor, inga problem. Dioramor är ju något jag gillar, så den funkar. Kan tänka mig att prata med modellbyggare, etc också för att få till något, om de är intresserade.

Mer idéer, det är bara att ösa på:

15. Ordna aktiviteter med Ramnamuseet/Borås museum
Vi känner en tjej där, kan snacka med henne. Förr hade de väldigt låg marknadsföringsbudget, typ 15000 kr om året eller nåt sånt, kan inte tänka mig att det ökat. De är säkert intresserade att locka folk med reinactment/live/dioramor, etc om de får lite hjälp. Historiska museet i Stockholm har gjort en hel del sånt, där de sökt bidrag från kulturfonder speciellt för aktiviteten.

16. Aktiviteter med Borås bibliotek
Cthulhu-live med research uppbackat av såna som kan! Fråga din lokala bibliotekarie om udda händelser/föremål/sägner här i trakten och om material kring det (går säkert bra via Ramnamuseet också) och gör något kul scenario kring detta. Hitta sätt att blanda in museet, kanske en utställning eller någonting... allt för att bredda och nå nya intet ont anande offer... jag menar medlemmar  :twisted:

17. Den krassa sanningen
Hur mycket pengar/många medlemmar behövs? Antar att det finns en budget? Posta den på forumet (eller posta om den), tapetsera väggarna i lokalen med den, fäst den på toalocken, under folks sandaler och på deras skåp och fråga varje medlem som råkar kliva in genom dörren hur vi ska få in mer cash och hur vi kan spara på tråkiga saker (inte spara på sånt som är roligt!).

Vad har vi för mål? Hur mycket stålar måste in på vilken tid?

18. Geddon oldboyz
Stryk gamla pensionerade stofiler som mig lite medhårs, ge oss en budget och be oss att värva X antal medlemmar, för gamla tiders skull. Jag kan ta på mig att dra ihop ett gäng och fixa några evenemang och lite idéer, inga problem. Låt oss få vara pösigt maskulina och skryta om att det var bättre förr, samtidigt som styrelsen utmanar oss och sporrar oss att bevisa att det inte bara är snack. Kan vi väcka några gamla brumbjörnar till liv med lite whiskey och ölkorv, samt spela på fåfänga och nostalgi, ja då tror iallafall jag att det kommer hända grejor :)

19. Rida häst - som en riktig fantasy-hjälte eller cowboy!
Jag har alltid velat prova, men det har "aldrig blivit av". Varför inte fixa ett evenemang med lite hästtjejer? Och hästar förståss :)

20. Äventyrssektion
Prova att fäktas som Aragorn eller Errol Flynn (stage-fighting, värja, etc), hur gör man film-stunts? Hur är det att vandra i ödemark i en massa mil, som di där gör, didäringa hjältarna? Kungsleden, anyone?

21. Historisk bal
Om man inte gillar vanliga fester, eller vill ha något utöver det vanliga (och locka honor). Kanske med någon liten mordgåta att lösa under kvällen? (Finns ju färdiga spel för sånt.)

22. Gör ett "vandringsdiorama" med scenarion
Kelly's hjältar, Yetin, m.fl. - det finns dioramor med högt obs-värde som man kommer ihåg, pratar om och gärna spelar igen. Dioramor som på konvent förknippas med vissa föreningar. Bygg ett sånt inom föreningen, som föreningen äger och där folk uppmuntras att komma med nya idéer på scenarion, för att hålla det vid liv. Ta med det ut som ett demo-diorama och show-case på skolor, fritids (finns dom fortfarande?) och på andra konvent. Kolla utanför Sveriges gränser, åk till England och visa upp dioramat, be engelsmän komma över till oss. Gör coola grejor som impar på spelkidsen. Det är inte så svårt om man ger sig f-n på det! Det finns folk som kan visa en hur man gör och som till och med kan dras med i den allmänna yran. Dioramat kan senare modifieras och "hottas" upp för att kännas aktuellt. Något för alla i föreningen att vara stolta över.

Om man gräver lite och är kreativ så kan man säkert hitta pengar och nya sätt att värva medlemmar! Å ha djvligt kul under tiden!

Hitta på vad som helst som är kul - se bara till att söka bidrag för det så mycket det går, redovisa aktiviteter för medlemmarna, sälj medlemskort så det knakar, ha sköjj och dra in mer pengar! Marknadsför Armagedon i alla lägen!

Mycket aktiviteter + låga medlemsavgifter = många medlemmar = mycket pengar = valfrihet = kul! :)

Gunilla Hellén

19, 20 och 21: Jag vill vara med!

Från att bara betala och aldrig vara med kan jag till och med tänka mig att arra.

Jag kan islandshästar och har testat de flesta ställen runt Borås som erbjuder turridning. Islandshästar är lagom höga och har fem coola gångarter till skillnad från de vanliga tre.

Kungsleden vore superkul, men jag vet inte om sånt. Och fäkta verkar ju lite lagom farligt.

Historisk bal. Kom igen, är det någon som INTE vill vara med?

carlsson

Greger; Det finns en ledig plats i styrelsen. Din framåtanda kan behövas där. Intresserad?

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Greger

Gött Gunilla! :) Kan inte du kolla upp det där med hästarrangemang lite? Vad det kan kosta och vad man kan göra och var, etc? Islandshästar är coola, vem har inte sett Korpens Skugga?

Carlsson! Hur ofta har styrelsen möten? Jag bor ju i Göteborg numera, kan bli lite mycket åkande. Kanske är lite intresserad, men jag har ju alltid tyckt att det roligaste är att fixa arrangemang. :)

23. Gästabud på vikingavis i Foteviken eller Trelleborgen
Skåningarna har byggt fantastiskt fina vikingabyar/borgar som man kan besöka för en go känsla av hur de bodde och hade det. Ligger nere vid Skanör-Falsterbo, söder om Malmö.
http://www.foteviken.se/
http://sv.wikipedia.org/wiki/Trelleborgar

Sen kan man ju sticka över bron och brumma till Roskilde, som erbjuder ett vikingaskeppsmuseeum som är det snyggaste jag sett, ligger vid havet precis. Där kan man även provro replikor av riktiga vikingaskepp. Bussresa arrat av Geddon. Sköj! :)
http://www.vikingeskibsmuseet.dk/

(Kanske samarrat med Sydcon-gänget, om de är aktiva och på)

Ewers

Fy bubblingen vad härligt med kreativitet á la Greger!!!  :D

Jag blir ju inspirerad bara av att läsa dina inlägg.

Snygg, smart OCH kreativ. Du har då allt Greger...

/F

Greger

heh, tack Fredrik... tror jag! :lol:

Men idéer kan vi ju alla ha... hoppas att många vill -JOBBA- för att rädda föreningen!!? ;)

Greger

Min senaste kommentar/fråga var menat som en uppmaning för folk att hoppa fram och anmäla intresse förresten, när jag läste den igen insåg jag att det kanske lät tyket, vilket inte var meningen, sorry! :)

Att bara uttrycka sig i text är lite begränsat, jag glömmer det ibland. :)

Greger

24. Donationer till föreningen

Om folk vill donera pengar till föreningen hur går det isåfall praktiskt till? Förtryckta inbetalningskort att dela ut? Finns det något plusgiro, bankgiro, pay pall eller något sånt? Om det kan göras enkelt ökar säkert chansen att det sker...

Jag kan tänka mig att skicka ut tiggar/donations-mail till folk ifall det finns något enkelt sätt för folk att donera. Helst skulle man som donator få något också, typ en liten schysst knapp att sätta på t-shirten - "I want Armagedon, not Harmaggedon! Be a donator you too!" eller något sånt.

:)

fia

ska ni göra nått i skåne så MÅSTE jag få vara med.. som skåning har jag juh inget val.. kommer från trelleborg oxå.. såg bara att där stod trelleborgen och blev helt förstummad att det nämndes och inte glimminge hus eller så..
ny i stan

rAWTAZ

OK, det här kanske låter dumt, men.. NTF + verksamhet inom föreningen i form av studiecirklar (vilket går att sätta snuffar runt för att klargöra meningens betydelse). Longshot, men kan vara värt att undersöka iaf.