Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Inlägg - globetrotter

#751
Brädspel / Brädspel på torsdagar
maj 28, 2007, 18.43
Jo jag har haft ögonen på Antiquity, men jag måste testa det innan jag köper ett ex. Jag har läst reglerna, men får inte grepp på om jag gillar det eller inte. Det är i alla fall kortare än deras "Roads & Boats", som är väldigt bra men på tok för långt och pilligt.
/Carl
#752
Brädspel / Brädspel på torsdagar
maj 25, 2007, 23.31
Den här torsdagen var vi bara fyra som ville spela brädspel. Per var väldigt sugen på Colosseum, så det blev det första spelet. Även för Markus var det första gången, men Björn hade spelat en gång tidigare. Jag går inte in på någon beskrivning, då det finns i en tidigare rapport här. Markus var den ende som inte började med att ta en kejsarloge (och inte heller gjorde senare i spelet), vilket motsade min teori att den är en alltför självklar investering i första eller andra rundan. Jag lyckades precis sno det program som Björn hade planerat att köpa in, så han tvingades att ta ett billigare. Dock lyckades han komma över två jokerbrickor för ett relativt billigt pris. För första gången i de spel jag spelade köpte inte bara en, utan alla de övriga ett av de stora programmen. Markus lyckades med att kombinera detta med åtminstone ett par stjärnaktörer och i slutändan fick han ett överlägset program i slutrundan. Jag kunde ha fått en andraplats om inte Per hade spelat för snällt gentemot Björn. Det är definitivt ett spel som verkar bli spelat på olika sätt varje gång vilket är roligt.
Resultat: Markus 94, Björn 78, Carl 77 och Per 75. Speltid 1:35.

Björn hade inte tid att vara med på ett spel till och det enda som passade att spela på tre var då Canal Mania, vilket jag absolut inte hade något emot, då detta är mitt favoritspel av de som gavs ut 2006. Dock väntar jag på ett uppgraderingskit nu till den nya utgåvan som ska komma ut första veckan i juni. Ni kan läsa mer om den på http://www.ragnarbrothers.co.uk/
Spelet går ut på att utföra parlamentskontrakt i form av kanalbyggen runt om i södra England. Till sin hjälp har varje spelare en ingenjör, vilken ger denne en speciell fördel, t ex billigare att bygga en tunnel eller en akvedukt, alternativt att "surveyorn", som fungerar som joker är värd två kort i stället för et. En ingenjör gör att du kan dra 4 i st f 3 kort när du väljer kort och den siste gör att du kan bygga slussar med kort för raksträckor. Varje spelare har 3 faser i sin runda. I respektive fas gör man ett av de olika alternativen. I första fasen kan man ta ett kontrakt (krav ifall man inte har ett eller två aktiva framför sig), byta ingenjör med en annan spelare eller banken eller dra ett kort från draghögen. I andra fasen kan man välja att dra 3 kort från de fem upplagda korten (typ som i "Ticket to Ride"), bygga så långt man har råd med de kort man har på hand eller dra ett kort från draghögen. Om man drar en raksträcka med en godsmarkering på, så får man lägga två godstyper på städer av motsvarande färg. Man kan alltså inte bygga eller få nya kort samtidigt. Kanalerna byggs på ett liknade sätt som man bygger räls i "Age of Steam", dock betalar man med motsvarande kort som man har fått dragit upp på hand tidigare. Du får endast bygga efter de kontrakt som du har framför dig och när kontraktet är klart, så får du poäng för byggda slussar, akvedukter och tunnlar. I tredje och sista fasen flyttar man en godskub över sina eller andras sträckor, men den sista sträckan måste vara din egen. För varje stad man passerar med en unik färg (dvs max 6 st) får du poäng. När den förste spelaren har nått en viss poängnivå (60p för 3 spelare), så spelas rundan färdigt plus två rundor till, så att alla spelare har gjort lika många rundor. Då inleds slutspelet med "goods decline" , dvs att man i tur och ordning gör en godsförflyttning i taget och får poäng på dem tills ingen kan flytta mer. Dessutom blir det bonuspoäng till den som avslutat flest kontrakt. Spelet är regelmässigt enkelt och har intressanta strategier, fast det är helt klart en fördel att känna till vilka kontrakt som finns i spelet. Jag ledde större delen av tiden, men hade inte tillräckligt med gods i slutspelet och dessutom hade Per avslutat ett kontrakt mer, vilket avgjorde slutstriden. Markus hade visserligen lyckats få in en loop nere vid Gloucester-arean, som inbringade honom många godspoäng på slutet oberoende var i loopen godeset placerades, men det var alltför sent. För övrigt å är det inlagt en regel i den nyua utgåvan för att förhindra sådana loopar för en ensam spelare. Resultat: Per 98, Carl 95 och Markus 68. Speltid 2:10.

Nästa torsdag blir det spelning som vanligt, men jag vet inte ifall jag hinner skriva en rapport efteråt, då jag veckan därpå ska åka och titta på Colosseum i verkliga livet...
/Carl
#753
Brädspel / Brädspel på torsdagar
maj 23, 2007, 19.42
Då det var Kristi Himmelsfärdsdag, så började vi redan kl 16 och det var många (åtminstone tog de stor plats) som spelade miniatyrspel. Då vi äntligen var exakt 6 brädspelare, så kunde jag introducera ännu en av mina favoriter, nämligen Parthenon: Rise of the Aegan. Det är i grund och botten ett "risk management" kortspel, som innehåller 440 kort. Varje spelare bor på en ö i grekiska arkipelagen under antiken. Man utvecklar sina byar på ön och åker till länderna i närheten (Aten, Sparta och Ionia) eller längre bort (Italien, Kartago och Egypten) för att handla, men först får man chansen att handla med sina grannöar, dvs medspelarna. Sedan lastar man sitt skepp (man kan köpa fler senare) och drar ut på det farliga havet. Vissa saker kan man inte få tag på sin ö, t ex ritningar på underverk och papyrus. Dessutom måste man köpa arméer och krigsskepp längre bort innan man byggt byggnader, vilka tillåter att göra det hemma. Dock gick inte detta i vårt spel, då redan under första året låg det statuskort som hindrade infart till Italien och Karthago och som endast kunde passeras m h a ett krigsskepp. Detta gjorde det till ett ovanligt chansartat spel, då man inte kunde skydda sig lika bra på resorna som man borde göra. För de som åkte till närländerna drog man ett farlighetskort (50% säker resa) och till länderna drogs två kort. När man kom tillbaka så kunde man bygga upp nya byar och "workshops" för att få nya resurser till nästa runda. Målet är att bygga alla resursbyggnader, två underverk och sex andra byggnader, vilka gav andra fördelar. Då alla spelarna har tillgång till olika fördelning av resurserna (endast 3 av 6 basresurser och 1 av 3 olika "workshops"), så är handelsfasen kärnan i spelet och det som gör det roligt. Dessutom kommer ett nytt händelsekort upp för varje säsong och är aktivt året ut (4 säsonger under 3 år blir maximalt 12 rundor). Händelsekorten är antingen positiva elelr negativa och den som har röstats fram som "Archon" (normalt den som verkar ligga sist) i föregående runda bestämmer vem som blir drabbad. Mutor är tillåtna för att övertala denne att spela på ett visst sätt. Det tog 2:30 att spela. Resultat i ordning: Per, Carl, Pierre, Therese, Erik och Martin.


Drachengold (Dragon's Gold är den engelska titeln) är ett något kaotiskt förhandlingsspel. Det ligger ute 4 drakar hela tiden, vilka har ett antal skatter på sig och man vet hur många dolda som dyker upp när han är död. Man slår ihjäl genom att spela fyra olika kort (två krigare, en tjuv och en magiker). Korten spelas i tur och ordning på en av drakarna och när sammanlagda värdet har uppnått drakens livsvärde är draken död och man drar resterande skatter från den svarta påsen. De som har spelat kort på draken har sedan en minut på sig att dela upp skatten. Kommer man inte överens, så försvinner skatten helt i stället! Vi var nästan alltför snabba och snälla under förhandlingarna, då det bara var 1-2 gånger som skatten aldrig delades upp. Det visade sig att Johan på något sätt hade lyckats snika tills sig extremt mycket skatter och var skyhögt före oss andra. Det tog 35 minuter att spela. Resultat: Johan 70p, Pierre 43p, Carl 34p och Per 33p.

Winds of Plunder beskrev jag redan förra veckan, men det var minst lika uppskattat denna veckan av de som var helt nya. Jag försökte igen med en skattstrategi, men var aldrig i närheten av att bli bäst i någon av resurserna. Detta räckte inte ända fram, så Johan visade igen sin styrka strax före mig. En sak är klar och det är att det trots allt är bäst att försöka använda en strategi som ingen annan använder och troligen ska man kombinera ett par olika. Ett av mina problem var att jag vid alltför många tillfällen utnyttjade "kastvinden", vilket gjorde att jag hade mindre möjlighet att använda handlingskorten. Det tog 1:45 att spela. Resultat: Johan 64vp, Carl 59vp, Per & Martin 57vp och Erik 37vp.

Självklart blir det imorgon torsdag, men kl 18 som vanligt igen.
/Carl
#754
Brädspel / Brädspel på torsdagar
maj 15, 2007, 23.42
Det börjar bli en god vana att det är minst två bord på torsdagarna.

Vi det ena bordet satt Tomas D, Kari och Jerry och spelade Canal Mania. Uppenbarligen har detta blivit en av Tomas nya favoritspel, Jag var själv väldigt sugen att hänga på, men då jag samma dag äntligen fått mitt exemplar av Winds of Plunder direkt från USA, så var det ingen tvekan om vad jag ville spela i kväll. Temat är pirater i Karibien som åker runt till olika hamnar och plundrar dem och eventuellt sina kollegor, ifall de inte har tillräckligt med kanoner att stå emot med. Det spelas i 9 rundor på 3-5 spelare och vinnare är den som samlat ihop mest poäng, inklusive en del bonuspoäng på slutet.

I första fasen så väljer alla först en kompassriktning (N,E,S,W) dold och visar den innan man dolt väljer ett antal aktiva vindkuber (10 aktiva från start och 16 i reservförrådet) och visar dessa samtidigt. Den riktning som fått flest röster (vindkuber) gäller och den som satsat flest kuber totalt i denna riktning blir näste Svartskägg och är det oavgjort är det alltid innevarande Svartskägg som bestämmer vem näste blir. Använda kuber går till reservförrådet. Svartskägg bestämmer sedan vem som börjar att plundra i rundan och detta görs sedan medsols en gång runt bordet innan nästa runda starta.

I andra fasen spelar varje spelare klart. Denne får utnyttja 3 handlingspoäng till att antingen dra ett handlingskort, spela ett handlingskort, flytta kuber från reservförrådet till det aktiva vindkubsförrådet (2 för 1 eller 5 för 2 eller 9 för 3 handlingar) eller om vinden går åt helt fel håll för dig, så kan du ersätta dina 3 handlingspoäng med en "kastvind", som gör att du kan segla i en annan riktning. Detta ska man helst undvika, då de andra handlingarna är alltför viktiga, men att tvinga någon till detta är en del av strategin i spelet.

Man kan anlända till en hamn före, emellan eller efter dessa handlingar. Där tar man poängbrickan, får poäng för denna och en eller två av skattkarta, besättning, vapen eller proviant. Brickan läggs sist i en öppen rad av sex brickor och den första i raden ersätter den i hamnen där du gått i land. Om du har mer vapen än någon pirat i hamnen, så kan du ta en av besättningen, vapen eller proviant. Skulle en av dina skattkartor passa in på hamnen, så får du poäng för denna också. Är du ensam eller har minst lika många vapen som EN annan i hamnen (inte mest som vi spelade), så kan du lägga en rykteskub i hamnen. Så fort alla tre hamnarna i en reionerna har en av dina rykteskuber, så får du bonuspoäng, vilka är fler ju snabbare du är dit. Det är ett elakt spel med mycket timing, men också en hel del både snälla och elaka handlingskort att spela ut vid lämpliga tillfällen. Men sparar du kortet för länge, så kan det komma en stormby och tvinga dig att kasta alla utom 2 av dem. Dessutom finns det fördelar att ha korten för mest besättning (en extra handling), mest vapen (fixar oavgjort vid sammandrabbningar) eller mest proviant (en extra poäng på poängbrickorna i hamn). Dessa får den som har flest direkt och tas över genom att ha fler. Detta är definitivt ett spel som kommer att spelas en hel del. Det tog 1:50, men alla var ju nybörjare. Mitt betyg är 8 av 10. Björn var som vanligt duktig på en smygartaktik och fick många poäng på en stor besättning och bonuspoäng på att fylla ett par regioner snabbt. Johan tog många kuber och vann flera omröstningar, men Per kom ikapp på detta mot slutet. Själv slarvade jag med kuberna och var inte strategiskt placerad, så runda 7 och 8 var jag tvungen att offra alla mina handlingspoäng för att få en "kastvind" till en (nästan) valfri hamn. Alla ville verkligen spela det igen, då det tog en stund att förstå taktik och strategi i spelet. Resultat: Björn 74vp, Johan 64vp, Carl 59vp och Per 58vp.

Vi avslutade kvällen med Industrial Waste, som Johan hade taget med sig. Det är relativt snabbt och tog bara 1:05 att spela. Man bygger ut sina fabriker, bjuder på råmaterial, vilket används för att slutföra en order så man får inkomst, men detta genererar avfall. Skulle katastrofkortet komma upp, så får man böta ifall man hamnat i det gula eller röda området. Man rationaliserar på tre områden:  Antal arbetare, antal råmaterial till en order och hur mycket avfall som skapas. Det är både ett kort- och penninghanteringsspel, som är klart intressant, men ändå enkelt att spela (dock inte att vinna). Resultat: Johan 15, Per 5, Carl 2 och Jerry -6. Jag gjorde en missräkning när jag hade chansen att avsluta spelet, vilket sker när en fabrik är expanderad till 20.

Jag kommer att ta med mig ungefär samma spel på torsdag som sist, men tänkte bl a lägga till Emira, som några (bl a Björn) har testat innan.
/Carl

PS: Jag glömde att påminna om att DENNA TORSDAGEN börjar vi kl 16:00
#755
Brädspel / Brädspel på torsdagar
maj 12, 2007, 12.03
Ska bara meddela att eftersom det är helgdag nu på torsdag, så bestämde vi som var där att vi börjar redan kl 16:00.
Jag återkommer med min veckorapport från veckans spel.
/Carl
#756
BSK 25 / Angående arrangemang på BSK
maj 09, 2007, 22.23
Hotellet heter numera "Hotell Scandic Plaza" så det kanske kan förklara förvirringen.
/Carl
#757
Brädspel / Brädspel på torsdagar
maj 05, 2007, 23.43
Ovanligt stor uppslutning denna gången med hela 11 stycken, så vi delade upp oss på 3 bord. Björn som redan spelat Canal Mania tog hand om Tomas D och två till för at spela det. Jag lärde ut Eufrat & Tigris till Kari, Per och Pierre innan jag satt mig och spelade Colosseum, vilket är det senaste spelet från Days of Wonder.

Colosseum har ett unikt mål. Man får poäng efter antalet åskådare man har lockat som mest i en av de 5 rundorna, dvs inte ackumulerat eller i den sista. Varje runda består av 5 faser: Först kan man investera i tur och ordning, dvs man kan köpa en av följande: arenaprogram, arenaexpansion (krävs 1 eller 2 för de större arenaprogrammen), säsongsbiljett (permanent 5 extra åskådare) eller bygga kejsarens loge. Därefter är det auktion på grupper av tre "deltagare eller föremål", vilka medverkar i de olika programmen. Varje spelare har rätt att initiera en auktion för minst 8 mynt, men kan vinna någon annans. Har man vunnit en auktion, så får man inte bjuda på någon annan alternativt initiera någon auktion. Här sa jag fel när vi gick igenom reglerna, fast jag tror inte det påverkade så mycket. Lustigt nog hade just denna felaktighet påvisats på BoardGameNews som en variant samma kväll och finns numera officiellt i reglerna! Därefter börjar en förhandlingsfas, vilken officiellt ska göras med en spelare i taget (såsom i Settlers), men vi valde att skynda på genom att alla förhandlade med alla samtidigt. Det funkade mycket bra, även om i synnerhet Elias ibland kunde vara lite för snäll. Därefter höll varje spelare i tur och ordning ett spektakel med utgångspunkt från ett arenaprogram, men fick även åskådare från ett antal olika slags bonusmöjligheter, däribland att man slog tärningen (två om man hade kejsarens loge) och flyttade runt senatorer, konsuler och kejsaren mellan de olika arenorna och hade någon eller några i sin arena vid evenemanget. I sista fasen fick man inkomst som var lika med antalet åskådare man fått i rundan och om antalet var större än tidigare rundor, så ökades poängen, men endast då. Den som ligger sämst till på poängskalan får då ta en bricka (dock ej specialbricka) från den som ligger bäst till. Dessutom tas en av de medverkande brickorna i arenaprogrammet ut ur spelet, så den måste ersättas tills nästa runda ifall man använder samma program. Dock kan man använda ett program med högre nummer (och svårighetsgrad) och då ger "minnet" av den gamla föreställningen 5 extra åskådare framöver. Resultat: Anders 96, Carl 86, Elias 73 och Erik 56.

Spelet var en direkt höjdare för mig när jag spelade det första gången, vilket är ett intryck som satt. Även de övriga gillade spelet. Det kan nog löna sig att göra en sämre tidigare runda för att ladda upp inför sista rundan, men man får inte glömma betydelsen av att vinna podiet som ger +3 åskådare i fortsättningen för bästa spelaren, liksom inkomsten man får från ett bra program. Det verkar också vara en fördel att i första rundan bygga kejsarens loge, förutom om man är ganska säker på att vara bäst i första rundan. Även denna gången var den spelare (i detta fallet Elias) som satsade mest på säsongsbiljetter, den som ledde klart i 3-4 rundan, men blev igen omsprungen av två stycken i sista rundan, så detta är tydligen ingen bra strategi.

Till nästa gång tar jag med Colosseum och Canal Mania igen, med förhoppning om att speciellt kunna spela CM igen, då detta var mitt favoritspel från 2006. Dessutom har Ragnar Brothers tillsammans med Asmodée gett ut en nyutgåva av Viking Fury, vilken heter Fire & Axe, vilken Anders tänker ta med sig. Jag kan ju ta med mig originalet, så kan vi spela det på två bord. Den nya är mycket snyggare, men den gamla är så litet så den tar knappast någon plats. Skulle vi bli exakt 6 spelare, så vore det kul att spela Parthenon: Rise of the Aegean, vilket är ett roligt förhandlings- och "risk managementspel". Dessa tar jag med mig tillsammans med ett par mindre spel, troligen Drachengold och Augsburg 1520.

Just nu väntar jag på Winds of Plunder sedan ett år tillbaka. Packning lär visst pågå och det flygs förhoppningsöver under nästa vecka och jag hoppas det blir nästa veckas spel.

För övrigt har jag testat det nya spelet Phoenicia, som kommer ut i juni. Det går att spela online på http://ellought.demon.co.uk/jklm/ vilket är gratis tills det släpps i juni.
Regler finns på http://ellought.demon.co.uk/jklm/phoenicia.php och jag har de fulla reglerna ifall någon vill ha de skickade till sig, men det ska räcka med de som står på siten i kombination med det som står i spelklienten.
Det beskrivs av en del andra brädspelare som testat det som om det är en strömlinjeformad variant av The Scepter of Zavandor och de delar definitivt flera spelmekaniker. Jag tänker definitivt gör en förhandsbeställning av det.
/Carl
#758
Brädspel / Brädspel på torsdagar
april 30, 2007, 17.32
De är redan nedpackade. Just nu är halva lägenheten flyttad till andra halvan pga målning och tapetsering, så jag har redan fått planera inför nästa torsdag...  :!:
/Carl
#759
Brädspel / Brädspel på torsdagar
april 29, 2007, 18.58
Denna torsdag så blev det en av mina favoriter, nämligen Age of Steam, vilken vi körde på USA-kartan då alla övriga var nybörjare. Spelet har fördelen av att ha relativt korta regler, men å andra sidan är det inte speciellt förlåtande ifall man misshandlar "ekonomin" i tidigt skede av spelet. Normalt går man plus tidigast i tredje rundan och ibland inte förrän i fjärde... Så jag fick börja med lite exempel på lämpliga spårdragningar och en standardöppning (om man inte valt lokomotiv) är att hoppa över första godsförflyttningen och ta en dubbellänk i den andra, vilket ger lika mycket i inkomst.

Först väljer man i tur och ordning (första rundan slumpat) hur mycket lån man tar inför rundan. Detta ska räcka både till auktionen och spårbyggandet. Man börjar med att auktionera ut i vilken ordning rundans handlingar ska utföras. Därefter väljer man i tur och ordning en av följande handlingar, vilken ger en fördel: "Flytta gods först", "Bygg spår först", "Ingenjör" (dvs du kan bygga upp till 4 spår i st f 3 spår i rundan),  "Öka lokomotivets maxförflyttning (antal länkar)" (egentligen är det godsets maxförflyttning, som bestäms av lokomotivet), "Urbanisering" (dvs uppgradera en valfri stad i samband med spårbyggnaden), "Godsproduktion" (dvs ta två slumpmässiga gods och placera ut innan man slår för produktion) och "passmöjlighet" (dvs du kan passa en gång i nästa rundas auktion utan att vara ut ur auktionen).

Där efter bygger man i tur och ordning, men den som tagit "bygg spår först" gör detta först. Därefter är det godsförflyttning i tur och ordning, men den som valt handlingen går före förste spelaren. Detta görs två varv och ena varvet kan ersättas med att uppgradera lokomotivet ett steg. Förflyttningen går till så att man tar ett gods och hoppar via en eller flera städer (länkar) till en annan stad med samma färg som godset. Antalet länkar ger i sin tur ökning på inkomstspåret (se det som att ni etablerat ett kontrakt mellan dessa städer, då detta ger inkomst i alla följande rundor också). Därefter får man inkomst enligt inkomstspåret och betalar 1 peng/lokomotivnivå, liksom 1 peng/tagen aktie plus att beroende på hur långt man nått upp på inkomstspåret, så reduceras inkomsten med ett värde, vilket är högre ju bättre man ligger till. Sist genereras det nytt gods på städerna genom att slå lika många tärningar som det är spelare.

Det är ett spel som har ett visst turmoment i form av vilket gods man får ut, men i stort sett går det mesta att planera med långsiktig strategi. Tomas förstod redan i första rundan hur man skulle göra för att vara elak mot Per, så denna fick ingen inkomst alls i rundan. Men i längden förlorade troligen båda på bygget. Jag lyckades inmuta mycket i västra och i synnerhet i nordvästra hörnet och hade mycket gods att välja på till olika 5-länkar inför sista rundan, så det var helt klart att jag skulle vinna när sista rundan inleddes. Dock var de andra inte allför långt efter.
Resultat: Carl 91vp, Per 80vp, Marcus 70vp och Tomas D 49vp.

Vid det andra bordet spelade Kari, Fredrik, Nisse och en till Viking Fury (den gamla utgåvan av Fire & Axe som precis kommit ut). Det var visst Kari som vann.

Nästa vecka tar jag bl a med Eufrat & Tigris, på begäran av Per.
/Carl
#760
Brädspel / Brädspel på torsdagar
april 22, 2007, 19.42
Citat från: "Ewers"Tyvärr är han ju dock snuskigt bra på att rulla tärning... :cry:

Det gör ju inget när det är shogun, då man ju kastar icke-prickiga kuber i tornet  stället... Du pratade ju också om Mutant Chronicle som jag gärna vill testa så jag vet om det ska flyttas från icke-spelat hyllan och om den kanske borde flyttas till göra-av-med-hyllan...
/Carl
#761
Brädspel / Brädspel på torsdagar
april 21, 2007, 22.48
Torsdagens spel blev Funkenschlag (=Power Grid). Det är ett av de bästa ekonomiska spelen, om än inte riktigt i klass med Das Zepter von Zavandor. Det är bäst med 4-5 spelare, men funkar ok på 6 även om antalet spelare påverkar spellängden något.

Spelet går ut på att bygga nätverk över en karta som antingen är USA eller Tyskland i grundversionen. Vi valde Tyskland och förutom att jag spelat det flera gånger innan, så hade Björn spelat det en gång tidigare. Nätverket av städer som du är aktiv i ska försörjas av kraftverk. Den som kan försörja flest städer med sina kraftverk i den runda där någon har byggt ett visst antal städer (14 st om 6 spelare) vinner. Pengar avgör om flera ligger lika.

Först i rundan så kollar man turordningen. Den som har byggt flest kraftverk går först och är det lika, så kollar man hur bra kraftverk de har inbördes. Därefter börjar ledaren att välja ett kraftverk att auktionera ut. Passar han så får han inte vara med på flera auktioner, så denne har färre val än övriga spelare. Han kan dock auktionera ut ett nytt ifall han inte vinner det utvalda kraftverket. Därefter är det 2:an etc. Minimipris är alltid kraftverkets värde (3-50 elektro). Den siste spelaren kan alltid köpa ett kraftverk för detta priset. Köper man ett :e kraftverk, så måste man kasta ett av sina gamla kraftverk, vilket tas ut ur spelet. Därefter så köper man resurser (kol, olja, sopor och/eller uran) för att driva sina kraftverk, dock så det räcker till max två rundor. Priset ökar allteftersom resurserna blir uppköpta. Därefter så bygger man i samma ordning, då siste spelaren även här har en fördel. I 4:e fasen och sista fasen får man inkomst enligt en tabell för de kraftverk som man driver (och betalar med sina köpta resurser). Dessutom fyller man på resurser inför nästa runda beroende på vilken nivå man är på i spelet. Det bästa kraftverket tas bort och läggs underst i kraftverkshögen och dyker upp igen i nivå 3 av spelet. Har alla passat i auktionen, så tas det sämsta kraftverket ut ur spelet och ersätts av ett nytt. Andra nivån av spelet nås när någon har byggt 8 städer (beror dock på antalet spelare).

Spelet är väldigt bra balanserat till de svagaste spelarnas fördel, men trots det kan det vara väldigt oförlåtande om man klantar sig i ett tidigt skede. Det vill till att ha en blandning av olika typer av kraftverk, så man inte blir låst av att någon köpt upp resurser. Detta gäller speciellt om man leder och får köpa resurserna sist. Det är dessutom bra ifall man lyckas satsa på en typ av kraftverk som inte används av någon annan spelare. Dock är detta svårt på 6 spelare. I synnerhet uran och kol var eftertraktat och Björn vann med stor sannolikhet tack vare att han länge hade monopol på sopor. En taktik är att försöka ligga efter med byggandet och samla på sig pengar och senare göra en stor byggrunda. Nackdelen är förstås att man får mindre inkomst på detta. Daniel gjorde ett ryck och byggde i 3-4 städer i samma runda, men blev lidande i flera rundor av att vara ledare och han tappade när vi andra köpte upp allt uran före honom och han inte kunde driva mer än 7 kraftverk i samma runda, då vi andra drev mer än 10 st. Detta kostade troligen honom segern. En annan sak som Björn gjorde annorlunda var att han vid flera tillfällen betalade för att ta sig över flera ledningar och längre bort, vilket gjorde att han inte blev inlåst, trots att han startade i det lukrativa Ruhrområdet. Regelgenomgången gick ganska snabbt, men spelet tog 3:05, vilket var nästan en timma längre än normalt. Dock verkade alla att det är ett mycket intressant spel och de ville gärna testa igen.
Resultat: Björn J 15, Niklas(Nisse) 14(34 elektro), Daniel 14(24), Fredrik E 14 (19), Pierre Å 13 och Carl 12. Detta spelet fick mig igen att fundera på att många av de spel som jag tycker hör till de bästa är jag ganska dålig på och inser mer och mer att skälet är att de utmanar mig att spela bättre nästa och nästa gång.... med en ny strategi förstås!

Till nästa torsdag föreslog jag att ta med bl a Age of Steam. Fredrik ville spela något där man slåss, t ex Shadows over Camelot! Fast jag skulle kunna tänka mig att testa Shogun för att se vad skillnaderna är mot originalspelet Wallenstein som jag har själv. Troligen tar jag med Viking Fury också, vilket jag tycker är ett intressant riskhanteringsspel, så kan Fredrik i alla fall få slåss lite med tärningarna....
/Carl
#762
Brädspel / Brädspel på torsdagar
april 14, 2007, 22.35
Denna gången lyckades kvällen locka till 2 bord.
Vid det ena satt Björn J, Tomas D och Fredrik E Struggle for Rome med en imponerande fart, så de hann med två partier. De verkade uppskatta den nya versionen och någon av er får gärna berätta hur det gick.

Vid det andra bordet hann vi med två av de ganska nya Aleaspelen i den mindre boxen. Först ut blev det Louis XIV. Detta spelet är en kombination av areadominans- och setkollektionsspel. Det spelas i 4 rundor och man spelar ut 4 av 5 kort man erhåller i varje runda. Kortet gör att antingen flyttar man 3 (eller 2 om jokerkort) pjäser från allmänna förrådet till sitt aktiva förråd eller så ställer man 3 (eller 2) på motsvarande bricka på bordet och en eller två kan flyttas vidare i någon diagonal riktning. Sedan kommer en evalueringsfas där spelaren med majoritet får en bricka gratis, men får sätta sina använda pjäser i allmänna förrådet medan i övriga får köpa en bricka, men kan sätta tillbaka pjäserna i det privata förrådet. Därefter använder man de insamlade brickorna till att utföra uppdragskort, av vilka man får två vid start och alltid ska ha två dolda på hand. Utförda uppdrag ger fördelar i följande ronder, såsom extra pengar i inkomstfasen först, flytta någon pjäs till privata förrådet i supplyfasen. Det finns förstås fler detaljer i reglerna. Det är ett både enkelt och roligt spel som ganska exakt 1:30 att spela. Alla verkade uppskatta det. Resultat: Carl 56p, Kari 37p, Pierre 32p och Johan 27p.

Kari behövde gå, men Sofia hade dykt upp och hoppade gärna in. Det andra Aleaspelet var Augsburg 1520, vilket är ett auktionsspel med en intressant twist. Då vi var 4 spelare, så spelades 6 rundor. Temat 1500-talets rikaste man som lånar ut pengar till adeln, vilka gav honom prestige i de högre kretsarna. Målet är att samla prestigepoäng. Dock för att få gå  förbi 25p, så måste man ha köpt en kyrka och priset är 900 för den förste som köper den, 700 för den andre etc till 100 för den billigaste (om 5 spelare). På motsvarande sätt kan ingen passera 45p utan att ha köpt en katedral, vilken förstås har ett högre utgångspris. Alla kort som man använder måste köpas och högre värde kostar mer. Spelet börjar med detta och man har 7 kort + 2 jokerkort att välja att köpa i starten för 1500 guld. I första fasen är det 5 auktioner. En i vardera av 4 färger och sista auktionen med alla kort. Man bjuder ANTAL kort, vilket passas, synas eller höjs. De som alla bjudit högsta antalet kort visar dessa och den med HÖGSTA kortet vinner då. Detta betyder att man antingen kan köpa många låga billga kort eller ett fåtal dyra kort, för att balansera ifall man får dåliga kort då man drar. Vinnaren väljer sedan ett av de fem handlingskorten, vilka ligger på bordet. De övriga som synade får 100 respektive 50 guld som tröst. Handlingskortet ger val av två handlingar (av tre möjliga). Alternativen är: Öka inkomst per runda (default=300 guld), öka prestigepoäng (default = 3p) eller öka antalet kort man får dra för att köpa i nästa fas. Självklart är dessa kort begränsade på högre nivåer och man kan då ta dem från varandra, så  då handlar det om tajming och lite diplomati (han där borta ligger bättre till än jag...). Det finns också några alternativ där man får prestigepoäng direkt, 500 guld i handen eller dra 2 gratiskort från draghögen. Dessutom kan man välja bort en av handlingarna och använda den till att bygga antingen kyrkan eller katedralen i stället. Dock måste man se till att ha sparat på sig pengar till detta och inte slösa bort dem på kort som man behöver för att vinna en auktion för att kunna göra köpet över huvud taget.... Spelet handlar i sett mer om tajming är tur med vilka kort som dras. Även här märktes det att erfarenhet av att ha spelat det innan hjälpte till, fast vi hjälptes åt att undvika nybörjarmisstagen. Pierre kommenterade redan vid regelgenomgången att han blivit kär i spelet! Resultat: Carl 52p, Johan 44p, Pierre Å 33p (katedral var tiebreaker mot nästa) och Sofia 33p.

Inför nästa gång hade Pierre Funkenschlag (Power Grid) på sin önskelista. Jag kommer troligen att ta med Colosseum igen för att få chansen att spela det igen då det inte hanns med nu.
/Carl
#763
Brädspel / Brädspel på torsdagar
april 11, 2007, 22.29
Glöm inte att det är brädspelsdax imorgon torsdag kl 18:00.
Ewers har önskat Shadows over Camelot, men jag tar även med två nya spel: Struggle for Rome (bästa Settlersvarianten sedan Settlers of the Stoneage) och Colosseum (det nya Kramer-spelet från DAys of Wonder)plus kanske något mer att välja från.
/Carl
#764
Brädspel / Brädspel på torsdagar
april 01, 2007, 20.44
Ännu en torsdag där Das Zepter von Zavandor var önskad, vilket passade på 6 spelare. Fast som jag misstänkte tog det lång tid, då antalet spelare tydligt styr detta.

Vi spelade helt efter de modifierade nya engelska reglerna, vilket minskar styrkan hos "de 9 kunskaperna" något och ger druiden en chans, trots att han börjar med "eldkunskap". Slumpen gav mig äntligen druiden, vilket var rättvist då jag var mest van vis spelet. Det blev "som vanligt" ett annorlunda spel än andra gånger. jag försökte satsa på att köpa en rubin så fort jag kunde, MEN det är dyrt så man kan inte gå på dem direkt. Jag köpte ovanligt få artefakter och de två första var faktiskt "skyddskristaller", vilka gav ett smaragdkort vardera i inkomstfasen. Sedan satsade jag på att minska juvelpriserna genom juvelkunskap och när det var gjort så blev det "ackumuleringskunskap", så jag fick plats med fler stenar. Över huvud taget körde jag ett försiktigt spel och låg sist eller näst sist väldigt länge. När jag äntligen köpt min första rubin, så satsade jag på att ta två av "eldkittlarna", vilka fungerar som rubnier och äntligen började jag få relativt hög inkomst i varje runda och det försiktiga spelet lönade sig bra. Därefter kunde jag köpa en rubin nästan varje runda och nå upp i topp på 4 kunskaper, varav det sista fick jag genom att ta en "skyddsmantel" i näst sista rundan, vilket bara det var värt 10 vp. Andreas som låg sist med mig stor del av tiden gjorde några nybörjarmisstag genom att sälja av juveler för att betala artefakter, vilket sällan lönar sig.  Jag lyckades få tag på ett par väktare på slutet, då jag hade en inkomst över 100 per runda. Dock lyckades Carlos hålla undan bra, trots att han lett större delen av spelet och fått betala extra mycket för artefakterna. Det är helt uppenbart att det krävs ett långt spel med långsam uppbyggnad för att ha en chans med druiden, så det var kul att se att jag nästan lyckades ända fram. Elin var tyvärr tvungen att gå iväg att jobba när det närmade sig slutet, dock lider inte spelet mycket av att någon hoppar av. Det var första gången som ALLA väktarna blev sålda, vilket troligen bara är möjligt på 6 spelare. Resultat: Carlos 79vp, Niklas (Nisse) 73vp, Carl 71vp, Fredrik 55vp Andreas 40vp och Elin avbröt vid 30vp. Spelet tog 4:45 och det kändes som många blev lite trötta av huvudräknandet på slutet.

Nästa torsdag kommer inte jag, utan jag hoppas vi sese igen 12 april. Men det blir brädspel för mig på GothCon fredag och lördag i alla fall, så vi syns väl där...
/Carl
#765
Brädspel / Brädspel på torsdagar
mars 25, 2007, 18.28
Denna torsdagen var det dags för ett äventyrsspel, nämnligen http://www.boardgamegeek.com/game/9829 Runebound . Anders var mest sugen på att spela ASL med Andreas och då var vi bara tre (jag, Per och Johan) som var kvar och det enda spelet som jag hade med som passar bra på tre var just detta, När vi hade satt upp det, så kom Sofia som gärna hängde på lagom till regelgenomgången.

Detta är ett typiskt äventyrsspel med ovanligt enkla regler, men ändå intressant. Man går runt på en karta och äventyrar i vildmarken och får erfarenhet, vilken kan växlas in till bättre värden på skytte, närstrid och magi. Självklart kan man erhålla prylar som gör att man blir bättre, liksom man kan köpa dem i någon stads marknad. För att klara sig, så bör man också hyra allierade i städerna. Det är sällan det lönar sig att strida med varandra, men desto mer är det ett race till de olika äventyrsmarkörerna, vilka har tre nivåer. Den högsta nivån består av 6 runor och "Lord Margath" och målet är att antingen ha tre av runorna eller slå den elake överbossen. Slutet blev ett race främst mellan mig och Sofia att slå denne och Sofia som var först på honom misslyckades två gånger och var tvungen att skaffa nya allierade, för att inte ta alla smällarna själv. Själv misslyckades jag en gång innan jag knäckte honom efter 3½ timmas jobb. Ett trevligt, enkelt, fast kanske inte det allra bästa äventyrsspelet. Personligen ser jag mer fram emot den nya utgåvan av http://www.boardgamegeek.com/game/8095 (Prophecy) som kommer ut i höst och har en mekanism, vilken driver fram spelet på ett lysande sätt.

För övrigt har jag spelat följande under denna helgen:
- Bootleggers http://www.boardgamegeek.com/game/12477
    Ett spel om whiskybräning och lönnkrogar i 20-talets Chicago.
- Tempus http://www.boardgamegeek.com/game/17161
    Uppbyggnad av en civilisation.
- Goldland http://www.boardgamegeek.com/game/3139
    Ett upptäckarspel i sydamerikas djungel.

Vi syns väl på torsdag kl 18 igen! Bl a Amun-Re tänker jag se till att få med mig, då Anders fortfarande har den på önskelistan. Skulle någon ha lust att lära sig ett av mina favoritspel:
- Age of Steam  http://www.boardgamegeek.com/game/4098
   Vilket är den bättre, men tuffare föregångaren till Railroad Tycoon.

Torsdagen därpå misstänker jag att det blir mindre aktivitet, för då hägrar ju GothConhttp://www.gothcon.se/oldweb/thexxxi/index.htm och sjäv tänkte jag vara där för att endast spela brädspel, däribland turneringarna i Puerto Rico, Caylus och förstås The Sceptre of Zavandor.
/Carl