Terrängpärm..

Startat av Heavy, juni 08, 2005, 18.38

Föregående ämne - Nästa ämne

Heavy

Numera finns en pärm i diorama/förråds/terräng/målarrummet som är tänkt att användas för små ritningar, how-to´s osv vad gäller terrängbyggande.

Kan vara kul att bygga upp lite litteratur runt byggandet om man nån gång får för sig att ha en kurs eller liknande.

Så hitta, skriv ut och sätt in i pärmen för kommande generationer...
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Martin Larsson

Gött tänkt, nu kanske inte vi 2 krävs som närvarande för att det ska byggas alls till nästa spel, eller vad tror du :?:
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Heavy

Förhoppningen är det..

Men angående terräng-workshop..

Är det en vettig idé ??
Eller ja, det är såklart en vettig idé, men är den genomförbar om man tänker på hur mycket folk som skulle vara intresserade? Det har ju tillkommit en del kids och så finns det ju trots allt en del folk som vill bygga men inte vet hur.

Jag förutsätter nästan att du (Larzon) och jag får hålla i det, men det är ju ingen idé att jobba sig om det inte vill sig..

Man kunde ju tänka sig ett upplägg som går ut på att man träffas 4-5 ggr för blandad teori och praktik. Vill man bygga åt sig släv är det självkostnadspris på prylarna man tar med sig hem, lämnar man det på Gedon får man såklart bygga gratis. Själva workshopen ska vara kostnadsfri såklart.

Det bästa vore såklart om det hölls paralellt med en gaming school i lämpligt spel, som man satsar på att bygga terräng till med.
Jag vet att Ewers och Dale har en del funderingar på det hela, jag ska hugga dom vid tillfälle om detta om dom nu inte hinner komma in här och prata.. :)
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

sebbe

låter kul. jag bygger gärna terräng, men inte själv =/
så detta låter som en bra idé
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

Apanpapan

Mästaren godkänner planerna...
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Heavy

*Bugar för mästaren*

Bara att hosta upp cash till det hela då du högste och visaste av alla ledare..



:roll:
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Martin Larsson

Jo, jag tror oxå att det beprövade radarparet får hålla i det hela och att det nog är en god idé. Dock tror jag på att ha nån form av tema på det hela, så att det inte är alla bygger olika och inget passar ihop.
Man kanske borde dela det mellan en WHFB del och en 4oK del och köra den ena biten nån vecka och sedan den andra :?:
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

emil

Jag är på, men jag kör mitt egna race, alltså inte ngn kollektiv gathering osv. Det finns en hel del att göra med borden fortfarande som borde åtgärdas nu i sommar.

Förra året fick vi som vanligt slita hund i vanlig ordning för att få fram kvantitet, men i mina ögon är det kvalité som gäller. Fick vi fram ngt snyggt öht förra året?(Förutom just dom grå borden som var j-t lyckade)

Martin Larsson

Det är en poäng med det, vi kanske skulle se till att ha "hjälp till att bygga konventsterräng" först istället, och se till att bygga flera gråa bord 8)
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

emil

Kan vi inte börja i rätt ända med den där pärmen? Typ VAR man köper BILLIGAST hobbymtrl?

*Plasticard, vad heter stället bredvid gedon i radio 7-huset.
*Spraylim, trälim o grundfärg
*Finkornig sand
*Bra smurfblå cellplast
*Hobbyverktyg
*Balsaträ
*Flock, var det Bosses hobbycenter som hade allt möjligt i Gbg, eller va fan hette det nu igen.

Uhm... Fyll på om det är ngt jag missat. Micro, jag vet att du vill! :wink:

Heavy

*Kan vi inte börja i rätt ända med den där pärmen? Typ VAR man köper BILLIGAST hobbymtrl?

Bra kategori i pärmen helt klart, tips på vart man får tag på grejor !

*Plasticard, vad heter stället bredvid gedon i radio 7-huset.

Ö-son plast..
Finns på Hobbycenter i Gbg med, dyrt, men massa roliga strukturer som gatsten osv..


*Spraylim, trälim o grundfärg

Spraylim och grundfärg = Eko, trälim = Bubbel (brevid Clas Ohlsson)

*Finkornig sand

Järnaffär, fråga efter blästersand, 25 kg säck..

*Bra smurfblå cellplast

Byggmax

*Hobbyverktyg

Eko för knivar, spackelspadar, sandpapper osv.
Clas Ohlsson för limpistoler (köp lågtemp!!) och allt annat typ..

*Balsaträ

Hobbex, men dom är inte så billiga..

Finns en firma som heter nått i stil med Hobbyträ eller liknande som köper in stockvis med balsa som dom sågar till standardstorlekar och några olika flygplansmodeller, jag kan kolla dom lite närmare..

*Flock, var det Bosses hobbycenter som hade allt möjligt i Gbg, eller va fan hette det nu igen.

Hobbycenter kort och gott, på Stigbergsliden, nedanför Bengans och Sjöfartsmuseét..

*Foamcore, Kapaskiva osv..
Bästa stället är INEX i Gbg, vid Kungsportsplatsen.. I stan finns det bl.a. på Lilla Torggatan, ligger en konstnärsaffär mitt emot ingången till Biljardpalatsen och Åhlens.

*Färgpigment, vattenfärg, Acrylic Flow Improver..
Hobbex/Pandoru eller ovanstående konstnärsaffär..

*Penslar..
Panduro, Clas Ohlsson, EKO och Bubbel för paket med "konstnärspenslar", dvs. såna med svinborst och långa handtag.. Moddlare och vanliga plastpenslar finns på samma ställen i paket och lösa.
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Heavy

Citat från: "Martin Larsson"Jo, jag tror oxå att det beprövade radarparet får hålla i det hela och att det nog är en god idé. Dock tror jag på att ha nån form av tema på det hela, så att det inte är alla bygger olika och inget passar ihop.
Man kanske borde dela det mellan en WHFB del och en 4oK del och köra den ena biten nån vecka och sedan den andra :?:

Njaoe, jag tror man ska bestämma inriktningen för hela "kursen" innan man gör reklam för den.. Personligen tror jag det är vettigast att köra en kurs temad till att bygga naturterräng, dvs. bara skog, kullar, stenrösen osv.. Sen, om intresse finns, så kör man en byggnads-kurs där man temar in sig på 40k eller wfb buyggnader..

Grunden är ju alltid naturen, byggnaderna är sekundära och jag tror att nybörjarna har störst nytta av grunderna :D
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

emil

Citat från: "Heavy"
*Foamcore, Kapaskiva osv..
Bästa stället är INEX i Gbg, vid Kungsportsplatsen.. I stan finns det bl.a. på Lilla Torggatan, ligger en konstnärsaffär mitt emot ingången till Biljardpalatsen och Åhlens.

Gamla hederliga Wahlströms konst då. Dom har ju en hel del bra akrylfärger, penslar osv om man inte orkar/vill ta sig till knalleland.

Najs sammanställning btw! :P

Martin Larsson

Citat från: "Heavy"*Balsaträ

Hobbex, men dom är inte så billiga..

Finns en firma som heter nått i stil med Hobbyträ eller liknande som köper in stockvis med balsa som dom sågar till standardstorlekar och några olika flygplansmodeller, jag kan kolla dom lite närmare..

Även detta finns på Hobbycenter i GBG, och det känndes som om de har humana priser där, men jag e inte säker....

Citat från: "Heavy"*Flock, var det Bosses hobbycenter som hade allt möjligt i Gbg, eller va fan hette det nu igen.

Hobbycenter kort och gott, på Stigbergsliden, nedanför Bengans och Sjöfartsmuseét..

Jupp, det är där jag köpt allt innan :wink:
Man kan åka 9 eller 11 mot majorna för att komma dit, bägge stannar på stigbergstorget där man hoppar av, och sen är det 100-150 meter att gå beroende på vilken av de 2 man åkte :)
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

emil

Citat från: "Martin Larsson"
Man kan åka 9 eller 11 mot majorna för att komma dit, bägge stannar på stigbergstorget där man hoppar av, och sen är det 100-150 meter att gå beroende på vilken av de 2 man åkte :)

Vafan! Går inte 3:an och gröna 4:an dit längre?