Yar!!!!!

Startat av Robin, mars 10, 2005, 23.15

Föregående ämne - Nästa ämne

emil

Typ Sony ja, det är ju deras j-a resurser som gör att APB kan leka tjuv o gestapo-polis på nätet. Om ngn nu verkligen vill skada för ngn, så torde man ju ge sig på dom som göder skiten.

Man kan ju bara hoppas på att datainspektionen sätter dit dom.

Martin Larsson

Jo verkligen :twisted:

Förresten, såg folk debatt igårkväll :?: Annars så kolla på reprisen, det var riktigt kul. En viss jurist + en rabiat filmregisör var helt oresonliga...
Bland det roligaste var när regisören sa att Jens of Swedens ägare(som va på den andra sidan) höll på med verksamhet som uppmanade till brott typ :shock:
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

emil

Ska försöka se reprisen.

I mina ögon är fildelning mer en generationsfråga. Tillräckligt många pysslar redan med det, och iom att vi lever i en demokrati, så borde det inte vara "förbjudet" länge till.

Annars kan dom ju lika gärna haffa kaffedrickare i framtiden också.

Björn

Citat från: "Martin Larsson"Förresten, såg folk debatt igårkväll :?: Annars så kolla på reprisen, det var riktigt kul. En viss jurist + en rabiat filmregisör var helt oresonliga...

Jag tycker dock att den sidan (med Pontén i spetsen) var rätt nyanserade (med vissa undantag, t.ex om Jens of Sweden) fram till de sista 5 minuterna. Bohemkillen från Piratkillens argument var ju lika slipade som min smörkniv :wink:  

Det är inte hurvida det är/borde vara brotsligt eller inte jag tycker debatten skall handla om, snarare APB arbetsmetoder, rättsliga påföljder, samt hur man skall komma till botten med problemet.

Martin Larsson

Citat från: "emil"Ska försöka se reprisen.

I mina ögon är fildelning mer en generationsfråga. Tillräckligt många pysslar redan med det, och iom att vi lever i en demokrati, så borde det inte vara "förbjudet" länge till.

Annars kan dom ju lika gärna haffa kaffedrickare i framtiden också.

Precis, och det var vad ena sidan sa oxå. Man kan inte stifta en lag som inte har stöd i allmänheten eftersom då lagen inte är till för folket, utan snarare mot folket :o

Citat från: "Björn"Jag tycker dock att den sidan (med Pontén i spetsen) var rätt nyanserade (med vissa undantag, t.ex om Jens of Sweden) fram till de sista 5 minuterna. Bohemkillen från Piratkillens argument var ju lika slipade som min smörkniv.  

Håller inte med dig Björn, Regisören sa i princip rakt ut att alla måste gå på bio för att deras verksamhet ska gå runt. Man kan inte tvinga folk att betala för något som de inte vill betala för :idea: Om man inte kalrar sig med nuvarande verksamhet får man hitta på fler altenativ, inte kräva saker av allmänheten :x
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Björn

Citat från: "Martin Larsson"Håller inte med dig Björn, Regisören sa i princip rakt ut att alla måste gå på bio för att deras verksamhet ska gå runt. Man kan inte tvinga folk att betala för något som de inte vill betala för :idea: Om man inte kalrar sig med nuvarande verksamhet får man hitta på fler altenativ, inte kräva saker av allmänheten :x

Nej självklart inte, självklart måste marknaden anpassa sig efter kunderna.  :arrow: Det handlar inte om JA eller NEJ till fildelning, utan om av vem och hur dessa delas ut. Kallar man sig för piratbyrån så skicvar det ju ut signalen (till mig aif) att det är ok att sno filerna utan någon som helst ersättning. Eller har jag missat något vessentligt i begreppet PIRAT :?:

*OT-varning*
MEN som jag ser det finns det i dagens sammhälle en mentalitet att saker och ting skall inte kosta någon ting. Allt i dagens sammhälle verkar handla om konkurens och låga priser som om att det skulle vara ngt slags självändamål. Det är för dyrt att gå på Bio så jag snor (tankar) filmen (ok, det haltar lite iom att det inte finns några vettiga  alternativ)

There is no such ting as a free lunch :!:
/*OT-varning*

emil

Är det tillräckligt bra kvalitet i produkten, film, data osv så skaffar man ju det på orginal ändå.

Martin Larsson

Emil har en stor poäng, dock var inte regisören intresserad av den lösningen eftersom han inte tyckte att ha tjänade nått alls på det. Om jag förstod honom rätt så var han mest emot att det fanns filmer ute medans de gick på Bio, men inte lika mycket sedan :? Och om det är ett större problem så får man väl köpa in filmerna och släppa dem samtidigt som i USA istället för att vänta 4 månader för att få ner priset 8)
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Martin Larsson

Nja det finns inte alternativ just nu, men det e väl bara att försöka va innovativ, dock sågades Jens förslag att börja sälja filmerna över nätet stenhårt av (förmodligen) anledningen att regisören kräver att folk går på Bio för att få in maximalt med klirr i kassan :?
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Björn

Citat från: "Martin Larsson"regisören kräver att folk går på Bio för att få in maximalt med klirr i kassan :?

vilket är helt j*vla sjukt, jag trodde åtmindstone att alla företagare hade genomgått kursen: Samhällskunskap A

Heavy

Citat från: "Björn"
Citat från: "Martin Larsson"regisören kräver att folk går på Bio för att få in maximalt med klirr i kassan :?

vilket är helt j*vla sjukt, jag trodde åtmindstone att alla företagare hade genomgått kursen: Samhällskunskap A

Inte jag :D

Det är det enda jag lyckats hålla mig ifrån på 12 terminers studier på komvux och ett gäng i reguljära gymnasiet..

Det sorgliga är att det är också det enda som krävs för att jag ska ha högskolebehörighet, ibland är man så jäkla korkad  :evil:...
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Clifford

Vad jag tycker ofta missas i debatten om kopiering är att såna som jag och de jag växte upp med alla köpte datorspel och musik för hela veckopengen. Då köpte man de BÄSTA spelen, de lite sämre kopierade man då man inte hade pengar att köpa dem. Jag äger nog typ 100+ Amiga originalspel, de har jättefina kartonger och jag brukar sitta i min källare och putsa dem. MAO de spel jag kopierade hade jag aldrig köpt ändå, så branshen ritar alltid upp löjliga summor baserade på att varje kopia är en stöld och förlust då den skulle ha köpts om tjuven inte kunnat sno den istället. Det är ju skitsnack, medelsvensson köper väl inte 100 filmer i månaden. Däremot är det en baggis att tanka 100 filmer. Att då tro att det är en förlust på 100 filmer är bara påhitt.

Martin Larsson

Visst är det så som du säger Cliff.
Alla med ett uns av insikt i vanliga personers ekonomi torde oxå kunna begripa det, däremot gör det ju inte det hela lika spektakulärt att säga 10 som att säga 100 eller hur :?
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Martin Larsson

För övrigt verkar det ha hänt en del på sista tiden, APB har tydligen fått tillbaka den legala kontrollen av sin hemsida igen, dock finns den tydligen fortfarande hos nått obskyrt amerikansk webhotell, dessutom verkar det som folk gjort lite som du tyckte Emil :arrow:
http://www.lindqvist.com/index.php?ID=1909

Sen kan man ju ta och läsa en del som vad som hände hos Bahnhof :arrow:
http://www.lindqvist.com/index.php?ID=1911

Å för guds skull tryck in på länken som finns där och lyssna på när sveriges radio ringer upp Herr Pontén :lol:  :lol:
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

sebbe

Citat från: "Martin Larsson"För övrigt verkar det ha hänt en del på sista tiden, APB har tydligen fått tillbaka den legala kontrollen av sin hemsida igen, dock finns den tydligen fortfarande hos nått obskyrt amerikansk webhotell, dessutom verkar det som folk gjort lite som du tyckte Emil :arrow:
http://www.lindqvist.com/index.php?ID=1909

Sen kan man ju ta och läsa en del som vad som hände hos Bahnhof :arrow:
http://www.lindqvist.com/index.php?ID=1911

Å för guds skull tryck in på länken som finns där och lyssna på när sveriges radio ringer upp Herr Pontén :lol:  :lol:
ett obskyrt amerikanskt webhotell vid namn bahnhof?
http://www.lindqvist.com/index.php?ID=1894
suck...
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45