Tågspel (18xx)

Startat av Beast, maj 31, 2008, 23.05

Föregående ämne - Nästa ämne

Beast

Jag är sugen på att köra lite tågspel framöver. Det lär dock vara svårt att hinna med det på en torsdag (möjligen ett parti 1861), men man kan ju köra en lördag.

Dessvärre är det tjockt fram till och med midsommar, men varför inte preliminärt säga den 28 juni (veckan efter midsommar)?

Finns det intresse (den dagen eller någon annan dag)?

Och vilken variant?
1826, 1830, 1856, 1870 eller 1861 är väl de som är mest spelade.
War is justice,
death to all kinds of humans

Brain

Lördagen 12/7 då eller?

Jag är på!
Vill gärna köra "den ryska" men annars är det 1830 eller 1826 som gäller för mig.

Vilken är mest nybörjarvänlig?
Tomas Davidsson

Beast

Det beror ju på vad man menar med "nybörjarvänlig".

1830 har ju få typer av bolag, och det är få val att göra (hel utdelning eller ingen utdelning). Å andra sidan så är det lätt att fullständigt krascha om man gör ett grovt fel. Det är ju ganska enkelt att organisera en elak dumpning på en annan.

1826 är ju mer förlåtande. Det är svårt för att inte säga omöjligt att dumpa på någon ett katastrofalt bolag. Men det är ju fler typer av bolag.

1861 har vi ju inte spelat så mycket än. Men det har ju staten som en garanti för att man inte kraschar.

Jag är kanske mest sugen på 1861 eller 1826.
War is justice,
death to all kinds of humans

Usually_Insane

hum, 1861, är det den kanadensiska?

och vilket datum gäller, har iofs inget speciellt planerat på någon av dom två än men...
Suffering from Knight in Shining Armor syndrome and proud of it!

"We put poisons in our water and air to weed out the weak! We detonate fission bombs in our only biosphere! We nailed our god to a stick! Don't fuck with the human race!"
- attributed to General Nikolai Nikolai at a galactic summit

Beast

Preliminärt datum: 28 juni    (jobb, midsommar och festande gör att de tidigare lördagarna är borta).

1830 är förvisso regelmässig det mest nybörjarvänliga, men det är också det mest elaka. Det är ganska lätt att bli bankrutt där. Det är ett skäl till att kanske 1830 inte är bästa valet (såvida inte alla är någorlunda vana).  

1826 (Frankrike) är bäst på 3-5, enligt uppgift är det inte så bra om man är 6 spelare.

1861 (Ryssland) är tydligen fint på 6 också. Det går också något snabbare än de övriga.

1870 (Mississippi)  och 1856 (Kanda) är också bra val, men åtminstone 1870 tenderar att ta lång tid.
War is justice,
death to all kinds of humans

Beast

Citat från: "Brain"Lördagen 12/7 då eller?

Hmm, jag har föreslagit den 28 juni.

Just lördagen den 12 juli är en lördag då jag garanterat inte kan.
Den 5e jobbar jag till 22, så om den 28 inte funkar så blir det kanske inte förrän den 19e juli., såvida man inte kan hitta en vanlig veckodag (eller en fredag) som funkar.
War is justice,
death to all kinds of humans

Brain

Var nog väldigt trött när jag läste ditt inlägg...  :oops:

28/6 it is! Jag är på!
Tomas Davidsson

Usually_Insane

Kan komma 28/6

Brain det är nog tur du fick den där minisemsetern, verkar ju varit helt slutkörd ;)
Suffering from Knight in Shining Armor syndrome and proud of it!

"We put poisons in our water and air to weed out the weak! We detonate fission bombs in our only biosphere! We nailed our god to a stick! Don't fuck with the human race!"
- attributed to General Nikolai Nikolai at a galactic summit

Beast

Finemang!

Nu gäller bara att börja fundera över vilken tid vi skall börja.

Och det gör ju inget om vi blir fler än 3 heller. Blir vi 3 eller 4 kör jag helst 1826.
Blir vi 6 så är 1861 antagligen bäst.

Blir vi 5 så är endera spelet bra.
War is justice,
death to all kinds of humans

Brain

Måste bara sparka på Daniel också, det var ju han som ville spela mest :-)
Tomas Davidsson

Brain

Fan vd forumet segar så det blir dubbelpost.....
Tomas Davidsson

Daniel

Citat från: "Brain"Måste bara sparka på Daniel också, det var ju han som ville spela mest :-)

Jo jag vill men ni valde den enda helgen som jag inte kunde, så jag får vänta tills nästa tillfälle.

Brain, du vet att det är ASL-dag den dagen också va?

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

Usually_Insane

Suffering from Knight in Shining Armor syndrome and proud of it!

"We put poisons in our water and air to weed out the weak! We detonate fission bombs in our only biosphere! We nailed our god to a stick! Don't fuck with the human race!"
- attributed to General Nikolai Nikolai at a galactic summit

Brain

Citat från: "Daniel"
Citat från: "Brain"Måste bara sparka på Daniel också, det var ju han som ville spela mest :-)

Jo jag vill men ni valde den enda helgen som jag inte kunde, så jag får vänta tills nästa tillfälle.

Brain, du vet att det är ASL-dag den dagen också va?

Typiskt... Hade glömt att dra upp den stort i kalendern (ASL-Dagen alltså...)

Är följdaktligen då ganska velig om spel... Måste spela ASL... Måste spela Tågspel...

Björn, andra datum på förslag? Snälla
Tomas Davidsson

Beast

Det var nog inget perfekt datum.

Och så är nog min bil på reparation för typ 5000 då...

Men efter att ha fladdrat med några datum så har jag ett nytt på förslag. Det är en söndag (för det visade sig att de flesta lördagar är bokade för jobb och annat otrevligt):

Vad sägs om den 13 juli.

Eftersom det är en söndag så bör vi inte börja alltför sent.
War is justice,
death to all kinds of humans