Behöver hjälp (råd) med att köpa dator

Startat av jonte, oktober 03, 2005, 10.48

Föregående ämne - Nästa ämne

rAWTAZ

Citat från: "sebbe"det laptopen som jag och freij länkade tilll (acer någonting) har ingen kul batteritid, typ lite mer än en timma bara om man har tur.

allt under tre timmar är underkänt! =)
Håller med, batteritid är viktigt. SÄRSKILT när den skall användas i plugget, inte alltid man har tillgång till eluttag.

sebbe

sant sant. jag har nog tillgång till eluttag rätt ofta iofs, men jag har aldrig behövt använda det. å andra sidan har mitt batteri aldrig gått ner till ens hälften när jag jobbat med det.
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

deadbolt

jo självklart ska man köpa en ibook å köra linux om man inte har någon större koll på datorer.....ni snackar ju dynga.
ta å köp en relativt billig laptop med wlan , be om hjälp å pilla i lite mer ram och sen duger det antagligen fullgott för sysslorna. brukar finnas en hel del celerons/semprons i prisklassen 6-7k + lite minne för en femhundring. visst batteritid är viktigt, men  beror ju helt vad man ska ha laptopen till, ett vanligt laptop batteri håller i 2h. vilket är tillräckligt för de vanliga dödliga. dock kan man ju lätt hålla med om att det lutar åt en ibook då det faktiskt är en kvinna som skall ha den  :twisted:
denna ligger i en ganska vettig prisklass i ett vettigt segment:
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010085198

/EvulErik
“Elvis is that which is. Bigfoot is that which was. Space aliens are that which will be. The Holy Trinity of white-trash religion. "

rAWTAZ

*Förutsätter att företågende talare inte menade oss som tycker OS X* =P

deadbolt

närå, os X verkar väldans bra, men jag tror inte att ribban ligger på rätt nivå för de som redan är inne i windowsparadigmet, jag tror att det kräver lite mer intresse än vad den genomsnittlige användaren har för att migrera till os X/unix/linux. Jag kan anta att dessas kvalitéer överstiger windows ifråga om stabilitet och skalbarhet, men inte ifråga om enkelhet, användarvänlighet och intuitivitet (pga. ovannämnda paradigm). :wink:
/EvulE
“Elvis is that which is. Bigfoot is that which was. Space aliens are that which will be. The Holy Trinity of white-trash religion. "

rAWTAZ

Citat från: "deadbolt"Jag kan anta att dessas kvalitéer överstiger windows ifråga om stabilitet och skalbarhet, men inte ifråga om enkelhet, användarvänlighet och intuitivitet (pga. ovannämnda paradigm). :wink:
/EvulE
Jodå. Det är exakt det det handlar om. Visste du t.ex att det är enklare att använda windowsutdelningar lokalt och remote i OS X än vad det är i Windows själv?

Du måste nog prova OS X lite mer.

sebbe

så länge man får det färdiginstallerat och fixat så skulle vem som helst kunna köra både macos och linux utan några som helst problem.
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

dagle

Citat från: "sebbe"så länge man får det färdiginstallerat och fixat så skulle vem som helst kunna köra både macos och linux utan några som helst problem.
www.kernel.org och ladda ner och make modules_install så är linux installerat (obs bara linux inget av resten av  gnu OS:et, kan också (oftast) behövas att man ändrar lite inställningar), svårt va? (bitchar bara, har tråkigt :P)

Freij

Citat från: "dagle"
Citat från: "sebbe"så länge man får det färdiginstallerat och fixat så skulle vem som helst kunna köra både macos och linux utan några som helst problem.
www.kernel.org och ladda ner och make modules_install så är linux installerat (obs bara linux inget av resten av  gnu OS:et, kan också (oftast) behövas att man ändrar lite inställningar), svårt va? (bitchar bara, har tråkigt :P)

Du missade nog lite kommandon där va.
Trimma kärnor är inget för nybörjare, men övning ger färdighet.

Sen att linux skulle vara så svårt är bara en massa FUD, tror snarare en migration stoppas pga latet eller ointresse.

deadbolt

Citat från: "deadbolt"jag tror inte att ribban ligger på rätt nivå för de som redan är inne i windowsparadigmet, jag tror att det kräver lite mer intresse än vad den genomsnittlige användaren har för att migrera till os X/unix/linux. Jag kan anta att dessas kvalitéer överstiger windows ifråga om stabilitet och skalbarhet, men inte ifråga om enkelhet, användarvänlighet och intuitivitet (pga. ovannämnda paradigm). :wink:
/EvulE
“Elvis is that which is. Bigfoot is that which was. Space aliens are that which will be. The Holy Trinity of white-trash religion. "