World in Flames (Regler for Dummies!)

Startat av Daniel, september 22, 2005, 11.56

Föregående ämne - Nästa ämne

Daniel

Okej, då var det som jag kände på mig men jag kunde inte hitta just det stället som specificerar det.

Tackar!

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

Lindbergh

Lagrum är 14.2 under tredje rubriken return to base


After the mission is completed, return surviving aircraft units (except
carrier planes) to any friendly controlled hex within their range
(doubled if they were fl ying at extended range). Carrier planes return
to the sea-box section they fl ew from. Turn all units that return from a
mission face-down.
Naval air and naval air interception missions are different - each aircraft stays in the
sea area and keeps its current facing, face-up or face-down.
Rebase missions are also different - you do not turn the rebasing aircraft
unit face-down after the mission is over.


Enda undantaget från regeln verkar vara flygande bomber (14.7) och kamikaze (14.8 ), fast det kanske är uppenbart  :wink:
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Daniel

God morgon!

Idag ska det spelas WiF!
Vi ska köra Barbaross-scenariot.

Nu har jag en lite fråga till, efter alla impulser så får man transporter sina resurser till fabriker och där omvandlas dom till buildpoints. Måste jag därefter transportera min buildpoints till städer i hemlandet för att kunna bygga enheter för dom?
Eller gäller detta bara Lend Lease?

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

KOBOLDKUNGEN

Nej, det går bra ändå. Förutom vid lend lease då.
Men fabrikerna gör inte build points.
En fabrik och en resurs gör en production point. Production points blir build points först när man multiplicerat dem med sin production multiple.
_______________________________________
Jag KUNG, du KOBOLD...
_______________________________________
www.semesterbostad.org
www.jisit.se


Daniel

Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

Lindbergh

Hur gick det att spela Barbarossa-scenariot :?:  

Battlereport pls... :D
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Daniel

Spelandet gick bra och till en början mycket segt. Vi försökte så gott det gick att spela enligt reglern men en hel del glömdes bort och allt som hade med bådar och sånt att göra lämnade vi... efter att ha försökt oss på en strid... :)

så efter ca. 12 timmar av spelade så hade kommunisternas röda skynke sänkt sig över farsisternas framfart och tyskarna var på väg ut ut de rödas land!

Vilket toppen spel!!!
Hur kul som helst, både jag och Mats var mycket nöjda med spelets utförande allt var noga avvägt och trotts att vi valde bort en hel del options så kändes det relativt balanserat ändå... nästa gång så kommer att gå bra mycket bättre och förhoppningsvis med lite mer sjöstrider! :)

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

oscar

Säg gärna till om ni vill ha en extra medspelare ngn gång!
Men, jag är ju Brekal liksom...

Daniel

Citat från: "oscar"Säg gärna till om ni vill ha en extra medspelare ngn gång!

Visst, det blir nog en omgång relativt snart i alla fall och då kommer vi nog vara på Armagedon!
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

Lindbergh

God evening!

Sitter och klurar på FRANCE och var f*n de får sin olja ifrån? Utan att bläddra i reglerna så får mig veterligen de bara en OIL från typ Irak. Lägger man därtill att de har en strategisk reserv på vad jag har för mig en OIL som är stackad någonstans bra, har de maximalt 1,4 att flippa upp för?

Är det rätt uppfattat?

FFS, 1,4 är ju nada???? Ett INF-HQ kostar ju 0,4...Inser att två år är en lååång tid i WiF sammanhang...kan inte minnas fransk olja ens?!

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Clifford

Inget från ryssen? De har ju rätt få olje-kostande prylar...

Lindbergh

Ryssen har väl ingen agreement med Fransosen? I och för sig är ju fransmännen halvkommunister, men ändå :lol: ?

Dessutom är FRANCE och CW de enda (vettiga :wink: )allierade MP (CHINA räknas  :) inte) som blir aktiva MP när kriget börjar och det är bara aktiva MP som får idka "fritt" handelsutbyte med BP, RES och OIL. Annars regleras det i avtal/pakter som är speciella, precis som Molotov/Ribbentroppakten...

*mummel, mummel* får väl leta fram regel PDFen...
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

oscar

Jag minns inte heller att fransmannen har någon annan olja. Borde vara ganska viktigt att spara olja i början alltså.... Tyvärr för de allierade är nog ryssen "neutral" en bra bit in i spelet och får alltså inte dynga olja till fransmannen. Iofs hade det nog varit spännande att se ryssen och fransmannen försöka pussla ihop en vettig konvojkedja ;)
Men, jag är ju Brekal liksom...

Lindbergh

Hmm, inser samtidigt att man kanske inte behöver vara alltför generös och ambitiös med att ge CW OIL till fransmannen...jag menar, det är ju inte så att fransmannen lär överleva med dagens spelstilar :(

...Det är väl snarare att fransmannen lär få fett med stryk redan vintern 1939  :shock:

Det innebär att FRANCE kan få typ 1-2 OIL som mest, sedan att man tar några CP och så får de själva ta hem 1 extra OIL från CW. Det bör räcka och ha för att flippa upp två HQ-I och några FTR, LND och MECH. Annars har ju man inte så oljekrävande saker...jag förutsätter givetvis att FRANCE betalar för sig  :wink:

Det är iofs inga problem för USSR att ta olja från Tiflis ner mot Alexandretta i Turkiet och sedan 2 franska CP till Marseilles, hade fungerat om de var allierade...

Kan ITALY göra en search and seizure, eller måste man vara aktiv MP för att få göra det :?:

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

oscar

Tänkte inte på dom där opålitliga turkarna...

Enligt RaW (Rules as Written) så finns det två villkor för att kunna utföra en Search and Seizure:
1. Man får inte vara krig med den man utför handlingen mot
2. Man måste vara i krig med den som resurserna är ämnade för

Betyder indirekt att man måste vara en aktiv MP.
Men, jag är ju Brekal liksom...