Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Ämnen - Zebulon

#21
Kortspel / Matchresultat i lokalpressen
mars 09, 2008, 14.22
I enighet med ambitionen att nå ut till den ovetande men intresserade
allmänheten uppmanas ni härmed att efter varje organiserad tilldragelse
med tre eller fler deltagare, där någon form av vinnare har kortats,
anmäla följande till undertecknad medelst PM eller i forumet:

     #Namn på deltagare
     #Resultat
     #Övriga uppgifter



Jag har ytterst liten erfarenhet av kortspel. Men beträffande Övriga
uppgifter torde speltyp (Magic el. vad det nu är man spelar) o. dylikt
vara av intresse att förmedla. Ni vet bättre än jag, som sagt!

Avsikten är att publicera resultaten i Borås Tidning så att de medlemmar
som inte var närvarande, eller har tillgång till Internet, skall kunna ta
del av information. Om någon utomstående får upp ögonen för
verksamheten är det bara positivt!

Shuffle and deal!
#22
I enighet med ambitionen att nå ut till den ovetande men intresserade
allmänheten uppmanas ni härmed att efter varje organiserad tilldragelse
med tre eller fler deltagare, där någon form av vinnare har kortats,
anmäla följande till undertecknad medelst PM eller i forumet:

    #Namn på deltagare (armé)
    #Resultat
    #Övriga uppgifter

Jag har ytterst liten erfarenhet av figurspel. Men beträffande Övriga
uppgifter torde arméstorlek och övriga specifikationer såsom max antal
spelrundor, spelplanens storlek och terrängens beskaffenhet etc. vara av
intresse att förmedla. Ni vet bättre än jag, som sagt!

Avsikten är att publicera resultaten i Borås Tidning så att de medlemmar
som inte var närvarande, eller har tillgång till Internet, skall kunna ta
del av information. Om någon utomstående får upp ögonen för
verksamheten är det bara positivt!


Kriga på!
#23
BSK 26 / Första BSK-mötet
mars 09, 2008, 13.42
Det första "beskmötet" kan sammanfattas:

# Anders Bergström agerar nu konventsordförande
# De som skall till GothCon SKALL få något med sig
att visa upp för storebror i väst. Frågan vad? kommer
förhoppningsvis att få sitt svar under kommande vecka.


Vidare gör rykten gällande att mottot för BSK 26 är fastställt....

Så, med risk för att låta som Christer Ulfbåge: vi är på gång!
#24
Sent skall syntaren vakna..


Protokoll, styrelsemöte 2008-02-24

Närvarande: Anders Bersten, Anders Bergström, Robin Fredman, Marie Näsström, Fredrik Nättorp, Fredrik Ros

§ 1. Mötets öppnande
Anders Bergström förklarade mötet öppnat.

§ 2. Inledande punkter

    a) Val av ordförande samt sekreterare
    Som ordförande tillika sekreterare godkändes Anders Bergström.
    b) Dagordningens godkännande
    Dagordningen godkändes
    c) Val av justerare tillika rösträknare
    Som justerare tillika rösträknare godkändes Fredrik Nättorp
    [/list]

    § 3. Uppföljningar (öppna ärenden)
      a) Försäkringsärendet
      Ina nyheter kunde rapporteras. Ärendet bordlades till nästa möte.
      b) Ny forummotor
      Anders Bergström åtog sig att närmare stämma av läget med Andreas Carlsson.
      c) Städning av dioramarummet
      Ärendet bedömdes falla inom ramen för sektionsansvar för diorama
      respektive figurspel, varför det också fastlogs att ansvaret faller på
      Anders Ivarsson respektive Robin Fredman i egenskap av sektionsansvariga.
      Ärendet avslutades därmed.
      d) Nya kolvar och lås
      Priset för nya kolvar och lås ligger mellan 6.000-8.000 SEK. Det fastslogs
      att Fredrik Nättorp i samråd med vice kassör Stefan Nilsson skall inventera
      nyckelbeståndet samt ta fram en åtgärdsplan för att återkalla nycklar som
      är på vift.
      e) Omformuleringen av skåpsavtal
      Den nya formuleringen av skåpsavtalen godkändes. Ärendet avslutades
      därmed.
      f) LAN
      Av allt att döma kommer ett LAN att kunna genomföras med ca. 200
      deltagare. Mer information än så kunde inte presenteras då Per Odlund
      inte var närvarande. Ärendet bordlades till nästa möte.
      g) Planer för lokalen 2008 samt juridiskt sakläge (hyresvärden)
      Inga nya uppgifter kunde presenteras. Ärendet bordlades till nästa möte.
      h) Borcon
      Kontaktförsöken gav inga resultat varför ärendet helt avskrevs.[/list]

      § 4. Ikomna nyckelansökningar
      Inga nyckelansökningar kunde presenteras under mötet. Dock fastslogs
      att nyckelansvarige har styrelsens medgivande att löpande, mellan
      styrelsemöten, behandla inkomna ansökningar.

      § 5. Föreningsnytt
      Anders Bergström åtog sig att skapa förutsättningar för att medlemsaktiviteter skall kunna komma allmänheten till kännedom genom
      lokalpressen.

      § 6. Nyrekrytering
      Två bidragsberättigande medlemmar värvade genom Vänga-gruppen.

      § 7. Övriga frågor
        a) Kiosk
        Det fastslogs att Fredrik Ewers skall tilldelas kiosknyckel då han har en
        hög närvaro i lokalen.
        b) Filmafton
        Fredrik Nättorp informerade om att möjligheterna till filmvisning medelst
        projektor diskuteras, då filmvisning kan vara bidragsgrundande ålades
        bidragsgruppen att undersöka dessa möjligheter närmare.[/list]


        Datum för nästa möte fastlogs till den 30 mars 2008.
        #25
        BSK 26 / Projektstart: BSK 26
        februari 29, 2008, 11.32
        Allt är frid och fröjd: den gångna helgens japankonvent omnämndes
        aldrig som något annat än "japankonvent" i åtminstone lokalpressen
        och Knallevisionen. GothCon står för dörren och det börjar brinna i
        knutarna.

        Tisdagen den 4 mars kl.18.30 har jag för avsikt att hålla ett möte
        på lokalen. Syftet med mötet är att tillsätta en ordförande/projektledare
        för BSK 26. Det är också önskvärt att mötet i grova drag kan fastställa vad
        som måste och kan göras

        Undertecknad är väl medveten om den snäva tidsramen men hoppas
        att så många som möjligt kan närvara: om du har för avsikt att närvara
        vänligen anmäl dig i tråden
        .

        :!: Om du känner dig kallad men inte kan närvara det aktuella datumet,
        vänl. använd denna tråd för att anmäla ditt anspråk på ansvar, eller
        diskutera frågor inför mötet. :!:

        Dagordning
        § 1 Formalia
        § 2 Vad vet vi nu
        vilka planer och önskemål finns redan nu för Projektledaren att ta med sig.
        § 3 Projektledare
        Projektledare tillsätts och tar över mötet.
        § 4 Närvaro GothCon
        det har noterats att de som skall till GothCon med sannolikhet kommer
        att få frågor om BSK. Vad kommer de att kunna svara den nyfikna
        allmänheten?
        § 5 Övriga Frågor



        Här en liten lista över ansvarsområden att tänka över:

          Sekreterare (för möten)
          Informationsansvarig (utåt såväl som internt)
          Receptionsansvarig (på konventet)
          Kassör
          Rollspel
          Brädspel
          Kortspel
          Figurspel
          Diorama
          Städ
          Säkerhet
          Kiosk
          Dansmaskin (aktuellt även i år?)
          Butik
          Logistik


        Väl mött!
        #26
        BSK 26 / Startskott
        februari 20, 2008, 14.29
        Styrelsen finner det gott att föreningen under 2008 arrangerar ett konvent.
        Det är bra för varumärket Armagedon och genererar intäkter för föreningen.
        Viktigast av allt: det främjar intresset för hobbyn.

        I egenskap av konventsektionsansvarig (titel värdig Bulgakov) vill jag
        med detta enkla ingrepp sondera terrängen; utan stöd från föreningens
        medlemmar är projektet nämligen dömt att misslyckas.

        Näst efter stöd och hjälp från medlemmar är en projektledare det viktigaste.
        Visst skulle man kunna involvera högskolans Event Management-utbildning,
        kalla det hela för en PBL-övning i skarpt läge och luta sig tillbaka. Visst är det
        i teorin möjligt. Men det känns samtidigt ovärdigt en förening att överlåta ett
        arrangemang till någon utomstående. BSK 26 behöver en alltså en driven
        konventsordförande som kan se till att projektet genomdrivs!

        Undertecknad vill också underlätta för er medlemmar som känner att ni
        vill göra något, men inte vet vad eller hur: fråga inte vad Armagedon kan
        göra för er, utan vad ni kan göra för Armagedon!

        Se denna tråd som en inventering av föreningens resurser.
        Låt mig därför föregå med exempel:

        Jag har erfarenhet av både butiks- och informatörsarbete och ställer
        gärna upp och arbetar med kiosk/information under konventet. Jag kan
        också tänka mig att arbeta med marknadsföring inför konventet samt
        samordning av projektets informationsresurser.
        #27
        Föreningsfrågor / Arrangemang under 2008
        februari 12, 2008, 15.06
        Istället för många trådar: en stor samlande tråd om spånerier kring
        arrangemang under 2008. Livlig och saklig debatt härmed påbjuden!
        #28
        Protokoll, styrelsemöte 2008-02-10


        Närvarande: Anders Bergström, Anders Bersten, Robin Fredman, vice ordförande Stefan Nilsson, vice kassör Stefan Nilsson Marie Näsström, Fredrik Nättorp, Fredrik Ros

        § 1. Mötets öppnande
        Anders Bersten förklarade mötet öppnat.

        § 2. Inledande punkter

          a) Val av mötesordförande samt sekreterare
          Som mötesordförande utsågs Anders Bersten. Som mötessekreterare utsågs Anders Bergström.
          b) Dagordningens godkännande
          Dagordningen godkändes efter revidering av beslutspunkter, vilka avhandlats under föregående möte.
          c) Val av justerare tillika rösträknare
          Som justerare tillika rösträknader utsågs Anders Bersten och Fredrik Nättorp.[/list]

          § 3. Fördelning av ansvarsposter
            a)   Dator, Internet och webforum: Per Odlund.
            b)   Kiosk: Robin Fredman
            c)   Lokalen: Anders Bergström
            d)   Bidragsansökan: Fredrik Ros – sammankallande- (medborgarskolan), Robin Fredman (SVEROK), Fredrik Nättorp (kommunen)
            e)   Sektionsansvarig, brädspel: Tomas "Brain" Davidsson[/list]

            Konventsansvar bedömdes liktydigt med sektionsansvarig för konvent, varför punkten ströks. Då firmatecknare och skåps- och nyckelansvarig redan tillsatts ströks också dessa två punkter.

            § 4. Rutiner för kiosk, styrelserum, samt kök
            Rutiner klargjordes av övergående styrelse. Det beslutades att kredit skall kunna lämnas upp till 50 SEK för styrelsemedlem.

            § 5. Protokollhantering
            Rutiner för protokollhantering fastslogs: mötessekreterare färdigställer protokoll direkt efter styrelsemötets avslutande, och justeringsmän justerar detsamma efteråt.

            § 6. Försäljning av medlemskort
            Styrelsen gavs inblick i förfarandet. Medlemskort skall fortsättningsvis förvaras i kiosken.

            § 7. Uppföljningar (öppna ärenden)
              a)   Medlemsdatabas
              Anders Bersten åtog sig att föra över befintlig medlemsförteckning i en nyupprättad databas. Det antas att en medlem snarast efter köp av medlemskort också skall införas i nämnda databas av den som utfärdat kortet.
              b)   Försäkringsärendet
              Marie Näsström åtog sig att kontakta Elin Lindén för att fastställa vad som gäller.
              c)   Intenvering av bräd- och rollspel
              Andreas Carlsson åtog sig färdigställandet.
              d)   Ny forummotor
              Ärendet bordlades till nästa möte.
              e)   Löpande reklam under verksamhetsåret, på skolor, föreningar, Ingernet, butiker
              Det fastslogs att reklam endast skall förekomma i samband med evenemang (såsom konvent, motsvarande). Om synnerligen kostnadseffektiva förslag på övriga former för marknadsföring framkommer skall dessa dock tas i beaktning.
              f)   Rapport från festen 080208
              57 nya medlemmar värvades under festen, som i allt var att betraktsas som lyckad i detta avseende.
              g)   Lördagsarrangemang
              Ingen detaljerad planering kan i detta läge redovisas. Dock fastslogs att arrangemang skall och bör hållas.
              h)   Nya kolvar och lås
              Vice kassör Stefan Nilsson åtog sig att kontrollera kostnader.
              i)   Tömning av de små skåpen
              Handhavande av ärendet ålades vice kassör Stefan Nilsson, i egenskap av skåps- och nyckelansvarig.
              j)   Städning av dioramarummet
              Det föreslogs att Greger Lundstedt är en lämplig kandidat. Dock kunde inget beslut fattas då ifrågavarande kandidat ej var närvarande.
              k)   Ljudisolering av Gröna Rummet
              Andreas Carlsson åtog sig att fortsätta arbetet med ljudisoleringen även under 2008.
              l)   Omformulering av skåsavtal
              Handhavande av ärendet ålades vice kassör Stefan Nilsson, i egenskap av skåps- och nyckelansvarig.[/list]

              § 8. Nyckelansökningar
              Styrelsen godkände i samtliga förekommande fall inkomna nyckelansökningar (se bilaga 1).

              § 9. Städdagar
              Fördelning av ansvar för att lokalstädning blir av fastslogs preliminärt enligt följande schema:
                a)   080216 Anders Bergström
                b)   080223 vice kassör Stefan Nilsson
                c)   080301 Fredrik Nättorp
                d)   080308 Marie Näsström
                e)   080315 vice ordförande Stefan Nilsson
                f)   080322 Fredrik Ros
                g)   080329 Anders Bersten

              § 10 BSK -08
              Styrelsen fastslog att ambitionen finns att arrangera konvent under 2008. Sektionsansvarige Anders Bergström lät meddela att arbetet har påbörjats.

              § 11 Övriga frågor

              a)   LAN-party
              Som ansvarig för att undersöka möjligheterna för att arrangera ett LAN utsågs Per Odlund.
              b)   Nyrekrytering 2008
              ärendet bordlades till nästa möte.
              c)   Arrangemang 2008
              Anders Bergström åtog sig att starta en diskussionstråd på webforum.
              d)   Planer för lokalen 2008 samt juridiskt sakläge (hyresvärden)
              Vice kassör Stefan Nilsson åtog sig att tills nästa möte studera de juridiska frågorna.
              e)   Styrelsens motto 2008
              Ärendet bordlades till nästa möte.
              f)   Nya foton av styrelseledamöter på webforum, hemsida, i lokalen:
              Det fastslogs att styrelsen skall kunna identifieras av sina medlemmar.
              g)   Inköp av spel
              Anders Bersten informerade kortfattat om möjligheter för inköp av spel. Ytterligare information kommer att finnas styrelsen tillhanda inom kort.
              h)   Borcon
              Ett arrangemang i staden, som förvisso helt saknar anknytningen till föreningen, har antagit namnet BorCon, vilket inte helt saknar anknytning till Borås Spelkonvent. Marie Näsström åtog sig att initiera kontakt med BorCons arrangörer.
              i)   Antal bidragsberättigande medlemmar
              Det vid mötet dagsaktuella antalet bidragsberättigande medlemmar uppgick till 37 stycken.

              § 12. Mötets avslutande
              Mötet avslutas. Datum för nästa möte fastställdes till den 24 februari 2008.


              Vid pennan
              #29
              Protokoll, styrelsemöte 2008-02-03

              Vänner av god ordning må höja ett och annat ögonbryn med anledning av den hast i vilken styrelsen sammankallades till sitt första möte. Somligt måste av nöden avhandlas varför ett kortare avbrott i årsmötet därför togs i anspråk. Titlar används endast i de fall särskiljande av identitet på annat sätt inte är möjlig.

              Närvarande
              Anders Bergström, Anders Bersten, Robin Fredman, Greger Lundstedt, vice kassör Stefan Nilsson, Marie Näsström, Fredrik Nättorp, Fredrik Ros

              1. Mötets öppnande
              Greger Lundstedt förklarade mötet öppnat.

              2. Val av mötesordförande och mötessekreterare
              Som mötesordförande utsågs Greger Lundstedt. Som mötessekreterare utsågs Anders Bergström.

              3. Dagordningens godkännande
              Dagordningen godkändes.

              4. Firmatecknare, verksamhetsåret 2008
              Som firmatecknare 2008 utsågs Fredrik Nättorp och vice kassör Stefan Nilsson.

              5. Ansvariga för skåp och nycklar, verksamhetsåret 2008
              Som ansvarig administratör i båda avseenden utsågs vice kassör Stefan Nilsson.

              6. Ansökan om lokalnycklar, verksamhetsåret 2008
              Styrelsen godkände i samtliga förekommande fall ansökan om tillgång till lokalnyckel [Carl Tatti, Anders Ivarsson, Andreas Carlsson, Marcus Johansson]. Beslut gällande huruvida kiosknyckel skall kunna utfärdas till medlem utanför styrelsen sköts upp till kommande styrelsemöte.

              7. Övriga frågor
              Inga övriga frågor.

              Datum för nästa styrelsemöte preliminärt fastställt till söndagen den 10 februari.
              #30
              Allt verkar ju riktigt bra (så länge man inte kollar på mindre ambitiösa
              hemmabyggen), men är det värt pengarna? Deras WWII-atlas verkar
              ju snuskigt bra.

              http://www.profantasy.com
              #31
              Rollspel / Big Eyes, Small Mouth
              augusti 08, 2007, 13.52
              Från och till händer det att jag får tummen ur och lägger till ytterligare
              fragment till en BESM-konvertering av en fulkampanj från förr.
              Hemmabygget (som utnyttjade SRR/RM-motorn, wordup!) har legat i träda
              sedan Sem, Ham och Jafet hjälpte farsgubben att bygga båt, ungefär.
              Under ungefär lika lång tid har det dessutom varit ett MUD-projekt
              som jag konsekvent "pillar med i morgon istället". Nåja.

              Eftersom BESM på pappret (aldrig skarpkört!) är ett alldeles fantastiskt
              system och då det vore kul att testa litet Square Enix-touch på den gamla
              skåpmaten så tänkte jag: måste ha en deadline! Eller ja, åtminstone ett
              preliminärt intresse utifrån för litet klassisk Super Nintento/Manga-fantasy i
              pen & paper-format så att jag får tummen ur helt och hållet!

              Hade tänkt mig en eller ett par (eller kanske fler om intresset finns) kvällar i höst för kortare episoder.
              #32
              Rollspel / Saxat från helgon.net
              juli 26, 2007, 08.56
              CitatDarkRaven K29 från Åland i Utomlands, Igår kl 23:40
              Testspelare Sökes.
              Vi är två personer som arbetar på ett spel som är kombinerat roll- och strategispel. Vi söker för tillfället en till tre grupper/föreningar som var och en innehåller nio villiga spelare.
              Gärna folk som står ut med korsförhör samt att testa minsta lilla detalj ett hundratal gånger. ;)


              Tråden finns under rollspelsforumet på helgon.net. Jag är alltså inte med
              och utvecklar spelet, utan ville bara tipsa!


              /säbjulån
              #33
              Är det någon som har erfarenhet av att köpa satelitfoton från nätet (Lantmäteriet, motsvarande)?
              #34
              Habla MP-5 / Romo Nights, fredag 27 april
              april 25, 2007, 07.26
              Är det någon som skall dit?   :roll:
              Åker annars helt själv!