Blood Reef: Tarawa

Startat av carlsson, mars 09, 2010, 11.35

Föregående ämne - Nästa ämne

Ewers

Efter att ha sett kartan inser jag att jag är hur sugen som helst på att vara med men kommer behålla min sinnesnärvaro och hålla mig ifrån en ASL-kampanj tills dess att vi flyttat, fått i ordning samt när jag känner att jag landat ordentligt på jobbet.

Önskar er alla lycka till och må bästa tärningspar vinna!

Kram /F 8)

carlsson

Det var RIKTIGT roligt igår! Det stora missödet till trots, men vi lärde ju oss en hel del iallafall...  :lol:

En detalj om ICB:n (Island Command Bunker):
Rally DRM:
-1 Fanatic
-1 Inomhus
-1 Ledare närvarande
-1 Leader DRM

Dvs, hyfsat lätt att ta upp ledsna trupper.

Har även dubbelkollat hur källaren fungerar, och vi gjorde rätt; Det är en seaparat "Underground Location" med LOS enbart till Ground Level på ICB:n.  Den påverkar dessutom inte Building Control.
Bifogar texten:
Citat6.21 UNDERGROUND: An underground location exists beneath the ICB as if it were a lower level of a building [EXC: this location is NA for building control purposes]. The normal stacking capacity of an ICB underground location is two squad-equivalents. The ICB underground location is accessible (via an inherent stairwell) only from the ground level of the ICB and LOS to/from the ICB underground location is limited to the ground level of the ICB. The ICB underground location has a +4 TEM. Only Infantry/SW may set-up-in/enter the ICB underground location, and their presence therein is indicated by placing them beneath the ICB underground counter. As per 6.32, any trench adjacent to an ICB is considered to connect to the ground level only (i.e. not the ICB underground location); however, a Passage (6.4) can connect to the ICB underground location.


Det här kommer bli så jäkla roligt, ser fram emot nästa tisdag! :)

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Ivar

Det var riktigt skoj, däremot har det uppstått problem och jag kan inte komma nästa tisdag då jag ska ha kickoff med nya organisationen hela dagen inklusive kvällen.
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

carlsson

Alright. Så länge vi inte kör kampanj tycker jag vi kör ändå.
Vi slår tärning om sidor igen, så får din kamrat uppdatera dig.

Nu slår vi enligt den Ivariska metoden;
Högst och lägst hamnar i samma team.
Färgad tärning gäller om man slår lika.
Omslag för alla om man slår lika på båda tärningarna.
Det går inte att Bypassa en tärning.

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Lindbergh

...som sagt, riktigt kul var det  :D Anar att det kan blir riktigt spännande också med dessa japaner-japaner-japaner!

Kändes bra också att jag fick en Serrmann på mitt samvete också  :D

Bra att det blev lite random, men det är kanske så att den ivariska metoden är att föredra med tanke på tärningsskickligheten :wink: funderade en del och jag kan verkligen tänka mig att spela vad som helst i BRT, för mig spelar det ingen som helst roll när vi kör kampanjen - kan knappt vänta! Dock tror jag att 4 spelare är optimalt och att vi försöker så gott det går att spela, även om en spelare saknas. Det går ju per automatik mer sakta, så en missar inte så mycket :?
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

Både amerikane och japanska elit-grupper kan placera WP enligt följande regler:

CitatA24.3 WHITE PHOSPHORUS (WP): WP is a special form of SMOKE commonly available only to the U.S. player. WP grenades are available to British squads beginning in 1944 (25.46), elite Japanese squads (G1.17), and Chinese 5-3-7 squads (G18.21); use by other nationalities is limited to SSR. The rules for placement of WP grenades are identical to those of conventional smoke except that such use must be announced prior to the Placement Attempt dr. The Smoke Placement Exponent is one less when attempting to place WP. WP is treated the same as conventional smoke in all other ways except as listed below.

24.31 CASUALTIES: The chemical agents in WP caused discomfort and could result in demoralization/casualties. All units (including friendly ones) except a non-CE, CT AFV in a Location with a WP counter must take a NMC when the WP is placed (by any means) [EXC: non-moving units in First Fire] in that Location (not when it drifts or they move into it) or when hit by ordnance WP [EXC: if the WP does not rise to that elevation (24.4)]. See C1.71 for OBA. The NMC causes DM status (10.62), and also causes loss of concealment if the affected unit is in LOS of a Good Order enemy ground unit. Leadership, CE DRM and TEM apply as negative DRM to the NMC (treating grenades as if a Direct Fire attack for TEM purposes). However, if a CH (or Air Burst when using Indirect Fire) is obtained with WP, TEM are applied to the NMC as positive DRM instead. A CH with WP grenades occurs if the colored dr of the MC DR is a 6.
    
24.32 FIRES: WP can cause Fires only if Environmental Conditions are either Dry or Very Dry. The player who placed the WP must make a DR ≥ the Kindling Number of the terrain during his MPh (even if placed during that phase) to start a Flame in the WP hex. Normal EC DRM do not apply, but there is a -1 DRM if Environmental Conditions are not Very Dry. A -2 DRM always applies to buildings. WP may not be used to burn vehicles or wrecks.

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

carlsson

Setupen igår blev inte klar. Det är mycket att tänka på....

Det är ett väldigt bra scenario för att repetera kampanjen iallafall, med inköp etc. Känns dock jävelsvårt att hålla emot som japs, men det ger sig säkert när vi startat...

Återkommer när vi är klara!

Ivar, vi är i samma lag igen, men Japaner denna gången.

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

carlsson

Kul som fasiken igår! Man förstår att det är lite jobbigt för amerikanen, men när (om) dom väl bryter igenom lär det bli pannkaka av japanerna...

Vi hade lite frågor, här är svaren:
Multi-hex Firegroup på stranden, går det?
Ja, kan inte hitta något som förhindrar detta.

DC vs Smoke?
Jag hade fel. A24.2 säger: "SMOKE has no effect on minefield, OBA, and DC attacks other than the added MF cost to place the DC."
Tror dock inte detta påverkar något eftersom slaget (väl) var 5,5 = 15 på 30-tabellen = Miss precis.

Failure to rout i Ocean/Beach, eller är det undantag?
Inga undantag, men så här är det:

G3.4 SHALLOW/DEEP WATER: An OCEAN hex is shallow only if it is within three hexes of a Slightly Sloped Beach hex. A shallow-OCEAN hex is not a land hex, but is not considered a Water Obstacle to Infantry, cavalry, horses, vehicles [EXC: boats and LC], rubble, and A-T mines.

Det innebär alltså att infanteri kan vada i vattnet upp till 3 hexes från stranden, till en kostnad av 3 MF/Hex.


CC vs Pillbox och AFV i samma hex?
"A unit in a pillbox cannot be attacked in CC if there is any friendly ground unit(s) in the hex outside the pillbox."

Annat vad gäller Pillboxes:
+1 vs Japanese i PB.
Man hamnar inte i Pillboxen.
HtH är inte möjlig mot en PB.
Man är inte locked in Melee efter CC.

Rekommderar grundlig läsning av B30 som behandlar Pillboxes. Dom är lite luriga.


Lite annat:
- HE i Sand = Halv FP
- DRM mot fordon i Shallow Water = +2
- Hull hit vs Wading vehicle = +1 DRM på To Kill-slaget.
- Ocean räknas som Open Ground. Dvs -1 FFNAM och -1 FFMO, men inte -2 bara för att det är Ocean.


Slakten fortsätter alltså Tisdag 4/5!

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Lindbergh

Ok, då har vi lärt oss lite mer! Måste ändå säga att det är förbaskat spännande och svårt med BRT och PTO-regler! Insåg efter att vi rundade av runda 1a att det kommer bli riktigt blodigt  :?

Efter så mycket manskap som landstigit och så förbaskat få som tagit sig från stranden till land, så känner jag mig lite oroad över hur det ska gå  :o  vi har tagit så lite terräng och tagit en hel del förluster, men å andra sidan har vi kängat lite på japsen  :wink:

Jupp, DC satt på 5,5, helt värdelös effekt. Dock är det bra detta med Multi-hex Firegroup för då kan vi lägga understödjande eld (eller verkanseld) med otrolig kraft. Vad gäller detta med bunkrar är FT the only way to be sure, jag fick ju bra effekt på min ena flank med en 3a :D

Insåg vidare att detta med att bli bruten på stranden är ingen höjdare och den lilla viken är en riktig fälla. Vår plan överlevde inte första kontakten med verkligheten då vi inte hade vare sig WP eller SM  :cry: läxan blir väl att läsa på ordentligt  :lol:

Reflektioner är väl efter vår första runda att kraftsamling är A och O. Gissningsvis har vi varit för moderata och satt lite FT/DC på vardera strand. Om vi möter ett djupförsvar med grupperade reserver på detta är det kört. Det enda sättet att få ett genombrott är att hänsynslöst utnyttja den indirekta elden för vidare framryckning.

Det kan vara att vi underskattat detta med rörelsemomentet också. I och med att det är 4TC för att komma över strandmuren så kom endast två-tre grupper upp och förbi stranden. Rörelsen är även det A och O, så vi måste tänka på att kanske breacha med Sherman (går det?) eller våra LVT för att underlätta rörelsen bort från stranden. Att HE får halv FP på stranden känns ju dock betryggande!

Det bådar dock gott inför kampanjen sedan, det kommer bli ap-spännande!!

BTW, jag nämnde nästa generations LVT som USA utvecklar. Såg den på Discovery channel för ett tag sedan, sanslöst vad de hittar på :shock: den gör nästan 25 knop :!:  Å andra sidan var det samma sak med Bradley vagnen som gick från en billig ersättare till APC M113 till att bli en trång IFV med dyr prislapp. Redan nu har USMC halverat ordern och programmet har dragit ut på tiden...liknelsen med M2/M3 är ju påfallande  :lol:  

http://en.wikipedia.org/wiki/Expeditionary_Fighting_Vehicle
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

Man kan väl säga som så att det var jäkligt bra att vi spelade scenario *innan* vi körde igång kampanjen...!  :shock:

Nej, Shermanvagnarna kan inte breacha. Det går enbart med Sherman Bulldozer eller vanlig bulldozer. Krävs lite mer spade helt enkelt... ;)

Så här skriver dom i footnotes:
CitatOVER THE WALL TC: The Marines were pinned down behind the seawall for most of the first day. The greater the cover, the less likely was it that large groups would go over. Only in small groups did the Marines start to destroy the fortifications blocking the advance. The loss of leaders and the intimidating defenses created a need for "courage of even greater measure".

Känns som att rädslan för att ta sig upp på land och möta galna japaner jämte bly i luften illustreras jäkligt bra med den där TC:n...

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

carlsson

Oh my God! säger jag bara...!

Såg just avsnitt 5 av The Pacific. Här har vi schyssta landstigningsscener som torde påminna starkt om Tarawa...!

:shock:   :D

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

carlsson

Veckans regeluppdateringsbatch

Sniper vs CE crew med passengers, vem tar den?
Valet finns hos Snipern:
A14.2: Prior to Random Selection, the Sniper may choose one of the following (if present in that Location) as its target: the enemy Sniper counter; a Vulnerable Inherent Crew; or an unarmored vehicle; if any eligible target is concealed, see 14.23.


AAMG vs AFV om MA?
Repeterar vad Nilsson läste för oss i går:
D3.54 vs AFV: A vehicular-mounted MG may not attempt a To Kill attack unless it is the vehicle's MA.


Går det CH vs Pillbox med MTR?
Repeterar från i går:
B30.113 NCA DEFENSE MODIFICATION: This is the TEM applied to ordnance and FT attacks against the pillbox which do not originate from within the CA of the pillbox [EXC: AP; 30.35] or are made by Indirect or Aerial fire. CH are resolved normally [EXC: the NCA TEM is considered to be zero for CH resolution]. Canister, MG, IFE and Small Arms fire vs a pillbox, as well as WP NMC vs pillbox occupants (30.34), are NA through its NCA.


Angående AP som jag pratade om i går:
30.35 AP: Neither the CA nor the NCA Defense Modification nor other TEM applies to an AP/APCR/APDS attack against a pillbox/its-contents, provided the Basic TK# of that ammo type being fired is > twice the Defense Modification that would otherwise apply. An AP/APCR/APDS hit on a pillbox is resolved using the normal HE-Equivalency rules (C8.31).


Smoke vs NOBA nio hexes?
Det ÄR nio hexes totalt, halv eldkratft gäller bara HE FFE.
Era båtar står norrledes enligt scenariot så det är bara att vi pluppar ut mer rök!


OBA +1 Radio Contact
G.7 RADIO: When PTO Terrain (G.1) is in effect, all radio (but not field phone) Contact and Maintenance DR receive a +1 DRM.

Problemet är att PTO Terrain *inte är i effekt*. Vi gjorde alltså fel. :( Nåväl, ni fick ju ut WP istället, men vill ni göra på annat sätt så löser vi självklart det!


WP vs CB?
Command Bunker är inte immuna mot WP.

Däremot gjorde vi lite fel vad gäller CH med OBA-WP; Man slår först DR för hexen i fråga, för att se om det blir en CH eller inte (och för att avgöra om det börjar brinna eller inte, i dom fall det kan göra det). Därefter slår enheterna sin moral. Det är alltså inte samma procedur som infanterirök där det blir en CH om den färgade tärninge är 6 på MC.


DM passengers?
D6.1: Passengers may remain in their vehicle even while broken or may rout beneath a Stopped vehicle per 5.311, unless the inherent crew (if any) is eliminated, breaks, or Abandons the vehicle, in which case any broken Passengers must rout beneath the vehicle. Otherwise, a broken Passenger may remain in its vehicle free from rout requirements even if enemy units are ADJACENT, in the same hex, or the vehicle is moving toward an enemy unit (even to OVR).

För att routa från ett fordon måste det vara Stopped och det tar hela RtPh att hoppa av.


Ses nästa tisdag! 4/5 ska nog vara rätt denna gången... :P

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Lindbergh

Hmm...det var ju intressant med DM passengers såvida inte man blir recallad, måste väl slå TC eller nått för att stanna kvar i detta scenario?

WP och NOBA är ju "the shit", då kan det ju bli riktigt kul! Lite trist att vi missade detta med PTO radio men skit händer...vi puffar ut lite mer WP som är NOBA från norr till söder och fortsätter; framåt framåt som David Sigurd sade en gång får många år sedan  :wink:

Räknar med att det kommer vara avgjort inom två turns om inte NOBA får mer effekt. Då vår västra flank är helt still och blir nedmejade av de onda gulingarna är det bara att bita i äpplet. Om vi inte får upp lite rök, blir av med DM och kommer upp på ö-helvetet i väster är det ju fett kört. I öster är det lite mer "spännande", även om en CREW smög tillbaka och bemannade den förbaskade bunkern  :shock:

Men, men måste säga att det är riktigt intressant med PTO :wink:
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

Citat från: "Lindbergh"Hmm...det var ju intressant med DM passengers såvida inte man blir recallad, måste väl slå TC eller nått för att stanna kvar i detta scenario?

Om inte passagerare passar på att hoppa av innan det Recallade fordonets nästa MPh, så följer dom snällt med tillbaka.
- Shermans recallar inte, men får +1 DRM resten av dagen.
- LVT som recallar blir retainade till nästa dag i kampanjen.

CitatWP och NOBA är ju "the shit"...

Notera dock att i kampanjen så kan japanen göra nån form av counterfire, så länge dom har 200mm-pjäserna, eller nåt sånt. Det går gör nåt åt NOBA:t åtminstone.


:)

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

carlsson

Går det att skjuta mot en obemannad kanon?
    Japp, med Indirect FIre (alltså MTR och OBA) eller Overrun!

A9.74 RANDOM SW/GUN DESTRUCTION: When a Final KIA result occurs on the IFT make a dr on the same column of the IFT for each SW/Gun possessed by the unit(s) eliminated by that KIA. Indirect Fire and OVR attacks can also destroy unpossessed weapons in the target hex. A -1 drm applies to the SW Destruction dr if the KIA was due to a fully-tracked AFV OVR, but no DRM carries over from the original KIA resolution. If the Final dr is a KIA, that SW/Gun is eliminated; if it is a K, that SW/Gun is malfunctioned (or eliminated if already malfunctioned). An overrunning, fully-tracked AFV which ends its MPh in a target Location may check for Random SW Destruction of unlimbered, NM, and RFNM (C10.2-.26) Guns and abandoned weapons even if the OVR did not result in a KIA unless the weapon is in an entrenchment. A fully-tracked AFV may make an OVR attack vs a Location devoid of Personnel to automatically destroy any Gun/SW therein not in an entrenchment, but must pay normal OVR MP costs. See 11.13 for Random SW/Gun destruction occurring in CC.
[/list]

Wreck i Ocean, är det hindrance?
    Nu börjar vi snacka dryga regelhänvisningar....
    T2.1:  Any hex with its hex-center-dot covered in ocean blue is a BRT Ocean hex. All Ocean hexes are Submerged-reef (G13.431).
    G13.431 EXPOSED/SUBMERGED: A SSR will state that the reef is either Exposed or Submerged.
    Each Submerged-reef hex is considered a shallow-Ocean hex, all the rules for which apply unchanged therein.
    G13.4: An OCEAN hex is shallow only if it is within three hexes of a Slightly Sloped Beach hex, or is within two hexes of a Moderately Sloped Beach hex, or is adjacent to a Steeply Sloped Beach hex [EXC: see 13.43]. A shallow-OCEAN hex is not a land hex, but is not considered a Water Obstacle to Infantry, cavalry, horses, vehicles [EXC: boats and LC], rubble, and A-T mines (14.53)[/list]

    Summa summarum: Fordonen är hindrance och lämnar wreck.


    Viktig notering: Vi spelar inte med LC's, utan "Amphibians".

    Notera också att passagerare på Amphibians är cloakade ända tills dom kommer i land.

    Se även diskussion här:
    http://forums.gamesquad.com/showthread.php?18541-G12-LC-vs-Amphibs-in-BR-T

    [/list]


    SR i Ocean?
      Kan inte hitta något som gör att man inte ser SR som landar i vattnet. Däremot, rök som landar i vattnet har ingen effekt.

    DC mot Seawall?
      Så här funkar det:
      - It takes 4 player turns to breach a Seawall; 1a: Declare, 1b: Not get killed, 2a: Move 2-6 Hexes away. 2b DFPh: Detonate.
      * OBS! Går även gör på turn 2a, i AFPh. *
      - If the setting Squad is KIA, the set DC is forfeit, since no one else can detonate it.
      - All units in the Beach hex that the DC is set in, is affected by the Set DC when it is detonated (with IFT36 -3 DRM).
      - You need to pass a Unit Size dr and a NTC before the breach attempt, and survive Hazardous Movement -2 DRM...

      Detta är kopierat från mitt inlägg på Gamesquad:
    http://forums.gamesquad.com/showthread.php?92807-Breaching-a-seawall&p=1277345#post1277345
    [/list]

    Fanatic i vattnet?
      Som vi läste igår:

    G14.32 INFANTRY/CAVALRY: Each non-prisoner Infantry/Cavalry unit of the Assaulting/Evacuating side is considered Fanatic while in a Beach Location or Wading in shallow OCEAN. If entering a Beach Location from a Hinterland hex, or unloading from a vehicle into a Beach/shallow-OCEAN Location, it instantly becomes Fanatic, prior to Defensive First Fire vs it. If wishing to advance into a Hinterland hex from a Beach Location in order to CC an AFV, it need not take a PTC since it is Fanatic when required to take it. A unit already Fanatic receives no further benefit. A unit that receives a "Fanatic" Heat of Battle result while in a Beach Location is marked with a Fanatic counter and remains Fanatic as per A15.3.
    While in a Beach Location, Infantry/Cavalry of the Assaulting/Evacuating side treat LLMC as LLTC, treat Heat of Battle "Berserk" and "Surrender" results as "Battle Hardening" results, and if subjected to a break/Step-Reduction result [EXC: one caused by a Wreck Check, para landing, OVR Prevention MC, or Panji MC] always suffer a Casualty Reduction result instead.
    [/list]

    Blir man av med DM i OG och LOS eller behåller man den redan i RPh?
      Detta var något jag funderade på igår; Blir man av med DM efter RPh när man ligger i Open Ground, och får tillbaka den i RtPh om det då finns en Known Enemy Unit i LOS och Normal Range?

      A10.62: A broken unit is also automatically under DM whenever a Known armed enemy unit is ADJACENT to it (even if it does not end the phase ADJACENT to it) or when it
    starts a RtPhin Open Ground in the LOS and Normal Range (10.532) of a Known enemy unit. Place a DM marker on any unit under DM and remove it at the end of every RPh

    Dvs, man blir av med DMi RPh, men får först tillbaka den i RtPh. Detta är något som vi (jag åtminstone) spelat fel på otalet gånger!
    [/list]

    Entrench på stranden?
      Det går att entrencha på stranden med ±0 DRM.
      Man får väl anta att man hellre blir lite blöt om fötterna än får huvudet avskjutet...


    Övrigt om NOBA:
      14.671 NON-CONTINUATION: A NOBA FFE:C may neither be Converted to a SR as per C1.341 nor replaced by a new Fire Mission's FFE:1 as per C1.342. Instead, if that battery's owner wishes it to begin another Fire Mission, he must place a new AR, etc., as per C1.343 (even if the target hex remains the same).[/list]

      Andreas Carlsson, Borås
      ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

      http://www.aslsweden.com