Brädspel på torsdagar

Startat av globetrotter, februari 25, 2007, 21.07

Föregående ämne - Nästa ämne

soulreaper

Jag sa tidigare att jag inte kunde deltaga nu på torsdag men tack vare ett litet byte av turer så jobbar jag på dagen ist. och kan därmed medverka nu på torsdag! Tjohoo!
Igenmurade ögon, kärleken är blind, knytnäve med vigselring...

Peaceful protest doesn\'t get the job done
So I wake up for the rally grab my soy milk and my gun

biggabush

\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

Ewers


globetrotter

Ännu en trevlig brädspelskväll till ända. Denna gången var vi 7 st (plus Elin som kom lite senare och inte fick vara med pga detta...).

Anders hade önskat Shadows over Camelot, vilket blev lite oorganiserat spelat, då endast jag hade spelat det förut. Det brukar vara bäst på 6-7 spelare och det är riktigt svårt samarbetsspel, vilket flera konstaterade efteråt. Det vill till att kunna koncentrera attackerna och inte sprida ut sig som vi gjorde och inte minst att samarbeta.... Det som gör spelet riktigt intressant är att av 8 lojalitetskort som delas ut vid start (fast vi väntade tills 3 svärd var utlagda, vilket rekommenderas för nybörjare) visar ett en förrädare och den som får detta dolda kort spelar MED spelet i stället för mot det, dock med minimal manipulation så att man helst inte blir upptäckt. Själv har jag fortfarande inte varit förrädare medan min sambo vid två tillfällen varit det och hon tycker spelet blir en riktig höjdare då  :twisted:

Spelmekaniken är enkel och varje spelares tur går fort: Först en "evil action" och därefter en "heroic action".
Evil action består av ETT av följande val: Dra och utför ett dåligt svart kort, addera en katapult framför camelot eller förlora ett liv.
Heroic action består av ETT av följande val: Flytta till ett annat uppdrag, Spela ett kort på det uppdrag du står på, Spela ett specialkort, Helning eller Anklaga en annan riddare för att vara förrädare (mjligt en gång / spel / riddare). Självklart finns det en del regler till och inte minst att varje riddare har en unik specialegenskap.

Det gick ovanligt bra på grailuppdraget tills vi fick ett svart kort som hindrade att fortsätta där tills ett annat uppdrag var löst. På Lancelotuppdraget gav vi ganska snart upp, fast en spelare upptäckte efter ett tag att han blandat ihop dessa korten med turneringsuppdraget mot den svarte riddaren. Excalibur var besvärlig för en riddare att ålla i schack, då ca vart 5:e kort flyttar iväg den och man står i tur var 7:e gång... Det blev oroväckande mycket katapulter, då min riddare skulle börja att slå bort dem, men jag fick inte vettiga fightkort. Då valde förrädaren (som var Anders) att avslöja sig mha av ett "Fate"-kort och kunde ganska snabbt avsluta spelet, då vi varit för oförsiktiga.

Det verkade som flera tyckte det var trevligt. Fredrik ville gärna spelat en gång till direkt, vilket jag gärna hade gjort men det var motigt. Speciellt Anders tyckte att spelet var lamt och att han inte kunde göra mycket för att motarbeta oss andra. Fast i efterhand insåg jag att han hade gjort det en hel del då han var Kung Arthur och kunde byta kort med folk, men gjort en del dåliga byten. Dock tolkade jag det tyvärr som ovana. Fredrik var visst på väg att anklaga honom, men dog precis rundan före han skulle göra detta (precis efter Per). Spelet tog 1:40 att spel.

Min erfarenhet av tidigare spel är att den som är förrädaren tycker att spelet är roligast, då man faktiskt kan göra många småsaker för att förstöra. Dock är det en klar fördel att alla spelat åtminstone en gång tidigare.

Fast klockan bara var knappt 21:30, så droppade flera iväg, men jag stannade med Pierre och Per och spelade ett snabbt 50-minuters parti av Reiner Knizias  Blue Moon City (inte att förväxlas med hans 2-manna kortspel med massor av expansioner). Detta är en av mina favoritfillerspel. I princip är det ett "racingspel" där man mha av kort samlar resurser i form av kristaller, vilka man offrar i mitten och den som först offrat 5 gånger (4 i 4-mannaspel) vinner. Korten är av typen att de kan påverka varandra. Antingen använder man kortens specialegenskap, vilken är bättre på de med låga värden eller så använder man värdet för att bygga på en bricka.  Regelgenomgången var kort och även om de andra inte spelat förr, så kom de snabbt in i det och rundorna gick verkligen snabbt. Det var hård fight till mållinjen innan Per vann strax före oss andra.

Det framfördes önskemål om att spela Das Zepter von Zavandor nästa torsdag igen, så jag tar med det då tillsammans med några andra som vanligt. Men kolla gärna min spellista och kom med alternativa förslag.
/Carl

Daniel

Ajajaj... va man blir sugen på att kommar ner någon torsdag...  :?
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

biggabush

Hej dessa spel vill jag spela inom de närmsta torsdagarna:

Kremlin (föreningens)
Junta (jag har)
Amun Ra(e) (CG)
Scepter of Zavandor (på engelska - annars inte)
Pillars of the Earth (på engelska)
Runebound (har jag)
Illuminati (har jag)
Caylus (har jag)
Railroad Tycoon (beställd - på väg från USA)
Antiquity (beställd - på väg från USA)
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

globetrotter

Citat från: "biggabush"Hej dessa spel vill jag spela inom de närmsta torsdagarna:

Kremlin (föreningens)
Junta (jag har)
Amun Ra(e) (CG)
Scepter of Zavandor (på engelska - annars inte)
Pillars of the Earth (på engelska)
Runebound (har jag)
Illuminati (har jag)
Caylus (har jag)
Railroad Tycoon (beställd - på väg från USA)
Antiquity (beställd - på väg från USA)

Jag hoppas det blir lite fler på torsdagarna, så vi får upp 2-3 bord varje gång! Utöver dZvZ, så kan jag ta med ta med Amun-Re och Runebound nästa gång.
Antiquity har jag läst reglerna till ett par gånger och det verkar mycket intressant att testa, men det tar nog en hel del tid första gången, dock inget som bekymrar mig så mycket.

Kremlin och Junta kommer jag att passa helt på. Absolut inte min typ av spel, men det hindrar ju inte andra att spela det. Misstänker det är samma med Illuminati. Railroad Tycoon är bra, fast inte på långa vägar så intressant och strategiskt som Age of Steam, vilket jag kan ta med ifall någon vill testa.
/Carl

globetrotter

Denna torsdagen var det dags för ett äventyrsspel, nämnligen http://www.boardgamegeek.com/game/9829 Runebound . Anders var mest sugen på att spela ASL med Andreas och då var vi bara tre (jag, Per och Johan) som var kvar och det enda spelet som jag hade med som passar bra på tre var just detta, När vi hade satt upp det, så kom Sofia som gärna hängde på lagom till regelgenomgången.

Detta är ett typiskt äventyrsspel med ovanligt enkla regler, men ändå intressant. Man går runt på en karta och äventyrar i vildmarken och får erfarenhet, vilken kan växlas in till bättre värden på skytte, närstrid och magi. Självklart kan man erhålla prylar som gör att man blir bättre, liksom man kan köpa dem i någon stads marknad. För att klara sig, så bör man också hyra allierade i städerna. Det är sällan det lönar sig att strida med varandra, men desto mer är det ett race till de olika äventyrsmarkörerna, vilka har tre nivåer. Den högsta nivån består av 6 runor och "Lord Margath" och målet är att antingen ha tre av runorna eller slå den elake överbossen. Slutet blev ett race främst mellan mig och Sofia att slå denne och Sofia som var först på honom misslyckades två gånger och var tvungen att skaffa nya allierade, för att inte ta alla smällarna själv. Själv misslyckades jag en gång innan jag knäckte honom efter 3½ timmas jobb. Ett trevligt, enkelt, fast kanske inte det allra bästa äventyrsspelet. Personligen ser jag mer fram emot den nya utgåvan av http://www.boardgamegeek.com/game/8095 (Prophecy) som kommer ut i höst och har en mekanism, vilken driver fram spelet på ett lysande sätt.

För övrigt har jag spelat följande under denna helgen:
- Bootleggers http://www.boardgamegeek.com/game/12477
    Ett spel om whiskybräning och lönnkrogar i 20-talets Chicago.
- Tempus http://www.boardgamegeek.com/game/17161
    Uppbyggnad av en civilisation.
- Goldland http://www.boardgamegeek.com/game/3139
    Ett upptäckarspel i sydamerikas djungel.

Vi syns väl på torsdag kl 18 igen! Bl a Amun-Re tänker jag se till att få med mig, då Anders fortfarande har den på önskelistan. Skulle någon ha lust att lära sig ett av mina favoritspel:
- Age of Steam  http://www.boardgamegeek.com/game/4098
   Vilket är den bättre, men tuffare föregångaren till Railroad Tycoon.

Torsdagen därpå misstänker jag att det blir mindre aktivitet, för då hägrar ju GothConhttp://www.gothcon.se/oldweb/thexxxi/index.htm och sjäv tänkte jag vara där för att endast spela brädspel, däribland turneringarna i Puerto Rico, Caylus och förstås The Sceptre of Zavandor.
/Carl

Sparvel

Man blir sugen på att skutta ner nån torsdag :>
"The wind was not the beginning. There are neither beginnings or endings to the turning of the Wheel of Time. But it was a beginning."

Robert Jordan
17/10-48 - 16/9-07

soulreaper

Nu på torsdag kan även jag deltaga! Tjohoo!
Igenmurade ögon, kärleken är blind, knytnäve med vigselring...

Peaceful protest doesn\'t get the job done
So I wake up for the rally grab my soy milk and my gun

biggabush

SKUTTA NER lilla danskanin! Jätteroligt! Dock är jag osäker på om jag kan vara med på torsdag - ASL abstinensen är alltför stor. Brain? Sugen på mer däng?
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

Brain

Citat från: "biggabush"ASL abstinensen är alltför stor. Brain? Sugen på mer däng?

Sry. Hade fel innan vilken torsdag jag inte kunde. Det är nu på torsdag jag är uppbokad (förra veckan blev jag dålig).

Återkommer efter påsk till brädspelstorsdagarna.
Tomas Davidsson

biggabush

Ok. Närsomhelst kommande torsdagar.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

carlsson

Citat från: "biggabush"SKUTTA NER lilla danskanin! Jätteroligt! Dock är jag osäker på om jag kan vara med på torsdag - ASL abstinensen är alltför stor.

Å andra sidan är ju ASL ett brädspel om något, så att spela det på Brädspelstorsdagarna faller ju sig helt okej, liksom... ;)

Kan själv inte vara med nu på torsdag, men avser att spela ungefär varannan, var tredje torsdag sisådär... :D

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

soulreaper

Kan tyvärr inte imorrn trots att jag skrivit att jag kan...Jobbet ville ha in mig på en kvällstur imorrn...Hoppas ni får det bra ändå!
Igenmurade ögon, kärleken är blind, knytnäve med vigselring...

Peaceful protest doesn\'t get the job done
So I wake up for the rally grab my soy milk and my gun