IPRED-debatten

Startat av Apanpapan, december 09, 2008, 20.01

Föregående ämne - Nästa ämne

biggabush

Sebbe. Du har naturligtvis rätt i att *detta enskilda skadeståndsbelopp* inte är livsnödvändigt för majorbolagen. Det har heller ingen påstått, men det har heller ingen relevans för vare sig målets angelägna natur eller som argumnet betraktat. Däremot har det en direkt avgörande effekt på hur rättspraxis i Sverige och i EU kommer bli på upphovsrättens område framgent, och därmed de betingelser att skapa konst och populärkultur i framtiden.

Det är tråkigt att lägga ner. Men dessvärre är betingelserna för småskalig utgivning av oberoende spännande kultur* anfrätta av buggar som gör oss till en hotad art. Tre buggar i ekvationen:

1) Långsvansen (som i Chris Andersons The Long Tail). Rörelsen som långsvansen ger, att man säljer mindre av mer, innebär att producenter och skapare av innehåll får allt lägre upplagor, med deras utarmning till följd.

2) Fuldelningen

3) De antågande micropaymentsmodellerna

Dessa tre förintar vår möjlighet till kulturproduktion. Jag ser det varje dag. Dotshop, och de små etiketter vi representerar (indies vars sort och typ för övrigt utgör 75% av musikbranschen), kan inte längre överleva eftersom ovan buggar gör det omöjligt. Lösningarna på dessa buggar heter INTE anarkistisk oreglerad teknik -- de heter lag och ordning på internet (i kombination med teknik).

Hade vi kunnat skära bort varbölden 2) så hade vi kunnat växa vidare i en växelverkan och en korsbefruktelse med teknik och framtid.

Fundera på vilka branscher som hade kunnat klara sig om de utsatts för stölderna i 2). Ingen. Jag var inne på detta i min längre post härovan.

Ja ja. Puss på er pojkar. Vi ses runt spelbordet.

* Med detta avses utgivning av musik, film, böcker (etc) som karriärsmöjlighet under kontorstid.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

biggabush

Pressmeddelande som gick ut idag, fyi:

http://www.dotshop.se/ds/news.php?nid=322

Vi kommer sälja ut samtliga utgivningar för 49 kr/st med start i maj, och antagligen smygstartar vi redan nästa vecka och lägger till allteftersom.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

biggabush

\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)