Prov av nytt databassystem för BSK32

Startat av mlkr, januari 26, 2014, 13.11

Föregående ämne - Nästa ämne

mlkr

Hej på er.

Jag har letat runt lite på nätet efter ett modernare databassystem inför BSK32. Har fått tag på kreatören till Lajvkonventet PROLOG's system som jag visste om fanns.
Jag har suttit lite på back-end nu och satt ihop ett väldigt basic och påhittat konventsschema. Så nu finns det något som visar funktionaliteten för det möjligt nya konventsanmälningssystemet.

Först och främst - för att se hur anmälningssidan ser ut som vanlig användare går ni hit:
http://bsk.spelkonvent.se/

- Fyll i era uppgifter. Sedan kommer ni behöva betala till Payson - vilket inte går pga fejksida. så vi skippar det. använd istället min användare.
användarnamn: 8207205512
Lösen: armagedon (gemener)

(jag har varit inne på backend och ändrat så att jag står som betald. så på den användare kommer ni in. genom den användaren kan ni se hur en besökare sedan kan se schema och boka in sig osv.

Vill ni kika på och leka med backend så är det följande adress:
http://bsk.spelkonvent.se/admin/

användarnman är: Armagedon (versal, gemener)
lösen: Armagedon (Versal, gemener)

Där kan ni sedan gå in om ni vill och ändra era anmälda användare till betalda. Luska runt och se hur det funkar. Systemet är INTE perfekt för våra ändamål ännu, men enligt mig användarvänligt och åtminstonde för besökare lite modernare än det som är i bruk idag. (vet ej hur backend skiljer sig då jag inte sett det i bruk på det nuvarande systemet)

sist en liten nice grej: http://bsk.spelkonvent.se/reception
användare: Armagedon
lösen: Armagedon

(denna text kopierad från facebook-konversation så lite stolpig. ni överlever.)
Testa och återkom gärna med feedback. Svårt att ta beslut annars.
/Marcus Mellqvist
/Veni Vidi Vicious

mlkr

Någon som provat på demoanmälning eller annat?


/Veni Vidi Vicious

Robin

Hm, vad är det för fel på befintliga?

En extremt stor fördel med det är nämligen att alla gamla uppgifter finns kvar, så man slipper regga om sig om man vart med på tidigare.
Jag vann combat med 13.

mlkr

Det är inget fel på det befintliga. Det gör vad det är kodat att göra. Däremot saknar det funktioner och möjligheter som ett nytt, modernare system kan ge.
Snyggare, tydligare front-end för besökare/arrangörer. Enklare och fler användbara funktioner på vår back-end. Det är fördelarna med ett nytt system.
Att våra besökare kommer behöva registrera om sig tror jag inte kommer ses som ett problem för någon av dem. Det tar dem 5min.

Jag kan dock inte själv ta beslut så det är tacksamt med alla synpunkter så att styrelsen får mer input :)
Styrelsen kommer slutligen se över alla alternativ och besluta om det är värt att uppdatera eller om vi behåller det befintliga.
/Veni Vidi Vicious

Brain

Vi har haft mycket krångel med systemet tidigare år så folk har fått regga om sig under 3-4 år i rad (dock inte de senaste 2 (3?) BSK). Detta har faktiskt varit en väldigt kritiserad punkt.

Efter en snabb blick på systemet:

Annat betalningssystem än Payson?
Går det lätt skriva ut:
- Salsschema
- Arrangemangslistor
- Anmälningslistor

Styrelsen beslutar? Är inte det upp till Konventssektionen/Konvetsstaben? I och för sig sitter ju en del på bägge stolarna men det primära är väl att dom som skall jobba med systemet har beslutanderätt?

Givetvis om tanken är att systemet skall genomsyra all Armagedons verksamhet (Medlemsavgifter, andra arrangemang etc) förstår jag att beslutet skulle ligga på föreningsstyrelsen

Skall se ifall jag hinner kolla mer på PROLOGs system i veckan. Någon mer som kollat på det?
Tomas Davidsson

mlkr

Bakgrund till Prologsystemet.
Jag var på prolog för några år sedan, kom ihåg att deras anmälningssystem var riktigt bra för deras ändamål.
Det är specialkodat av personen som nu gett oss en demomiljö och kan därför kodas om för våra ändamål om behov finns.

Därmed tror jag att andra betalsystem är möjliga
Salsschema är säkerligen möjligt
Arrangemangslistor likaså
Anmälningslistor likaså

Så om vi gillar grunden i PROLOGsystemet har vi en bra chans att få ett system kodat efter våra specifika behov.
Angående att BSK's styrelse behöver besluta är pga av att allt ovan kommer med en kostnad. Å den är inte specifik ännu då vi inte vet hur mycket eller lite vi vill ändra på. Så därför tror jag att det kommer att behöva tas upp med föreningen.

Systemet går dock redan idag att köra multipla arrangemang så det kan definitivt användas till annat än BSK. med lätthet. Att införliva medlemsavgifter är ingen dum idé!

Men som sagt, jag välkomnar all input i ämnet! :)

Finns även ett wordpress-plugin som jag kikat på, men det verkar inte lika öppet för ändringar. Återkommer :)
/Veni Vidi Vicious