Brädspel på torsdagar

Startat av globetrotter, februari 25, 2007, 21.07

Föregående ämne - Nästa ämne

Beorn

Riktigt bra uppslutning igår - 11 spelare vid tre olika bord. Om vi fortsätter så här så blir vi 100 personer vid årskiftet! :wink:

Spelen som spelades var Canal Mania, Colosseum samt Euphrat & Tigris (dessutom hanns ett parti Samurai tror jag).
Kom det upp några önskemål om spel till nästa vecka?
Björn

soulreaper

Citat från: "Beorn"Riktigt bra uppslutning igår - 11 spelare vid tre olika bord. Om vi fortsätter så här så blir vi 100 personer vid årskiftet! :wink:

Spelen som spelades var Canal Mania, Colosseum samt Euphrat & Tigris (dessutom hanns ett parti Samurai tror jag).
Kom det upp några önskemål om spel till nästa vecka?

Samurai eller som det heter i mångas munnar ramusai hanns med, riktigt trevligt spel som man kan spela efter att ha läst igenom de 4-sidiga reglerna en gång...Spelet står i hyllan på gedon!
Igenmurade ögon, kärleken är blind, knytnäve med vigselring...

Peaceful protest doesn\'t get the job done
So I wake up for the rally grab my soy milk and my gun

globetrotter

Ovanligt stor uppslutning denna gången med hela 11 stycken, så vi delade upp oss på 3 bord. Björn som redan spelat Canal Mania tog hand om Tomas D och två till för at spela det. Jag lärde ut Eufrat & Tigris till Kari, Per och Pierre innan jag satt mig och spelade Colosseum, vilket är det senaste spelet från Days of Wonder.

Colosseum har ett unikt mål. Man får poäng efter antalet åskådare man har lockat som mest i en av de 5 rundorna, dvs inte ackumulerat eller i den sista. Varje runda består av 5 faser: Först kan man investera i tur och ordning, dvs man kan köpa en av följande: arenaprogram, arenaexpansion (krävs 1 eller 2 för de större arenaprogrammen), säsongsbiljett (permanent 5 extra åskådare) eller bygga kejsarens loge. Därefter är det auktion på grupper av tre "deltagare eller föremål", vilka medverkar i de olika programmen. Varje spelare har rätt att initiera en auktion för minst 8 mynt, men kan vinna någon annans. Har man vunnit en auktion, så får man inte bjuda på någon annan alternativt initiera någon auktion. Här sa jag fel när vi gick igenom reglerna, fast jag tror inte det påverkade så mycket. Lustigt nog hade just denna felaktighet påvisats på BoardGameNews som en variant samma kväll och finns numera officiellt i reglerna! Därefter börjar en förhandlingsfas, vilken officiellt ska göras med en spelare i taget (såsom i Settlers), men vi valde att skynda på genom att alla förhandlade med alla samtidigt. Det funkade mycket bra, även om i synnerhet Elias ibland kunde vara lite för snäll. Därefter höll varje spelare i tur och ordning ett spektakel med utgångspunkt från ett arenaprogram, men fick även åskådare från ett antal olika slags bonusmöjligheter, däribland att man slog tärningen (två om man hade kejsarens loge) och flyttade runt senatorer, konsuler och kejsaren mellan de olika arenorna och hade någon eller några i sin arena vid evenemanget. I sista fasen fick man inkomst som var lika med antalet åskådare man fått i rundan och om antalet var större än tidigare rundor, så ökades poängen, men endast då. Den som ligger sämst till på poängskalan får då ta en bricka (dock ej specialbricka) från den som ligger bäst till. Dessutom tas en av de medverkande brickorna i arenaprogrammet ut ur spelet, så den måste ersättas tills nästa runda ifall man använder samma program. Dock kan man använda ett program med högre nummer (och svårighetsgrad) och då ger "minnet" av den gamla föreställningen 5 extra åskådare framöver. Resultat: Anders 96, Carl 86, Elias 73 och Erik 56.

Spelet var en direkt höjdare för mig när jag spelade det första gången, vilket är ett intryck som satt. Även de övriga gillade spelet. Det kan nog löna sig att göra en sämre tidigare runda för att ladda upp inför sista rundan, men man får inte glömma betydelsen av att vinna podiet som ger +3 åskådare i fortsättningen för bästa spelaren, liksom inkomsten man får från ett bra program. Det verkar också vara en fördel att i första rundan bygga kejsarens loge, förutom om man är ganska säker på att vara bäst i första rundan. Även denna gången var den spelare (i detta fallet Elias) som satsade mest på säsongsbiljetter, den som ledde klart i 3-4 rundan, men blev igen omsprungen av två stycken i sista rundan, så detta är tydligen ingen bra strategi.

Till nästa gång tar jag med Colosseum och Canal Mania igen, med förhoppning om att speciellt kunna spela CM igen, då detta var mitt favoritspel från 2006. Dessutom har Ragnar Brothers tillsammans med Asmodée gett ut en nyutgåva av Viking Fury, vilken heter Fire & Axe, vilken Anders tänker ta med sig. Jag kan ju ta med mig originalet, så kan vi spela det på två bord. Den nya är mycket snyggare, men den gamla är så litet så den tar knappast någon plats. Skulle vi bli exakt 6 spelare, så vore det kul att spela Parthenon: Rise of the Aegean, vilket är ett roligt förhandlings- och "risk managementspel". Dessa tar jag med mig tillsammans med ett par mindre spel, troligen Drachengold och Augsburg 1520.

Just nu väntar jag på Winds of Plunder sedan ett år tillbaka. Packning lär visst pågå och det flygs förhoppningsöver under nästa vecka och jag hoppas det blir nästa veckas spel.

För övrigt har jag testat det nya spelet Phoenicia, som kommer ut i juni. Det går att spela online på http://ellought.demon.co.uk/jklm/ vilket är gratis tills det släpps i juni.
Regler finns på http://ellought.demon.co.uk/jklm/phoenicia.php och jag har de fulla reglerna ifall någon vill ha de skickade till sig, men det ska räcka med de som står på siten i kombination med det som står i spelklienten.
Det beskrivs av en del andra brädspelare som testat det som om det är en strömlinjeformad variant av The Scepter of Zavandor och de delar definitivt flera spelmekaniker. Jag tänker definitivt gör en förhandsbeställning av det.
/Carl

globetrotter

Ska bara meddela att eftersom det är helgdag nu på torsdag, så bestämde vi som var där att vi börjar redan kl 16:00.
Jag återkommer med min veckorapport från veckans spel.
/Carl

Martoow

vi kommer vara ett gäng som spelar rollspel nere i lokalen på torsdag.
Det kan bli så att vi börjar så tidigt som 10.30. Därför finns det möjligheter för den utan nyckel att komma ner ganska tidigt. :)
No expansion without equilibrium
No conquest without control
Pursue success in serenity
and service to the Tau\'va

globetrotter

Det börjar bli en god vana att det är minst två bord på torsdagarna.

Vi det ena bordet satt Tomas D, Kari och Jerry och spelade Canal Mania. Uppenbarligen har detta blivit en av Tomas nya favoritspel, Jag var själv väldigt sugen att hänga på, men då jag samma dag äntligen fått mitt exemplar av Winds of Plunder direkt från USA, så var det ingen tvekan om vad jag ville spela i kväll. Temat är pirater i Karibien som åker runt till olika hamnar och plundrar dem och eventuellt sina kollegor, ifall de inte har tillräckligt med kanoner att stå emot med. Det spelas i 9 rundor på 3-5 spelare och vinnare är den som samlat ihop mest poäng, inklusive en del bonuspoäng på slutet.

I första fasen så väljer alla först en kompassriktning (N,E,S,W) dold och visar den innan man dolt väljer ett antal aktiva vindkuber (10 aktiva från start och 16 i reservförrådet) och visar dessa samtidigt. Den riktning som fått flest röster (vindkuber) gäller och den som satsat flest kuber totalt i denna riktning blir näste Svartskägg och är det oavgjort är det alltid innevarande Svartskägg som bestämmer vem näste blir. Använda kuber går till reservförrådet. Svartskägg bestämmer sedan vem som börjar att plundra i rundan och detta görs sedan medsols en gång runt bordet innan nästa runda starta.

I andra fasen spelar varje spelare klart. Denne får utnyttja 3 handlingspoäng till att antingen dra ett handlingskort, spela ett handlingskort, flytta kuber från reservförrådet till det aktiva vindkubsförrådet (2 för 1 eller 5 för 2 eller 9 för 3 handlingar) eller om vinden går åt helt fel håll för dig, så kan du ersätta dina 3 handlingspoäng med en "kastvind", som gör att du kan segla i en annan riktning. Detta ska man helst undvika, då de andra handlingarna är alltför viktiga, men att tvinga någon till detta är en del av strategin i spelet.

Man kan anlända till en hamn före, emellan eller efter dessa handlingar. Där tar man poängbrickan, får poäng för denna och en eller två av skattkarta, besättning, vapen eller proviant. Brickan läggs sist i en öppen rad av sex brickor och den första i raden ersätter den i hamnen där du gått i land. Om du har mer vapen än någon pirat i hamnen, så kan du ta en av besättningen, vapen eller proviant. Skulle en av dina skattkartor passa in på hamnen, så får du poäng för denna också. Är du ensam eller har minst lika många vapen som EN annan i hamnen (inte mest som vi spelade), så kan du lägga en rykteskub i hamnen. Så fort alla tre hamnarna i en reionerna har en av dina rykteskuber, så får du bonuspoäng, vilka är fler ju snabbare du är dit. Det är ett elakt spel med mycket timing, men också en hel del både snälla och elaka handlingskort att spela ut vid lämpliga tillfällen. Men sparar du kortet för länge, så kan det komma en stormby och tvinga dig att kasta alla utom 2 av dem. Dessutom finns det fördelar att ha korten för mest besättning (en extra handling), mest vapen (fixar oavgjort vid sammandrabbningar) eller mest proviant (en extra poäng på poängbrickorna i hamn). Dessa får den som har flest direkt och tas över genom att ha fler. Detta är definitivt ett spel som kommer att spelas en hel del. Det tog 1:50, men alla var ju nybörjare. Mitt betyg är 8 av 10. Björn var som vanligt duktig på en smygartaktik och fick många poäng på en stor besättning och bonuspoäng på att fylla ett par regioner snabbt. Johan tog många kuber och vann flera omröstningar, men Per kom ikapp på detta mot slutet. Själv slarvade jag med kuberna och var inte strategiskt placerad, så runda 7 och 8 var jag tvungen att offra alla mina handlingspoäng för att få en "kastvind" till en (nästan) valfri hamn. Alla ville verkligen spela det igen, då det tog en stund att förstå taktik och strategi i spelet. Resultat: Björn 74vp, Johan 64vp, Carl 59vp och Per 58vp.

Vi avslutade kvällen med Industrial Waste, som Johan hade taget med sig. Det är relativt snabbt och tog bara 1:05 att spela. Man bygger ut sina fabriker, bjuder på råmaterial, vilket används för att slutföra en order så man får inkomst, men detta genererar avfall. Skulle katastrofkortet komma upp, så får man böta ifall man hamnat i det gula eller röda området. Man rationaliserar på tre områden:  Antal arbetare, antal råmaterial till en order och hur mycket avfall som skapas. Det är både ett kort- och penninghanteringsspel, som är klart intressant, men ändå enkelt att spela (dock inte att vinna). Resultat: Johan 15, Per 5, Carl 2 och Jerry -6. Jag gjorde en missräkning när jag hade chansen att avsluta spelet, vilket sker när en fabrik är expanderad till 20.

Jag kommer att ta med mig ungefär samma spel på torsdag som sist, men tänkte bl a lägga till Emira, som några (bl a Björn) har testat innan.
/Carl

PS: Jag glömde att påminna om att DENNA TORSDAGEN börjar vi kl 16:00

globetrotter

Då det var Kristi Himmelsfärdsdag, så började vi redan kl 16 och det var många (åtminstone tog de stor plats) som spelade miniatyrspel. Då vi äntligen var exakt 6 brädspelare, så kunde jag introducera ännu en av mina favoriter, nämligen Parthenon: Rise of the Aegan. Det är i grund och botten ett "risk management" kortspel, som innehåller 440 kort. Varje spelare bor på en ö i grekiska arkipelagen under antiken. Man utvecklar sina byar på ön och åker till länderna i närheten (Aten, Sparta och Ionia) eller längre bort (Italien, Kartago och Egypten) för att handla, men först får man chansen att handla med sina grannöar, dvs medspelarna. Sedan lastar man sitt skepp (man kan köpa fler senare) och drar ut på det farliga havet. Vissa saker kan man inte få tag på sin ö, t ex ritningar på underverk och papyrus. Dessutom måste man köpa arméer och krigsskepp längre bort innan man byggt byggnader, vilka tillåter att göra det hemma. Dock gick inte detta i vårt spel, då redan under första året låg det statuskort som hindrade infart till Italien och Karthago och som endast kunde passeras m h a ett krigsskepp. Detta gjorde det till ett ovanligt chansartat spel, då man inte kunde skydda sig lika bra på resorna som man borde göra. För de som åkte till närländerna drog man ett farlighetskort (50% säker resa) och till länderna drogs två kort. När man kom tillbaka så kunde man bygga upp nya byar och "workshops" för att få nya resurser till nästa runda. Målet är att bygga alla resursbyggnader, två underverk och sex andra byggnader, vilka gav andra fördelar. Då alla spelarna har tillgång till olika fördelning av resurserna (endast 3 av 6 basresurser och 1 av 3 olika "workshops"), så är handelsfasen kärnan i spelet och det som gör det roligt. Dessutom kommer ett nytt händelsekort upp för varje säsong och är aktivt året ut (4 säsonger under 3 år blir maximalt 12 rundor). Händelsekorten är antingen positiva elelr negativa och den som har röstats fram som "Archon" (normalt den som verkar ligga sist) i föregående runda bestämmer vem som blir drabbad. Mutor är tillåtna för att övertala denne att spela på ett visst sätt. Det tog 2:30 att spela. Resultat i ordning: Per, Carl, Pierre, Therese, Erik och Martin.


Drachengold (Dragon's Gold är den engelska titeln) är ett något kaotiskt förhandlingsspel. Det ligger ute 4 drakar hela tiden, vilka har ett antal skatter på sig och man vet hur många dolda som dyker upp när han är död. Man slår ihjäl genom att spela fyra olika kort (två krigare, en tjuv och en magiker). Korten spelas i tur och ordning på en av drakarna och när sammanlagda värdet har uppnått drakens livsvärde är draken död och man drar resterande skatter från den svarta påsen. De som har spelat kort på draken har sedan en minut på sig att dela upp skatten. Kommer man inte överens, så försvinner skatten helt i stället! Vi var nästan alltför snabba och snälla under förhandlingarna, då det bara var 1-2 gånger som skatten aldrig delades upp. Det visade sig att Johan på något sätt hade lyckats snika tills sig extremt mycket skatter och var skyhögt före oss andra. Det tog 35 minuter att spela. Resultat: Johan 70p, Pierre 43p, Carl 34p och Per 33p.

Winds of Plunder beskrev jag redan förra veckan, men det var minst lika uppskattat denna veckan av de som var helt nya. Jag försökte igen med en skattstrategi, men var aldrig i närheten av att bli bäst i någon av resurserna. Detta räckte inte ända fram, så Johan visade igen sin styrka strax före mig. En sak är klar och det är att det trots allt är bäst att försöka använda en strategi som ingen annan använder och troligen ska man kombinera ett par olika. Ett av mina problem var att jag vid alltför många tillfällen utnyttjade "kastvinden", vilket gjorde att jag hade mindre möjlighet att använda handlingskorten. Det tog 1:45 att spela. Resultat: Johan 64vp, Carl 59vp, Per & Martin 57vp och Erik 37vp.

Självklart blir det imorgon torsdag, men kl 18 som vanligt igen.
/Carl

soulreaper

Räkna inte med mig imorrn är iväg på möhippeliknande eskapader...
Igenmurade ögon, kärleken är blind, knytnäve med vigselring...

Peaceful protest doesn\'t get the job done
So I wake up for the rally grab my soy milk and my gun

Brain

Kommer inte medverka imorgon.
Tomas Davidsson

globetrotter

Den här torsdagen var vi bara fyra som ville spela brädspel. Per var väldigt sugen på Colosseum, så det blev det första spelet. Även för Markus var det första gången, men Björn hade spelat en gång tidigare. Jag går inte in på någon beskrivning, då det finns i en tidigare rapport här. Markus var den ende som inte började med att ta en kejsarloge (och inte heller gjorde senare i spelet), vilket motsade min teori att den är en alltför självklar investering i första eller andra rundan. Jag lyckades precis sno det program som Björn hade planerat att köpa in, så han tvingades att ta ett billigare. Dock lyckades han komma över två jokerbrickor för ett relativt billigt pris. För första gången i de spel jag spelade köpte inte bara en, utan alla de övriga ett av de stora programmen. Markus lyckades med att kombinera detta med åtminstone ett par stjärnaktörer och i slutändan fick han ett överlägset program i slutrundan. Jag kunde ha fått en andraplats om inte Per hade spelat för snällt gentemot Björn. Det är definitivt ett spel som verkar bli spelat på olika sätt varje gång vilket är roligt.
Resultat: Markus 94, Björn 78, Carl 77 och Per 75. Speltid 1:35.

Björn hade inte tid att vara med på ett spel till och det enda som passade att spela på tre var då Canal Mania, vilket jag absolut inte hade något emot, då detta är mitt favoritspel av de som gavs ut 2006. Dock väntar jag på ett uppgraderingskit nu till den nya utgåvan som ska komma ut första veckan i juni. Ni kan läsa mer om den på http://www.ragnarbrothers.co.uk/
Spelet går ut på att utföra parlamentskontrakt i form av kanalbyggen runt om i södra England. Till sin hjälp har varje spelare en ingenjör, vilken ger denne en speciell fördel, t ex billigare att bygga en tunnel eller en akvedukt, alternativt att "surveyorn", som fungerar som joker är värd två kort i stället för et. En ingenjör gör att du kan dra 4 i st f 3 kort när du väljer kort och den siste gör att du kan bygga slussar med kort för raksträckor. Varje spelare har 3 faser i sin runda. I respektive fas gör man ett av de olika alternativen. I första fasen kan man ta ett kontrakt (krav ifall man inte har ett eller två aktiva framför sig), byta ingenjör med en annan spelare eller banken eller dra ett kort från draghögen. I andra fasen kan man välja att dra 3 kort från de fem upplagda korten (typ som i "Ticket to Ride"), bygga så långt man har råd med de kort man har på hand eller dra ett kort från draghögen. Om man drar en raksträcka med en godsmarkering på, så får man lägga två godstyper på städer av motsvarande färg. Man kan alltså inte bygga eller få nya kort samtidigt. Kanalerna byggs på ett liknade sätt som man bygger räls i "Age of Steam", dock betalar man med motsvarande kort som man har fått dragit upp på hand tidigare. Du får endast bygga efter de kontrakt som du har framför dig och när kontraktet är klart, så får du poäng för byggda slussar, akvedukter och tunnlar. I tredje och sista fasen flyttar man en godskub över sina eller andras sträckor, men den sista sträckan måste vara din egen. För varje stad man passerar med en unik färg (dvs max 6 st) får du poäng. När den förste spelaren har nått en viss poängnivå (60p för 3 spelare), så spelas rundan färdigt plus två rundor till, så att alla spelare har gjort lika många rundor. Då inleds slutspelet med "goods decline" , dvs att man i tur och ordning gör en godsförflyttning i taget och får poäng på dem tills ingen kan flytta mer. Dessutom blir det bonuspoäng till den som avslutat flest kontrakt. Spelet är regelmässigt enkelt och har intressanta strategier, fast det är helt klart en fördel att känna till vilka kontrakt som finns i spelet. Jag ledde större delen av tiden, men hade inte tillräckligt med gods i slutspelet och dessutom hade Per avslutat ett kontrakt mer, vilket avgjorde slutstriden. Markus hade visserligen lyckats få in en loop nere vid Gloucester-arean, som inbringade honom många godspoäng på slutet oberoende var i loopen godeset placerades, men det var alltför sent. För övrigt å är det inlagt en regel i den nyua utgåvan för att förhindra sådana loopar för en ensam spelare. Resultat: Per 98, Carl 95 och Markus 68. Speltid 2:10.

Nästa torsdag blir det spelning som vanligt, men jag vet inte ifall jag hinner skriva en rapport efteråt, då jag veckan därpå ska åka och titta på Colosseum i verkliga livet...
/Carl

biggabush

Hej Carl,

Har inte kunnat närvara de två sista gångerna varför suget nu är extra stort. Avser komma nu på torsdag den 31 maj. Spelar extremt gärna Colloseum igen.

Vidare är det som så att jag fått tag på de två sista exen av Antiquity från en skönt stenad holländsk ÅF. Ett av dessa är till salu.... Carl? (vet ej exakt pris ännu - bara att jag får köpa dem. Säljaren (btw, han som varit med och släppt spelet) verkar otillbörligt crackad leveranstid är lite vag och oklar och priset lär landa på runt 500.

http://boardgamegeek.com/game/13122
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

globetrotter

Jo jag har haft ögonen på Antiquity, men jag måste testa det innan jag köper ett ex. Jag har läst reglerna, men får inte grepp på om jag gillar det eller inte. Det är i alla fall kortare än deras "Roads & Boats", som är väldigt bra men på tok för långt och pilligt.
/Carl

biggabush

\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

globetrotter

Du är den enda nära inpå som har Antiquity, så kan jag inte testa det med dig så får det vara. Jag känner några på Belgoludique, som gärna spelar det, men det har fortfarande inte blivit av och det är inte förrän i februari.
/Carl

biggabush

OK. naturligtvis spelar vi en torsdag så får vi se vad du tycker.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)