Motion till medlemsmöte 21/10 2007

Startat av Dale, oktober 04, 2007, 19.02

Föregående ämne - Nästa ämne

Dale

Motion medlemsmöte 21/10 2007

Jag föreslår härmed följande angående medlemsavgifterna för 2008:
100 kr/år för medlem 0 till och med 26 år
200 kr/år för medlem från och med 27 år och uppåt
100 kr för livstidsmedlem/hedersmedlem

För medlemmar i åldern 0 till och med det kalenderår de fyller 26 år anser jag 100kr vara en bra nivå för medlemsavgift. Det är vad vi har haft i flera år nu, och jag ser ingen anledning till att vare sig höja eller sänka det.

Från och med det kalenderår en medlem fyller 27 år anser jag att en medlemsavgift på 200kr är befogad. Det är en mer ekonomiskt stark grupp och av tradition så är det så att äldre medlemmar "tar för sig" mer när det gäller tidsbokning av rollspelsrum, platsutnyttjande i figur- och brädspelssammanhang, och allmänt nyttjande av föreningslokalen. Som det är nu så är det den gruppen som har mest pengar som betalar minst till föreningen.

Att brytpunkten ligger vid 26/27 år har med bidragsreglerna att göra.

Livstidsmedlemskap/ hedersmedlemskap föreslår jag övergå till att vara ett sorts stödmedlemskap. Om man är livstidsmedlem så är man medlem på livstid, men om man vill göra mer än att bara umgås lite då och då så måste man lösa ett vanligt medlemskort. Livstidsmedlemmar har alltså inte rätt att delta i föreningsarrangemang eller nyttja föreningslokalen för spel eller spelrelaterade aktiviteter. Att handla i kiosken får man naturligtvis göra. Vill man vara en aktiv medlem i föreningen och är 27 år eller äldre betalar man alltså 200kr/år. Om man sedan tidigare är livstidsmedlem och löser ett vanligt medlemskort så upphör inte livstidsmedlemskapet att gälla, utan det har man kvar utöver det vanliga medlemskapet.

Jag vill också införa en formell regel om att man inte får köpa livstidsmedlemskort innan det kalenderår man fyller 27 år. Även detta har med bidragsregler att göra, då man måste ta ett aktivt ställningstagande  för medlemskap varje år.

Frågan om eventuell kompensation till de medlemmar som har köpt livstidsmedlemskort de senaste åren, till högre pris och med andra förmåner, överlåter jag till mötet alternativt styrelsen att avgöra.

Spiff Rymdspionen

Brytpunkten för statliga bidrag ligger dock vid 25/26, ej 26/27.


Så det inte blir fel.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

jonte

Är ni fortfarande Sverok-anslutna? För så vitt jag förstår så får man inte ha olika medlemsavgifter till olika grupper (ålder, hudfärg, efternamn, kroppshygien osv) och fortfarande vara Sverok-ansluten.

Apanpapan

Ett livstidsmedlemskap är ett livstidsmedlemskap är ett livstidsmedlemskap. Vi har som har handlat det gjorde det i tron att det skulle gälla en livstid. Jag har inga synpunkter annars på avgifterna men jag tror att Jonte har rätt. Vi får inte diskriminera efter ålder eller andra faktorer.
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

carlsson

Citat från: "Apanpapan"Ett livstidsmedlemskap är ett livstidsmedlemskap är ett livstidsmedlemskap. Vi har som har handlat det gjorde det i tron att det skulle gälla en livstid.

En gång trodde man att jorden var platt också.

Saker och ting förändras. Se möjligheter, inte svårigheter. Var ingen bakåtsträvare.

Poängen som jag ser det med Dales förslag är att vi som är aktivast inom föreningen bidrar med förhållandevis lite pengar. Föreningen får inga bidrag för oss men det är vi som tär mest på lokalen. Förvisso handlar vi mycket i kiosken, men ärligt talat: 200,- spänn för att få vara i en så bra lokal under ett år, det är ju ett skämt!?


Jag gissar att den här diskussionen kommer bli långrandig på mötet, därför föreslår jag att alla som är intresserade tänker på vad ni vill ha sagt INNAN mötet så vi slipper hålla på att debattera i all oändlighet! Fasiken, jag sätter nog streck i debatten redan nu! ;)

Det vore nog bra att snacka redan här på forumet om ni har några åsikter.

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Apanpapan

Är det bakåtsträveri när jag inte vill punga ut 200 spänn extra om året?
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Ivar

Måste säga att jag inte direkt är för olika kategorier av medlemskap, dvs. i det här fallet att vissa får spela o vissa inte... blir lite knäppt i mina ögon: du får sitta o ta en kaffe men rör inte tärningarna för allt i världen.
De som är äldre bidrar med sina pengar genom att handla mer i kiosken. jag är inte främmande för att betala mer pengar per år eller månad om det skulle behövas men det blir lite knäppt om man ska ha olika rättigheter. Förresten skall livstidsmedlemmar ha rösträtt på möten?
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

Daniel

Citat från: "Apanpapan"Är det bakåtsträveri när jag inte vill punga ut 200 spänn extra om året?

Man kan kalla det mycket... vissa skulle nog kalla det snålhet.

Personligen betalar jag (är över 27 år) gärna 200:- / år jag skulle inte gråta om jag var tvungen att betala 500:- / år heller. Jämför ett medlemsskap i föreningen med ett medlemsskap i en golfförening, då är detta jä*ligt billigt och man får mer!

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

Niklas

Citat från: "Apanpapan"Är det bakåtsträveri när jag inte vill punga ut 200 spänn extra om året?

Det kallas nog mer att vara en äkta boråsare. Kostar det nått och vad ska jag betala?  :wink:

sebbe

Det kanske låter knasigt, men jag håller med Pasi. Till viss del iallafall.
Jag tycker inte att man kan ändra villkoren för redan sålda medlemsskap. Har man betalat för ett livstids medlemsskap så ska man vara medlem tills man dör.  Med samma rättigheter som alla andra medlemmar.

Att däremot ändra villkoren för medlemsskap som säljs i fortsättningen är en helt annan sak. Bara man gör helt klart för den blivande medlemmen vad som gäller. Gärna svart på vitt.

Jag tycker dessutom att ett stödmedlemsskap som man köper en gång är dumt, det blir inte så mycket pengar till föreningen.
Isåfall vore det bättre att ha ett stödmedlemsskap så att den som vill kan betala extra och få t ex ett snyggare medlemskort, kanske med guldtryck. Dock fortfarande samma rättigheter/skyldigheter som andra medlemmar.

Diskussion av priser och åldersgränser överlåter jag åt andra att dryfta om, mig spelar det ingen roll. Bara Pasi blir nöjd!
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

Brain

Kortfattad historik som jag fått berättat/egna erfarenheter om livstidsmedlemskort (Rätta mig gärna om jag minns fel):

Livstidsmedlemskorten kom i grund och botten till för att föreningen skulle få ett extra pengatillskott för icke-bidragsberättigade. Summan sattes till 10 vanliga årsavgifter vilket då blev 300kr. Orsaken till 10 årsavgifter var att detta var en bedömd "livslängd" på hur länge man skulle vara aktiv medlem.

I samband med att medlemsavgiften gick upp till 100kr blev priset på livstidsmedlemskapet en följetong på Årsmötena och har varierat under åren.
Det som dock gällt är att detta var ett medlemskap som var lika legitimt som ett årsmedlemskap och inget man behövde förnya.
___________________________

Jag anser att det är fel att sälja livstidsmedlemskort och sedan ta bort vad som utlovats. Ifall detta sker måste någon form av kompensering utgå till de som köpt dessa.

Det är väl inte meningen att  Föreningen Armagedon skall lura till sig pengar av sina medlemmar?

Ser det varken som bakåtsträvan eller snålhet, ser det som att man vill ha det man blivit lovad.
___________________________

Avslutande kommentarer:
Nej, jag har inte livstidsmedlemskort!
Tycker ni inte om motionerna, lämna in en egen! Dock är Dales förslag ett av de bättre jag sett.

Nu skall jag se var man kan hitta styrelsens proposition för det skall väl beslutas om medlemsavgiften eller har det ändrats??
Tomas Davidsson

Den Gamle

Frågan är i mina ögon väldigt enkel.

Jag har för många år sedan ingått ett avtal med föreningen Armagedon. Avtalet säger att jag mot en avgift på 500SEK är medlem i föreningen fram tills min död eller tills dess jag av egen vilja utträder ur föreningen.

Om föreningen vill bryta avtalet finns det i stadgarna regler för uteslutande av medlem och jag kommer i så fall kräva att de tillämpas.
"My center is giving away, my right is pushed back, situation excellent, I am attacking."
Marshal Ferdinand Foch in message to HQ, Marne 1914

Apanpapan

Det handlar inte om snålhet eller bakåtsträveri men blir lite grinig av argumentationstekniken bara. Om jag inte är för så är jag emot. Läs: Bakåtsträvare.

Sen har argument som att alla över 27 god ekonomi. Hur många tror ni väljer att inte vara med i föreningen om det skulle kosta 200 spänn?

Jag tycker vi behovsprövar. Den som har årslön på över 300.000 ska betala 1000 spänn. Eller inte.
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Greger

Ska man tala om aktiva och inaktiva medlemmar istället?

För mig är frågan om livstidsmedlemskap framförallt historisk/nostalgisk/symbolisk.

Vill jag välja mellan att se gamla grundare av föreningen försvinna från medlemslistan, eller att se några få hundringar till om året komma in till kassan?

/Greger

PS. På en sorts advokatnivå håller jag med Erik i ovanstående post.

__________________
Editerade min egen post

Gobbos Spider

Anledningen är tokenkel.
Föreningen har inte råd med lokalerna som det är nu.
Om vi inte ändrar saker och ting så kommer historik, avtal etc vara ett minne blott ty föreningen kommer att försvinna/omvandlas.

Så släpp sargen och försök vara kreativa istället för att vara gnälliga/bakåtsträviga/snåla/pact sunt servanda(1) killar.

Stefan


(1) Avtal är till för att hållas.
I would never die for my beliefs because I might be wrong.

    Bertrand Russell