Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Ämnen - Spiff Rymdspionen

#41
§1   Mötets Öppnande

Vice Ordförande Marcus Johansson förklarade mötet öppnat.

§2   Inledande Punkter

a)   Val av sekreterare

Carl Tatti valdes till mötessekreterare.

b)   Val av justerare tillika rösträknare

Fredrik Ewers och Elin Linden valdes till justerare tillika rösträknare

c)   Dagordningens godkännande

Dagordningen godkändes.

§3   Närvaro

Närvarande var Carl Tatti, Per Odlund, Elin Linden, Marcus Johansson, Fredrik Ewers samt Marie Näsström. Andreas Carlsson närvarade via telefon.

§4   Uppföljning

a)   Reklam

Fredrik Ewers och Elin Linden ser till att dessa blir upptryckta i veckan. Tanken är att göra reklam för konventet och föreningen på samma poster. Förhoppningsvis kan vi starta ett samarbete med högskolan som gör kostnaden rimligare.

b)   Försäkring

Elin Linden skickar in ansökan i veckan, och som det ser ut nu kan vi bli tilldelade ett grundbelopp för stölderna i kiosken i augusti i år.

§5   Medlemsmöte

Styrelsen spikade söndagen den 21/10, 13:00 till medlemsmöte för att diskutera 2008 års medlemsavgifter. Har du åsikter om avgiften, vill diskutera relaterade ämnen, eller bara lyssna på vad som blir sagt, dyk upp.

§6   Nyckelansökning

Anders Ivarsson godkändes och tilldelades en dörrnyckel.

§7   Städveckor

Följande kommer att ta hand om städningen under veckorna som kommer;

Vecka 40:   Per Odlund
Vecka 41:   Andreas Carlsson
Vecka 42:   Fredrik Ewers
Vecka 43:   Marcus Johansson

§8   Övriga Frågor

a)   Skåpsstuff

Styrelsen vill göra det klart för de som tecknar kontrakt för de små skåpen att saker som förvaras där görs så på egen risk. Det är en del nycklar som är i omlopp och tidigare innehavare av skåpen som inte lämnat tillbaka sina.

b)   Stolar

För att förminska skrotupplagslooken när man kommer in i lokalen tog Marcus Johansson på sig att köra trasiga och onödiga stolar till tippen snarast.

§9   Nästkommande möte

Nästa möte blir den 21/10, 15:00 efter medlemsmötet samma dag.

§10   Mötets avslutande

Under jubel och fanfar förklarade vice ordförande Marcus Johansson mötet avslutat.
#42
Styrelsen kallar till medlemsmöte den 21/10, 13:00 för att diskutera 2008 års medlemsavgift, samt eventuella andra relaterande ämnen.


Be there.
#43
Datum satt för tömning av dessa är 15/10 2007. Följande personer har ett skåp men har antingen glömt att förnya kontraktet för detta eller är inte längre aktiv.

Magnus Gustavsson
Lars-Robert Söderlund
Mathias Hake
Mattias Alfredsson
Robin Samuelsson
Johan Eriksson
Alex Andersson
Johan Linden
Maximiliano Jacobsson

Om du känner vid att du har ett skåp och inte längre behöver det, var vänlig och återlämna nyckeln till en styrelsemedlem och töm det vid behov, annars prata med nyckelansvarig Marcus Johansson om att förnya kontraktet.
#44
Styrelsemöte 2007-08-25


§1   Mötets Öppnande

Mötet förklarades öppnat.

§2   Val av mötesordförande samt mötessekreterare

Fredrik Ewers valdes till ordförande och Carl Tatti till sekreterare

§3   Dagordningens godkännande samt närvaro

Dagordningen godkändes. Närvarande var;

Fredrik Ewers
Per Odlund
Carl Tatti
Elin Linden

Då närvaron var såpass låg är mötet enbart informerande, ej beslutsfattande.

§4   Uppföljning

a)   Försäkringsärendet

Elin Linden tar över försäkringsärendet som legat över oss en längre tid. Hon kommer att ta kontakt med Anders Bersten för vidare information och överlämnande av behöriga papper.

b)   Konvent

Konventsplanerandet går framåt. Konventsansvarig Fredrik Ewers informerade om lokaler, vilket det kommer att finnas gott om i år, reklamplanering samt kontakt med rollspelstillverkare. Över lag verkade allt positivt och konventet verkar bli betydligt större än 2006 års.

c)   Skåpsrenovering

Detta kommer att skjutas på i en obestämd tid, tills det att någon önskar ta tag i det ordentligt. Skåpsdörrarna har lyfts på igen och medlemmar som väntat på besked kan nu åter använda dem. Styrelsen vill be om ursäkt för de som drabbades av den långa väntan.

d)   Nyrekrytering

Högskolans tryckeri kommer att tas kontakt med av Fredrik Ewers för upptryckandet av nya reklamplanscher. Detta kan komma att ske i samband med reklar för konventet, för att som de gamla grekerna sa, slå två flugor i en smäll.

§6   Städdagar

Följande kommer att hålla i städningen under kommande veckor;

1/9:   Marcus Johansson
8/9:   Carl Tatti
15/9:   Fredrik Ewers

§7   Övriga frågor

a)   Datasalen

Det finns en dator i datorsalen som inte används. Om vederbörande ägare till denne inte har planer att inom den närmsta framtiden nyttja denne, så vore det på plats att lämna utrymmet till någon annan.

§8   Nästa möte

Det spikade datumet är 30/9.

§9   Mötets avslutande

Vår tillfällige men eminente ordförande Fredrik Ewers förklarade mötet avslutat.
#45
Styrelsemöte 2007-07-09

§1   Mötets öppnande

Ordförande Andreas Carlsson förklarade mötet öppnat.

§2   Inledande punkter

a)   Val av Mötessekreterare

Carl Tatti valdes till mötessekreterare.

b)   Dagordningens godkännande

Dagordningen godkändes.

c)   Närvarande

Carl Tatti, Marcus Johansson, Fredrik Ewers, Andreas Carlsson, Per Odlund, Anders Bersten och Marie Näsström  närvarade.

d)   Val av justerare tillika rösträknare

Per Odlund och Fredrik Ewers tog sig an uppgiften.

§3   Uppföljningar

a)   Försäkringen

Anders Bersten har fortfarande inget nytt att rapportera.

b)   Kalendersystem

Det är styrelsens åsikt att föreningens forum skall bytas ut till Envision Powerboard som har ett inbyggt kalendersystem. För att förbreda övergången och förhoppningsvis få en aktiv forumsansvarig som vill komma att sköta hemsidan så kommer detta att diskuteras på årsmötet och troligtvis först efter årsskiftet träda i kraft.

c)   Inventering Bräd- och Rollspel

Per Odlund kommer att se till att resultatet läggs upp på hemsidan och forumet. I och med att föreningen köper in nya spel kommer listan att uppdateras.

d)   Forumsrensning

Detta har valts att skjutas upp i och med besluten i punkt 3.b ovan, och kommer att ses över efter årsmötet.

e)   Skåps- och Nyckelkontrakt

Inga förfrågningar har kommit in under juli månad.

§4   BSK

Intresset för BSK i år verkar stort hos butiker, samt bräd- och rollspelskreatörer. I år kommer det förhoppningsvis dessutom att finnas sovmöjligheter i Folkets Hus. Mer information följer ju närmare vi kommer. Vid frågor eller intresse att hjälpa till bör vederbörande ta kontakt med konventsansvarig Fredrik Ewers.

§5   Skåpsrenovering

Ansvarig Jerry Hammarberg var inte närvarande för att svara på frågor om hur arbetet fortlöper.

§6   Höstlördagar

Efter mycket debatt och lite sagt så kom lite konkreta punkter fram. Vi kommer att försöka hålla i spellördagar under året så att framför allt nya medlemar skall känna att det alltid finns något att göra om de väljer att kika in en helg för att spana in föreningen. Dessa kommer att varieras med större arrangemang så som 40k skirmish. Fredrik Ewers, uppbackad av Anders Bersten tog på sig att bli ansvariga för att trycka upp blad som kan sättas upp på skolor och liknande platser, där det informeras om hemsidan samt arrangemang. Vidare planeras kontakt med Borås Tidning att tas för liknande syfte.

§7   Städdagar

Följande har ynnesten att sköta städningen kommande lördagar;

4/8:   Anders Bersten
11/8:   Andreas Carlsson
18/8:   Per Odlund
25/8:   Carl Tatti
1/9:   Markus Johansson

§8   Övriga Frågor

a)   Allmännyttig Lokal

Detta diskuterades under förra mötet, men kommer inte vidare att följas upp. Även i fall föreningens lokal kan komma att hyras ut i framtiden för att stärka ekonomin, så kommer det inte att ske under komunens regelverk.

b)   Medlemskort

Detta har diskuterats tidigare och en påminnelse är på plats. Det finns många som kommer till föreningen för att spela spel eller träffa folk som inte har medlemskort. Det har sagts tidigare att ett första besök för att bekanta sig med lokalen är rimligt utan att medlemskort behöver lösas. Men det finns många, framför allt före detta medlemmar, som väljer att inte betala för sig om de inte blir påkomna, trots regelbundna besök. Skärpning. Tala med en styrelsemedlem nästa gång du är nere på Armagedon och lös medlemskort för 2007.

§9   Nästa möte

Nästa möte spikades till den 26/8.

§10   Mötets avslutande

Ordförande Andreas Carlsson förklarade mötet avslutat.
#46
Styrelsemöte 2007-07-08


§1   Mötets Öppnande

Ordförande Andreas Carlsson förklarade mötet öppnat.

§2   Inledande Punkter

 a) Val av mötessekreterare

Carl Tatti valdes till mötessekreterare

 b) Dagordningens godkännande

Dagordningen godkändes

 c) Närvarande

Närvarande var Marcus Johansson, Fredrik Ewers, Pierre Åberg, Marie Näsström, Andreas Carlsson, Carl Tatti, Anders Bersten och Per Odlund

 d) Val av justerare tillika rösträknare

Valda blev Pierre Åberg och Anders Bersten

§3   Uppföljning

a)   Försäkring

Boven dåligt minne var framme, men Anders Bersten försäkrar att punkten kommer att vara avslutad tills nästa möte. Troligtvis är vi inte berättigade till mera pengar av vårt försäkringsbolag för stölderna förra året.

b)   Kalendersystem

Detta är testat och redo att föras över till vårt nuvarande forum. Ett nytt forum med inkluderat kalendersystem diskuterades likaså att inhandlas, detta för att det nuvarande forumet verkar ha en serie mindre buggar.

c)   Inventering Bräd- och Rollspel

Pierre Åberg meddelade att arbetet med brädspelen var så gott som klart. Ingen rapport fanns att tillgå från rollspelsansvarig.

d)   Forumrensning

Arbetet fortgår. Om ett nytt forum inköpes kommer troligtvis de flesta trådar att rensar helt och hållet.

e)   Skåps- och nyckelkontrakt

Inga ansökningar om ytterdörrsnyckel har kommit in sedan det senaste styrelsemötet.

f)   Lokalveckan

Besvikelse uttrycktes för deltagarantalet som var betydligt mindre än väntat. Kom ihåg att det är din lokal också och att lite hjälp också uppskattas. Även i fall allt inte blev klart fortgår arbetet under resten av året.

§4   BSK

Kontakten med högskolan för lån av deras lokaler har tagit längre tid än väntat. Förhoppningsvis finns mer information att delge efter nästa styrelsemöte.

§5   Ansvar och Styrelsejobb

En påminnelse gavs till styrelsen om att rycka upp sig. Då en del av nyhetens behag kanske lagt sig för vissa och mycket av arbetet är motsträvigt för andra så kommer förhoppningsvis en nyglöd efter lite semester.

§6   Skåpsrenovering

Jerry Hammarberg som ansvarar för detta närvarade tyvärr inte på mötet och kunde därför inte ge en uppdatering eller en deadline. En backup plan att anlita en yrkesman är i fagorna. Det är möjligt att arbetet inte blir lika omfattande som först planerat. Styrelsen vill be om ursäkt till medlemmar som arbetat med att tömma sina skåp utan att se förväntat resultat.

§7   Medlemmar 2006

Sverok Väst har varit i kontakt med Pierre Åberg med information om att 19 av de medlemmar vi sökt bidrag för ej varit berättigade. Detta pågrund av att lämnad informationen ej stämt överens med deras kontroller. Sedan 2007 med den nya styrelsen har medlemskort skrivits betydligt tydligare och aldrig av medlemar själva. Problemet med oläsliga handstilar bör därför vara löst inför framtiden.

§8   Städdagar

Följande datum och ansvarig gäller;

14/7:   Pierre Åberg
21/7:   Per Odlund
28/7:   Fredrik Ewers
4/8:   Anders Bersten

§9   Övriga Frågor

a)   Allmännyttig lokal

Vi kommer i framtiden försöka få lokalen godkänd som en allmännyttig lokal hos borås kommun. Detta i bidragsyfte då ekonomin är relativt dålig. I realiteten innebär detta att vi får rätt att hyra ut lokalen vid behov till enskilda grupper. Fredrik Ewers och Carl Tatti undersöker detta vidare.

b)   Gröna rummets fönster

Detta är trasigt och kontakt med hyresvärden skall tas för att ordna till problemet.

c)   Dammsugare

Det diskuterades att köpas in en ordentlig sådan, men budgeten tillåter det tills vidare inte. Har du en du kan tänkas skänka bort eller sälja för en billig peng, så tag kontakt med någon ur styrelsen.

d)   Nya kolvar eller lås

Frågan bordlades tills vidare. Problemet ekonomi övervägde gentemot behovet för tillfället.

e)   Medlemsmöte

En liten påminnelse om att detta möte troligtvis kommer att hållas i oktober månad, där bland annat medlemsavgiften skall diskuteras.

§10   Nästa möte

Nästa möte blev satt till den 29/7.

§11   Mötets Avslutande

Ordförande Andreas Carlsson förklarade mötet avslutat.
#47
Habla MP-5 / Fotboll
juni 11, 2007, 17.25
Nästa lir blir på lördagen den 16/7, klockan 13:00. Sagavallen, som vanligt. Siktar på mer än 10 pers denna gången. Alla är välkomna, speciellt du!
#48
Rollspel / Gryning på Ereb II
juni 10, 2007, 14.52
Har efter lite funderingar beslutat att låta ytterligare en grupp börja spela i kampanjen om intresse finns, främst bland spelare som fallit av tidigare.

Detta går emot vad jag sagt tidigare, men.. screw it. Anledningen är främst att tempot med att spelleda för en grupp är något lägre än vad jag hoppats på. En annan anledning är att om spelare fortsätter falla av i tempot som de gjort på sistonne blir det inget slut på kampanjen. Även i fall jag absolut inte håller tillbaka på ett eventuellt misslyckande ser jag gärna att kampanjen avslutas på sista sidan och inte två tredjedelar in.

Även i fall det kan bli tufft att träda in i kampanjen så här sent så kommer det ske på (relativt) lika vilkor som för veteran-spelarna.

Finns intresse så posta helst inte här, utan tag kontakt med mig personligen.
#49
Styrelsemöte 2007-05-27

1. Mötets öppnande.

Styrelsen beslutade mötet öppnat.

2. Inledande punkter.

   a) Val av mötessekreterare

Till sekreterare valdes Carl Tatti

   b) Dagordningen godkännande

Styrelsen godkände dagordningen

   c) Närvarande

Närvarande var Andreas Carlsson, Marcus Johansson, Carl Tatti, Per Odlund, Fredrik Ewers, Marie Näsström, Elin Lindén.

   d) Val av justerare tillika rösträknare

Elin Lindén och Marcus Johansson valdes till justerare tillika rösträknare.

3. Uppföljningar

   a) Försäkringen

Då Anders Bersten inte var närvarande sköts punkten upp till nästa möte.

   b) Kalendersystem

Per Odlund meddelar att det skall vara klart till nästa styrelsemöte.

   c) Stämpel

Fredrik Ewers meddelar att stämpel har kommit, alla spel skall stämplas efter inventering.

       d) Inventering av bräd- och rollspel

Är ej klart, skall hinnas med till nästa möte.

   e) Uppdatering av hemsida

Per Odlund meddelar att uppdatering är gjord.

   f) Forumrensning

Marcus Johansson skall tala med Marcus Clifford om detta.

   g) Skåpskontrakt och nyckelkontrakt

Marcus Johansson meddelade att det varit dåligt med medlemmar som skrivit kontrakt på skåpen, det kommer nu sättas upp lappar i lokalen med information. Det beslutades även att skåp som ej har kontrakt under lokalveckan (v.24) kommer att tömmas och göras tillgängliga för nya medlemmar.

Rasmus Strand ansökte om nyckel. Styrelsen beslutade att avslå ansökan tillsvidare för att se om ökad aktivitet från medlemmen håller i sig, om så sker föreslår styrelsen att ny ansökan görs efter sommaren.

4. BSK
      
Ingen nytt om konventet att rapportera.

5. Protokollskrivning

Andreas Carlsson belyste vikten av att före ner i protokoll vilka som är ansvarig för respektive punkt.

6. Lokalveckan

Lokalveckan kommer att hållas vecka 24. Mer information kommer snart.

7. Städdagar

   2/6:      Andreas Carlsson
   9/6:      Marie Näsström
   16/6:          (Lokalveckan)
   23/6:           Per Odlund
   30/6:           Pierre Åberg

8. Övriga frågor

   a) Dålig luft

Mätningar i lokalen skall göras från kommun och vid behov kontaktas hyresvärden. Andreas Carlsson sköter detta.

        b) ASL- turnering

Det planeras en större ASL- turnering någon gång under 2008. Diskussion om övernattning i lokalen, tillsammans med ytterligare praktiska frågor förekom. Andreas Carlsson svarar gärna på frågor om detta, samt om livet i allmänhet.

   c) Ljudavskärmning

Elin Lindén undersöker möjlighet att avskärma tv hörnan med ett draperi, då det kan vara väldigt hög ljudvolym i lokalen vid tillfällen.

   d) Bidrag.

Kommunen har varit tillmötesgående och bidragen kommer snart. Nästa ansökan sker i början på juli.

9. Nästa möte.

Sattes till den 24/7, 13:00.

10. Mötets avslutande

Ordf. Andreas Carlsson förklarade mötet avslutat.  


Justerare, Marcus Johansson      Justerare, Elin Lindén
#50
Styrelsemöte 070429


§1)   Mötets öppnande

Ordförande Andreas Carlsson förklarade mötet öppnat.

§2)   Inledande punkter

 a)    Val av mötessekreterare

Carl Tatti valdes till mötessekreterare.

b)    Dagordningens godkännande

Dagordningen godkändes.

 c)   Närvarande

Närvarande var;

Per Odlund
Marcus Johansson
Fredrik Ewers
Pierre Åberg
Andreas Carlsson
Carl Tatti
Anders Bersten
Jerry Hammarberg

 d)   Val av justerare tillika rösträknare

Pierre Åberg och Per Odlund valdes till justerare tillika rösträknare.


§3)   Uppföljningar

 a)   Försäkringen

Anders Bersten gör en anmällan, men det är mycket liten chans att försäkringsbolaget väljer att betala ut något.

 b)   Kalendersystem

Per Odlund fortsätter med att arbeta med kalendersystemet.

 c)   Stämpel

Fredrik Ewers kommer att ta fram en föreningsstämpel tills nästa möte.

 d)   Inventering av bräd – och rollspel

Arbetet har påbörjats och kommer förhoppningsvis att vara avslutat tills nästa styrelsemöte.

 e)   Uppdatering av hemsidan med kontaktinfo

Detta arbetas likaså på och kommer att färdigställas före nästa styrelsemöte.



§4)   Förra årets protokoll

Vissa protokoll från förra året saknade namnteckning. Detta anses nu vara löst till belåtenhet.

§5)   Inventering kiosk

Kiosken inventeras den 29/4 av Per Odlund och Marcus Johansson.

§6)   Inköp

Bokställ till det nya rollspelsrummet och tidningshållare till toaletten kommer att inhandlas från Ikea. Vidare inköp kommer att vara nyckellådor, nödutgångslampor, kartplast till trasiga spellådor, pärmar och A6-ramar till vardera rummen. Kaminen som diskuterades på förra mötet valdes vidare att väntas med tills det att information om kommunens bidrag kommit in (se vidare punkt §9).

§7)   Städdagar

Följande datum och personer är satta på städdagar;

 5/5:   Andreas Carlsson
 12/5:   Carl Tatti
 19/5:   Jerry Hammarberg
 26/5:   Pierre Åberg
 2/6:   Andreas Carlsson

§8)   Nästa möte

Kommande möte är satt till den 27/5, 13:00.

§9)   Övriga frågor

 a)    Figurspelsterräng

Efter återupprepade fall gavs förslag om att medlemmar som väljer att inte plocka upp sin terräng efter sig skall uteslutas från liknande aktivitet för en tid framöver. Förslaget röstades ej igenom, men medhåll fanns att skärpning bör infinna sig. Om problemet fortgår kan förslagna åtgärder komma att väckas på nytt.

 b)   Medlemskort

Det är medlemmars skyldighet att föra med sig medlemskort när de vistas på föreningen. För att fusk inte skall förekomma kommer styrelsen framöver att be om att dessa skall uppvisas vid vistelse i lokalen. För er som ej löst medlemskort för 2007, det är dags att göra det nu.

 c)   Forumsrensning

Marcus Johansson kommer att se till att trådarna 'styrelsen', samt 'styrelsen informerar' städas upp och rensas från gammal information och diskussion.

 d)   Bidragsansökningar

I skuggan av stölden som förekom förra året stämmer vår budget med vår kassaberättelse för 2006 inte längre, och kommunen har därför valt att begära in medlemslistor och delvis granska vår förening.

 e)   Konvent

Konventet diskuteras och det belystes att vidare utrymme att vistas i förhoppningsvis går att fås genom ett sammarbete med högskolan. Detta är dock inte beslutat om ännu.

 f)   Skåpen

Arbetet fortsätter med dessa. Inför målningen i sommar så kommer samtliga medlemmar med skåp att ha skrivit på ett nytt kontrakt, samt de med större skåp inlämnat en nyckel.

 g)   Toaletten

Anders Land har slutfört arbetet med toaletterna och belönats med ett hedersmedlemsskap. Delar av styrelsen vill belysa att detta beror på att han inte är en aktiv medlem, han är yrkesman, och arbetet skedde ej under en schemalags städvecka.

 h)   Ytterdörrsnycklar

Följande personer beviljades ytterdörrsnycklar;

Henrik Lund
Martin Nilsson
Ola Ståhl
Kari Maensivu
Anders Karlsson

Personer som ansöker om ytterdörrsnyckel och är under 18 år kommer att få föra med sig målsmans namnunderskrift för godkännande.

Fredrik Ewers kommer att ta kontakt med Rasmus Strand för att återfå en sedan länge svunnen nyckel.

i)   Vandringspris

De fina klubbmästerskapspriserna i WFB och 40K skall ställas fram och sättas upp för allas beundran. Vidare hoppas vi att ansvarig för dessa tävlingar kommer att fortsätta med vad som påbörjades som en fin tradition.
#51
Styrelsen informerar / Medlemskort
april 02, 2007, 19.02
Vill påminna alla som inte köpt detta att det förlängda årsmötet nu är slut, så det finns inte längre en ursäkt. När jag gick igenom 2006 års medlemmar så märktes det att många stammisar inte köpt medlemskort för det året. Dålig karma som bara kan ordnas genom skötsel år 2007.
#52
§1 Mötets öppnande

Ordförande Andreas Carlsson förklarade mötet öppnat

§2 Inledande punkter

a)   Val av mötessekreterare

Carl Tatti valdes till mötessekreterare

b)   Dagordningens godkännande

Dagordningen godkändes

c)  Närvarande

Närvarande var;

Andreas Carlsson
Per Odlund
Marcus Johansson
Pierre Åberg
Marie Näsström
Fredrik Ewers
Carl Tatti
Jerry Hammarberg
Elin Linden
Fredrik Ros

d)   Val av justerare tillika rösträknare

Fredrik Ewers och Marcus Johansson valdes till justerare tillika rösträknare

§3 Uppföljningar

a)   Försäkringen

Ärendet bordlades tills nästa möte.

b)   Nycklar

Vidare beslut om byte av cylindrar diskuterades. Detta sker den 11-17 juni under insyn av nyckelansvarig Marcus Johansson. Vidare information kommer att läggas upp på forumet.

c)   Skåps- och nyckelkontrakt

Ett nytt skåps- och nyckelkontrakt lades fram av Marcus Johansson och godkändes. Rekommenderar att alla medlemmar som ämnar skaffa, eller behålla gamla nycklar under 2007 läser under det nogrant.

d)   Kalendersystem

Ett kalendersystem kommer att komma upp på hemsidan snarast. Per Odlund ansvarar.

e)   Idrottsektionen

Idrottssektionsansvarig kommer inte att förnya Lundbyhallens kontrakt.

f)   Stämpel

Frågan om införskaffandet av en föreningsstämpel bordlades till nästkommande möte och kommer då att tas upp igen av Fredrik Ewers.

§4 Årsmötet

Styrelsen påminner alla medlemmar om årsmötet den 1/4. Budgeten samt nya stadgar ligger som frågor.

§5 Inventarielista

En inventarielista av spel kommer att upprättas tills nästa möte och läggas upp på forumet. Detta faller på respektive sektionsansvariges axlar.

§6 Fotografering

Foton på den fagra styrelsen kommer snart att finnas tillgängliga på hemsidan för medlemmar att beundra. Med lite tur kanske dessa också kommer att pryda styrelserumsdörren.

§7 Städdagar

Följande är ansvariga för städningen framöver;

31/3:   Elin Linden
7/4:   Fredrik Ewers
14/4:   Andreas Karlsson
21/4:   Pierre Åberg
28/4:   Jerry Hammarberg
5/5:   Andreas Karlsson

§8 Nästa möte

Nästa möte bestämdes till den 29/4

§9 Övriga Frågor

a)   Konvent

Konventsordförande informerade om planerna inför 2007 års konvent. Vid frågor eller intresse hänvisar till Fredrik Ewers eller till konventets tråd på forumet.

b)   Email

Det kontrollerades att alla styrelsemedlemmar har föreningsmail, följt av en uppmaning att använda det.

c)   Hemsidan

Hemsidan skall uppdateras och trasiga länkar tas bort. Per Odlund leder attacken för en bättre hemsida.

d)  Nyckelansökningar

Henrik Svensson samt Tomas Davidsson fick sina kontrakt för ytterdörrsnycklar förnyade.

Följande personer som har glömt att de har en nyckel, inte har läst kontraktet nogrant, eller bara tyckt att det med ansökningar verkar jobbigt skall återlämna sin ytterdörrsnyckel till nyckelansvarig Marcus Johansson snarast;

Markus Clifford
Anders Karlsson
Pasi Sneck
Oskar Larsson
Martin Dalevik
Henrik Lund
Rasmus Strand
Fredrik Harranen
Ola Ståhl

e)   Förfrågan om lån av terräng till Gothcon

Det beslutades att terräng skall lånas ut till Gothcon. Robin Fredman hand om detta.

f)   Skräpbingen utanför föreningen

Då denna är föreningens, men används av andra hyresgäster skall det påminnas dessa om att den inte är allmänn egendom. Andreas Carlsson tar kontakt med hyresvärd, eventuellt andra hyresgäster för att försöka hitta en lösning.

g)   Musik

Styrelsen ger en påminnelse till de som gillar att spela sin musik högt på föreningen då andra är närvarande att visa hänsyn. Andra kanske inte delar din musiksmak eller vill ha lugn och ro för att kunna tala ostört.

h)   Inköp av kamin och stereo till det nya rollspelsrummet

Frågan bordlades till vidare.

§10 Mötets avslutande

Ordförande förklarade mötet avslutat
#53
§1   Mötets öppnande

Andreas Carlsson förklarade mötet öppnat.

§2A   Val av mötessekreterare

Carl Tatti valdes till mötessekreterare.

 B   Dagordningens godkännande

Dagordningen godkändes.

 C   Närvarande

Närvarande var;

Andreas Carlsson
Elin Linden
Marcus Johansson
Per Odlund
Carl Tatti
Pierre Åberg
Fredrik Ewers
Anders Bernsten

 D   Val av justerare tillika rösträknare

Marcus Johansson och Fredrik Ewers valdes till justerare tillika rösträknare

§3   Ansvarsposter i styrelsen

Följande valdes;

Dator/Internetansvarig – Per Odlund
Kioskansvarig – Andreas Carlsson
Lokalansvarig - Andreas Carlsson
Bidragsansvarig – Carl Tatti
Skåps och Nyckelansvarig – Marcus Johansson
Konventskontakt – Fredrik Ewers
Forumsansvarig – Marcus Clifford
   
§4   Genomgång av rutiner för styrelsen

Rutiner för kiosk, styrelserum samt kök gås igenom efter behov för de nyinvalda. Personer som gör inköp till sektioner skall presentera kvitton med datum, samt underteckna dessa, innan de lämnas till kassör. Per Odlund samt Fredrik Ewers godtog att bli firmatecknare.

Mottot för sittande styrelse med Andreas Carlsson i spetsen blev initiativförmåga under allmänt ansvar.

§5   Protokollskrivande samt lagrande

Rutiner för protokoll sågs över.

§6   Försäljning av medlemskort

Detaljer kring säljande av medlemskort .
Nytt för i år är att hela personnummer och inte bara födelsedata kommer att bli obligatorisk uppgift på medlemskortet.



§7   Sektionschefer

Följande valdes;

Idrott – Mattias Hake
Rollspel – Kari Mäensivu

Då vi inte längre har datorer att erbjuda till medlemmarna valdes det att inte fylla datasektionsposten.

§8   Stadgarna på nätet

De föreslagna stadgeändringarna som togs upp på årsmötet kommer att förtydligas på forumet, samt de gamla stadgarna kommer likaså att läggas upp.

§9   Kalendersystem för alla årets aktiviteter

Kalendersystemet diskuterades hur det kunde förbättras. Pierre Åberg, Andreas Carlsson samt Per Odlund kommer att se över möjligheterna till ny programvara samt hur den kan användas bäst.

§10   Skåpskontrakt. Nya, gamla och generell policy

En tråd kommer att skapas med det nya skåpskontraktet.  För er som har skåp så är det dags att förnya era kontrakt. Hårdare tag kommer att tas mot dem som innhar skåp men inte nyttjar dem.

§11   Nyckelkontrakt. Nya, gamla och generell policy

Det är likaså dags att förnya kontrakten till ytterdörren. Det beslutades vidare att de fyra låsen i lokalen kommer att byglas om och nya nycklar införskaffas. Mer information om datum följer.

§12   Permanent kran till kaffemaskinen?

Det beslutades att inte införskaffa en ny kran. Att lyfta vatten bygger muskler.

§13   Städdagar

Följande kommer att ansvara för städning;

24/2 – Fredrik Ewers
3/3 – Carl Tatti
13/3 – Anders Bersten
17/3 – Andreas Carlsson
25/3 – Per Odlung
31/3 – Elin Linden

§14   Nästa Möte

Nästa möte hålls den 25/3, 13:00.

§15   Övriga frågor

 A   Budget för städveckorna

Budgeten för städveckorna omnämndes och skall kompleteras

 B   Försäkringärendet uppföljdes

Diskutionen belyste hur försäkringsärendet bör hanteras.

 

 C   Sektioner

Sektion Fristad bildades med en budget på 3000 kronor och med Anders Bersten som sektionsansvarig.

 D   Föreningsstämpel

Fredrik Ewers ser till att skaffa föreningen en snygg stämpel

 E   Studiebesök

Det beslutades att ett besök med Medborgarskolan för att se över deras lokaler skall bokas.
#54
Styrelsen informerar / Tofflor
december 07, 2006, 23.25
Det har påpekats att tofflor försvinner ur hyllorna på föreningen. Vill bara skicka en påminnelse till medlemar som vistas i lokalen att det inte längre finns tofflor som tillhör föreningen. Dom som finns på plats ägs alltså av någon. Har du inga egna tofflor, köp i så fall några, eller gå runt i strumporna. Ta inte andras.
#55
Som säkert alla förstår så lever vår förening av statliga och kommunala bidrag. För 2006 års aktiviteter kommer vi att dessutom att söka bidrag från studieförbundet Medborgarskolan. Detta innebär att samtliga medlemmar kommer att få hem ett brev från Medborgarskolan som informerar dom att dom är medlemmar inom studieförbundet. Det kommer dessutom att skickas med ett inbetalningskort på 0 kronor. Detta är ingenting att bry sig om, men eftersom allt sker per automatik så går det inte att undvika att få inbetalningskortet.

Att vara med i medborgarskolan och dess studiecirklar är helt och hållet valfritt. Men mer eller mindre allt vi tar oss till innanför föreningens väggar går att söka bidrag för, t.ex rollspel, brädspel, till och med dataspelande med vissa begränsningar, och ekonomiskt sett efter stölden så behöver föreningen sina bidrag.

Om det är någon som av vilken anledning som helst inte vill vara med i dessa studiecirklar så tala med någon i styrelsen eller skriv ner ert namn här så stryker vi helt enkelt er från listan. Det behövs inga som helst motiveringar.
#56
Protokoll Styrelsmöte 2006-08-12


§1 Mötets öppnande

Mötet öppnades

§2 Dagordningens godkännande samt närvarande

Dagordningen Godkändes. Carl Tatti valdes till mötessekreterare

§3 Val av justerare tillika rösträknare

Erik Noren och Andreas Karlsson valdes till Justerare. Fredrik Ewers och Erik Noren valdes till rösträknare.

§4 Ansvarposter i styrelsen:
   Data/Internetansvarig
   Kioskansvarig
   Lokalansvarig
   Bidragsansvarig
   Skåp och Nyckelasnvarig
   Konventskontakt

Per Odlund valdes till dataansvarig
Andreas Karlsson valdes till tillfällig kioskansvarig fram till nästa styrelsemöte
Andreas Karlsson valdes till lokalansvarig
Rebecca Heu valdes till bidragsansvarig
Carl Tatti valdes till skåps och nyckelansvarig
Erik Noren och Fredrik Ewers bildade konventskommite

§5 Genomgång av rutiner för styrelsen
   Kiosk
   Styrelserum
   Kök
   Uppkomna mindre utgifter
   Allmänt ansvar

Föreningens rutiner, såsom hanterandet av kiosk, pengar och styrelserum gicks igenom

§6 Protokolls skrivande och lagrande

Det föreslogs att styrelseprotokoll bör skrivas och lagras på föreningens dator för enklare åtkomst, samt vidare
presentation på forumet.

§7 Ekonomi

Föreningens nuvarande ekonomi diskuterades. Brist på fungerande styrelse har gjort att bidragsansökningar
halkat efter. Detta bör lösas under augusti månad. För närvarande finns det under fem tusen kvar på kontot efter
räkningar blivit betalda.

.§8 Stadgar, Byråkrati och Ansvarsfrihet

Det gavs en påminnan till styrelsen att bekanta sig med stadgarna. Innebörden av ansvarsfrihet diskuteradedes.

§9 Städdagar

Det beslutades att lördagar skall fortsätta vara städdagar. Tills nästa styrelsemöte är följande ansvariga för att städningen blir gjord;

12/8:   Fredrik Ewers
19/8:   Rebecca Hue
26/8:   Carl Tatti
2/9:   Per Odlund

§10 Uppföljning

Uppföljning av föregående möte valdes att inte diskuteras.

§11 Försäljning av datorer och dataprylar

Det beslutades av föreningens speldatorer skall säljas i paket.
Kassörerna administrerar försäljningen av datorerna.

§12 Datasal
   Lokal
   Regler

Det beslutades att datorerna i den lilla datasalen skall flyttas till den stora datasalen, vilket öppnar möjligheterna
för ett nytt spelrum

§13 Arbetssätt för styrelsen

Styrelsen kom fram till att man skall arbeta under principerna förtroende under ansvar och initiativrikt agerande

§14 Försäljning av medlemskort/Kontroll av medlemskort

Det gavs en påminnelse om att personer utan medlemskort är välkommna att besöka föreningen en gång. Sedan
skall de avvisas om de inte införskaffar sig medlemskort.

§15 Försäkringar för enskilda medlemmar

Det informerades om att enskilda medlemmars hemförsäkringen gäller på föreningen.

§16 Försäkringsärendet för datorstölderna

Det beslutades att Anders Bernsten skall se över försäkringsärendet angående datorstölderna på föreningen

§17 Rökning

Vissa lider av rökningen som sker utanför lokalen då rökluft dras in. En vänling förfrågan till rökarna att stänga
dörren eller flytta sig längre från föreningen bör vara på plats.

§18 Rekrytering

Det belystes att nyrekrytering bör ske. Med prioritering bland personer i den övre tonåren.

§19 Allmän information om de senaste årens föreningssverksamhet och styrelsearbete

Det senaste årets uteslutningar och vad som lett upp till dessa diskuterades.

§20 Forumet

Styrelsen påmindes om att de bör besöka forumet regelbundet för att ta del av iaf styrelsetråden. Kallelse till
möte sker dock fortsatt genom mail.

§21 Städning

Punkten diskturades tidigare vid mötets punkt 9.

§22 Avstängning/Uteslutning

Skillnaden mellan avslutning och uteslutning belystes. Styrelsemöte har endast rätt av avstänga medlemmar från
föreningenlokalen. Ett årsmöte kan dock utesluta en medlem ur föreningen.

§23 Parkeringen

Lokalansvarig skall se över möjligheterna att belysa parkeringsplatsen utanför föreningen under nattetid, för att
förhoppningsvis få bort stölderna.

§24 Regelbundna aktiviteter

Det vore roligt med fler regelbundna aktiviteter och arrangemang. Skirmish har varit uppskattat, så fler sådana arrangemang från medlemmar och styrelsen skall uppmuntras.

§25 Alkhol

Det gavs en påminselse om att alkholhaltiga drycker inte nyttjas i lokalen.

§26 Övriga frågor

1)   Målning av skåp

Det föreslogs att alla skåpen skall målas enhetligt. Inget beslut togs.

2)   Styrelseknappar

Det föreslogs att styrelsemedlem skall bära en pin för att undlätta att synas för nya medlemmar. Inget beslut togs.

§27 Nästa möte

Nästa möte blir 27/8, 15:00

§28 Mötets avslutande

Mötet avslutades.
#57
Rollspel / Inköp och försäljning
februari 21, 2006, 20.20
Tänkte att jag skulle göra ett första försök att sälja av lite av de äldre rollspel som finns i hyllan på Armagedon. Har valt ut ett par dussin i första omgången (efter ett oerhört avancerat system). Spelen är som följer;

James Bond - Basic Set (x2)
James Bond - Live and Let Die (x2)
James Bond - You Only Live Twice
James Bond - Octopussy Adventure
James Bond - Villians Supplement
James Bond - Four Solitaire
Neoviking
Star Trek - The Role Playing Game
Twilight 2000
Torshem
Hacker II
Warhammer Rulebook (verkar vara en äldre utgåva)
Rune Sword - Fantasy Combat Book
Mörkermården
Chock
Sagan om Ringen
Rohan
Traveller 2300
Morpheus - Roleplaying System
Fantasy Master - Aesheba Greek Africa
Viking
Atlantis - The Lost World
D&D Hollow World - Player's Guide
D&D Hollow World - Dungeon Masters Sourcebook
The Broken Covenent of Celebais

Jag tänkte att jag skulle fota spelen under den närmsta månaden och försäkra mej om att dom är kompletta. Kommer dessutom att sitta ner med kassören så att jag vet att allt är kosher med utskrifter från auktionsiter fungerandes som kvitton och försäljningen i sig. Anledningen att jag vill vänta en månad är dessutom för att försäkra mej om att ingen trampas på tårna. Om någon, av vilken anledning som helst, tycker att någon eller några av ovan nämnda rollspel borde behållas av Geddon, så posta gärna eller prata med mej när jag är på plats så tar jag bort dom från listan.

Pengarna som kommer in från spelen tänkte jag skulle gå till nya rollspel som faktiskt kan komma att användas. Vad nu folk kan tänkas vilja ha. Gör en mer utförlig post om det när första bron är passerad.
#58
Rollspel / Rollspelssektion 2006
februari 06, 2006, 16.38
Hej alla,

Som ansvarig för rollspelssektionen 2006 så tänkte jag berätta lite om vad jag har för ideer och förhoppningsvis höra vad folk tycker kan göras för att förbättra Geddon för oss rollspelare.

Det väcktes redan på årsmötet problemet med att det röda rummet ofta är bokat och i och med att brädsspelarna tagit över det gröna rummet så lämnar det inte många alternativ. Även om min kreativa ådra saknas när det gäller dekorering så ska jag se över möjlighterna att göra det blå rummet lite mer spelvänligt för oss rollspelare, utan att för den delen trampa på tårna på figurspelarna.

För dom som just stiger in i Geddons lokaler och vänder sig blick åt höger finner ett par hyllor med många underliga tingestar. Dessa brukar skrämma datorspelare och lämna en varm känsla hos bräd och rollspelare. Talar förstås om dom antika spelen som finns kvar sedan Geddons barndom. Själv är jag inte mycket för historia och känner inte tillräcklig nostalgi för motivera att behålla dessa. Jag skulle personligen vilja ta kontakt med brädspelssektionsansvarig och börja sälja av dessa på auktioner. För pengarna kan vi börja köpa in nyare roll och brädspel, även sådana som inte omedelbart kommer att användas, men som ändå öppnar dörrar för dom som vill testa lite nytt. Jag tror dessutom att det kommer att ge ett gott intryck på nya medlemmar. Jag hade tänkt lägga upp alla spel som kommer att säljas av på forumet för att höra om det är något av dem som fortfarande används, i vilket fall de givetvis kommer att lämnas kvar. Jag skulle dessutom vilja höra från folk som tycker att detta är en dålig ide. Skulle mycket väl förstå om någon anser att dom gamla spelen är något av Geddons arv och inte bör säljas.

Utöver detta så kommer jag att se till att förbrukningsvaror såsom ljus (om det behövs i och med dimmern) och dylikt finns tillhanda i det röda rummet. Om det skulle vara något du tycker saknas så posta det gärna eller köp det själv och se till att spara kvittot för kompensering. Allt som inköps behöver inte vara till sektionen som stort, utan jag är helt och hållet för om en grupp tycker att dom behöver ett supplement till ett rollspel eller en påse nötter att knapra på då dom trots allt lirar Squirrel: the Nibbling.

Förslag, ideer och kritik mottages gärna.
#59
Köp/Sälj / Den Svarta Madonnan
december 05, 2005, 19.25
Någon som kan tänka sig att sälja detta äventyrssupplement till Kult?
#60
Rollspel / Gryning på Ereb
november 23, 2005, 17.32
Man är ännu inte säker på vad som föranledde händelserna under sommarsolståndet år 622 efter Odo. Det var en gryning likt vilken annan då de skimrande eldarna reste sig ovan marken likt norrsken över hela kontinenten, milslånga i bredd och påbörjade sin dans över Ereb. De spolade över slätter och städer likt vatten över sand, ignorerande murar och försvarsverk. Där de passerade brände de inte, istället föll människor och djur ihop med ett sista andetag; livet flyendes deras kroppar. På mindre än 2 dagar utplånades nästan allt liv på kontinenten. Sedan, lika plötsligt som de kom svepte eldarna uppåt mot skyn och försvann i gryningsljuset. Ut från tempel och kyrkor stapplade förtvivlade och förvirrade människor. Deras tilltro till gudarna sägs ha hållit dem vid liv; andra hade befunnit sej till sjöss, under mark, eller på öde ställen dit eldarna inte nått.

Många samhällen låg nu öde. På gator i även de största städerna svepte en ensam stilla vind, vandrades bland kroppar av adelsman och bönder lika. Vissa delar av Ereb hade klarat sig bättre än andra. Modiga män och kvinnor som kände kallet tog tag i spillrorna av byar, städer och riken och runt dessa började andra flockas. Några såg tillfällen att ta för sig från det kaos som nu rådde. På landsbygder kunde rövare härja fritt och från bergen började svartfolk ohindrat röra sig nedåt mot vad som tidigare varit civiliserade områden. Många av dessa varelser hade klarat sig oskadda djupt nere i sina berg. Utan existerande lag och ordning lydde den starkes rätt på många platser. Byar och städer kunde falla till banditer och despoter. Många av dessa överlevde bara ett par veckor innan de var utbytta mot nya härskare. På andra ställen utbröt regelrätta sammandrabbningar och slag. Riken sattes i brand och plundrades när härskare insåg att deras makt var flyktig. Bönder och familjer som klarat sig undan eldarna på landbygden sökte sig nu till städer, bort ifrån laglösa och svartfolk, där lag och trygghet fortfarande prioriterades. Längst med kusterna växte nu ett få gamla och nya städer till liv där jorden var som bördigast och fisket som rikast. Endast några av de äldre hoven kunde fortfarande höras göra storslagna påståenden om gamla riken; i realiteten inte mer än ett få städer och miltal av laglös landsbygd.

De kommande åren följande katastrofen prioriterades överlevnad. Mängder av kultur och historia gick förlorade i vad som på platser kom att kallas den mörka tiden. Under vintermånaderna kunde hela bibliotek brännas för att värma invånare på plats. Mängder av skatter plundrades och fraktades från kyrkor och skattkammare för att bytas mot en bråkdel av sin vikt i grödor från de få lyckliga som fortfarande kunde gå mätta.

Ereb står nu svagt. Länder existerar inte längre i realiteten; stadsstater och små riken har tagit deras plats. Man tror att minst nio tiondelar av kontinentens invånare och djur upphörde att existera under morgonen efter sommarsolståndet år 622. Få duktiga hantverkare finns kvar för att göra rustningar, bygga fartyg eller smida ordentliga vapen gentemot annalkande hot. Svartfolk i söder gör allt modigare räder mot det pärlband av civilisationer som fortfarande står emot dem, men det är bara en tidsfråga innan dom vänder blicken även mot norr i jakt på nya marker och föda. Nu år 724 efter Odo, år 104 av Celeus nya kalendern ser bara ett få optimister ett ljus i det mörker de tvingas leva. Kontinentens öde ligger i händerna på de få.



Tjo! Carlos här. Tänkte äntligen dra i gång den nya kampanjen före jul om intresse finns.

I korthet utspelar den sig i det forna Barbia 104 år efter den sista kampanjen som fick sitt episka slut i Soluna med en mycket stor uppoffring. Den kommer inte att vara någon som helst uppföljare; forna karaktärer som klarat sig genom 5 tidigare kampanjer har helt enkelt nått kulmen av vad de kan uppnå. Nu är det dags att ge plats åt nya förmågor i spillrorna av en gammla värld. Alla är förståss välkomna, men förtur kommer ges till dem som spelade i den förra kampanjen. Men med upp till 18 platser borde alla som vill kunna vara med. Eventuella frågor kan mailas till carltatti@hotmail.com, eller ring mig om du har de stora ynnesten att veta numret (eller hur en telefonkatalog fungerar), eller posta. Kommer att befinna mej på Geddon om ett par veckor för karaktärsgörande, men lägger upp en notis när det börjar dra sig.