Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - globetrotter

#766
Brädspel / Brädspel på torsdagar
mars 17, 2007, 14.50
Citat från: "biggabush"Hej dessa spel vill jag spela inom de närmsta torsdagarna:

Kremlin (föreningens)
Junta (jag har)
Amun Ra(e) (CG)
Scepter of Zavandor (på engelska - annars inte)
Pillars of the Earth (på engelska)
Runebound (har jag)
Illuminati (har jag)
Caylus (har jag)
Railroad Tycoon (beställd - på väg från USA)
Antiquity (beställd - på väg från USA)

Jag hoppas det blir lite fler på torsdagarna, så vi får upp 2-3 bord varje gång! Utöver dZvZ, så kan jag ta med ta med Amun-Re och Runebound nästa gång.
Antiquity har jag läst reglerna till ett par gånger och det verkar mycket intressant att testa, men det tar nog en hel del tid första gången, dock inget som bekymrar mig så mycket.

Kremlin och Junta kommer jag att passa helt på. Absolut inte min typ av spel, men det hindrar ju inte andra att spela det. Misstänker det är samma med Illuminati. Railroad Tycoon är bra, fast inte på långa vägar så intressant och strategiskt som Age of Steam, vilket jag kan ta med ifall någon vill testa.
/Carl
#767
Brädspel / Brädspel på torsdagar
mars 16, 2007, 19.56
Ännu en trevlig brädspelskväll till ända. Denna gången var vi 7 st (plus Elin som kom lite senare och inte fick vara med pga detta...).

Anders hade önskat Shadows over Camelot, vilket blev lite oorganiserat spelat, då endast jag hade spelat det förut. Det brukar vara bäst på 6-7 spelare och det är riktigt svårt samarbetsspel, vilket flera konstaterade efteråt. Det vill till att kunna koncentrera attackerna och inte sprida ut sig som vi gjorde och inte minst att samarbeta.... Det som gör spelet riktigt intressant är att av 8 lojalitetskort som delas ut vid start (fast vi väntade tills 3 svärd var utlagda, vilket rekommenderas för nybörjare) visar ett en förrädare och den som får detta dolda kort spelar MED spelet i stället för mot det, dock med minimal manipulation så att man helst inte blir upptäckt. Själv har jag fortfarande inte varit förrädare medan min sambo vid två tillfällen varit det och hon tycker spelet blir en riktig höjdare då  :twisted:

Spelmekaniken är enkel och varje spelares tur går fort: Först en "evil action" och därefter en "heroic action".
Evil action består av ETT av följande val: Dra och utför ett dåligt svart kort, addera en katapult framför camelot eller förlora ett liv.
Heroic action består av ETT av följande val: Flytta till ett annat uppdrag, Spela ett kort på det uppdrag du står på, Spela ett specialkort, Helning eller Anklaga en annan riddare för att vara förrädare (mjligt en gång / spel / riddare). Självklart finns det en del regler till och inte minst att varje riddare har en unik specialegenskap.

Det gick ovanligt bra på grailuppdraget tills vi fick ett svart kort som hindrade att fortsätta där tills ett annat uppdrag var löst. På Lancelotuppdraget gav vi ganska snart upp, fast en spelare upptäckte efter ett tag att han blandat ihop dessa korten med turneringsuppdraget mot den svarte riddaren. Excalibur var besvärlig för en riddare att ålla i schack, då ca vart 5:e kort flyttar iväg den och man står i tur var 7:e gång... Det blev oroväckande mycket katapulter, då min riddare skulle börja att slå bort dem, men jag fick inte vettiga fightkort. Då valde förrädaren (som var Anders) att avslöja sig mha av ett "Fate"-kort och kunde ganska snabbt avsluta spelet, då vi varit för oförsiktiga.

Det verkade som flera tyckte det var trevligt. Fredrik ville gärna spelat en gång till direkt, vilket jag gärna hade gjort men det var motigt. Speciellt Anders tyckte att spelet var lamt och att han inte kunde göra mycket för att motarbeta oss andra. Fast i efterhand insåg jag att han hade gjort det en hel del då han var Kung Arthur och kunde byta kort med folk, men gjort en del dåliga byten. Dock tolkade jag det tyvärr som ovana. Fredrik var visst på väg att anklaga honom, men dog precis rundan före han skulle göra detta (precis efter Per). Spelet tog 1:40 att spel.

Min erfarenhet av tidigare spel är att den som är förrädaren tycker att spelet är roligast, då man faktiskt kan göra många småsaker för att förstöra. Dock är det en klar fördel att alla spelat åtminstone en gång tidigare.

Fast klockan bara var knappt 21:30, så droppade flera iväg, men jag stannade med Pierre och Per och spelade ett snabbt 50-minuters parti av Reiner Knizias  Blue Moon City (inte att förväxlas med hans 2-manna kortspel med massor av expansioner). Detta är en av mina favoritfillerspel. I princip är det ett "racingspel" där man mha av kort samlar resurser i form av kristaller, vilka man offrar i mitten och den som först offrat 5 gånger (4 i 4-mannaspel) vinner. Korten är av typen att de kan påverka varandra. Antingen använder man kortens specialegenskap, vilken är bättre på de med låga värden eller så använder man värdet för att bygga på en bricka.  Regelgenomgången var kort och även om de andra inte spelat förr, så kom de snabbt in i det och rundorna gick verkligen snabbt. Det var hård fight till mållinjen innan Per vann strax före oss andra.

Det framfördes önskemål om att spela Das Zepter von Zavandor nästa torsdag igen, så jag tar med det då tillsammans med några andra som vanligt. Men kolla gärna min spellista och kom med alternativa förslag.
/Carl
#768
Brädspel / Brädspel på torsdagar
mars 10, 2007, 00.11
Jag har nu lagt ut spelrapporter från 3 stora speltillfällen under februari: Varbergsspelen, Belgoludique och BOSS speldag:
http://www.globetrotter-games.com/report/report.htm

Det kanske gör er ännu mer sugna på brädspel!
/Carl
#769
Brädspel / Brädspel på torsdagar
mars 09, 2007, 21.04
Jag är verkligen glad att jag hittat ett ställe att spela regelbundet en gång i veckan. Det var kul som vanligt att spela Das Zepter von Zavandor (The Sceptre of Zavandor, från Zman Games, som den engelska utgåvan heter), fast jag förstod att det stundtals var viss förvirring. Även om min tyska är måttlig bra, så är jag uppenbarligen mer van att spela med tyska texter och kortlistor. Pierre hade nog minst bekymmer med detta, då han varit med och spelat dZvZ på senaste BSK. En av de roligaste sakerna med spelet är att man upptäcker nya strategier för varje gång och denna gången hade jag förvånansvärt få "kunskapsspår". Dessutom var det ett race att ta väktaren som gav bonus på diamanter, fast jag tror aldrig att Anders insåg att han var i ett race om den. Fast 4 timmar på fyra spelare är mycket. Det borde varit 2½ till max 3 timmar även med nybörjare. Fast inte ens då upplevde jag det som långsamt. Det finns alltid något och fundera på... inte minst hur man ska kombinera kort för att betala med!

Jag hoppas att ni hänger på och spelar dZvZ-turneringen på GothCon nu!

Lite senare kom Elin, hennes bror och Fia. De spelade Thurn & Taxis och därefter Settlers, vilket definitivt är kortare spel.

Jag tar gärna med mig Shadows over Camelot nästa gång. Ett riktigt roligt samarbetsspel där KANSKE en är en förrädare och spelar mot de andra, fast det vet de inte.... Min ära sambo har varit förrädaren två gånger då vi spelat och hon säger att det är en jättekick. På torsdag så hoppas jag att det blir jag.  :twisted:

Junta är ett spel som jag är väldigt tveksam till, men jag fyller ju alltid upp väskan med lite fler spel ändå. Om inte annat har jag haft med mig de små (till formatet) men intressanta strategispelen Augsburg 1520 och Louis XIV båda gångerna.
/Carl
#770
Brädspel / Brädspel på torsdagar
mars 05, 2007, 11.37
Det blev en lyckad tillställning med 6 st i torsdags som spelade Arkham Horror. Vi lyckades stänga alla gates och rädda Arkham efter 2:40, så det gick ganska snabbt.

Såsom nybliven medlem nu tänker jag dyka upp nu på torsdag kl 18 igen. Mitt förslag var att ta med The Scepter of Zavandor (http://www.boardgamegeek.com/game/13884) nästa gång, som är mitt favoritspel - ett riktigt bra resurshanteringsspel. För övrigt så blir det en turnering i detta spelet på GothCon. Dessutom har jag lovat Thomas att ta med Tempus igen. Jag fyller väl upp väskan med 2-3 spel till.

Jag hoppas det blir några fler som hittar dit denna gången!
/Carl
#771
Brädspel / Brädspel på torsdagar
februari 27, 2007, 08.07
Jag räknar vara där vid 18-tiden, vilket också betyder AH's ankomst.
/Carl
#772
Brädspel / Brädspel på torsdagar
februari 25, 2007, 21.37
Citat från: "Ewers"sugen på Arkhem Asylum.
Detta spelet har jag inte ens hört talas om och hittar det inte på BGG. Fast jag vet att folk har pratat om Arkham Horror (nya utgåvan) här tidigare. Jag kan ta med den. Det blir lagom med bara den på en kväll, då den tar ca 3-4 timmar.
/Carl
#773
Brädspel / Brädspel på torsdagar
februari 25, 2007, 21.07
Vilka kommer nu på torsdag och när? Har någon nyckel? Jag räknar med att komma strax före 18:00. Jag tar med några spel, men har ni specifika önskemål, så kan ni kolla in min BGG-lista (se signaturen).
/Carl
#774
Jag kommer säkert att ta med mig en 4-5 spel och de kommer ligga närmare Settlers än Axis. Fast det blir väl vad jag känner för dagen om inte någon har speciella önskemål fråm min samling av cirka 250 spel (se län till BGG i min signatur).
/Carl
#775
Om vi inkluderar Björn och mig som klickade på andra dagar, men kan torsdagar, så verkar detta vara bästa dagen. I alla fall är det 6 stycken som kan denna dagen. Är det någon av dessa som har tillgång till lokalens nyckel?

Tyvärr, så har jag själv mycket på gång närmaste veckorna, så 1:e mars är den första torsdagen som jag kan, men därefter har jag inget speciellt uppbokat.

Vad säger ni om TORSDAGAR och uppstart 1 MARS (självklart kan ni andra börja tidigare).
/Carl
#776
Jag är visserligen inte medlem ännu, men har tänkt att bli det från 2007. Mitt starkaste skäl för detta är att jag skulle vilja ha ett gäng här i stan att spela brädspel med åtminstone en regelbunden dag i veckan och undrar hur stort intresset är för detta? Det behöver ju inte bli mer än 1-2 spel på en sådan kväll, beroende på spellängden.

Skriv gärna en kommentar ifall ni kan flera dagar och i så fall vilken dag ni har röstat på som den bästa för er.

Det har kommit önskemål om att tisdagar är en bra dag, för då är det ändå folk och spelar ASL o dyl på föreningen, men Tomas D klagade direkt på förslaget, då han ville kunna hänga på båda tillfällena.

Själv kan jag måndagar, tisdagar och torsdagar. (Jag har själv röstat på tisdagar, då den "känns" bäst).
/Carl
#777
Brädspel / Tyska brädspelsdagen 27:e januari
januari 31, 2007, 19.53
Här kommer min rapport från brädspelsdagen på Armagedon. Glädjande nog bestämde sig Karin och Leif från Göteborg att hänga på, så jag plockade upp dem på stationen på väg till lokalen. Lokalerna såg riktigt fräscha och fina ut, vilket vi borde förvänta sig efter att föreningen ägnat hela sista vecka åt renovering av dem.

När vi kom, så hade endast Björn J och Tomas D kommit och då Björn tidigare uttryckt önskemål om att spela Tempus, så blev detta det naturliga valet, då det dessutom tar upp till 5 spelare.

Tempus har av många (i mitt tycke) felaktigt betecknats som "Civilisation light", även om vissa element kan uppmuntra till tron. Det är snarare ett areaspel, där målet är att sprida ut sig och bygga så många städer som möjligt. Spelet går i 11 rundor och den eller de som har dominans i en viss terrängtyp (ändras varje runda), får i nästa runda ligga ett steg före alla övriga på framstegsstegen.

Beroende på vilken runda man är i, så har man olika värden på vad man får göra i varje handling: "antal markörer att flytta", "maxsträcka att förflytta en enskild markör", "hur många nya placeras (ha en baby)", "max antal i samma hexruta", "om man får segla utmed kusten", "hur många idékort man får dra alternativt hålla på hand" och "hur många handlingar man får göra i rundan".

De handlingar man får göra är följande: "flytta folk", "ha barn", "slåss", "ha en idé (dra kort)" och "bygga en stad".

Idékorten är viktiga att ha på hand, så att övriga spelare åtminstone inbillar sig att man kan försvara sig mot en attack, då dessa har en dubbel betydelse. Antingen kan man göra något extra i sin runda, t ex att flytta en extra markör, konvertera en annan spelares intilliggande markör, extra anfall eller försvar etc., men vid anfall, försvar och framstegsfasen, så har korten även en annan funktion i form av den avbildade terrängen.

Spelet spelas i två faser: I den första fasen, så gör varje spelare en handling i taget (kan även upprepa tidigare handling i rundan), tills alla handlingar är slut. Vid tre rundor i spelet, så är någon eller några spelare ett steg före och har en extra handling i rundan. Andra fasen börjar med att alla går ikapp den som var bäst i förra rundan i denna fas och sedan räknas antal besatta terrängbrickor av nästa rundas typ plus antal städer plus terrängvärdet av spelade idékort (även extra poäng om det är ett "utbildningskort"), Den eller de med högst värde går sedan ett steg fram på framstegsskalan och ger fördelar i nästa runda.

Poäng får man genom städernas värde + antal besatta hexrutor, vilka inte är berg och den eller de som vinner sista framstegsfasen får 3 extra poäng. Högst poäng vinner.

Vi hade väldigt olika spelstil, vilket var ganska roligt. Leif hade en tendens att sprida ut sig överallt i början vilket gjorde att han många gånger blev bland de bästa i framstegsfasen, medan jag höll terräng i ena hörnan och satsade efter 3-4 rundor på att bygga upp städer snabbt, vilket ju faktiskt ger största delen av poängen. På slutet fick jag det alltför trångt och åkte båt bort till Tomas ända på andra sidan av brädet. Då hade han redan hunnit bygga ikapp städerna och min promenadseger tappade mark. Tomas var fösta att bygga en stad intill rutan där jag var, så jag tvingades attackera honom, men han hade tillräckligt med kort för att försvara sig. Detta snuvade troligen mig på segern, men vid sluträkningen, så visade det sig att Leif spridning på brädet gjorde att han vann precis före Tomas, som var precis för mig.

Resultat: Leif 24p, Tomas 23p, Carl 21p, Karin 15p, Björn J 15p

Ett kul spel som verkade uppskattas av alla de övriga, vilka inte hade spelat det innan. Själv tycker jag det är ett helt okey spel och ger det en svag 8:a av 10. Det har tyvärr lite för torr och abstrakt känsla för mig för att få ett högre betyg. Dock ser jag inte turfaktorn i dragandet av korten som något problem, då korten fungerar ganska olika, trots att vissa är något starkare än övriga, men det verkar jämna ut sig. Själv höll jag på ett "försvarskort" sedan första "ha en idé", men det var endast på slutet som det var ett fåtal attacker mot redan uppbyggda städer. En av fördelarna med spelet är att försvararna har flest fördelar.

Nästa spel för mig blev Emira, som i motsatt till Tempus verkligen dryper av tema. Ett tema som verkar uppröra en och annan amerikan... Jag övertalade Björn, Rickard och Magnus (Gizmo) att spela det med mig och jag såg verkligen fram emot att spela det med en engelsk version, då vi förra gången med jämna mellanrum hade fått leta upp någon att förklara händelsekort för oss, då dessa är viktiga för spelet. Dessutom hade vi en del regelmissar sist. Spelet går ut på att varje spelare är en shejk, som genom auktioner skaffar sig ett större palats, blir mer attraktiv, får mer pengar eller få högre status. I varje runda så kommer det ut en slumpmässig prinsessa och hon väljer i slutet av rundan den shejk som mest passar in på de attribut hon föredrar. Prinsessorna har olika egenskaper, såsom "intelligens", "matlagning", "hushållsgöromål" och romans och innan spelet startar, så får varje spelare ett kort, som visar vilka sorts prinsessor dess shejk föredrar. I 4-mannaspel, så ska man antingen få 7 prinsessor av vilken sort som helst eller så ska man ha 5 stycken, varav 4 egenskaper ska stämma in på kombinationen som man har på kortet.

I varje runda så sätter man upp en liten och en stor kryddkaravan, vilka ger inkomst utöver den fasta inkomsten. Utseende (slumpmässig en av tre olika sorter), palatssektion (krävs också för att få plats med fler än 2 prinsessor), kamel (ger rabatt på auktionerna), statuskort alternativt ta 150 guld (endast om man har mindre än 500 guld). Först blir det en auktion och vinnaren tar en av alternativen ovan och därefter nästa auktion minus de som redan tagit något. Siste spelaren behöver inte betala något auktionsbelopp, men ALLA måste också betala ett grundbelopp för det som man har tagit. Det är viktigt att hålla igång pengaflödet hela tiden, men samtidigt får man inte glömma att målet är att få prinsessorna attraherade av dig.

I nästa fas kan man köpa ett händelsekort var (vilka endast kan spelas ett i taget i början av rundan). Jag påpekade flera gånger att dessa är starka och viktiga. Det finns tre av varje sort och när de är använda, så är de ute ur spelet.

I sista faserna så väljer prinsessan en shejk, alternativt är bestämd, ifall det är oavgjort. Då går de till den första som uppfyller kravet senare, vilket ofta är mitt i auktionsfasen. Sist ska man betala underhåll för varje prinsessa, vilket normalt är 50 guld, men kan variera på några av dem. Överhuvud taget finns det en hel del text på korten, vilka skapar undantag och det är viktigt att kolla in dessa. Jag missade att läsa att en prinsessa skulle tvingade bort ett valfritt statuskort då hon valde shejk. I samma runda köpte jag ett andra 3-statuskort och blev av med det direkt. Magnus gjorde samma fel som jag gjorde då jag spelade det första gången, dvs han satsade stenhårt på att köpa kameler för att få auktionsrabatt ,vilket gjorde att an hade problem att attrahera prinsessorna i stället. Rickard berättade under spelet att detta var en av de första gångerna, som han spelade "eurospel", så jag blev lite orolig att han skull bli bortskrämd, men alla verkade vara nöjda med spelet och kunde tänka sig att spela det igen vid ett senare tillfälle.

Det enda man kan klaga på i spelet är att man är utelämnad till vilka prinsessor som dyker upp, men palats och status, som är dyrast att skaffa motsvaras av flera prinsesskort, så det jämnar troligen ut sig. Trots att det är lite stökig uppställning och extremt många auktioner, så flyter spelet på bra efter ett par vändor och det blir aldrig trist. Mitt betyg är en 8:a av 10.

Reglerna tog 20-30 minuter att gå igenom och själva spelandet tog 2:15.
Resultat: Carl 7, Björn J 3, Magnus (Gizmo) 3 och Rickard 2.

Nästa spel för mig blev Graenaland, vilket är ett av de nya Essenspelen från Czech Board Game. Reglerna är ganska raka, men innehåller en ny intressant mekanism med förslagsställanden som man röstar på.  Resursproduktionen och byggandet get det en "Settlerskänsla", men där slutar alla likheter.

Rundan för varje aktiv spelare består av 4 faser: Först är det resursproduktion på alla territorier där någon ha en bosättning (antingen by eller byggnad (fort, kyrka eller långhus)). Korten är maximerade till antalet bosättningar+2 per territorium. Resurskorten är fördelade, så att för varje områdestyp, så är hälften av korten av en sort, 1/3 av en annan sort och resterande sjättedelen av en tredje sort. Därefter är det en dold förflyttning av alla hjältar utom den aktive spelarens, direkt följt av fördelning av resurser. Där kan varje icke-aktiv spelare komma med ett förslag hur resurserna i ett visst område ska fördelas. Det är absolut förbjudet att förhandla eller diskutera förslaget i förväg. Därefter röstar man och det måste vara majoritet (ej lika) för att förslaget ska röstas igenom. Har någon absolut majoritet, så kan budet ofta bli att "jag tar allt", men det är viktigt att tänka på att samarbete lönar sig mer än tjurskallighet. Sist i rundan, så kan den aktive spelaren välja ett dubbelresurskort (skeppning från hemlandet) och bygga.

För voteringen krävs majoritet av röster och de fås genom en röst per bosättning och om man har krigaren (en hjälte) i territoriet, så ger den en röst per byggd armé (man startar med en armé per spelare). Har man fått in prästen (en hjälte) i spel, så inaktiverar den alla krigares röster och om man fått in skalden (sista hjältetypen), så får den en röst per ANNAN hjälte i territoriet. Innan byggfasen så kontrolleras dina dolda mål, för att se ifall du har nått upp till totalt 6 nivåer på 5 olika områden medvardera 3 nivåer. Några mål är lättare och andra svårare, men totalt ska de vara ganska balanserade.

I byggfasen kan den aktive spelaren också komma med förslag att bygga gemensamma arbeten i ett visst territorium. Dessa kan skydda territorium mot att andra bygger där (palissad), ger extraresurskort i första fasen (väg), möjlighet att använda ett kort som resursjoker (marknad) eller att ge chans slumpmässig chans till flera resurskort (landförbättring).

Reglerna är relativt snabba att gå igenom, men spelet tog ganska exakt 3 timmar. Jag gillar den unika mekanismen, vilket ger en känsla av ett verkligt nytänkande, dock blir det stundtals ganska självklart vad man ska göra, vilket är speciellt sant i första rundorna. Trots detta ger jag det 8:a av 10 som betyg.

John vann med knapp marginal, då slutresultatet blev extremt nära varandra och de övriga kunde ha vunnit nästa eller senast nästnästa runda.
Resultat: John 6 vp, Marcus, Carl och Karin 5 vp.

Jag avslutade med Um Krone und Kragen (To Court the King) som i princip är Yatzy på testosteron, fast mycket roligare och det tar bara cirka 45 minuter. Man börjar med att slå 3 tärningar och mellan varje slag måste man lägga undan minst en tärning. Målet är att vinna kort, vilka antingen ger dig extratärningar eller ger möjlighet att manipulera någon av de slagna tärningarna. Den förste som lyckas slå 7 lika tärningar får Kungen och då inleds en slutrunda, då de övriga får en chans att ta över den. Ett ovanligt kul fillerspel och de vackert illustrerade korten ger spelet en upphöjd känsla. Jag ger det betyget 7 av 10.
Resultat: Karin vann, Elin, Carl

Man kan inte hinna spela alla spel man vill, men det jag mest hade velat spela igen av de övriga var Hermagor, som har en intressant blandning av auktion, logistik och areadominans. Var och en av de 4 eller 5 rundorna består av tre faser: Först placerar varje spelare ut 4 köpare på marknaden för att få tag produkter att sälja. Därefter erhålls inkomst, beroende på hur köparna placerats och man kollar igenom alla brickor och spelaren med mest inflytande får var och en. Viktigast är att ha många intill respektive bricka, men vid oavgjort är det först den som är ovanpå som får den, därefter den som placerat flest utmed kanterna och sist de som placerats i hörnen. Sedan förflyttar man sin köpman runt på brädet och kan sälja produkter runt om i landet i de byar som vill ha varor, vilka motsvarar de erhållna brickorna på marknaden och man etablerar på så sätt handelsstationer. Varje spelare gör detta en gång i tur och ordning upp till 3-5 gånger i rundan (bestäms före första fasen). När ett område är omringat, så kan man bygga en byggnad på försäljningsskalan, vilket ger poäng på slutet.

Det kanske inte har så unika mekanismer, men de är sammanvävda på ett intressant och logiskt sätt. Hittills har jag bara spelat det en gång och då på tre spelare (vilket av flera i diskussionsforum anses som det bästa antalet) och det känns väldigt lovande att bli ett av de bästa spelen på sistone. Jag ger det en preliminär 8:a av 10, men kan bli högre efter mer spelande. Nackdelen är att det riskerar att bli mycket segdraget analyserande med fel typ av spelare. För att underlätta uppställning och regelgenomgång, så har jag gjort och laddat upp en lathund till BGG.

Övriga spelade spel, med rangordning på resultaten:
Blue Moon City: Tomas, Leif, Björn J
TransEuropa:       Björn, Tomas, Leif
Citadels:               John, Björn, Tomas, Marcus, Elin
Tempus:               Leif, Björn, Tomas, Magnus (Gizmo)
Memoir 44:          Fredrik E, Rickard
Guillotine:            Fredrik, Magnus (Gizmo), Rickard
Guillotine:            Rickard, Fredrik, Magnus
Hermagor:            Karin, Tomas, Marcus, Leif

En trevlig dag, men det kom bara en bråkdel av de som förvarnat att de skulle dyka upp.... var var ni? I alla fall hoppas jag att jag lockar fler nyfikna och spelsugna till en uppföljning. Dessutom hoppas jag att kunna dra igång brädspelande regelbundet en vardagskväll i veckan tillsammans med Björn och Daniel.
/Carl
#778
Habla MP-5 / Vem är Vem på forumet?
januari 13, 2007, 16.45
Det är väl dags att jag presenterar mig, då jag har börjat bli regelbunden läsare av forumet sedan i höstas och även skrivit en del i och med att jag och en kamrat från Göteborg försökte anordna en Puerto Ricoturnering på senast BSK. Dessutom är en av mina intentioner för 2007 att bli medlem i föreningen och tillsammans med Björn och Daniel dra igång något veckovis spelande av Tyska brädspel på föreningen.

Jag är snart 47 år och har spelat spel i någon form hela mitt liv. Det började med schack, tills jag vann över min far regelbundet plus en hel del kortspel. Min bror hade ett Monopol och jag hade Jägersro och Nya Finans, för det fanns inte mycket att välja på under 70-talet. När jag började gymnasiet började jag spela bridge och det var det mesta jag gjorde under hela 80-talet. 1991 så hamnade jag i ett gäng som spelade spel (enda svenska) nästan varje fredagkväll och jag var imponerad av deras stora samling (kanske 30 spel) och fick själv blodad tand och började köpa allt möjligt som fanns i svenska affärer och hade snart en större samling själv.

I slutet av 80-talet och början av 90-talet spelade jag en del Drakar & Demoner med ett gäng som hållt på ett par år tidigare, men detta dog tyvärr ut när den drivande kraften i gänget fick barn. Dock tyckte jag bättre om den "torrare" varianten av problemlösning och utvecklande av karaktärerna än teateraspekten som vissa föredrar, så friformsspel är definitivt inget att tänka på för mig.

1997 startade jag jag min egen hemsida, som då hette "Hnefatafl" efter det äldsta skandinaviska brädspelet. Då vet jag att jag hade 37 st spel. Däribland Settlers och Vikingatid, som det händer att jag fortfarande spelar ibland. Vid den tiden hade jag upptäckt Tradition i Göteborg, som t o m hade tyska spel på den tiden, då det var svårt att få tag på engelska spel utöver Avalon Hill. Regler gick att få tag på via "The Gaming Dumpster", som drevs av Frank Branham eller via "The Game Cabinet", som drevs av Ken Tidwell (nedlagd 2000, men finns fortfarande tillgänglig). Nyheter fick jag från Mik Svellovs site, som fortfaradne finns kvar men uppdateras sällan. Ganska snart blev jag kontaktad av personer från Danmark, Holland och andra personer runt om i världen som gillade brädspel. En viktig kontakt var en kille i Belgien, som jag bytte ett Vikingatid mot Elfenland+Elfengold 1999. Jag träffade honom personligen året efter, då jag och min sambo åkte till Essen första gången. Han introducerade mig till Warfroggänget, Bruno Faidutti, Scott Alden (BGG), Mik Svellov och ett stort andra kända namn inom spelvärlden. Han var dessutom min inkörsport till Belgoludique, där jag om en månad för 4:e året i rad ska spela brädspel fem dagar på raken.

Indirekt via detta gäng kom jag med i en "invitation only" diskussionsgrupp, som hade två andra svenska deltagare, vilka båda bor i Göteborg. Därefter utökades spelgänget snabbt med folk som hade större spelsamlingar än jag själv har (och fortfarande håller de undan...).

Sedan är det spelande både hos varandra och på olika slags konvent som gäller. Här i Sverige är det främst BSK och GothCon som gäller, där vi envetet har placerat oss i korridorer med egna medtagna spel och spelat dem i st för varit med i turneringarna, med något enstaka undantag. Dock hoppas jag att vi har ökat intresset för spelande på så vis genom att få med flera.

Hemsidan bytte namn år 2000 till "Globetrotter Games", då detta var mer gångbart internationellt plus att jag har intentionen att fylla den med mitt andra stora intresse också, dvs resor runt världen. Den lever fortfarande, även om tidsbrist gör att jag konstant ligger minsta 50 spel efter....

Så vi syns på brädspelsdagen här den 27:e januari.
/Carl
#779
Brädspel / Nya brädspel
januari 04, 2007, 09.10
Citat från: "Clifford"Jag tror Arkham Horror också är bra, men atmosfear och alibi saknas är ingetdera någon höjdare vad jag minns. Däremot "Mystery at the Abbey" är bra, som Cluedo+"I rosens namn", ungefär.

Om någon vill testa AH, så kan jag ta med det på brädspelsdagen 27/1.
Atmosfear är ett uselt och urgammalt spel, som mest handlar om att slå rätt på tärningen och göra saker så snabbt, så man inte står på tur när "the gatekeeper" avbryter spelet. Jag har VHS-versionen, vilken kom ut för över 10 år sedan.

Mystery of the Abbey är ett kul sällskapsspel, som kärver fantasi för att få information som övriga spelare inte förstår. Dock något kaotiskt.

Alibi var det någon som gav dålig recension på http://www.kraftnod.com/forums/
/Carl
#780
Brädspel / Brädspelsdagen, kommer du?
januari 03, 2007, 20.12
Jag tänkte komma och tänker ta med mig sådär 10 relativt nya spel. Jag har hyfsad koll på reglerna till de flesta, så jag kan hjälpa till med regler:
- Hermagor (ska komma hem i mitten av januari)
- Augsburg 1520 (ska komma hem i mitten av januari)
- Graenaland (90-120 min, troligen >120 min)
- Emira (75 min, troligen > 120 min)
- Blue Moon City (60 min)
- Thurn and Taxis (60 min)
- Leonardo da Vinci (60-90 min, dock troligen 120 min)
- Tempus (75 min, troligen mer)
- Das Zepter von Zavandor (The Sceptre of Zavandor) (30 min/spelare+30 min)

/Carl