Spotify

Startat av pannan, december 16, 2008, 14.51

Föregående ämne - Nästa ämne

sebbe

Citat från: "biggabush"Sebbe. Din stipulativa definition av betalning är uppenbart konstruerad och nödig. Din tid och upplevelse kan, i ekonomisk mening, inte anges i någon valuta.

Det står alla och envar fritt att stipulera vadsomhelst, och jag förstår att du måste hitta på en egen definition av betalningsbegreppet för att du ska kunna nära ditt argument. Men då begreppet betala i ekonomisk betydelse inte innefattar din tolkning köper jag den inte. Dessutom har du fel i sak.

Deras gratis-tjänst är beskaffad som så att du får tillgång till en ansenlig mängd musikverk som du kan lyssna på på dator. För att finansiera sina anställda och affärsmodellen säljer man annonser. Dessa blir du utsatt för på samma sätt som du blir i annan reklamfinansierad medialogik. Som användare betalar du noll (0) kronor.

Deras premium-tjänst är som så beskaffad att du får samma mängd musik minus reklam. Kostnad 99 kr/månad. För massor av musik.

Hur i helvete kan man gnälla?

Om man inte tycker detta är prisvärt kan man ju välja att köpa CD eller LP fysiskt eller legala downloads.

Men det är klart. Du kanske dör i nästa vecka. Eller du kanske tycker att du vill kunna veta att du kan lyssna 1233 gånger i hörlurar upp&ner i en hammock utanför Trollhättan. Booogalooga.
vad är det för sakfel du pratar om?

kanske ska påpeka att det inte är produkten eller företaget jag gnäller på, utan den här minimala företeelsen (om det nu ens är det, jag har inte råkat ut för det något mer)

inte för att jag anser att man inte kan gnälla. jag gnäller på allt möjligt även om jag inte direkt betalar för det. jag anser att det är tjänster, inte privilegier och att man därför kan ställa krav i viss mån.

att jag inte kan lyssna på led zeppelin på spotify stör mig tusen gånger mer än det här lilla bruset, men jag gnäller inte på det, för att jag inser att de inte kan göra någonting åt det mer än de redan gör. jag tycker däremot att de hade kunnat skippa det här bruset och lagt in mer reklam istället.

om det nu är avsiktligt. ska nog vänta tills jag vet det innan jag fortsätter :D


på tal om någonting helt annat, det vore kul om man kunde mixa spotify med lokala mp3-filer eller liknande så att jag exempelvis kan ha med mina polares könsrock i min spotify-spellista. eller mina andra lagligt nedladdade låtar :D
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

Jimp

Citat från: "maxx"jag tycker iaf att det är skittrisst att så mycket STORA band försvunnit från spotify. Oavsett om dom har miljoner av låtar så har mycket folk märkt stora skillnader i tillgängligheten av den musiken DOM lyssnar på och då spelar det ju egentligen igen roll om det finns miljoner andra låtar. Ett bra citat från kommentarerna på deras egen blogg "Alla lyssnar ju faktiskt inte på Brittney Spears".

Jag vet att du skrivit flera gånger Bersten om att ha tålamod för att sånt här tar tid, men tar det för lång tid finns ju risken att den här typen av tjänster hinner dö ut innan alla regler är ändrade. Ännu mer trisst blir det tycker jag när band medvetet Optar ur tjänsten, eftersom allternativet till majoriteten av spotify´s användare ändå är och har varit illigal nedladdning under så många år. Att tro att alla som inte hittar sina favoriter på spotify ska springa och köpa CD skivor i högar helt plötsligt vore idiotiskt.

I ett så pass snabbt samhälle som vi idag lever i, där topp resultat och botten resultat kan skiljas på sekunder tror jag inte musik industrin har råd att dra på processer hur länge som helst istället för att jobba under blåslampan för att anpassa sig till ett format som passar dagens samhälle. Speciellt inte nu när det visat sig ett guldläge iom spotify (oavsett och det är spotify som kommer leva kvar eller om det blir överkört av en bättre tjänst) om nu inte musik industrin känner att dom vill jaga kalle 12 för att han ladda ner crazy frog i evighet.

var jag som skrev detta, glömde att logga ur max innan =)
Ill dance for Gil!!

dagle

Saknar filerna. Filer är bara ett konstant api för att hantera dataströmmar. Har funkat bra sedan 1969. Varför byta känner jag. Bra idé men gillar inte implementationen typ.

Brain

Hmm har de kört något mer brus mellan reklamen och låtarna? Har aldrig hört det någon gång...
Tomas Davidsson

Getsen

jag har inte heller hört bruset. Men jag saknar Tool. Det är dag... *fades to black* :P

På det stora hela är jag fortfarande nöjd. Och det är inte ofta. ;)
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

sebbe

sen jag gnällde där har jag inte hört någon av spotifys egna reklamsnuttar. av folk jag har pratat med är det en till som råkat ut för det.
efter tredjepartsreklamsnuttar eller vad man kan kalla det har jag inte hört det heller.
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

Sparvel

Jahapp.

Idag är 90% av all trance/dance etc. jag samlat på mig helt borttagen från listan (nej inte grått) på spotify. Vilket för tillfället irriterar mig bortom alla gränser, eftersom jag knappt kommer ihåg vad en fjärdedel av allt nytt och bra jag har hittat heter...
"The wind was not the beginning. There are neither beginnings or endings to the turning of the Wheel of Time. But it was a beginning."

Robert Jordan
17/10-48 - 16/9-07

Brain

Citat från: "Sparvel"
Idag är 90% av all trance/dance etc. jag samlat på mig helt borttagen från listan (nej inte grått) på spotify.

Borttagna låtar är inte borttagna i spellistorna, bara dolda. En ny "funktion" som kom samtidigt som de var tvungna att rensa bland låtarna.

Finns att ställa om under "inställningar" - Playlist - kryssa ur rutan "Hide unplayable tracks"

Sedan verkade dance/trance - scenen vara de mest kritiska till spotify då det är mest denna genre som drabbats av "The great Purge"

Trance Dance finns dock fortfarande kvar  :wink:
Tomas Davidsson

Gobbos Spider

Kan ju bara meddela att typ 80% av vad jag hade på Playlists försvann också.

Det detorierar snabbt till ett ihåligt alternativ till vad som var.
Får de inte stopp lär deras nerplöjda pengar få vingar.

Edit: Jag lyssnar icke på Trance.
I would never die for my beliefs because I might be wrong.

    Bertrand Russell

Sparvel

Mycket tack till Brain! <3
Jag hade lyckats missa den..
"The wind was not the beginning. There are neither beginnings or endings to the turning of the Wheel of Time. But it was a beginning."

Robert Jordan
17/10-48 - 16/9-07

biggabush

Talade med Spotify i förra veckan och fick en nyanserad bild. I princip kan man säga att det jag tidigare angav som skäl var korrekt.

Men först måste man konstatera att det mest beklagansvärda är medias kappvändar- och scope-letarattityd i allt detta. Först hyllar man. Sedan letar man fel-fasen. Och nu dissar man och förvränger man allt vad man kan och målar upp en skev bild. Och denna integritetslösa vingeljournalism hittar sin föda i samma geist varur gratis-generationens mentala pjäser framkommit. Men men. Detta är överkurs. Bakgrund. Kanvas.

Bakgrunden till vad som sker nu är enklast uttryckt: Processen som Spotify hanterar är helt enkelt komplicerad. Juridik och teknik är inte ännu kompisar. Och viceversa. Det tar tid att bygga in samtliga avtalsmodeller i systemet, och för bolagen likaså. Inget konstigt med detta. Saker tar tid. Musikbranschen är lika komplex som vilken annan internationell bransch som helst. Juridik. Segt. Vi snackar om världsdistribution och rättigheter och ersättningsnivåer för dessa. Ungefär lika major bizz som om Volvo skulle planera förutsättningar, logistik, setup, deal om deras worldwide-villkor.

Chill. Allt löser sig.

Så länge som Spotify är i beta-mode och man inte betalar för tjänsten så hav förtröstan. De gör allt de kan för att skyndsamt säkerställa att allt blir så bra som det kommer att bli. Och, de lägger till 10,000 mya låtar i veckan. Så chill.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

Robin

Anna och Sophie finns fortfarande med, vilket är super!

Däremot har 65daysofstatic, Tool och Hammock ryckts, vilket är kass :(.

Får trösta mig med Anna och Sophie så länge.
Jag vann combat med 13.

Getsen

Varva lite med Nina Kinert. :)
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Robin

Citat från: "Getsen"Varva lite med Nina Kinert. :)

:shock:

Bra stuff det här!
Jag vann combat med 13.

Jimp

Citat från: "biggabush"Talade med Spotify i förra veckan och fick en nyanserad bild. I princip kan man säga att det jag tidigare angav som skäl var korrekt.

Men först måste man konstatera att det mest beklagansvärda är medias kappvändar- och scope-letarattityd i allt detta. Först hyllar man. Sedan letar man fel-fasen. Och nu dissar man och förvränger man allt vad man kan och målar upp en skev bild. Och denna integritetslösa vingeljournalism hittar sin föda i samma geist varur gratis-generationens mentala pjäser framkommit. Men men. Detta är överkurs. Bakgrund. Kanvas.

Bakgrunden till vad som sker nu är enklast uttryckt: Processen som Spotify hanterar är helt enkelt komplicerad. Juridik och teknik är inte ännu kompisar. Och viceversa. Det tar tid att bygga in samtliga avtalsmodeller i systemet, och för bolagen likaså. Inget konstigt med detta. Saker tar tid. Musikbranschen är lika komplex som vilken annan internationell bransch som helst. Juridik. Segt. Vi snackar om världsdistribution och rättigheter och ersättningsnivåer för dessa. Ungefär lika major bizz som om Volvo skulle planera förutsättningar, logistik, setup, deal om deras worldwide-villkor.

Chill. Allt löser sig.

Så länge som Spotify är i beta-mode och man inte betalar för tjänsten så hav förtröstan. De gör allt de kan för att skyndsamt säkerställa att allt blir så bra som det kommer att bli. Och, de lägger till 10,000 mya låtar i veckan. Så chill.

oavsett vad man tycker om medias vinklingar om situationen så är det en tjänst folk vill använda (i mångas fall har övergått till istället för "fuldelning") och artisterna då ska få sina micropayments för sina låtar. Att då inte gynna detta nya format genom dispans medans man omarbetar avtalen så man håller kvar massan och på så sätt ändå får sina pengar, så klipper man bort så mycket innehåll att folks spellistor blir ihåliga. Hur kan detta ge en possetiv reaktion i huvud taget eller en bra bild av någon i huvud taget någonstans i ledet.
Ill dance for Gil!!