Plus eller minus?

Startat av Beorn, januari 04, 2008, 11.58

Föregående ämne - Nästa ämne

Beorn

Är det någon som vet huruvida konventet gick plus eller minus?
Björn

Clifford

Enligt senaste styrelseprotokollet 8000:- plus.

Med risk för att låta negativ så ser det underligt ut i mina ögon att det bara gick 8000:- plus med tanke på hur mycket mindre utgifter det hade. Sjönk deltagarantalet lika mycket?

Lokalhyra, foldertryck, bidrag till arrangörer, utgifter för mat.
Alla dessa typer av utgifter har skurits i de senaste tio åren. När vi så nu har en lokal som är avsevärt mycket billigare än Bäckäng borde det ju åtminstone gå lika mycket plus som det gjorde där väl?

Potentialen för att det skulle gå ännu bättre än Bäckäng finns ju. Och nej, jag jämför inte med när vi hade 700 besökare.Några av de sista åren på Bäckäng uppnådde ju bortåt 30-50kkr vinst och då var deltagarantalet cirka 400.

Spiff Rymdspionen

Siffran var ungefärlig då de ansvariga saknade en total sammanställning av konventets utgifter och inkomster. Årsmötet kommer att kunna svara bättre på vad den slutgiltiga summan blir. Har svårt att tänka mig att det rör sig om några större förändringar dock. Kan inte svara för alla utgifter, men lokalhyran blev inte så mycket billigare som vi hoppats på, snarare på ungefär samma nivå som på Bäckäng.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Clifford

Citat från: "Spiff Rymdspionen"Siffran var ungefärlig då de ansvariga saknade en total sammanställning av konventets utgifter och inkomster. Årsmötet kommer att kunna svara bättre på vad den slutgiltiga summan blir. Har svårt att tänka mig att det rör sig om några större förändringar dock. Kan inte svara för alla utgifter, men lokalhyran blev inte så mycket billigare som vi hoppats på, snarare på ungefär samma nivå som på Bäckäng.


Hur kan den bli något annat än vad kontrakt sade?

Daniel

Citat från: "Clifford"Hur kan den bli något annat än vad kontrakt sade?

En gissning, vi hyrde av minst tre olika parter. Högskolan i Borås, Studentkåren i Borås samt (Kommunen?), Högskolan var "gratis", kommunen begärde minst 18000:- för Bellona (kan ev. ha reducerats om vi fick bidrag). Studentkårens lokaler kostade mellan 10000:- och 15000:- om jag inte minns helt fel.

Vi hade ca. 310 betalande besökare som i snitt betalade ca. 200:-/person
totalt 62000:-

I sämsta fall: så blir det 29000:- kvar

sedan har vi mat till arrangörer, t-shirts, muggar, bil, priser, reklam, mm. kan säkert dra iväg med 20000:-

Alltså helt logiskt.

Fundering:

Citat
Potentialen för att det skulle gå ännu bättre än Bäckäng finns ju. Och nej, jag jämför inte med när vi hade 700 besökare.Några av de sista åren på Bäckäng uppnådde ju bortåt 30-50kkr vinst och då var deltagarantalet cirka 400.

När ni gjorde en vinst på 50K med 400(betalande?) deltagare som jag misstänker betalade i snitt max 200:- så borde ni endast ha haft kvar 30K för hyra samt övriga utgifter, det låter lite?

Jag kan också tillägga att det försvårar arbetet att varje år behöva byta lokaler, i vårt fall för BSK25 så med facit i hand hade vi nog kunnat avvara antingen Bellona eller några lokaler i Studentkåren och då tjänat en hel del pengar.

Om vi nu får behålla lokalerna till nästa år så finns det goda förutsättningar för att BSK26 kommer att bli ett ännu bättre konvent än BSK25.

// Daniel

Edit: Stavfel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

Daniel

Jag vill också tillägga att jag personligen är nöjd med förra årets BSK (BSK25) konventet var lyckat och besökarna hade trevligt. Resultat ca. +8000:- är ett helt ok resultat och ganska väntat.

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?

Ewers

Daniel har sagt det som behöver sägas. Jag har också stora förhoppningar om att BSK 26 kommer bli bättre i alla avseenden, inklusive vinstmässigt.

Nu vet vi hur lokalerna fungerar och vad som funkar respektive inte funkar.

/F  8)

Clifford

Ja, det var inte menat som kritik men det var ett något oväntat resultat i mina ögon efter allt prat om hur mycket billigare än Bäckäng det blev. Jag föstår att det endast gällde själva högskolans lokaler nu.

Jag tror att kiosken bidrog med 10-20 kkr det året vi drog in nära 50.
Jag vet än idag inte varför det gick så bra då egentligen.
När konventet var en dag längre säljs också mycket mer mat och dylikt, kanske förklarar lite grann åtminstone.

Daniel

Citat från: "Clifford"
Jag tror att kiosken bidrog med 10-20 kkr det året vi drog in nära 50.
Jag vet än idag inte varför det gick så bra då egentligen.
När konventet var en dag längre säljs också mycket mer mat och dylikt, kanske förklarar lite grann åtminstone.

Jag håller med dig om att en extra konventsdag ger mer åt kiosken. Kiosken i år var inte optimalt placerad och det verkar vara svårare att sälja just i kiosken när konventet ligger närmare stan.

Vill också be om ursäkt för min något otrevliga ton i de två föregående inläggen.

// Daniel
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?