Diskussion: Effektiv magi/magiförsvar

Startat av emil, december 19, 2004, 22.41

Föregående ämne - Nästa ämne

emil

Efter att ha försökt optimera ett antal arméer på turneringar/till turneringar så dyker alltid frågan upp om man har effektiv magi/magiförsvar upp i bakhuvudet.

6th ed utav warhammer har inte helt utan anledning döpts om, lite på skämt, till magichammer.

Att ha 2 t.o.m 5 magic lvls i armén känns ganska menlöst, det händer ingenting, det är bättre att satsa på 1 lvl med dispel scrolls eller 6+ magic lvls. Visst det är många andra faktorer som spelar in som +1 to cast, bound magic osv, men om man exkluderar dessa, vad fan ska man köra på egentligen till en turnering?  :shock:

Clifford

Jag skulle säga att det är helt beroende på vilken armé man spelar. Det finns typ 3 sorters arméer vad gäller magi enligt mig.
Arméer som är byggda kring magi, arméer med bra magi samt arméer där magi är "en kul pryl" alternativt förbjudet.

Slann, Vampires samt Tzeentch är väl alla rätt magi-beroende, medans Skaven, Elves, och Slaanesh alla har bra men ej nödvändig magi. Sen har vi orker och empire som helt kan skita i magi och möjligen ha en scroll-caddy. (det kan andra arméer med iofs, men de har bättre magiskolor)

Med Skaven verkar 2 lvl 2 vara vettigt, med tanke på att man garanterat får 6 powerdice och 2 magic missiles som kräver 3 tärningar var, är lätta att få in och gör ont. Lite värre när man måste slå spells för lvl 2-snubbar, då kan de få jäkligt "fel" spells och bli meningslösa.

Heavy

Well, svårt att sia om hur mycket PD man ska ha för att det ska gå ihop.. 6+ räcker för de flesta antar jag om man inte har "livsviktig" magi a ´la VC..


Dispeldice däremot har jag nog kommit fram till att 5 st är optimalt i en turneringssituation..  Visst "förlorar" man kanske på att ha såpass med trollisar i en armé som inte egentligen behöver dessa (Emp osv..), men med 5 DD så behöver man inte heller ha en massa poäng på scrolls.. HAr man otur och möter magilösa armeér så är det såklart kul att kunna smiska in nån spell då och då med :)
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Martin Larsson

Håller med Heavy ganska mycket.
På 5 DD kommer man rätt långt,  det e ju typ bara mot en "dödspadda delux med extra ost" som det känns fattigt, men där hjälper ju inte 2 scrolls en speciellt mycket längre :?

Sen beror det ju på hur ens armé e byggd, om man inte vill spela med magi(och därmed inte med något större försvar mot detta) så får man ju ta och komensera det med att göra sina enheter lite större så man kan ta lite pisk på vägen fram, samt att ha några "screening units" för att ta de första smällarna.  Magi i WHFB är till  största del synonymt med Crossbows (läs 1/2 D6 S4 hits )  :idea:

Cliffords  "Skaven princip" med magi går ju att införliva i en bunt olika arméer, de e ju bara att välja Lore of Fire på ens wizards och köra :D  Detta lämnar ju en med 2 hero-val kvar till annat spännande (våld våld och åter våld :twisted:  ) och svider ganska mycket för den andre...

Hur man än vänder och vrider på allt så sitter ju likförbannat röven bak.  De flesta arméerna i WHFB går att bygga med eller utan magi, sedan får man bara ta och vara medveten om sitt val och försöka kompensera de brister som blir med lämpliga motmedel 8)
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Heavy

Och man klarar sig med sina 2 DD i grund om man kör en snabb armé som är framme turn 2 :)
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

emil

He he...! Jalla jalla ostfralla, evul planer ska ni få smaka alla!

Har precis upptäckt en grym ostnngspotential med Ogres ur OK och en viss hula... :twisted: Det finns bara EN som kan leka hobbynekromantiker och komma undan med det. (Förutsätter iofs att man får den specifika besv.) 8)

Så 8 PD o 6 DD räcker tror ni mot VCs, Khorne o Tzeentch?

Heavy

Citat från: "emil"
Så 8 PD o 6 DD räcker tror ni mot VCs, Khorne o Tzeentch?

Tzeentch magin är inte så bra, Khorne har 6 dd i genomsnitt så lite får du iväg.. VC lär du kunna dispella tillräckligtbra för att ta död på det farligaste, men kanske inte får iväg så mycket mot nekrarker eller hur de nu stavas..
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Martin Larsson

Asså allt är ju relativt. Din nämnda uppsättning räcker förmodligen långt mot de flesta arméerna, men tex en "skaven army of doom" lär ju fortfarande blästra sönder en med warp-blixtar :x
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

emil

Det blir en del poäng, och antagligen sjunker kompen en del för mina DoW, men jag tror det är en melodi för framtiden på turneringarna 2005.

Trött på att vara snäll.  8) Tssssss!

Heavy

Tjam en skaven SAD står det mesta inte pall för ändå så..
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Martin Larsson

Citat från: "Heavy"Tjam en skaven SAD står det mesta inte pall för ändå så..

Du har en poäng...
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Robin

Måste göra ett inlägg angående Orcs, en Orc-spelare som kan, hyfsat säkert, få iväg Waaaagh runda 2/3/4 är en autowin mot nästan allt. Samt att de har en S6! magisk attack, och de bästa magikerprylarna, tillsammans med Lizardmen. Orcs har grepbra magi med andra ord.
Jag vann combat med 13.

Martin Larsson

Jo, så sant så sant Robin, men dom har desutom lyxen att kuna välja ganska fritt mellan magi eller inte och ändå klara sig bra 8)
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

emil

O&Gs magi är löjligt bra för att komma från underutvecklade primater. Fluffmässigt så ska det vara Alver, Tzeentch, Necrarchs VC, Slann och säkert ngt jag glömt. men det är snarare dom som är underutvecklade primater på området.  :lol:

sebbe

Citat från: "emil"O&Gs magi är löjligt bra för att komma från underutvecklade primater. Fluffmässigt så ska det vara Alver, Tzeentch, Necrarchs VC, Slann och säkert ngt jag glömt. men det är snarare dom som är underutvecklade primater på området.  :lol:
det är för att kompensera för faktumet att O&G-spelare är underutvecklade primater
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45