Ytterdörr olåst 10/12

Startat av Plutonergy, december 11, 2011, 19.33

Föregående ämne - Nästa ämne

Plutonergy

Siste man ut från föreningen i Lördags låste inte ytterdörren efter sig.
Tips tankar och idér på hur vi löser detta upprepande problem gillas.

Nyckelansvarig
After having sneak looked at gods cards its hard to imagine that he plays dice with the world ...

roligt

Jag vet inte vad det skulle kosta men ett tidslås på dörren som gör så att man måste ha nyckel för att komma in mellan 21:00-09:00 skulle kunna gå. Dvs att det inte ska gå att sätta låset på permanent öppet mellan de tiderna. Det är ju ändå inte direkt något drop-in spel då.

Ett annat alternativ med tidslås vore att den låser kl 00:00.

Men jag vet som sagt inte om det ens är intressant då jag inte vet priset.
Var med och spela.

Lindbergh

Trådlös Ringklocka från typ Clas Ohlson (finns en som spelar Mp3 filer typ) och låta bli och ställa upp dörren?

Finns från 99 kr och uppåt, den med Mp3 kostar runt 300 spänn...exkl batteri och montering  ;)
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

Ärligt talat, hur svårt kan det vara!?? Har vi så tankspridda medlemmar? Jag börjar nästan tro att du driver med oss...

Nåväl, förslag till lösning:
Alla som vill ha kvar sin nyckel lägger erforderligt antal riksdaler för att investera i ett tidslås enligt Lallos förslag. Kan bli allt mellan 50,- till 1000,- per huvud. Men eftersom vissa uppenbarligen inte klarar av att hantera en nyckel så får det väl kosta då.

Jag har en kontakt på Låsteam. Ska snacka med honom.

:o >:(

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Plutonergy

Jag gillar ochså idén med ett tidslås som endast låser dörren, problemet kan ju bli om man har ett sånt lås att folk skiter helt i att låsa för "den låser ju sig själv ändå" och lokalen ändå står olåst utan medlemmar innuti den även om det blir under kortare perioder så är det ändå inte rätt.
Styrelsemöte idag och ämnet kommer diskuteras.
After having sneak looked at gods cards its hard to imagine that he plays dice with the world ...

carlsson

Det är ju märkligt att vi inte hade detta problem i den gamla lokalen...?

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Brain

Citat från: carlsson skrivet december 12, 2011, 12.19
Det är ju märkligt att vi inte hade detta problem i den gamla lokalen...?

Gamla lokalen krävde låsning i form av en nyckelvridning (till skillnad från att trycka på en liten knapp). Detta kan vara en faktor.

Fråga: Har dörren varit olåst på det sätt att "spärrlåset" inte är tillslaget eller att dörren inte tryckts igen ordentligt?

Som ett inlägg från andra hållet kan det ju nämnas att det har hänt att "spärrlåset" låst sig utan att någon pillat på det.

Tomas Davidsson

carlsson

Citat från: Brain skrivet december 12, 2011, 19.37
Citat från: carlsson skrivet december 12, 2011, 12.19
Det är ju märkligt att vi inte hade detta problem i den gamla lokalen...?

Gamla lokalen krävde låsning i form av en nyckelvridning (till skillnad från att trycka på en liten knapp).

Vilket gör det hela ännu knepigare... Det är liksom lättare att haka ner låset än att fram sin nyckel och låsa!

Men det har säkert med det att göra på nåt märkligt sätt.

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

roligt

Citat från: carlsson skrivet december 12, 2011, 21.04
Citat från: Brain skrivet december 12, 2011, 19.37
Citat från: carlsson skrivet december 12, 2011, 12.19
Det är ju märkligt att vi inte hade detta problem i den gamla lokalen...?

Gamla lokalen krävde låsning i form av en nyckelvridning (till skillnad från att trycka på en liten knapp).

Vilket gör det hela ännu knepigare... Det är liksom lättare att haka ner låset än att fram sin nyckel och låsa!

Men det har säkert med det att göra på nåt märkligt sätt.
Det är lättheten som är problemet tror vi (styrelsen tog upp det på mötet), i förra lokalen så var det så att den som hade nyckeln skulle kolla så det var låst innan gruppen lämnade lokalen. Nu, i den nya lokalen, så är det inte så att den med nyckel måste vara den som "låser" ifall man är flera som går samtidigt, det kan helt enkelt den som går ut sist göra. Problemet tror vi ligger i att alla tänker att någon av de andra gör det.

Övertydligt exempel: Om den med nyckel går först av 4 pers. efter ett rollspelsmöte till bilarna t.ex. så tänker den personen att "den som går sist ut låser ju givetvis" och sedan när den sista går ut så tänker inte den på att låsa, för det brukar inte den personen behöva tänka på (kanske aldrig låst t.o.m.).
Var med och spela.

Thure

Nu har inte jag varit på geddon på väldigt länge så jag vet inte om detta är gjort redan, men kanske går att sätta en stor enorm lapp på insidan av dörren med texten "Glöm inte låsa för fan, annars..." eller något liknande. Simpelt men effektivt

hake

#10
Nu har jag inte full koll på debatten men är det här ett återkommande problem? 

Kanske går det att lösa på det gamla hederliga sättet dvs genom att man samtalar om och påtalar vikten av att komma ihåg att låsa dörren?

En gång är ju ingen gång som det bekant brukar heta??



Oki, såg att det har hänt ett gäng gånger visst.. Hm kanske ändå något man behöver göra då.

Tidlås är dyrt men att byta till ett vanligt sk vridlås tror jag inte kostar mer än några hundra spänn. Så gör vi som i den förra lokalen?

roligt

Styrelsen pratade om det. Jag vet inte när det kommer ett protokoll på det men vi avvaktar tills städ/renoverings dagarna efter jul. Och känner folk att det är aktuellt (ingen bättre lösning funnen) så står det nog med på listan över saker att åtgärda.
Var med och spela.

carlsson

Jag satte idag upp en lapp.

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com