The Pirate Bay

Startat av rAWTAZ, februari 15, 2009, 20.04

Föregående ämne - Nästa ämne

Vad tycker du?

Fria
20 (90.9%)
Fälla
2 (9.1%)

Antal personer som röstat: 19

Omröstningen har avslutats: mars 07, 2009, 20.04

rAWTAZ

Imorrn måndag 16/2 2009 börjar första rättegången, i en serie om förmodligen flera sådana, mot killarna bakom The Pirate Bay.

Rättegången kommer nog sändas på Bambuser tror jag, och man kan redan nu kolla på TPB och Piratbyråns pressträff som hölls idag på Tekniska Museet.

http://bambuser.com/node/77959

Fortsättning följer. Skall bli intressant.

sebbe

finns det inget alternativ för "är inte tillräckligt insatt och orkar inte läsa på"? :D

skämt åsido så är det så det ligger till. å ena sidan så har vi den moraliska aspekten, är det fel att bedriva en torrenttracker, ska man få fildela osv. å andra sidan har vi tekniska frågor, är det olagligt enligt gällande lagstiftning, finns det bevis osv.

min personliga åsikt är att fildelning utan vinstsyfte inte är så mycket att bry sig om, men när man tjänar pengar på det (vilket jag tror att de gör) så tycker jag att man går över gränsen.

helt enkelt, om det verkligen är olagligt och det finns tillräckligt med bevis utan att man löjlar sig med skärmdumpar och så vidare så tycker jag inte att det vore fel med en fällande dom. SEN kan man ju isåfall diskutera vad för påföljd som är lämplig. det är väl en diskussion som kanske lämpar sig bäst att ta efteråt å andra sidan :D
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

carlsson

I omröstningar ska man alltid ha med alternativet "Vet inte/Har ingen åsikt".

Det var nån vetenskaplig studie som gjordes i ämnet där man kom fram till det.


Själv svarar jag: "För komplicerat för att kunna svara på utan att vara mer insatt".

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

rAWTAZ

Sebbe, Carlsson: Jo det är väl en viss poäng i det att man skall ha motsvarande "Vet ej" normalt sett.

Pollen är inte så överseriöst inlagd, men hur som helst så är ju rättegångens utfall mer åt hållet ja/nej än ja/nej/godtyckligt, varför det känns mer aktuellt att ge de två alternativen :O Nu är det för sent att också, så nåja.

Här är SVTs ljudström från rättegången, går att köra i VLC om inte annat: mms://wm-live.sr.se/sr-extra01

Osså på Bambuser ere nån som sitter inne på rättegången och rapporterar, om man vill har det så.. http://bambuser.com/node/77961

Just den här rättegången handlar inte så mycket om huruvida fildelning är mupp eller ej, utan nu handlar det om åtal mot tre privatpersoner som har med TPB att göra.

Jimp

Citat från: "sebbe"finns det inget alternativ för "är inte tillräckligt insatt och orkar inte läsa på"? :D

skämt åsido så är det så det ligger till. å ena sidan så har vi den moraliska aspekten, är det fel att bedriva en torrenttracker, ska man få fildela osv. å andra sidan har vi tekniska frågor, är det olagligt enligt gällande lagstiftning, finns det bevis osv.

min personliga åsikt är att fildelning utan vinstsyfte inte är så mycket att bry sig om, men när man tjänar pengar på det (vilket jag tror att de gör) så tycker jag att man går över gränsen.

helt enkelt, om det verkligen är olagligt och det finns tillräckligt med bevis utan att man löjlar sig med skärmdumpar och så vidare så tycker jag inte att det vore fel med en fällande dom. SEN kan man ju isåfall diskutera vad för påföljd som är lämplig. det är väl en diskussion som kanske lämpar sig bäst att ta efteråt å andra sidan :D

Vinsten dom gör, är det den på reklamintäkter som dom har på sidan inte på olagligt matrial på sidan. så jag uppfattat det iaf, men jag har inte orkat läsa på om det utan bara hört på nyheter och sånt. Att driva en välbesökt tracker sida och att då också tjäna pengar på reklam som ligger där är inte olagligt så vitt jag vet och går dom på den linjen i rätten så tycker jag dom skall frias helt klart. Sen är ju frågan om olagligt matrial på sidan så klart en stor fråga, men där handlar det ju att ta den som delar med sig av matrialet istället och det är ju inte dom som står inför rätta för tillfället. Dock så fick det ju en ansvarsfråga också om att hålla rent på sina servrar från olagligt matrial.
Svårt allt det där, dock så tror jag inte det inte kommer påverka att folk laddar ner i huvud taget oavsett vad det blir för resultat i rättegången.
Ill dance for Gil!!

carlsson

Citat från: "Jimp"Svårt allt det där, dock så tror jag inte det inte kommer påverka att folk laddar ner i huvud taget oavsett vad det blir för resultat i rättegången.

Precis! Det spelar ingen roll om dom så döms till döden; Så länge det är så enkelt att ladda ner som det är idag så kommer man att fortsätta ladda ner - lagligt eller ej!!

Ungefär som fortkörning - GÅR det köra för fort så finns det alltid personer som gör det!

Hade man däremot vetat att VARJE gång man laddar ner en fil så kommer polisen och knackar på, det vill säga om det hade blivit konsekvenser, då hade det varit annorlunda. Men i en demokrati går det inte att ha den typen av koll. Släpp sargen och gilla läget helt enkelt....


:druid:

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com