40k-introduktion för ev. nybörjare

Startat av Martoow, mars 12, 2008, 12.32

Föregående ämne - Nästa ämne

Ola

Jag kommer ner framåt 19-tiden på onsdag, om det finns någon där som vill visa hur det hela går till då?
WHFB, det bör gå att ordna utan problem. Föreslå ett antal olika dag&tid så ska vi se. Och hur många det är som vill prova på.
mvh ola
Sir Killalot II for the masses!

Martoow

Det ska vara finfint att komma då också. Jag och Erik kommer vara där till sent. :D
No expansion without equilibrium
No conquest without control
Pursue success in serenity
and service to the Tau\'va

Ola

Hallå.
Har dragit på mig en lättare förkylning med feber, (influensa kanske det heter?), så ikväll kommer jag inte ner. Gärna en annan gång. Ha det.
mvh ola
Sir Killalot II for the masses!

Daniel

Jag har samma sam som Ola... kommer inte heller ner.

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

RPK

Hakar gärna på denna nybörjargrupp. Har tillräckligt med Tau-figgar för Combat Patrol.
"Nothing in this world that\'s worth having comes easy."
-Bob Kelso

Utruf

Samma, behöver dock måla allt först.

Har 2 frågor, behöver man HQ i combat patrol? Kanske inte är så snyggt story-wise om en Brother Captain i Terminator Armour skulle vara med en combat patrol(Roligt att springa efter Chimeran f.ö.).  :P

Andra är om Grey Knights kan Deep Strike'a in i striden, från codex'et:
"Deep Strike
Grey Knights are commonly teleported into position where they are needed most. Any unit of Grey Knight Terminators, a Grey Knight Hero or a Grey Knight Teleport Attack may be held in reserve and enter play by Deep Strike using the Deep Strike scenario special rules(see page 132 of the Warhammer 40,000 rulebook) even in missions which do not normally allow Deep Strike or Reserves." Dock vet jag inte hur effectivt Deep Strike är, så om nån vet bättre så skriv gärna.

Ps, gör det nått om ens lista är på 401 pts?  :shock:
Thou shalt not refer to the Machine Spirit as "Cruise Control".

Lasguns don’t make cool disco lights for your party.

Brain

Citat från: "Utruf"Samma, behöver dock måla allt först. Har 2 frågor, behöver man HQ i combat patrol?

Får ha med en HQ-enhet men man behöver inte. Dock finns restriktionerna: "Inte mer än 2 wounds" samt "inget 2+ Armour Save"

Citat från: "Utruf"
Andra är om Grey Knights kan Deep Strike'a in i striden, från codex'et:
Är osäker på detta. Tror det beror på vilket scenario man spelar


Citat från: "Utruf"
Ps, gör det nått om ens lista är på 401 pts?
Beror helt och hållet på motståndaren men armén skall vara på max 400 pts
Tomas Davidsson

RPK

Citat från: "Brain"
Citat från: "Utruf"Samma, behöver dock måla allt först. Har 2 frågor, behöver man HQ i combat patrol?

Får ha med en HQ-enhet men man behöver inte. Dock finns restriktionerna: "Inte mer än 2 wounds" samt "inget 2+ Armour Save"

Glöm inte restriktionen på vehicles också, kombinerad armour value ska vara 33 eller lägre.(Alltså front+side+rear)

Med andra ord, lämna Dreadnoughten hemma.
"Nothing in this world that\'s worth having comes easy."
-Bob Kelso

Brain

Här är alla regler från Combat Patrol (första ed)

Short-form Warhammer 40,000
The guidelines for force selection we have settled on are as follows:
• Patrols are no more than 400 points.
• You must have one Troop choice.
• You may have one HQ choice, but no more than one.
• You may spend remaining points on anything in the Codex.
• No character can have more than 2 Wounds.
• No special characters.
• No 2+ saves.
• No vehicles with a total Armour value greater than 33.
• You must have a completed, detailed roster and access to the relevant Codex.
• Painted models only.

EDIT: Korrigerade punktlistan
Tomas Davidsson

Utruf

Skulle inte kunna använda en Dread iaf, "A Grey Knight Hero must be part of the force" och jag vill inte spendera 91 pts på min hero i en combat patrol. Men kunde tagit en Land Raider som transport till mina troops.  8)

*Rullar tummarna i väntan på leverans från Figurspel.se*
Thou shalt not refer to the Machine Spirit as "Cruise Control".

Lasguns don’t make cool disco lights for your party.

Brain

I det fallet överskrider Combat Patrol-reglerna codexen. Den gruppledare som har högst Ld räknas som ledare.

Landraider skulle vara aningen overkill i en Combat Patrol (samt att den överskrider restriktionerna för pansar med 9...

Får inte ens ha med min Exorcist för mina Sisters of Battle :(
Får se ifall man tar med en Immolator någon gång  :twisted:
Tomas Davidsson

Utruf

Försöker komma på hur jag ska göra med Anti-Tank i min patrol, Krak Granades, Hunter-Killer Missile och Melta Gun? (Daemonhunters)
Thou shalt not refer to the Machine Spirit as "Cruise Control".

Lasguns don’t make cool disco lights for your party.

Brain

Citat från: "Utruf"Försöker komma på hur jag ska göra med Anti-Tank i min patrol, Krak Granades, Hunter-Killer Missile och Melta Gun? (Daemonhunters)

Med tanke på att fordonen har 12/10/10 eller 11/11/10 för det mesta så räcker en bolterskur bakifrån :-)

Spelar du DH så är närstrid ett fullgott alternativ (Grey Knights S4 + 2 för hillebarden)

Annars har du nog de tre alternativen såvida du inte får ha Melta-Bombs också

Personligen föredrar jag Melta-Gun
Tomas Davidsson

Utruf

Citat från: "Brain"
Med tanke på att fordonen har 12/10/10 eller 11/11/10 för det mesta så räcker en bolterskur bakifrån :-)

Verkligen? Trodde man behövde ganska bra Anti Tank för att ens repa fordon, har nog spelat Dawn of War förmycket. ;)

Jag vet inte hur man spelar TableTop, säger bara vad jag tycker är logiskt och så får man bli rättad av dom som kan spelet.

Min Patrol(Än sålänge) 1 Chimera med en bunt Stormtroopers åker fram framför den större delen av armén i jakt på Chaos(Eller vad man nu kan stöta på, alla som går emot The Emperor ska tas hand om.  :twisted: ), dom stöter på vad man nu stöter på och får direkt understöd av en Grey Knight squad som Deep Strike'ar ner från Cruisern(Vad nu skeppen heter).

Får jobba på Backstoryn för mitt kompani.  :D
Thou shalt not refer to the Machine Spirit as "Cruise Control".

Lasguns don’t make cool disco lights for your party.

Brain

Citat från: "Utruf"
Verkligen? Trodde man behövde ganska bra Anti Tank för att ens repa fordon, har nog spelat Dawn of War förmycket. ;)

Jag vet inte hur man spelar TableTop, säger bara vad jag tycker är logiskt och så får man bli rättad av dom som kan spelet.

Nej det räcker med S4 och uppåt ifall du kommer i rätt vinkel.

Det där med logik kan du nästan ta och glömma helt då 40K inte är ett regeltekniskt mästerverk.
Tomas Davidsson