Grundkurs i WiF

Startat av carlsson, oktober 05, 2005, 07.21

Föregående ämne - Nästa ämne

carlsson

På förekommen anledning föreslår jag att vi tar en kväll innan säsongens WiF-start och går igenom spelgrunderna. Är det någon som har lust att hålla en sån session?

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Heavy

Jag har tokmycket lust att vara med iallafall så man kanske lär sig nått innan det drar igång :)
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

GrandPA

Jag kan tänka mig att hålla i en sådan.

För dom som har tid och ork att läsa lite regler föreslår jag att man läser reglerna om zoc och supply i kapitel 2. Jag tror det rör sig om 3-4 sidor kanske ännu mindre. Det kanske finns lite termer där som är oklara men huvudsaken är att man får ett hum om vad det handlar om. Dessa regler är enligt mig de absolut viktigaste (om man nu kan säga att någon regel är viktigare än någon annan) i spelet. Supply är centralt för nästan alla moment i spelet och zoc är ibland mycket avgörande för supply.
All for one and more for me

Clifford

En annan avgörande faktor är att lära sig vad siffrorna på gluters betyder, hur en glut är uppbygd, helt enkelt. Det går mycket snabbare att lära ut spelet om nybörjarna fattar vad som är vad på gluten.

carlsson

Grundkurs först. Läsa sen.

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Lindbergh

Jag kan stödja med att hålla en kort-kurs i enkel sjöstrid någon vardagskväll. Från hur gluten är uppbyggd, vilket är viktigt som clifford menar, till hur man flyttar, spanar och kanske hittar  :wink: och väljer att strida. Även hangarflyg och landbaserat sjöstridsflyg inkluderas i sekvensen!!

Dock håller jag med PA, Zone Of Control (ZOC) och supply är två basala saker som är kanske de viktigaste. Utan supply kan du inte göra ett smack i spelet, utom att försöka slå slut rundan kanske :wink:

Vi kan ju lära ut enkla taktiska, operativa och strategiska knep dessutom!? jag menar, det är ju ändå ett tärningsspel  :D

Kanske kan nästa onsdagkväll...

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Martin Larsson

Grundkurs är en gôrbra idé. Försök bara att se till att alla nya fått info om den innan det smäller 8)

Sen har ju iofs vi ryssar en extra försöksrunda med "la Baguette" :D
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Lindbergh

VAddå försöksrunda? Tror du tysken verkligen anfaller västeuropas mäktigaste armé och med kanske världens bästa stridsvagnar  :shock: ni har ju dessutom en maginot-linje som han ALDRIG  :roll:  kommer över!!

Minns Yoda-regeln;

There is no try, only do...

FRANCE WILL HOLD!!!

Churchi LL   8)
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

GrandPA

CitatFRANCE WILL HOLD!!!

HA HA HA HA
Jag tror du glömt att de franska generalerna inte var/är :D  mycket att räkna med. Har hört att de fått sin utbildning i USSR. Frankrike kommer att falla som ett övermoget äpple.
Som Yoda sa "Sick have I become. Old and weak."

Vilka är det som är intresserade av en grudkurs förutom Heavy och Carlsson? Hör av er på forumet så att vi lättare kan organisera något tillfälle.
All for one and more for me

Lindbergh

Citat från: "GrandPA"
CitatFRANCE WILL HOLD!!!

Som Yoda sa "Sick have I become. Old and weak."

:lol:  :lol:  :lol:

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Martin Larsson

Som sagt, med krigsropet  "la Baguette" kan det ju bara gå åt ett håll 8)
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

oscar

Om det nu snart är dax att starta nästa omgång borde det kanske vara dags att planera in en grunskurs i WiF?
Men, jag är ju Brekal liksom...

Apanpapan

Citat från: "Martin Larsson"Som sagt, med krigsropet  "la Baguette" kan det ju bara gå åt ett håll 8)

Det kommer du få skrika ända till Baku...
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Ewers

Ber om ursäkt att jag tar upp ett icke-WIFämne.

Oscar: Eftersom du är inne på forumet tämligen ofta kanske du kunde tänka dig att läsa/besvara er Westerntråd. Om inte tolkar jag det som att du lagt ner den kampanjen (mer eller mindre) och skulle i så fall uppskatta en bekräftelse på detta.

P-A: Jag skulle vilja vara med på WIF-kurden.

/F

För övrigt kan det rapporteras att L-H slåg nytt rekord i tärningsslagande igår kväll. 11 st treor (bara 10 av dem var för träff eller effekt av träff  :shock: ) samt fyra dubbelettor.
"Det är svårt att vinna mot Alexander Lukas..." känt citat från L-H själv.

Lindbergh

Kanske vi skall boka upp några kvällar i slutet på månaden för att kunna köra enkel regel genomgång och låtsas-markanfall, -flygstrid och -sjöstrid?

:wink: Hmm, kan säga att jag inte skäms direkt - vet nu hur det känns att ha flyt och slå riktigt bra!! Kul att man kan få tro på poetisk rättvisa, efter att ha suttit i månader(!) och fått rejält med stryk på Stoumont-kartan!

Kändes härligt att kunna säga "det här är en träff...*tärningsslag* ...slange-auge!!!" när jag rasslade loss med SdKfz 251/1 mot era lastbilar  :lol:

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954